Hop til indhold

Dominans??? Dårlig vane???


Gæst Sus&Siku
 Share

Recommended Posts

Gæst Sus&Siku

Arg, har endnu et mindre klogt spørgsmål:stupid:

 

Min lille snart 6 mdr han hvalp er igen begyndt at humpe. Lige pt har han meget travlt, men én af hans legekammerater, som også er en hanhund på samme alder! Jeg forsøger at stoppe det, når jeg ser det.

 

Siku humpede i den 1 uge sine bamser og min 4 årige datter, men det blev hurtigt stoppet. Nu ca 6 mdr efter begynder det igen. Han har humpet min datter een gang uden i haven, hvor hun sad på hug.

 

Er det begyndene dominans? Skidt vane? Eller???

:confused:

 

Siku er ikke en nervøs lille hund, han har meget gå på mod, er ikke bange for de store hunde og søger selv kontakt(piver højtlydt, hvis han ikke må hilse på alt og alle hunde).

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke dominans! Din hund prøver ikke på at overtage verdensherredømmet.

 

Jeg tænker, at han er lidt stresset/oppe at køre, når han gør det. Jeg ville også stoppe ham i det på samme måde, som søster l skriver. Evt. Give ham en timeout hvis han kører i selvsving med det. Så han lige kan nå at falde lidt ned.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dominans betyder ikke nødvendigvis at en hund vil overtage verdensherredømmet, men bare at den i den aktuelle sociale situation vil vise sig "stærk" og prøver at se, om den kan få underkastelse af den anddn part :-)

Hvis det er dominans...

 

Jeg synes vi er blevet meget "dominansforskrækkede" med tiden :-)

 

En hvalp omkring kønsmodningen kan sagtens forsøge at se om den kan overbevise en anden hvalp om sin dominans og det er da som regel kun et øjebliksbillede og ikke betegnende for den fulde relation, altså ikke noget at bekymre sig om medmindre hvalpen viser tegn på manglende vilje til at indordne sig.

 

Naturligvis skal en hund ikke humpe mennesker, årsagen vil typisk ikke være sexuel, da hunde ikke er præget på menesker som sexpartnere. Afledning er som regel det bedste middel. Fordi: Hvalpen i kønsmodningsfasen kan nemt opfatte en irettesættelse som en udfordring og en invitation til konflikt, blandt andet derfor virker det bedre bare at stoppe hvalpen og henlede dens opmærsomhed på noget andet.

 

Timeout, som i at sætte hvalpen i isolation i et andet rum er i mine øjne en meget hård straf, uanset det er ment som straf eller hensigten er at give hvalpen ro.

 

Fordi: Hvis hvalpen humper i dominansøjemed, dvs. den forsøger at skabe en "rangmæssig" social afstand mellem sig selv og den person den humper, så vil isolation kun skabe yderligere afstand mellem hvalpen og dens mennesker. Denne fysiske og mentale afstand har vi ikke brug for, når vi vil have vores hvalp til at høre efter os (adlyde) og samarbejde. Motivationen til at samarbejde og positivt at høre efter skal lægges på en bund af tillid, fællesskab og tryghed og dette oplever hvalpen ikke at få, når den får isolation i et andet rum eller et bur for en naturlig opførsel.

 

Hvis hvalpen humper pga. hormoner, er det ikke noget den selv helt er herre over og da vil isolation være en konsekvens som hvalpen ikke lærer noget positivt af, men i stedet give grobund for konflikter.

For hvalpen er det nemlig en lige så naturlig adfærd at humpe i perioder, som det er at spise sit foder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov timeout, mener jeg som en timeout i legen. Hunden får snor på og får liv til at gå og snuse lidt eller lign. Så den lige kan geare lidt ned igen. Eller får en tur på skødet og bliver nusset lidt indtil den er faldet til ro. Jeg ville ikke straffe den for at dens hormoner lige går amok. Det kan den jo ikke selv styre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninjamor: hvornår går de der humpeperioder så over igen?

For jeg har en der har tendens til at ende med at humpe når han kører op og er begejstret over for nogle hunde..

(please sig, at det holder op på et tidspunkt)

 

Okay, det holder op!

Godt? :-)

 

Jamen humperi er desværre nogle hundes svar på opkørthed :-( Især hanhundene.

 

Man skal nok se på de situationer som fører til humperiet, f.eks. hvis det er under leg med andre hunde. Her kan humperiet opstå fordi hele situationen er ved at køre af sporet og humpehunden ikke kan håndtere situationen. Så stresser den op og svaret bliver så humperi, som er hvad hunden er i stand til i situationen.

 

Så, hvis du fremover ser det som at fremprovokeret humperi er tegn på at noget i situationen er mere end han kan overskue, så kan du begynde at se på selve situationerne, for det er formentlig ikke altid han humper i sociale situationer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Spændende læsning :-)

 

Jeg holder af og til hundeleg hjemme hos mig, hvor den anden han hvalp kommer. Når hundene er opkørte/stresset, kan se det på Siku, så sætter jeg ham indenfor i stuen. Det er kun kort tid(ca 5-10 min), så kommer han ud igen. Det er ikke straf, inden skæld ud eller lign. Han kommer ind i sofaen, hvor han har sin plads og sit tyggeben.

 

Siku har humpet min datter (på 4 år), da hun sad på hug med ryggen til. Jeg har desværre ikke selv set episoden, hverken inden eller efter, da det skete mens begge blev passet af min familie.

Link til indlæg
Del på andre sites

Spændende læsning :-)

 

Jeg holder af og til hundeleg hjemme hos mig, hvor den anden han hvalp kommer. Når hundene er opkørte/stresset, kan se det på Siku, så sætter jeg ham indenfor i stuen. Det er kun kort tid(ca 5-10 min), så kommer han ud igen. Det er ikke straf, inden skæld ud eller lign. Han kommer ind i sofaen, hvor han har sin plads og sit tyggeben.

 

Siku har humpet min datter (på 4 år), da hun sad på hug med ryggen til. Jeg har desværre ikke selv set episoden, hverken inden eller efter, da det skete mens begge blev passet af min familie.

 

Det kan være mere end svært at vide hvordan situationen har været når man ikke ser den selv og måske endda igennem øjne som ikke kender til hundeadfærd. Muligvs har Siku været oprevet over at være et andet sted end hjemme

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...