Hop til indhold

Træning af w springer spaniel


Gæst Bella og lady
 Share

Recommended Posts

Gæst Bella og lady

Hej jeg håber at jeres forum er et der bliver ved emmenet og ikke skifter over til noget andet end det man skriver om, som man altid oplever på dba forum.

Men jeg har en tæve w springer spaniel som er blevet 2år hun har stadig i perioder denne ide med at hun skal springer over vores 1,6 meter høje hæk det hænger ikke sammen med hendes løbetid eller noget og ofte kommer hun til havelågen med det samme igen og jeg kan tydelig se hun ved det er forkert og jeg har aldrig skælt ud når hun er kommet igen. Vores hverdag ser sådan her ud morgen luftning i haven hvor begge hunde selv løber ude i haven den anden vi har er en king charels tæve. når jeg så har afleveret børnen i skole tager jeg hundene ud i haven igen og leger med boldt eller pinde, om eftermiddagen når børnene er kommet hjem igen ofte ved 15 tiden er de ude i haven med børnene og lege og jeg leger eller lufter dem inden sengetid ved 22-23 tiden. så de bliver begge aktiveret hver formiddag og nogle gange om eftermiddagen. Et par gange om ugen går vi i hundeskoven som den store springer elsker men ikke den lille. Er der nogle der har nogle gode ideer til at stoppe hæk springeren ? for syntes at hun får luft og aktivering nok til dagligt til hun ikke burde gøre det. Og jeg er hjemme gående for det meste så hun får jo også opmærksomhed nok også fra vores 3 børn som jo elsker vores aktive hund der altid er klar til at lege og hygge.

Har talt om det kunne hjælpe at få hende steriliseret eller har det ingen effekt på tæver som ved hanhunden??

Link til indlæg
Del på andre sites

Selv om du går hjemme og hun kan være med dig meget af dagen, synes jeg, hun får for lidt udfordringen i forhold til hendes race. En have er jo ikke specielt spændende for voksne hunde, de kender den ud og ind.

Jeg ,I skulle finde et træningshold, lære at lægge spor og finde noget, hvor hun kan bruge sin hjerne og næse.

Evt hver anden dag tage en cyjkeltur på en 5-6 km , når hund og poter er trænet op til det.

En welsh er jo ikke en sofahund, men en ofte meget aktiv hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan nok ikke fuldt ud sikre sig, at man i en snak ikke vil opleve, at den ene eller den anden part bevæger sig ud af en gren, der ikke er en del af det oprindelige tema eller spørgsmål. En samtale er organisk og udvikler sig som sådan. Når det er sagt, syntes jeg da dette forums medlemmer er ganske gode til at være sobre og ærlige i de forskellige tråde.

 

I forhold til din egen opfattelse, mener jeg langt fra din hund er tilstrækkeligt aktiveret. Endda meget langt fra. En have er ikke et sted man lufter sin hund. Det kan være en god legeplads, men hunden skal ud og gå de samme ture, som hvis du ikke havde din have. Med en hund som en welsh vil jeg mene at du skal ud på minimum 2 timers luftetur dagligt. Og virkelig som et minimum.

 

De aktiviteter du nævner ser jeg heller ikke som værende de optimale for racen. Generelt er jeg ikke fan af, at man blot opøver en fysisk formåen hos hunde, og regner med at det er det, der skal køre dem trætte og gøre dem velafbalancerede. Groft sagt kan man træne enhver hund op til at løbe en maraton. Der skal altså mere og mere til for at gøre hunden træt. Hvis man i stedet arbejder med det mentale, får man en glad og veltilfreds hund. Og her vil der til stadighed være en grænse for, hvor meget der skal til hvor grænsen går for man udmattes. Man kender det fra sig selv. Trods mange års skolegang (og dermed læring), vil man aldrig nå op på at have fuld koncentration på i mere end ca. 50 minutter inden der er brug for en pause.

 

Opskriften for at stoppe hækspringeren er enkel og er absolut IKKE en sterilisation. Du har en hund af en meget intelligent race, der elsker at bruge sin næse og sit intellekt. Det skal du stimulere korrekt og så er alle glade. Det der kan være svært, er at finde på nogle ting at træne hunden med.

 

Men mine råd vil være:

3 daglige gåture af min. en halv times varighed

Fodersøg i haven på forskellige måder (spredt på græsplænen, gemt i flasker, smurt på træer, hængt på buske etc - kan også gøres på gåturen)

Træne forskellige tricks. Hvis du hænger fast i de samme gamle (sit, dæk etc.) så lån en bog på biblioteket med gode tricks. De er blandt andet i Lone Grevas "Familiehunden" og i en bog af Susann Wheadon "Tricks og smarte øvelser". Skriv de forskellige øvelser på en lille lap papir og læg dem alle i en skål. Træk 5-6 lapper når du går ud for at træne og brug så 3-4 minutter på hver af øvelserne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til :-)

 

Hvordan og hvor lang tid aktiverer du hundene om formiddagen?

 

Som de andre har skrevet, synes også jeg at det du nævner er for lidt for en hund som welsh'en. Såmænd også for cavalier'en :-)

 

Begge dine hunde, og dermed dig, vil have stor glæde af noget koncentreret næsearbejde som f.eks. det du allerede har fået anbefalet.

 

Hvis der er for meget kastelege (pind/bold) vil hunde som dine bliver opkørte og oplever de ikke at der sker nok vil de selv sørge for at noget sker.

Ved at lade haven blive et sted mange gode aktiviteter gennemføres, vil haven også blive et sted hunden ønsker at blive.

 

Sterilisering vil højst sandsynligt ikke få hende til at undlade at hoppe hækken, når det ikke er hormonelt betinget, men højst sandsynligvis er pga. overskudsenergi eller opkørthed efter leg

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har haft en flatcoated retriever tæve der hoppede ud over hegnet og gik sine egne ture.

det var helt tydeligt at det altid var når jeg ikke havde beskæftiget hende med andet end de to daglige korte efter maden ture.

selvom hun havde andre hunde og en have på 3000m2, var det ikke nok, men det var heller ikke fordi hun var særlig krævende, hun kunne godt nøjes med at komme ud og gå et fremmed sted, eller komme med på besøg hos venner og bekendte, eller koncentreret træning et par gange om ugen.

så jeg tror også ligesom andre i tråden, at det vil hjælpe hvis du beskæftiger hende udenfor haven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bella og lady

Hej tak for jeres gode råd og ideer, og dejligt i bliver i emmenet osv.

 

Med at jeg er hjemme ved hende mente jeg at det ikke var pga manglende kontakt hun vil spirnge over hækken.

 

Jeg har hende altid med på marken om formiddagen hvor hun kan løbe igennem, samt hvor vi træner forskellige øvelser som søge, spring.

Og hjemme i haven har hun hendes ynglings bold som vi altid lige skal spille lidt med og som hun også helst skal sove med:-D

 

Når børnene kommer hjem leger de forskellige lege med hende bla syntes den yngste at det er sjovt når hun kan få hunden til at hoppe over forskellige ting, den mellemste leger ofte gemmeleg hvor hunden har en pind og han gemmer den også skal de finde dem. den ældste spiller oftest boldt med hunden.

Hun er ikke svær at gøre træt og har aldrig tidligere haft dette problem med mine andre springere vil springe over. Jeg bruger mange godbidder til søg men har overvejet om jeg skulle prøve noget mere springbane/forhindringer med hende, for hun er en meget rolig hund og en hygge hund som jo helst skal sove i fodenden ved en af børnene hvis mor her ikke lige ser det og sender hende på gulvet:fornaermet:

resten af dagen bliver begge hunde lukket ud i haven for at tisse af osv. kom gerne med flere øvelser og ideer til noget nyt for os begge. den lille er så doven at hun max vil leg 10 min også ind at sove igen det er hårdt at være lille hund:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min den ældste welsh, også på 2, er en springer ligesom din, hvis hun vil over noget så kommer hun over det, og hun kan hoppe direkte op i luften, og nå op på de højeste steder, lige så let og elegant som en kat. Nu har jeg trænet meget lydighed og andre ting, der tilgodeser hendes race, fra hun var 8 uger og hun har ikke behov, for at hoppe over vores hegn (som er 1.70cm, ud til vej siden) for at skulle opleve noget på den anden side, men ville hun ud, så kom hun det. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...