Hop til indhold

Har en ledhund ondt hele tiden?


Retrieveren
 Share

Recommended Posts

Nu har barney jo desværre dårlige albuer. Og jeg er begyndt at tænke mere og mere. Har han mon ondt i albuerne hele tiden? Altså inde i selve ledet? Nogen mennesker som har gigt som måske kunne hjælpe med at fortælle hvordan det føles? Ad er vist lidt det samme, er det ikke?

 

Synes det er så svært. Er jo bange for at han har ondt selvom han ikke lige er halt. Og om natten skifter han soveplads mange gange så tænker selvfølgelig om han har uro, brændende fornemmelse eller andet i albuerne.

 

Pt får han torskelevertran, fiskeolie og corno flex (tror jeg det hedder) og hvis ikk vi har god virkning med det, vil jeg prøve noget der hedder flex vital for at se om det kunne hjælpe ham.

Jeg vil så gerne gøre det godt for ham og hjælpe ham men er bare så meget i tvivl om hvordan. Og i alt min bekymring glemmer jeg jo helt at nyde min skønne hund som heldigvis ser ud til at elske livet selvom han er kronisk syg. Det er bare så synd at han ikk kan gøre lige det som han er skabt til uden at hans fysik skal komme i vejen.

 

Nogen som ved om man kan tjekke om de har ondt? Altså når han har ondt så er jeg ikke i tvivl. Men tænker bare på om han mon har sådan en ubehagelig følelse hele tiden selvom det ikke lige gør så ondt at jeg kan se det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tror (håber) jeg ikke. Luna virker ihvertfald ikke til at have ondt hele tiden. Og hun lægger sig tit på selve gulvet. Hun kommer til massage hver 3. uge.

 

Jeg får ikke rigtig givet hende hendes tilskud:oops: Må se at tage mig sammen.

 

Har du mulighed for at få ham i vand? Altså pt går Luna og jeg på stranden, så går vi sammen i vandet. Det er kanon til at træne muskler på, hvis man ikke vil gå i en waterwalk. Jeg har ikke råd, så vi tager den gratis waterwalk på stranden indtil vandet bliver for koldt for Luna

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Altså jeg skal ikke kunne sige hvordan Barney har det. Men jeg har selv slidgigt - faktisk mange steder i kroppen. Jeg har en stålprotese indopereret i hoften (kugleleddet) - desuden har jeg fodleddet syet sammen med stålwire. Jeg har også sammenfald i de nederste diskus -alt dette giver slidtage og i dag er jeg angrebet af slidgigt i moderat grad.

En typisk dag for mig er - at om morgenen så er jeg stiv som et bræt indtil jeg får mig "foldet" ud - der er udtalte smerter - men det er så mere musklerne i det selve de steder hvor gigten sidder ikke gør ondt - smerterne relaterer sig til nerver, muskler og lign. bløddele.

Når jeg er varmet op så går jeg mine 3 ture med mine hunde, jeg passer haven i det omfang jeg magter det, og mine andre huslige gøremål - sidst på dagen er jeg færdig for i dag og om aftenen er der typisk indtrådt en markant stivhed i hele kroppen - hvor hele kadaveret værker. Jeg kunne forestille mig at det er nogenlunde på samme måde for en hund - det burde der ingen forskel være på.

 

Det er vigtig at man holdes i gang selvom det gør ondt - så skal man ud og røre sig og holde musklerne vedlige - mine daglige gåture har gjort at min slidgigt ikke har forværret sig de seneste 2 år - det viser røntgen billederne af min ryg og hofte.

Der er perioder hvor det gør mere ondt end andre perioder eks.vis syntes jeg at fugtigt vejr forværrer mine symptomer.

Jeg spiser fiskeolie (Ultra Omega 3.6.9) og tager min æble cider eddike. Udover det undgår jeg så vidt muligt smertestillende. Jeg har ikke oplevet effekt af gluccosamin som jeg også har prøvet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusinde tak for svar :) jeanette: vi går ned til søen hver dag hvor han bader og svømmer. Han var til massage igår hvor hun sagde at han havde meget fine muskler så de er godt trænet op :) jeg er ved at finde ud af om vi har råd til at komme til massage nogle flere gange for det vil være rigtig godt for ham. Hun har også en water walk og hun kan lære mig noget af det der massage så jeg selv kan gøre en del.

 

Beaglepack: tusinde tak for at dele! Barney er endnu ikke stiv om morgenen men massøren sagde at det ville komme med tiden. Når du siger at du bliver øm i musklerne tror du så det vil hjælpe med regelmæssig massage af musklerne? Ja jeg er faktisk nået frem til at jeg ikke tror at jeg vil give barney ro selvom han er lidt halt. Det er synd for ham og tænker som du også siger at han skal holdes igang. Selvfølgelig moderat.

Æblecidereddike er prøvet men han vil bare ikke spise det! Putter jeg det i vandet nægter han at drikke. Og efter jeg har forsøgt og forsøg at få det i ham er han blevet meget skeptisk overfor hvad han spiser :( har prøvet at blande i Leverpostej men så skal der en halv bakke til de 2 spsk han skal have og det synes jeg er lige rigeligt lecerpostej til vovse. Så har beslutte at holde en pause med det. Det er nærmest overgreb at få det i ham - desværre!

 

Og så vil jeg lige sige at det gør mig rigtig ondt med din sygdom! Det må ikke være særlig rart at have det som du har det. Dybeste medfølelse herfra. Og tak fordi du delte din erfaring med mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som Beaglepack skriver, kunne det være skrevet af mig. Jeg har også udbredt slidgigt i mange led. Og især ryg og knæ, dog er mit ene knæ kunstigt nu. Desværre er det kun i varme , jeg kan undgå smertestillende dagligt. Når jeg står op så laver jeg intet vanskeligt, og først efter middagstid og lidt hvile er jeg klar til f.eks græsslåning , støvsugning og ting der kræver kræfter. Bare en cykeltur til indkøb belaster skuldre og hænder, mine fingrer er utrolig deforme.

Så mine kræfter bruges primært til at kunne ud med hundene.

Jeg vågner ofte om natten, fordi jeg ligger forkert, hoften gør ondt, det kommer fra den sammenfaldne ryg, eller en slidt skulder gør ondt.

Hvis jeg havde en hund med ledproblemer, ville jeg aftale med min dyrlæge i en periode at give let smertestillende til den dagligt , for at iagttage om den bevægede sig mere og letterer.Kun derved kan du vide om den har smerter.

Jeg har for år siden haft en plaget HD hund, hun fik i perioder smertestillende for at kunne gå glad med, så muskelmasse kunne vedligeholdes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Tusinde tak for svar :) jeanette: vi går ned til søen hver dag hvor han bader og svømmer. Han var til massage igår hvor hun sagde at han havde meget fine muskler så de er godt trænet op :) jeg er ved at finde ud af om vi har råd til at komme til massage nogle flere gange for det vil være rigtig godt for ham. Hun har også en water walk og hun kan lære mig noget af det der massage så jeg selv kan gøre en del.

 

Beaglepack: tusinde tak for at dele! Barney er endnu ikke stiv om morgenen men massøren sagde at det ville komme med tiden. Når du siger at du bliver øm i musklerne tror du så det vil hjælpe med regelmæssig massage af musklerne? Ja jeg er faktisk nået frem til at jeg ikke tror at jeg vil give barney ro selvom han er lidt halt. Det er synd for ham og tænker som du også siger at han skal holdes igang. Selvfølgelig moderat.

Æblecidereddike er prøvet men han vil bare ikke spise det! Putter jeg det i vandet nægter han at drikke. Og efter jeg har forsøgt og forsøg at få det i ham er han blevet meget skeptisk overfor hvad han spiser :( har prøvet at blande i Leverpostej men så skal der en halv bakke til de 2 spsk han skal have og det synes jeg er lige rigeligt lecerpostej til vovse. Så har beslutte at holde en pause med det. Det er nærmest overgreb at få det i ham - desværre!

 

Og så vil jeg lige sige at det gør mig rigtig ondt med din sygdom! Det må ikke være særlig rart at have det som du har det. Dybeste medfølelse herfra. Og tak fordi du delte din erfaring med mig.

 

Velbekomme - hvis det kan hjælpe lidt, så deler jeg da gerne :mrgreen:

æblecider fås også som kapsler - de kan købes hos naturoghelse - har selv brugt dem med stor succes. Lige nu drikker jeg "bare" det beaglerne får - men jeg er begyndt at tænke jeg vil tilbage på kapslerne igen.

Massage tror jeg vil være rigtig godt - evt. waterwalkning også. Det er vigtig at musklerne holdes vedlige.

 

Ligesom Ulla har jeg også nætter hvor det gør ondt i enten ryg eller hofte, hvis man ligger for længe i en bestemt stilling - kunne forestille mig at det må være ligesådan for en hund.

Håber du får fundet en god og brugbar løsning for Barney

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar Ulla.

 

Jeg har faktisk fået min mor til at strikke albuevarmere til ham som han kan få på til vinter når han skal ligge i bilen (selvfølgelig sammen med et dækken), men sådan at de led bliver holdt dejlig varme.

 

Han fik for ganske kort tid siden (2 uger tror jeg) smertestillende i 5 dage, hvor han så kun måtte gå ganske lidt i snor hver dag. Dette fordi han lige havde været meget halt for 1. gang i sit liv. På gåturene (i kort snor) gik han som han plejer. Og det skete også at han løb en runde i haven, hvilket også så ud ligesom det plejer.

Men ved så heller ikke om man kan smertedække en hund helt når den har ondt i ledene? han får rimadyl som smertestillende.

 

Om morgenen synes jeg ikke der er noget og han er klar med det samme (når han da lige er stået op :D). Men om aftenen er han lidt stiv synes jeg, men ikke kun i forparten, det syens jeg er i hele kroppen. Men massøren sagde også at han er meget spændt i lænden, da han prøver at ligge noget af vægten ned på bagbenene.

 

Altså på vores daglige gåtur springer han afsted, er glad, snuser rundt, vender og kommer med det samme jeg kalder, hilser på hunde vi møder, og virker ikke som en hund med smerter. Og herhjemme virker han også glad og godt tilpas. Så tænker ikke at han bare har ondt hele tiden. Tænker mere om ledene er sådan "ubehagelige" hele tiden. Og specielt om natten måske.

 

Og da han var halt her for et par uger siden var det meget tydeligt at se på ham, og han sagde selv fra til aktiviteter. Det var meget tydeligt at der var noget der var værre end det plejede og jeg gav ham smertestillende med det samme, for jeg var ikke i tvivl om at han havde ondt.

Men gør det ondt at være stiv? altså som han er om aftenen? Eller er det først hvis han halter at han har ondt?

 

Men tænker at han jo også kan halte uden at have ondt? min mor har en skæv hofte og hun halter nogengange, men siger at det ikke altid gør ondt. Nye folk kan også spørge om hun halter hvortil hun svare "nej det tror jeg da ikke?" fordi hun netop ikke tænker over det den dag fordi hun ikke har smerter den dag.

Andre dage har hun så ondt, men det hænger ikke nødvendigvis sammen med at hun halter. Kroppen vænner sig vel også til at man er lidt skæv, aflaster et sygt led osv?

Link til indlæg
Del på andre sites

BEaglepack: tusinde tak for svar igen. Kapsler siger du? dem skal jeg have fat i! det er da noget nemmere at få i sådan en kræsen retriever. Tak! :D

 

Ja jeg vender mig egentlig også selv mange gange hver nat... nå men nu har jeg i hvert fald givet ham en masse forskellige underlag at sove på så han forhåbentlig kan ligge godt, selvom han ofte vælger det hårde gulv :roll: men han har i hvert fald muligheden for at vælge noget andet. Og liggeunderlaget er meget tyndt så han ikke får det varmt som han gør i stof kurven, men så han kan undgå det hårde tryg fra gulvet. Han bruger det da også en gang imellem, men han ligger faktisk mest bare på gulvet.

 

Altså han er i søen hver dag, og massøren sagde igår at alle hans muskler er rigtig fine - hun kunne ikke finde et eneste sted han mangler muskler, som man vist ellers ser det ved ledhunde? (sådan forstod jeg det i hvert fald). Nogle af hans muskler er så lidt ømme fordi han jo blev halt her for 3 uger siden. Tænker at musklerne også skal vænne sig til at vægten bliver fordelt anderledes på de 4 laaaange ben han jo har :)

Jeg vil rigtig gerne fortsætte til massage og er ved at finde ud af om det er økonomisk muligt og om jeg kan låne bil, hvilket jeg er afhængig af. 10 x massage er alligevel 2000 kr. hvilket er over 1/3 af den månedlige indtægt, så derfor er det ikke bare lige at trække ud af budgettet, men jeg arbejder på det, for jeg tror bestemt også det er gavnligt! Hun har også water walk og hvis jeg fik mulighed for at komme igen vil hun gerne have ham i den, for at tjekke at han bruger sine bagben helt rigtigt. Det tror jeg nu at han gør for vi har gjort meget ud af bagpartskontrol, balance osv. så det vil jeg tro han gør, men det vil være fint at få det tjekket. Og så snakkede hun om at det måske ville være godt hvis han kom forbi en kiropraktor igen i forbindelse med massagen. Så jeg gør hvad jeg kan og prøver at finde gode løsninger, men det er bare nød til lige at hænge samme økonomisk, selvom jeg inderligt ville ønske at det ikke var en hindring. Jeg må også være lidt realistisk. Bruger i forvejen langt over hunde-budget hver måned pga. hans dårlige led. Men arbejder på sagen for vil meget gerne have ham i massage :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Nu er det over 40 år siden jeg fik den stålprotese - mit højre ben er 2½ cm kortere end det andet og det giver jo en skævhed i kroppen - den bliver så udlignet ved at jeg har et indlæg i mine sko - men hjemme går jeg jo uden sko og det er helt ubevist at jeg skåner benet ved at ligge vægten over på det andet ben - ligesom man vender sig til at se nedad om der er forhindringer/huller i fortovet er noget af det værste mit ben kan udsættes for - så jeg tænker også at det terræn Barney går på spiller en rolle for om han en dag kan have mere ondt end andre dage - sådan er det for mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har prøvet at have Luna på smertestillende og kan ikke se en forskel. Vi har prøvet: metacam, rimadyl og nu har hun lige fået previcox i en kort periode pga ryggen. (altså ikke lige efter hinanden. Vi prøvede metacam og rimadyl iflg aftale med kiro'en, for at se om Luna havde ondt, og det er bumbum 4 år siden nu) Og jeg kan ikke se nogen som helst forskel, så jeg vælger at gå ud fra, at hun så ikke har ondt.

Link til indlæg
Del på andre sites

beaglepack: okay mange tak. Jamen han går i meget kuperet terræn, og specielt når han løber løs går det op og ned af bakker, gennem krat og højt græs osv. og han hopper og springer afsted.

Massøren sagde også at han helst ikke må lege med bold hvor han får brætte opstandsninger. Men når vi går tur springer han jo afsted i galop, og opdager pludselig en dameduft som er gået hans næse forbi og stopper meget brat for at vende om og snuse. Så kan ikke rigtig styre det, men synes også at da han havde ondt at han selv styrrede det meget.

Og æbleciderkapslerne er nu bestilt - de er da heldigvis forholdsvis billige.

 

Jeanette: nej jeg synes heller ikke lige at have mærket forskel, men nu lavede han så heller ikke så meget i de dage han var på smertestillende da han skulle holdes i ro. Men som han er nu, glad og aktiv så tror jeg lige at jeg afventer lidt og ser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu prøvede jeg lige at bøje og strække hans højre forben - ingen problem. Det gik helt villigt og han gjorde det af sig selv når jeg animerede ham til det. Men venstre forben vil han hverken bøje eller strække - det er ligesom mere stift. Så jeg lod være at rører mere ved det.

Nogen der ved hvad det betyder?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåhr - på den måde :D jamen hun brugte tiden igår på at mærke ham igennem og finde ud af hvor han er øm og om hun kan hjælpe ham, og vise mig nogle øvelser jeg selv kan lave med ham. Så hun gik på ingen måde i dybden med ham i forgårs. Det ville hun så gøre hvis vi tager derind igen :)

 

Så derfor er der ikke pillet ved selve ledet hvis du forstår :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåhr - på den måde :D jamen hun brugte tiden igår på at mærke ham igennem og finde ud af hvor han er øm og om hun kan hjælpe ham, og vise mig nogle øvelser jeg selv kan lave med ham. Så hun gik på ingen måde i dybden med ham i forgårs. Det ville hun så gøre hvis vi tager derind igen :)

 

Så derfor er der ikke pillet ved selve ledet hvis du forstår :)

 

Aah så er jeg med:-D Så ville jeg nok få bestilt en tid og få ham masseret igennem:-D Det kan også være, det er et andet sted, han er øm og det går i benet (jep jeg har en meget underlig hund selv herhjemme:-D)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du prøvet en bandage fra BOT? Sværger til deres produkter! Jeg ved at Merete (Mou) har sådan en nakkevarmer til sig selv, og hun har rigtig god effekt af den.

 

Jeg har selv 2 fingre med gigt efter brud. De gør ikke ondt til hverdag, men når vejret skifter gør det sindssygt ondt! Og når nogen roder/manipulerer med leddene gør det også ondt!!! Måske er det fordi du strækker og bøjer i hans ben at han værger sig? Altså fordi det fremkalder smerte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeanette: Det er også meningen at han skal til massage igen. Hun regnede med at 5 gange kunne gøre det. Jeg er bare nød til lige at få økonomien til at følge med. Det har allerede været meget dyr at have en ledhund, og selvom jeg vil gøre alt for ham så skal det også hænge sammen. Men regner bestemt med at han snart skal derind igen - vil så gerne hjælpe ham.

 

Anne: Super forslag! desværre laver de intet til hunde-albuer. Men jeg har idag købt en back on track håndledsdims som egentlig er til mennesker, men som jeg blev anbefalet er det som bedst kan sidde på hans albue. Er rigtig spændt på om det kunne hjælpe ham. Hører meget gerne om erfaringer med back on track fra både dyr og mennesker. Lige nu skal Barney igennem en tilvænningsperiode med den.

 

Ja det gør selvfølgelig ondt. Grunden til at jeg prøvede at bøje hans ben var at massøren sagde at hver gang man bøjer benet dannes der mere ledvæske som er med til at "støddæmpe" ledet. Så det var udelukkende for at hjælpe ham. Men jeg tør ikke når han ikke har lyst til at gøre det villigt, så jeg har ikke gjort det siden. Tak for din erfaring :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh jeg kender det kun alt for godt, det med økonomien. Jeg er på dagpenge og har lige brugt en del penge på laserbehandling og kiropraktik. Og mandag skal vi til tandlæge..

 

Jeg bruger Back on Track dækkener på Luna og jeg synes de virker, hun falder ihvertfald til ro, når hun får det på. Og udedækkenet (Hun har 3 BoT dækkener:oops:) virker også på mine smerter i underlivet/maven

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha en jungel at finde ud af hvordan man skal navigere i den her led-verden. Nå men jeg fandt faktisk en dyrlæge som mente at han kunne gøre rigtig meget for barney med en kikkertoperation. Måske endda få ham haltfri indtil han bliver ældre og udvikler gigt. Han havde meget god erfaring med operationen. Den koster så bare lige 17.000 kr!

 

Fandt et andet sted hvor de udfører samme operation bare lidt billigere. Men deres dyrlæge havde fri så kan ikke rigtig få flere svar før mandag. Vil også gerne lige have en second opinion om han også tror på så gode resultater som den anden dyrlæge.

 

Min opdrætter (som selv er dyrlæge) blev meget ked af at hører at han nu er halt og skidt gående og tager ham i røngent i næste uge. De billeder vil så blive sendt til vurdering ved den dyrlæge som kan lave operationen HVIS det bliver aktuelt.

 

Så nu er der skred i tingene, nogle beslutninger skal træffes og en mulig løsning er fundet. De som kan se ind i fremtiden må meget gerne træde frem nu - kan godt bruge et smug kig!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...