Hop til indhold

Schapendoes?


caro2001
 Share

Recommended Posts

Hvordan er en Schapendoes?

Hvordan plejer man pelsen bedst muligt?

 

Jer som har fulgt mine mange tråde må gerne lige sige til hvis jeg er gal på den?

 

Jeg sidder og undersøger den, men jeg synes tit at racebeskrivelsen er forkellige fra hjemmeside til hjemmeside.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det gider jeg ikke, ved ikke lige hvad jeg skal beskrive udover det jeg har skrevet om, at den kræver meget pelspleje altså frisering helt i dybden for at undgå den går i filt...Derfor synes jeg ikke racen er optimal til jer, hvis I ønsker en race som ikke kræver så meget pelspleje....

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det gider jeg ikke, ved ikke lige hvad jeg skal beskrive udover det jeg har skrevet om, at den kræver meget pelspleje altså frisering helt i dybden for at undgå den går i filt...Derfor synes jeg ikke racen er optimal til jer, hvis I ønsker en race som ikke kræver så meget pelspleje....

Hvor tit skal pelsen redes?

Hvor meget motion?

Link til indlæg
Del på andre sites

[h=3]Er der pelspleje eller lign., man bør være opmærksom på?[/h]Schapendoes’en er en pelshund med 10-15 cm lang pels – og ofte længere. Den fælder ikke meget, men underulden arbejder sig langsomt (i perioder meget hurtigt) ud langs dækpelsens lange hår, og det resulterer ofte i, at der opstår klumper af tætpakket underuld. Fjernes de ikke i tide, sætter det sig lynhurtigt til massive filtklumper/plader, som ikke bare kan friseres ud, men skal klippes af.

Schapendoes hvalpen kræver meget pelspleje – især de første 2-3 år. Hvis man ikke sætter fast tid af til pelsplejen og virkelig får det gjort, sender det galt (hvilket mange førstegangs Schapendoes-ejere desværre ofte oplever). Nye hvalpeejere siger, at “det kan de sagtens klare”, men lige pludselig dukker der en masse andre gøremål op i deres liv, og en dag er hunden én stor uldtot. De første 2-3 år kan man risikere, at hunden, i perioder, skal friseres hver uge – og det er ikke bare en omgang med en børste. Hunden skal friseres i bund, og det kan nemt tage en time eller to (og kun hvis hunden fra lille af, har lært at forholde sig i ro/ligge ned, så længe soigneringen står på).

Som udvokset Schapendoes (2-3 års alderen) kan man nøjes med at holde øje med pelsen og frisere i dybden ca. hver 3 uge – alt afhængig af pelskvaliteten samt vejr og vind, løbetid m.m.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der pelspleje eller lign., man bør være opmærksom på?

 

Schapendoes’en er en pelshund med 10-15 cm lang pels – og ofte længere. Den fælder ikke meget, men underulden arbejder sig langsomt (i perioder meget hurtigt) ud langs dækpelsens lange hår, og det resulterer ofte i, at der opstår klumper af tætpakket underuld. Fjernes de ikke i tide, sætter det sig lynhurtigt til massive filtklumper/plader, som ikke bare kan friseres ud, men skal klippes af.

Schapendoes hvalpen kræver meget pelspleje – især de første 2-3 år. Hvis man ikke sætter fast tid af til pelsplejen og virkelig får det gjort, sender det galt (hvilket mange førstegangs Schapendoes-ejere desværre ofte oplever). Nye hvalpeejere siger, at “det kan de sagtens klare”, men lige pludselig dukker der en masse andre gøremål op i deres liv, og en dag er hunden én stor uldtot. De første 2-3 år kan man risikere, at hunden, i perioder, skal friseres hver uge – og det er ikke bare en omgang med en børste. Hunden skal friseres i bund, og det kan nemt tage en time eller to (og kun hvis hunden fra lille af, har lært at forholde sig i ro/ligge ned, så længe soigneringen står på).

Som udvokset Schapendoes (2-3 års alderen) kan man nøjes med at holde øje med pelsen og frisere i dybden ca. hver 3 uge – alt afhængig af pelskvaliteten samt vejr og vind, løbetid m.m.

Hvis hunden kan nøges med den grundige børstning en gang om ugen så er jeg tilfreds (for så kan man gøre det i weekenden).

 

Motion og pelsplejen kan godt byttes lidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

...husk lige at pelsplejen er heeele hundens liv....

Og at det er mere end blot 5 minutters børstning....

 

Min far og hans kone har en Schapendoes - han er pænt filtret selvom de egentlig gør det okay for at holde ham pæn!

 

Hvis man på noget tidspunkt har tænkt "Nul pelspleje" - så tror jeg aldrig det kommer til at gå sådan rigtig godt med en Schapendoes. For pelsplejen er altså super vigtigt! Og det er jo ikke bare en helt lille hund som man lige hurtigt kan rede igennem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har en kortklippet yorkie - som vitterligt ikke tager mere end 5 minutter at rede til bunds. Og da vi fik hende sagde jeg også "Dét får man da lynhurtigt klaret hver dag" - men der er altid lige et eller andet som liiiige presser sig ind i stedet for og så udskyder man det. Nu har hun så kort pels at om jeg så redte hende én gang i ugen så var det nok også ok - men hun bliver nu altså redt 3-4 gange i ugen. Men princippet i at hun endda tager så kort tid at redde, at man sagtens burde kunne finde 5 minutter hver dag - man at man alligevel ikke får det gjort, selvom det lyder super let. Men så kommer der lige et eller andet i vejen - og så glemmer man alt om det igen. Derfor tror jeg heller ikke på, at når man ikke gider pelspleje, at man så kan holde en Schapendoes pels ordentligt. For det er dælme mere end 5 minutter som skal sættes af. Sorry to say. Men det ER bare super vigtigt - også de uger man har vildt travlt - det skal klares alligevel. En filtret hund kan få ondt! Og jeg har set enormt mange langhåret hunde som er vildt filtret - og jeg er ganske overbevist om at samtlige ejere havde de bedste intentioner om at holde deres pels til punkt og prikke - men det lyder bare så meget nemmere end det er. Og når folk som faktisk godt gider pelspleje, kan have svært ved at få passet pelsen ordentligt - så har jeg lidt svært ved at se hvordan man skal få det gjort når man fra start af melder ud "Ingen pelspleje" :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

De har pels ala mine bearded collier. Og der er MEGET pels pleje, men mindre de bliver klippet i køterklip. Men er ret sikker på det bliver for koldt for dem om vinteren.

Jeg bruger min. 1 time hver uge på Luca, som endda er klippet. Plus jeg er over hende næsten hver dag med karten på ben og ørene. Plus tiden på at klippe hende skal oveni.

 

Det er MEGET vigtigt du starter fra hvalp, der er ingen nemme løsninger hvad angår pelspleje på en langhåret hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Karenoguldtotten

Hej TS :-)

Jeg har en schapendoes dreng på knap 9 mdr. Han er en fantastisk hund. lad og fjollet.

MEN det undrer mig at du skriver herinde under selskabshunde, for en schapendoes er en hyrdehund, en brugshund, der har brug for at blive stimuleret en del mentalt (f.eks. lydighed, rally, agility eller andet træning...), og de har også brug for en god portion motion :-)

 

Dog ikke i så høj grad som f.eks. en anden hyrdehund, border collie.

 

Men alt det ved du jo nok godt :-) Og jeg kan se at du har en labrador i forvejen, og den kræver jo også sit :-)

 

Jeg børster Baxter ca. hver 2 dag som det er nu. Det skulle gerne blive lettere når han har skiftet til voksenpels :-)

 

Det tager en del tid at holde pelsen, men egentlig synes jeg at det er hyggeligt, bortset fra maven, det HADER han !

 

Bare spørg hvis der er mere :-)

 

V.H. Karen

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej TS :-)

Jeg har en schapendoes dreng på knap 9 mdr. Han er en fantastisk hund. lad og fjollet.

MEN det undrer mig at du skriver herinde under selskabshunde, for en schapendoes er en hyrdehund, en brugshund, der har brug for at blive stimuleret en del mentalt (f.eks. lydighed, rally, agility eller andet træning...), og de har også brug for en god portion motion :-)

 

Dog ikke i så høj grad som f.eks. en anden hyrdehund, border collie.

 

Men alt det ved du jo nok godt :-) Og jeg kan se at du har en labrador i forvejen, og den kræver jo også sit :-)

 

Jeg børster Baxter ca. hver 2 dag som det er nu. Det skulle gerne blive lettere når han har skiftet til voksenpels :-)

 

Det tager en del tid at holde pelsen, men egentlig synes jeg at det er hyggeligt, bortset fra maven, det HADER han !

 

Bare spørg hvis der er mere :-)

 

V.H. Karen

Fordi jeg ligger den her er fordi at der ikke var andre hvor den kunne ligge.

Jeg vil bruge den til lydighed og agility.

hvor lang tid børster du ad gangen?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 year later...
Gæst Trine&Albert

Vi har en Schapendoes. Han skal friseres ca en gang om ugen og så undgår man knuder og hårtotter. Jeg bader han ca to gange om året men det er mest af hensyn til lugt ikke fordi hans pels er beskidt.

En del motion eller aktivering skal der til. Det er en hund som gerne vil arbejde eks. Agility det er en let og adræt hund som gerne springer rundt.

Familiehund og meget glad og kærlig

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har en Schapendoes. Han skal friseres ca en gang om ugen og så undgår man knuder og hårtotter. Jeg bader han ca to gange om året men det er mest af hensyn til lugt ikke fordi hans pels er beskidt.

En del motion eller aktivering skal der til. Det er en hund som gerne vil arbejde eks. Agility det er en let og adræt hund som gerne springer rundt.

Familiehund og meget glad og kærlig

Det bliver ikke til noget alligevel, men tak for dit svar :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...