Hop til indhold

Månedens udfordring - august + september


Therese
 Share

Recommended Posts

Så skal vi i gang :mrgreen: Jeg ved godt, vi starter midt i en måned, men som Linda så fint påpeger, så giver det bare lidt længere tid at træne i :blink: Så det er helt fra i dag og frem til 30 september.

 

Jeg synes bare, vi skal bruge denne her tråd til tips og vejledning og alt muligt andet snak om vores tricks :-D Når man så synes tricket sidder lige i skabet, kan man uploade en video, så vi andre kan se hvor gode I er :5up:

 

Jeg blev enig med mig selv om, at tricket denne her gang er nikke.

 

Og så er der vel ikke så meget andet at sige end.. Kom i gang :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

vil først lige rose ideen! Og ja nogen gange kan ens hund så tricket, og andre gange må den måske ikke - så kan man jo evt. bare vente til måneden efter, eller komme med gode råd fra den gang man selv lærte sin hund det.

Zeus kan ikke nikke, så det vil jeg da se om jeg kan få tid til at lege lidt med. Regner med at frishape det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogen har bedt om, at der kom en let og en svær øvelse hver måned og det synes jeg er en fin ide. Så der kommer nok en øvelse mere på senere, som Ninjamor får lov til at bestemme, fordi Pelle er lidt fysisk udfordret pga. nogle nakkeproblemer.

 

Håber ikke det bliver totalt rodet og forvirrende :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ih, det er bestemt LIGE en tråd for mig - der selv hurtigt bliver ret idé-forladt... Super tråd!!! :ivrig:

 

Nu er jeg jo stadig ret ny med klikkeren, så jeg vil høre om I vil dele ud af tanker omkring hvordan I vil starte på at lære hunden at nikke?

Jeg så godt i "Forslags-tråden" noget om at "lokke" - men hvis man nu gerne vil undgå dét - hvordan starter I så? (Jeg er også udfordret på den måde at Linus gearer helt op, når jeg finder klikker og godbidder frem - han vil SÅ gerne, og er også ret hurtig til at fange idéen - hvis JEG bare er ligeså hurtig til at få klikket perfekt! :oops: )

Link til indlæg
Del på andre sites

Ih, det er bestemt LIGE en tråd for mig - der selv hurtigt bliver ret idé-forladt... Super tråd!!! :ivrig:

 

Nu er jeg jo stadig ret ny med klikkeren, så jeg vil høre om I vil dele ud af tanker omkring hvordan I vil starte på at lære hunden at nikke?

Jeg så godt i "Forslags-tråden" noget om at "lokke" - men hvis man nu gerne vil undgå dét - hvordan starter I så? (Jeg er også udfordret på den måde at Linus gearer helt op, når jeg finder klikker og godbidder frem - han vil SÅ gerne, og er også ret hurtig til at fange idéen - hvis JEG bare er ligeså hurtig til at få klikket perfekt! :oops: )

Også mig, jeg er slet ikke kreativ nok til at finde på ret meget - og være vedholdende nok til at få ham lært det :oops:

 

Og nu bruger jeg ikke klikker, men jeg shaper og det kommer jo lidt ud på et. Klikkeren er jo bare et hjælpemiddel.

Så jeg har bare tænkt mig at sætte et kriterie, fx. at han sænker hovedet en anelse. I starten gør han det helt sikkert ubevidst, men han skulle jo gerne lære, at det var den bevægelse, han bliver rost/klikket for. Når han kan det på kommando eller en bestemt bevægelse eller hvad du beslutter dig for skal være dit signal, 8 ud af 10 gange, så begynder jeg at forlange, at han skal sænke hovedet lidt mere og så er det egentligt bare samme princip hele vejen igennem, indtil det bliver til en reel nikke-bevægelse.

 

Det kan godt være jeg ændrer taktik hen af vejen, fordi det er for svært for ham at forstå, men indtil videre er det sådan jeg vil gribe det an.

Link til indlæg
Del på andre sites

vil nok prøve at frishape det først - og dvs klikke ham bare han bevæger hovedet en anelse ned eller op. og så langsomt langsomt sætte kriterierne op... Ja det kan være en udfordring med en lyn hund der er på ;) Jeg har indimellem samme problem :P

Skulle han ikke helt forstå det, vil jeg nok prøve at bruge targetstick til at komme igang.

 

Fin ide med to øvelser...

Link til indlæg
Del på andre sites

haha.. måske jeg skulle udnytte kraven nu og alle hovedkastene.

 

nu må vi se :-)

 

skal han kunne nikke med hovedet op og ned' date=' eller bare et enkelt nik, ned?[/quote']

Hahaha, ja selvfølgelig!

 

Og det er op til dig - hvad du lige synes det kan blive til :-D Men jeg er stræber, jeg satser helt klart på at Bobo skal nikke helt rigtigt :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Shit, skal jeg ligefrem bestemme noget... Hmm...

 

Tænker lige lidt

 

Okay så... For at den alternative øvelse skal ligne nikke lidt, vælger jeg at hunden skal lære at se til højre.

 

Træningstips:

 

*Stå foran din hund. Giv start signal.

 

Læn dig frem til venstre og kik ligesom uden om hunden for at se dens hale.

 

Straks hunden skotter til højre, (for ligesom at se hvad i alverden du kikker efter), klikker/roser du og dropper derefter godbidden til samme side du kikkede, bare lige ved hundens hoved.

 

Husk højst 5 godbidder (øvelser) af gangen, derefter pause og igen 5 godbidder, pause, 5 godbidder. Slutsignal*

 

Alternativ for hunde som ikke vil blive siddende/stående:

 

Drop din godbid på din hunds højre side, lige ved hovedet, og gentag dette til hunden har en forventning om, at den skal se til højre efter godbidden.

Træn herefter fra * til *

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...