Hop til indhold

hvordan er de?


Gæst Carl blawic
 Share

Recommended Posts

Gæst Carl blawic

hej :hmm:

 

jeg tænkte på om der ikke var nogen, der kunne tænke sig at forklare mig hvordan en Carin terrier er?

 

i følgende emner:

 

training(tricks, uden snor og de basale)?

hvilket temperament de har?

hvor megen motion de skal have?

 

grunden til at jeg spørger jer det er for de, at hvis man bare kigger på internet sider så ved man sku ikke helt rigtigt om det passer. så er det bedre at høre fra lidt flere syntes jeg:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til

 

 

hej :hmm:

 

jeg tænkte på om der ikke var nogen, der kunne tænke sig at forklare mig hvordan en Carin terrier er?

 

i følgende emner:

 

training(tricks, uden snor og de basale)?

 

Cairn'en lærer lynhurtigt af det den er optaget af. Dvs. når du får motiveret den gennem passende belønning, lærer den meget, meget hurtigt øvelser og tricks.

Det er en meget vedholdende race, hvilket betyder, at den kan blive ved og ved og ved, sådan Duracellagtigt, det er det mange fejlagtigt tolker som stædighed, idet dens vedholdenhed gælder alt det den vil. Vil en cairn noget, ja så VIL den det og det betyder, at når den vil noget man synes mindre om, så bliver den også ved - lige til man får vendt dens fokus på noget andet.

Det er dette som mange anser for at være en udfordring hos terriers.

 

Race kan fint være løs, bare man fra hvalp af giver den nok oplevelser på turene, så den oplever ejeren som ressourcerig og den derfor ikke selv behøver at opfylde sine behov for oplevelser og sjov.

Da cairn'en som andre småterriers reagerer på et splitsekund, det er det som referes til som at den har "kort lunte", skal man i hvalpetiden være opmærksom på den hele tiden på turene (det mener jeg personligt man altid skal med sine hunde) for impulskontrol skal læres i opvæksten så hunden ikke bare styrter afsted når den bliver nysgerrig eller tændt.

 

hvilket temperament de har?

 

De er kvikke og opmærksomme og tænder hurtigt af på stimuli som skal undersøges (manglende impulskontrol).

Det er yderst kærlige hunde og typisk gode forældre. De kan fint leve sammen med f.eks. katte, katten bør være i hjemmet først.

 

Gøtærskelen er lav, så der skal man allerede fra hvalp få lagt låg på.

 

Overfor andre hunde kan de virke udfordrende, da de knurrersnakker, hvilket ikke alle hunde forstår. De ser det meste som en udfordring og går typisk ikke af vejen for at sige fra meget hurtigt overfor en større og stærkere hund.

 

Sætter man ikke fornuftige (og kærligt) grænser for sin cairn, kan den blive utroligt stresset fordi den vil følge med i alt hvad der sker og den vil gerne holde haven "ren" for fugle, forbipasserende hunde og jage katte. Dette bør der tages hånd om allerede i hvalpetiden, så er det intet problem

 

Det er typisk en meget munter og glad hund.

 

Hård, eller bare for hård opdragelse enten knækker hunden eller gør den mere selvstændig end den er fra naturens hånd og i sidstnævnte tilfælde "gider" hunden ikke ejeren og hører ikke efter vedkommende.

Den kan blive en tyrran eller "terrorrist", spm styrer hele huset, hvis den ikke får de rette betingelser.

 

Der er tendens, hos nogle individer meget stærk tendens, til at beskytte ressourcer, som legetøj, knogler, tyggepinde, liggeplads mv. og dette skal trænes varsomt og efter "bytte, bytte købmand" princippet allerede fra starten.

Cairn'en har en stor forsvarszone og kan synes den skal forsvare en tyggepind som ligger flere meter fra den. Dette kan give problemer ift. andre hunde samt mennesker som ikke kender dette træk hos terrieren. En hård hånd her vil skabe kæmpe konflikter og kan give anledning til ulykkelige "bid først, spørg bagefter" episoder!

 

 

hvor megen motion de skal have?

 

En voksen cairn, vel et par timer dagligt samt træning og aktivering.

 

Sporsøg og andet færtarbejde passer godt til racen, ligesådan kropskontrol ala soft agility. Lydighed, tricks og kunster er alt sammen noget racen gerne vil når bare der trænes efter de moderne belønningsprincipper.

 

Jeg sidder og bliver helt forelsket og kommer også til at savne min cairn Trille, som blev 16 ½ år. At racen bliver gammel er også normalt.

Humor og at man ikke tager sig selv alt for højtideligt er et godt træk at have når man har en terrier i huset :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Der er vist ikke så meget mere at påpege, Ninjamor er kommet ret fint ind på det hele synes jeg:-)

 

Og hvor jeg dog håber at min lille Chili mus bliver mindst ligeså gammel som Trille...

Link til indlæg
Del på andre sites

Humor og at man ikke tager sig selv alt for højtideligt er et godt træk at have når man har en terrier i huset :-)

Jeg genkender min egen race, airedale terrieren, i Ninjamors beskrivelse. En terrier er ikke en drømmerace for alle, hvilket jeg med min første airedale blev yderst forundret over at måtte erkende. Folk sagde direkte til mig, at de bare slet ikke fattede, at jeg orkede at have "sådan en besværlig race". Disse ligefremme ytringer fra ganske fremmede mennesker er nok noget, man som terrier-ejer skal være forberedt på at høre. Også dér hjælper en god portion humor.

 

Hvis jeg skal supplere Ninjamors beskrivelse af en terrier, så må det være dette:

 

Forestil dig en skoleklasse. Den består ret stabilt af kvikke elever, tunge elever og så en stor mellemgruppe. Det udfordrende ved en terrier er, at den ubesværet placerer sig i alle tre grupper - alt efter humør på dagen (eller minuttet). Ønsker man en stabil hund, der - når den har lært en øvelse - gentager øvelsen på samme måde stort set altid (altså er stabil), så skal man ikke ønske sig en terrier. Medmindre naturligvis, at øvelsen netop er dens yndlingsøvelse, for så er der ingen slinger i valsen.

 

De reagerer usædvanligt dårligt på hårde metoder, men bruger man som menneske sin trods alt større intelligens, så går det fint, for lærenemme og muntre - dét er de godt nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

.

 

Hvis jeg skal supplere Ninjamors beskrivelse af en terrier, så må det være dette:

 

De reagerer usædvanligt dårligt på hårde metoder, men bruger man som menneske sin trods alt større intelligens, så går det fint, for lærenemme og muntre - dét er de godt nok.

 

Det der, det var ikke supplement, det var en gentagelse :fornaermet:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der, det var ikke supplement, det var en gentagelse :fornaermet:

En god ting kan ikke siges for tit.

 

Men jeg sidder nu og ærgrer mig over, at jeg igen-igen lod mig lokke til at svare en spritny bruger. Det ender næsten altid med, at man aldrig hører fra vedkommende igen. Øv. Spild af tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men så kan man jo lige få lov til at snakke om sin dejlige hund :) det er altid en god anledning :) cookie er meget typisk for sin race. Jeg glæder mig til flytter til en lejlighed hvor der ikke er gulv til loft vinduer og en genbo med 7 katte...

Hun er klog og lærer hurtigt og tager sig nogle friheder (som hun så også får lov til, med grænser). Forleden syntes hun vi skulle dele min sun lolly og sneg sig til at slikke på den. Det gør hun ret tit med is. Jeg lader hende gøre det for hun respekterer fint når vi sidder og spiser. Det er en sjov race, men ikke for begyndere eller utålmodige mennesker synes jeg.. men nu er jeg også selv ret cairn agtig af sind og så er det jo til at holde ud hehe.

Link til indlæg
Del på andre sites

En god ting kan ikke siges for tit.

 

Men jeg sidder nu og ærgrer mig over, at jeg igen-igen lod mig lokke til at svare en spritny bruger. Det ender næsten altid med, at man aldrig hører fra vedkommende igen. Øv. Spild af tid.

 

Jep, jeg er også ved at være træt af det. Det ender med at nye brugere ingen respons får og HF kommer til at virke sammenspist og ugæstfrit.

 

Trådens starter har været logget på siden trådens start. Det ville være rart, hvis han lige viste om han kunne bruge vores indlæg til noget ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men så kan man jo lige få lov til at snakke om sin dejlige hund :) det er altid en god anledning :) cookie er meget typisk for sin race. Jeg glæder mig til flytter til en lejlighed hvor der ikke er gulv til loft vinduer og en genbo med 7 katte...

Hun er klog og lærer hurtigt og tager sig nogle friheder (som hun så også får lov til, med grænser). Forleden syntes hun vi skulle dele min sun lolly og sneg sig til at slikke på den. Det gør hun ret tit med is. Jeg lader hende gøre det for hun respekterer fint når vi sidder og spiser. Det er en sjov race, men ikke for begyndere eller utålmodige mennesker synes jeg.. men nu er jeg også selv ret cairn agtig af sind og så er det jo til at holde ud hehe.

 

Trille skulle altid tungekysse, når hun kunne komme af sted med det

Når gæster mødte hende første gang og lod hende hoppe på skødet af sig advarede jeg altid mod tungekys, "Ja ja jeg skal nok passe p." .. sagde de og inden de fik sagt mere var Trille i gang med at tungekysse :sjov:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...