Hop til indhold

Hunhund i løbetid


Gæst RollosDyr
 Share

Recommended Posts

Gæst RollosDyr

Nu håber jeg tråden her er korrekt placeret :)

 

Men har brug for et godt råd, vi har nemlig en hunhund i løbetid - det i sig selv er ikke noget nyt for os, det der er nyt er at det er vores bordeaux tæve som vi har fået for en måneds tid siden.

- Ellers har vi westier, så det er jo en noget anden størrelses-orden.

 

Det jeg er i tvivl om er efterhånden om vi bør give hende et par løbetids-bukser på eller lignende. Normalt er jeg lidt imod løbetids-bukser, for jeg synes de skal ha' en chance for at lære at holde sig selv rene, men problemet er lidt - det gør hun bare ikke!

 

Hele huset ligner et stort blodbad i løbet af ingen tid og hun forstår slet slet ikke at holde sig selv ren, - hun gør nogle ynkelige forsøg på at nå sig selv ved at dreje sig mod sin bagdel, det virker jo ikke helt :lol:

- Men hun bløder simpelthen SÅ meget, det er jo helt vildt, har hun ligget ned er der en kæmpe plet og hun drypper konstant, - selvfølgelig skal vi lige vænne os til at en stor hund bløder mere end en lille westie, men det er bare ved at være meget synes jeg.

 

Kan man på nogen måde præge hende til at lære at holde sig selv bare lidt mere ren? Hvis hun bløder på noget, så står hun gerne og slikker på det, - men holde sig selv ren, dét gør hun bare ikke.

 

Eller skal vi bare lære at leve med det den næste uges tid? ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst RollosDyr

Jamen hvis hun nu satte sig som vores andre tæver har gjort og strakte sig indover maven - så har hun ingen problem, op til løbetiden har hun også gjort sådan, men nu er det ligesom om hun slet ikke forstår at det er sådan hun skal gøre igen, skøre hund.

 

Normalt er jeg også meget imod løbetids-bukser og mener de skal ha' en chance for at lære det, vasker gerne lagner, gulv osv. - men hoooold da op! Der kommer meget blod ud af sådan en stor hund *GG*

- I går var vi væk til fødselsdag et par timer, da vi kom hjem lignede det at der var begået mord i huset :-P

 

Så var også mere om, kan man gøre noget for at hun lærer det - skal man bare leve med det eller bør man også for hendes skyld give hende løbetidsbukser på.

 

Hun virker meget forvirret over det, men det er af hvad jeg ved hendes 2. løbetid, så helt ukendt burde det jo ikke være, men omvendt er det hele også meget nyt for hende endnu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil osse hellere gøre rent, men tænkte egentlig på hvordan det ville være for tæven at kunne mærke behovet for rengøring, men ikke være i stand til at gøre det. Så er det måske bedre at drypperiet stoppes. Jeg har haft en tæve der ikke rigtig fangede at hun skulle rengøre sig, før jeg nogle gange tørte hende og viste hende hvor det kom fra, men altså, nu kan en grande jo heldigvis sagtens nå sig selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det første gang, hun er i løbetid? Jeg har lidt svært ved at se ud fra det du skriver at vurdere, hvor gammel hun er?

 

Hvis det er en DDB, så er det jo en stor hund, og den vil selvfølgelig svine mere end en westie:-D. Den første løbetid kan godt være lidt mere kraftig - har jeg ladet mig fortælle - derfor virker det måske lidt voldsomt. Vores svinede også i hendes første løbetid (vi går og venter på at hun kommer i sin anden). Men vi bed det i os, også selv om det krævede hyppigere gulv vask. Hun forstod heller ikke de første dage princippet i at holde sig ren, men efterhånden fangede hun den. Om hun holder sig fuldstændig ren ved næste, må tiden vise.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil osse hellere gøre rent, men tænkte egentlig på hvordan det ville være for tæven at kunne mærke behovet for rengøring, men ikke være i stand til at gøre det. Så er det måske bedre at drypperiet stoppes. Jeg har haft en tæve der ikke rigtig fangede at hun skulle rengøre sig, før jeg nogle gange tørte hende og viste hende hvor det kom fra, men altså, nu kan en grande jo heldigvis sagtens nå sig selv.

 

Jeg tror måske mere, at hunden er forvirret over, hvad det er (mistænker brugen af busker hos tidligere ejer), fremfor en frustration over ikke at kunne nå. Til trådstarter - gør hun sig heller aldrig ren dernede, når hun ikke er i løb?

 

Jeg anser brugen af busker som værende for ejers skyld og ikke hundens. Jeg tror ikke, at hunden er bedre tjent med at få busker på. Men det er nemmere for os ejere at håndtere, hvis ikke tæven holder sig selv ren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst RollosDyr

Jeg ved ikke om de har brugt bukser på hende sidste gang, umiddelbart kan jeg ikke forestille mig det - men det kan vel også være fordi det stadig er nyt, når det kun er hendes 2. løbetid?

 

Synes bare det er sjovt at hun slet ikke forstår det, hun KAN jo godt nå egentligt - det har hun jo gjort, men nu hvor hun så bløder, så gør hun det ikke, - hun slikker på det hvis hun f.eks. har blødt på dynen eller lignende.

 

Altså som sagt er jeg normalt også imod løbetidsbukser, og selvfølgelig skal jeg også lige vænne mig til hvor meget en stor hund bløder, - men synes bare det er voldsomt, virkelig voldsomt, - men lyder til vi bare må væbne os med tålmodighed og så vaske gulv og lagner hele tiden og så igen *GG*

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, jeg vil lige sige at fordi hunden er stor, så behøver det ikke nødvendigvis ligne et blodbad under løbetiden. Jeg har grand danois og det er den tredje tæve jeg har nu, under hendes seneste løbetid var det minimalt hvad jeg så til det og jeg vaskede ikke oftere end normalt. Min første tæve var et svin, men min daværende opdrætter fortalte det her med at tørre hende og lissom trække hende på duften ned mod den ende hvor det kom fra, og på et tidspunkt fik hun kædet de to ting sammen, og gjorde sig selv ren efterfølgende.

 

Jeg har både hanhunde og tæver, og normalt deler jeg huset under løbetid, sådan at tæverne er i den ende med klinker på gulvet. Og så vasker jeg bare gulv og lader tæver være tæver ;-)

Men med mindre du har store opdrætterdrømme, så ville jeg da rykke motoren ud af den DdB-tæve når hun er kommet over denne løbetid, så behøver du ikke spekulere mere over det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst RollosDyr

Tror vi fortsætter med at tørre hende dernede så, - vil det mon forvirre hende hvis vi roser hende når hun rengører sig selv hvis det lykkedes? :) Kan lige se det for mig, hun fatter endelig pointen, blir rost og så tænker hun "Opmærksomhed, næææeh hvor hyggeligt!" og så glemmer hun alt om rengøringen *GG*

 

Vi var klar på at hun ville bløde mere end en lille hund, men hold da op altså :P Desværre har vi i stuerne trægulv, sådan noget gammel 60'er noget hvor det er meningen der skal være noget ovenpå, her var gulvtæppe da vi flyttede ind for et års tid siden men det tog vi af og der har ikke lige været penge til at få linolium herinde også som planen er, så puh en gang rengøring det er *GG*

- Værste er, vi havde LIGE haft stuen tømt og skuret gulvene helt vildt... Og SÅ! Blodbad :-P

 

Oh well, sådan er det at ha' hund, vi overlever - men om et par dage så blir de adskilt så vores hanhund ikke er sammen med tæven, godt nok er han en lille westie med små ben, men man ved aldrig.

 

Jeg har nemlig opdrætter-drømme med hende, planen er at hun om et års tid skal ha' det helt store check for HD, AD samt SAS - vil godt ha' at hun er ældre før vi checker det, for at få et mere brugbart resultat.

- Er hun ikke i orden på bare ét af de punkter, så ryger 'motoren' også, men lige nu vil jeg bare godt ha' at hun er mere end de her 14mdr før vi får det checket :-) Det siger dyrlægen også. Så burde jeg også bedre kende hendes løbetidsrytme og kan få hende steriliseret midt i mellem to løbetider hvis det er dét vi ender med!

 

Men lige nu håber jeg da at hun får lært at holde sig selv ren, - synes det er lidt komisk at hun simpelthen ikke forstår at hun bare skal sætte sig og bøje sig ind over sin mave - det kan hun jo godt, det har hun jo gjort tidligere. Men hun jagter ligesom sin bagdel i stedet for nu - hun er altså ikke helt kvik ;)

- Håber det kommer, har ikke oplevet en tæve før der bare slet ikke forstod at rengøre sig!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...