Gæst Nano Skrevet August 14, 2012 Rapporter Share Skrevet August 14, 2012 Vi kender teorien... Har udført den til punkt og prikke efter hvad der anbefales i "Hvalpen"... i 3 uger har vi øget tiden fra 10 sek og helt op til 2 timer.... Og alligevel er Nano nu begyndt at pibe og gø når hun er alene hjemme og vi ved ikke hvornår og hvordan det er gået galt desværre... De sidste 3 dage har vi optaget hende på kamera og der viser sig lidt et mønster... Vi tager afsted efter at vi har spredt godbidder på gulvet i stuen og så siger vi til Nano "Pas på huset"... På kameraet kan vi se at hun søger godbidderne op... tripper rundt i huset 5 min ca og så lægger hun sig til at sove... Hun er ikke utryg på dette tidspunkt - og det ved vi fordi hun siger sine vante grynte/knurrelyde når hun sover.... Når hun så vågner efter 1-1.5 timer så er det at hun bliver utryg.... Hun søger rundt i huset og piber og gør... Hun vågner tit at at døren til opgangen går op og når hun så opdager at det ikke er os der kommer ind, så begynder hun at blive utryg... Når vi kommer tilbage er vi ikke gået ind af døren før hun er stoppet med at pive.... Vi ignorerer hende også når vi kommer hjem igen således hun ikke skal have en følelse af at det har været farligt at være alene hjemme.... Så er det jeg spørger jer om vi skal starte helt fra scratch eller om vi godt kan starte med at hun er alene en times tid? Nano er en puttehund og måske er det også en del af problemet, så fra i dag er forsøger vi at lægge noget mere afstand til hende så hun ikke forventer kontakt hele tiden.... Vi er helt vildt frustrerede lige nu - men heldigvis har vi 1½ uges ferie endnu til at rette op på problemet.... Håber det er tid nok! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret August 14, 2012 Rapporter Share Besvaret August 14, 2012 jeg ville gå tilbage til det tidspunkt umiddelbart før hun bliver utryg. og så blive der og kun bygge langsomt op derfra. jeg havde selv en hvalp, som pludselig skulle begyndes næsten forfra med, jeg tror ikke, at det er super usædvanligt, så hæng i, og lad være med at blive alt for bekymrede, selv om det er svært. personligt ville jeg så ikke "lægge afstand" til hende, det tror jeg faktisk ikke på hjælper noget. i kan også overveje at give hende noget mere længerevarende som supplement til fodersøget - et marvben f.eks.? måske hendes rastløshed/utryghed efter luren kan få lidt afløb ved at gnaske i et ben. herhjemme bruger vi altid både noget hurtigt og super lækkert til afskeden og noget mere langsomt og længerevarende som han kan hygge sig med det meste af dagen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Nano Besvaret August 14, 2012 Rapporter Share Besvaret August 14, 2012 ja, tror også vi prøver med en time... vi plejer også at give et marvben, men vi har desværre ikke lige flere... men ja du har ret, lidt længerevarende beskæftigelse ville nok være smart... Det med at lægge afstand mener jeg mest med at lære hende at hun ikke nødvendigvis behøver at ligge klinet op af os for at hun kan sove eller at hun ikke behøver rende os i røven hele tiden... måske det kan gøre hende mere tryg ved at være alene? det har faktisk virket godt i dag, og hun har faktisk for første gang sovet uden os i rummet... så det er vi lidt stolte af... håber hun klarer den time i morgen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret August 14, 2012 Rapporter Share Besvaret August 14, 2012 jeg har ikke selv nogen erfaring med at prøve at presse lidt selvstændighed ind hvalpen, vi har aldrig begrænset vores hunds ret uhæmmede nærhedsbehov. umiddelbart tænker jeg, at det måske bare kan give usikkerhed og at selvstændigheden skal komme lidt af sig selv og med alderen (og det gør den garanteret). men altså, prøv jer frem, det skader sikkert ikke. og god træning Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Findus Besvaret August 14, 2012 Rapporter Share Besvaret August 14, 2012 Enig med søster lagkage, vil blot tilføje at det måske kan være en idé med en kong, hvor du kan fylde alt muligt forskelligt fyld i Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Nano Besvaret August 15, 2012 Rapporter Share Besvaret August 15, 2012 ja, vi skal også have købt en kong - men det bliver først om 2 uger da vi kan få rabat det sted hvor vi går til hvalpemotivation... og de holder ferie nu... så vi må lige købte nogle marvben i dag... vi har heller ikke presset hende til noget - hun lagde sig skam selv ud i gangen helt af sig selv, mens vi stod og lavede mad... vil ikke nægte hende nærhed overhovedet... hun har været alene 1 time her til formiddag, og det gik heldigvis fint.. hun sov hele tiden... min frygt er når tiden bliver længere og hun vågner op om der så går panik i hende... men det må tiden vise... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
nr 49 Besvaret August 15, 2012 Rapporter Share Besvaret August 15, 2012 I kan selv lave fyld til marvben - tun, kogt lever og hjerte, vådfoder - der er vist en tråd herinde om det. Jeg plejer at lægge dem i fryser - så varer de længere Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
nr 49 Besvaret August 15, 2012 Rapporter Share Besvaret August 15, 2012 Glemte at nævne at når hun er så lille endnu skal hun måske ikke have så meget fyld i benene - jeg har jo selv en stor grovæder Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Valbytøsen Besvaret August 15, 2012 Rapporter Share Besvaret August 15, 2012 Nu ved jeg ikke hvor stort I bor, men nogle hunde har bedre af at ha et mindre sted, når de er alene hjemme. I starten havde min hund hele lejligheden (90 kvm), og det kunne hun simpelthen ikke overskue, så jeg prøvede med et børnegitter i køkkendøren, så hun kun havde køkkenet og et kontor, og det hjalp! Nu har hun ingen problemer med at være alene Held og lykke med det - det skal nok lykkes Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Nano Besvaret August 16, 2012 Rapporter Share Besvaret August 16, 2012 vi har prøvet det med gitteret... det gjorde vi i starten, men det virkede ikke... så vi prøvede hele huset og det virkede.. men nu er den altså gal igen... i dag har hun skreget on off i 1 time og et kvarter... hun lagde sig ikke engang til at sove da vi gikl... tror vi er nødt til at starte helt fra bunden nu... hun er virkelig blevet angst for at være alene... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
anne-lise hansen Besvaret August 26, 2012 Rapporter Share Besvaret August 26, 2012 jeg har - med held - ladet mine hvalpe være i en stor transport kasse , den er så stor at de kan stå oprejst samt vende og dreje sig i den, den står fast fremme og der er lidt " kamp " om at ligge i den , tror at nogle hunde er mere trygge når de føler sig lidt lukket inde, vilde hunde bor jo i huler - men ved ikke om denne teori duer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret August 26, 2012 Rapporter Share Besvaret August 26, 2012 tænd en radio, du kan prøve at stille en transportkasse eller anden "hule" op, men LUK ikke en angst hund inde i så lille et sted! vil hunden slev gå ind i kassen og føler sig tryg ved det er det fint men den skal kunne komme ud hvis den fx ikke kan holde sig, træn gerne mange gange dagligt hvor du sætter hunden bag et gitter med et ben og slev opholder dig lige på den anden side. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Nano Besvaret August 29, 2012 Rapporter Share Besvaret August 29, 2012 Transportkasse er droppet... Vi har simpelthen gjort alt for at få hende til at kunne lide kassen uden held... Vi er startet i skole og tror problemet har løst sig... Vi nåede op på 3 timer uden at Nano sagde en lyd og så skulle vi så starte på uddannelse... Til daglig er hun alene max 6 timer og i går og i forgårs gik det rigtig godt med at være alene henholdsvis 4 og 5 timer... Så tror hun føler sig tryg ved det nu... Hun har i hvert fald sovet hver gang vi er kommet hjem og hun har været rolig og ikke sindsygt glad når vi kom hjem... Det ser vi som en positiv ting... førhen peb hun og var helt vild når vi endelig kom hjem... Naboerne har heller ikke hørt noget... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret August 29, 2012 Rapporter Share Besvaret August 29, 2012 Lyder godt. :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts