Hop til indhold

Umulig løvepels


Gæst 3drengemor
 Share

Recommended Posts

Gæst 3drengemor

Hjælp

 

Zorros pels er begynd at flitre til den helt store guldmedalje. Han er 10 ½ mdr, kan det have noget at sige.

Han bliver vasket med hvalpeshampoo og balsam. Børstet med børste, kam og karte (men den kan han ikke lide). Han er løveklippet og det er specielt pelsen på brystet og under "armene" der er helt gal.

 

Hvad gør i ?

 

hilsen

Jeanette

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg klipper det af. alternativet er at være viiirkelig grundig med karten, men da min hund var omkring 11-12 måneder, magtede jeg det bare ikke mere. det er vist ret normalt, at det er der omkring, at det for alvor begynder at være krævende. det er vist ret vigtigt, at man kun bader en helt ufiltret hund, ellers bliver det bare meget værre. men eftersom jeg siden bare har klippet, må jeg hellere lade mere erfarne pelsfolk om resten af rådgivningen ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg klipper det af. alternativet er at være viiirkelig grundig med karten, men da min hund var omkring 11-12 måneder, magtede jeg det bare ikke mere. det er vist ret normalt, at det er der omkring, at det for alvor begynder at være krævende. det er vist ret vigtigt, at man kun bader en helt ufiltret hund, ellers bliver det bare meget værre. men eftersom jeg siden bare har klippet, må jeg hellere lade mere erfarne pelsfolk om resten af rådgivningen ;-)

 

Ja en filtret pels skal man ikke bade den i. Jeg vasker mine en dag efter de er blevet børste og lader dem lufttørre, hm, jeg vasker ikke mine andet end tre fire gange i året.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det hedder at børste pelsen med karte ofte og grundigt. Mine har ikke noget at sige. De skal børstes og basta! og det må de så finde sig i. Ikke at jeg er voldsom ved dem eller noget. Laver det til en hyggestund foran tv'et.

Men de ved, at hvis de er ved at blive børstet, så skal de det og får ikke lov til at slippe før jeg siger til.

Det er nu pelsen bliver krævende, har jeg hørt, og derfor er det bare vigtigt at du børster i bund ofte og virkelig holder pelsen hele tiden, hvis du ønsker at din hund skal have den lange pels. For når den først rigtigt begynder at filtre og du ikke får vedligholdt den, så er der ikke noget at gøre. Men han har nok også den alder, hvor han prøver at sno sig udenom, når han ikke gider.

 

Hvis du ikke har det, så vil jeg foreslå en karte med 'dutter på'. For den kradser ikke hunden så meget ift en almindelig karte uden dutter.

Det har hjulpet meget ved mine, for nu er de slet ikke så utilpasse ved karten på det sarte steder (ex. armhulerne) som de har været.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst 3drengemor

Han får heller ikke lov til at slippe når jeg børster, men han snor sig som en anden ål (det er jo heller ikke rart når der er filter). Må se om jeg kan finde en karte med dutter, kan du huske mærket, og hvor du har købt din?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det har hun ikke. Er det noget du kan forklare på skrift?

Først skal du have børstet ham helt i bund med karden.. det nemmeste er hvis du har ham liggende i skødet (alternativt på et bord/gulvet).. Så holder du hans pels tilbage med den ene hånd og trækker pelsen ud af hånden med karden... Du kan se hvordan her Ny side 0 nederst på siden er der et link til en video

 

Når du er sikker på han er gennembørstet og uden filter så tager du en kam..I stedet for at rede ham med den (som i ned af kroppen med hele kammens flade) så bruger du kun spidsen af kammen og trækker den på kryds og tværs, helt i bund i pelsen.. Alt det du trækker af er det der vil filtre..

Hvis det er første gang han får fjernet dobbeltpels så vil du blive forskrækket over hvor meget der kommer af...

Men af skal den..Både fordi den laver et filter helvede og fordi han har det alt for varmt med den på... Hvis du ikke får fjernet den nu så får du et filterhelvede når efteråret/vinteren starter..

 

Hvis du vælger at klippe ham ned så får du ham aldrig i lang pels igen, for så koster det virkelig arbejde...

Hvalpene har ikke dobbeltpelsen den kommer først i forbindelse med at voksenpelsen kommer ud..Det er også derfor Findus synes Duffys pels filtrer helt vildt meget allerede når den når 3-5 cm..Og det GØR den, for i den længde kan man ikke få fat med kammen og fjerne dobbeltpelsen... Når pelsen når omkring 6-8 cm så kan man få den ud, men der har folk for længst opgivet..

I øjeblikket er jeg ved at bygge pels på en der har været klippet ned..Hendes pels er lige nu omkring 4-5 cm og ydermere er den meget fin og silkeblød, så det er 2-3 gange om dagen hun skal kardes igennem...

 

Hvis du ikke kan finde ud af det så kom forbi på en udstilling så skal jeg vise dig det..Eller spørg din opdrætter..Bor hun ikke i nærheden af dig?

Redigeret af kennel-lowchen
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst 3drengemor

Mange tak for beskrivelsen. Det må jeg have gjort, for det er jo synd ved ham at han filtrer. denne her dobbeltpels, der det noget der bliver ved med at være der fra nu, eller er det kun en overgang, og hvor tit bør man fjerne den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for beskrivelsen. Det må jeg have gjort, for det er jo synd ved ham at han filtrer. denne her dobbeltpels, der det noget der bliver ved med at være der fra nu, eller er det kun en overgang, og hvor tit bør man fjerne den.
Den bliver ved med at komme... Jeg fjerner den i april..Så er det som om den er lettest at få ud..og så har den nået en længde om efteråret(hvor pelsen bliver våd hele tiden) hvor den ikke filtrer helt vildt...

Og så fjerner jeg i forbindelse med udstillinger hvis hunden kommer til at se lidt for fuldpelset ud (som regel om halsen). Men hvis du ikke udstiller behøver du ikke rette i pelsen :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst 3drengemor

Tak for alle jeres svar. Har idag været nede hos Else for at få lidt undervisning. Hendes kommentar var det vist var mig der er en hønemor:-D , for han havde den fineste pels. Så tak Else.

Så det er bare mig der ikke skal være så pylret:blink:

Han mødte også sin søster, det var sjovt at se de to sammen, så enormt forskellige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lone hansen
Mit bedste bud ville være Angel og Princess?
Det var de 2 lange, lave, meget meget bange juniorer hund vi så i Vejen på den der udstilling? Den ene tissede af skræk på gulvet? eller har jeg slet ikke set dem?

Mener da om at du sagde en af de andre udstillingskvinder hed Else? En hund der var hvid og sort og en anden der var brunlig

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke, hvor langt du er kommet med at få gennembørstet Zorros pels - og om han er begyndt at vænne sig til det. Men vil da lige komme med en lille kommentar.

 

Otto hadede også at blive børstet i perioder. Gerne hvis jeg havde syltet det lidt, så han troede, at han slap for evigt og der var kommet mange filterknuder. Jeg tog et par dage, hvor jeg børstede ham flere gange om dagen - men kun der, hvor hans pels var nem at gå til, og kun 5-10 minutter ad gangen. Langsomt bevægede jeg mig mod de slemme områder og tilsidst fandt han sig i det. - og så ved jeg ikke helt, hvad der er med ordene "Det er mig, der bestemmer"..? Måske er det melodien i sætningen og det tonefald, som man helt automatisk får, når man siger det? Ikke desto mindre har jeg hørt om flere (inkl mig selv), der bruger præcist de ord med rigtig god effekt.

 

Det jeg mener er bare, at hvis han ikke bryder sig om karten, skal du nok ikke starte ud med de ondeste knuder. Det skulle jo gerne blive vendt til en dejlig og hyggelig ting for jer begge.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...