Hop til indhold

Foder contra mængde afføring.


Ulla H
 Share

Recommended Posts

Jeg undrer mig ofte over, at nogle mærker foder beskrives skodfoder, fordi så meget går uoptaget gennem hunden.

Altså ,at fæses fylder en del i forhold til et evt. andet foder.Tænker jo, at hvis de væsenlige bestanddele af foderer er letoptagelige til hundens bedste med alle nødvendige stoffer i, og andre ting i det bare bidrager til at få tarmen og optagelse til at fungerer, hvad betyder afføringsmængden så.

Hundene skal jo helst spise sig mætte uden at blive fede.

Hvis jeg kaster 3 kg gulerøder eller æbler på græsset , så ædes det, og det ses da på afleveringsmængden.Ligeledes hvis jeg blander majs i foderet.

For 25 år siden var fæcesmængde aldrig omtalt som et positivt kreterie for et meget lødigt foder.????

Så jeg undrer mig lidt over, hvor denne holdning, jeg ofte hører kommer fra. At den aflevede fæcesmængde skal være minimalistist, for et seriøs foder.

Tænker her, at de fleste mødre ønsker sunde velfungerende børn, der får deres daglige behov dækket, men ved alsidig kost høres aldrig om , at afkommets fæces vurderes på mængde.

Har nogle et bud på hvor det kommer fra.

At fæcesmængden er stor ,betyder jo for mig ikke, at hunden ikke får det ud af foderet , den har behov for.Og som kan optages.

Er det et reklamefif????

Den nyskærrige!!!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

undrer også mig lidt - når mine 2 får fks gulerødder eller majs så virker det nærmest som om det går ufordøjet igennem - til stor glæde for skader og krager der kaster sig over det der kommer ud.

Mener iøvrigt at forbrugerbladet TÆNK engang havde en undersøgelse om sammenhæng mellem pris og kvalitet på hundefoder, men jeg kan ikke huske resultatet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg husker godt Tænks undersøgelse, tror jeg . Der har gennem årene været en del undersøgelse, mest nok mht indhold og smag, Kan hundene lide det????.

Men de siger intet om , at f.eks protein og mineralindholdet er forarbejdet i en form, der gør det letoptagelig.Eller der er brug underlige ting til smagsforstærkning eller temmelige kedelige ting som konserveringsmiddel.(læs evt cancerogene ting).

Link til indlæg
Del på andre sites

god pointe.

 

Synes osse at majs går igennem mennesker, så hvorfor spise dem, hvis ikke vi mennesker får noget ud af det?

 

Måske skulle vi lave en foderplan for vores unger og se hvordan deres fæces og mængden af den stemmer overens?

 

Jeg har jo hest, og må indrømme at jeg aldrig har set efter om den får mere og større hestepærer, hvis jeg skifter fra det ene til det andet foder???

 

Hvorfor går vi så meget op i hundelorten????

Link til indlæg
Del på andre sites

god pointe.

 

Synes osse at majs går igennem mennesker, så hvorfor spise dem, hvis ikke vi mennesker får noget ud af det?

 

Måske skulle vi lave en foderplan for vores unger og se hvordan deres fæces og mængden af den stemmer overens?

 

Jeg har jo hest, og må indrømme at jeg aldrig har set efter om den får mere og større hestepærer, hvis jeg skifter fra det ene til det andet foder???

 

Hvorfor går vi så meget op i hundelorten????

 

Måske fordi vi idag samler høm høm op og derved mere bevidst om hvor meget

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...