Hop til indhold

Støvallergi og foder...


Charlotte1970
 Share

Recommended Posts

Jessie har allergi overfor støv (støvmider?) og får royal canin Derma comfort. Da hun får kløe. Men jeg må indrømme jeg har yderst svært ved indholdet af hendes foder. Så vidt jeg kan læse mig til på royal canins hjemmeside, er det noget med proteinerne og hver de kommer fra. Men det er selvfølgelig deres udlægning.

 

Jessie fungere ok på RC, hun klør sig lidt, men slet ikke noget vildt. Hendes mave virker ok. Til genglæd stinker hun af hund. Det gør Luca slet ikke.

 

Jeg vil ikke skifte foder på nuværende tidspunkt. Men kunne nok overveje det senere hen. Er der nogle erfaringer med støvallergi og foder?

 

-Er der nogle som har forstand på de allergitest der bliver lavet. Kan se hun er høj i MCH (går ud fra det er støvet) men også i EOS, som er???

 

Indholdet i Derma comfort er:

Ris, hvedegluten, animalsk fedt, hvede, majsgluten, majs, mineraler, afskallet havre, hydrolyseret fjerkrælever, sojaolie, roetrævler, fiskeolie (kilde til EPA og DHA), hørfrø (omega-3- kilde), frugto-oligosakkarider, boragoolie (kilde til gammalinolensyre), morgenfrueekstrakt (luteinkilde).

 

 

Redigeret af Charlotte1970
Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, hendes foder er jo uden animalsk protein og med en masse olier for at styrke hudbarrieren. Så foderet har vel ikke direkte noget med hendes allergi at gøre, men mere med at styrke en dårlig hud og immunfosvar generelt og hvis det hjælper hende så er det jo godt!

 

Alternativt kunne du prøve hypoallerifoderet, men der må jo være en grund til at hun er kommet på det foder. Hvad har hun fået før der ikke har virket?

 

Men egentlig burde jeg nok ikke skrive noget for ved intet om støvmider, synes bare man skal passe på med at se sig sur på en ingrediensliste, hvis foderet ser ud til at virke for hunden og måske endda har forbedret noget.:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Støvmider er jo luftbåren allergi - så her skal man også tænke at der er så støvfrit som muligt i sær der hvor hunden skal opholde sig mest. Desværre giver det jo også nogle krydsallergier - ofte til kornet i foderet. Hvad olien angår kan man jo selv give disse tilskud, hørfrø, borago og kæmpenatlys er gode til hud og pels problemer.

 

Min dalmatiner var jo kraftig allergisk over for alle mider også lagermider. Han fik en overgang James Wellbeloved (det var før man kunne få de kornfri varianter) Jeg frøs hans foder så lagermiderne blev ødelagt og tog så hans foder op fra fryseren i portioner. I hans sidste år fik han fortrins vis hjemmelavet mad. Pongo blev testet via blodprøve og have 40 allergener ud af 50.

 

Hvis Jessie trives på det foder hun får, er der vel ingen grund til at skifte - det vigtigste er at hun er nogenlunde symptomfri.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst gitte1976

En krydsreaktion på husstøvmiderne er lagermider. Og de lever i ALT tørfoder med korn og ris i...

 

Det hjælper IKKE at fryse tørfoder, hvis hunden er allergisk overfor lagermider, da det er ekskrementerne, som de er allergiske overfor. Og det er i fodret, uanset om man fryser det eller ej.

 

Jeg har selv en allergihund, som er allergisk overfor husstøvmider, lagermider og katte. Han er på BARF - Og det fungerer han fint på.

 

Hvis din hund lugter, så er det et klart tegn på, at den ikke fungerer optimalt.

 

Jeg vil anbefale dig, at finde et foder uden korn og ris i. Der er rigtigt meget godt foder på det danske marked efterhånden. Og meget af det kan man købe billigere i Tyskland.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi gør selvfølgelig alt vi kan hjemme. Vasker hundetæpper konstant, og rengøringen er grundig.

 

 

Det jeg undre mig over ved derma comfort, er indholdet af korn, ris og majs. Jeg er ikke kornforskrækket, Luca får foder med korn i, men der er et stort indhold i dette foder. Samtidig er der tilsætningestoffer i, kan jeg læse rundt omkring på hjemmesider, men kan ikke finde hvilke. I det hele taget er det svært at finde en ingrediens liste som beskriver hvilke ris der er brugt, og hvor det animalske fedt er fra. Det irritere mig lidt.

Fremadrettet er jeg selvfølgelig int. i at have en hund der fungere, og ikke får en følgesygdom pga dårlig fodring. -Sådan en har jeg allerede!

 

 

Jeg må sætte mig ind i luftbåren allergi. Og hvis det fx er olier der hjælper kan jeg selv tilsætte det i fx hjemmelavet mad. (jessie har prøvet BARF uden positiv effekt).

Samtidig er der måske en sammenhæng mellem hvor proteiner kommer fra, og hvad der hjælper på hud og pels. Hvis det er tilfældet, er der endnu mere jeg må sætte mig ind i.

 

 

Som sagt fungere Jessie på RC, men ikke så godt, at der ikke er plads til forbedring. Måske er jeg farvet af Luca, hvor vi kan se hvor godt hun har det efter vi fandt det foder hendes mave kunne tåle. Det er en helt anden hund.

 

 

Lige meget hvad, er der intet foderskift undervejs nu. Hun skal først falde til. Men gode råd om luftbåren allergi modtages meget gerne. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg er så IKKE enig i at man ikke kan fryse foderet - det hjalp gevaldigt her - men nok om det

 

Luftbåren allergi er at sammenligne med pollenallergi f.eks.

Pongo fik antihistaminer og et bestemt naturmedicin. Naturmedicinen fik han hele året - i slemme tilfælde blev hans ører smurt i noget bestemt creme -

Men det var først da han kom på hjemmelavet mad at der kom skred i tingene og han stort set var symptomfri - fordi jeg kunne lave mad efter de allergener han havde. Udover det fik han et specielt Islandsk foder som jeg importerede direkte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Luca er landet på Olivers adult, af alle mærker...! Hun fungere så godt. Ingen splatmave, hun er ved at få godt med pels igen, humøret er godt, hun er mere aktiv, og det der kommer ud bagud er minimalt, som oftes kun en gang om dagen.

 

Det eneste er hun er noget stiv om morgen, men hun er på vej til de 8 år lige om lidt. Og med den overvægt hun har slæbt rundt på, er der nok ikke noget at sige til det. Hun mangler stadig 1-2 kg, ud af de 7 kg hun skulle tabe. De kommer lige så stille.

 

Jeg er lidt forsigtig med at give hende tilskud, da hendes mave reagere på fx olivers olie og deres boost. Vi forsøger os frem og er i gang med hørfrø olie. Det ser ud til det du'

 

Luca skal intet have af andre ting. En skefuld leverpostej giver splatmave. Vi bruger ziwipeak som godbidder og så får hun hjorteben som ekstra guf. Det fungere ;-)

 

Overvejer nu hvor hun er senior at prøve olivers senior foder. Det ligner lidt adult, så måske det virker.

 

Min egen lille ide om hvorfor det fungere, er alt indhold er lavet til mel. Hendes mave skal ikke kæmpe for at fordøje. Men det er helt min egen teori ;-)

 

Nå ja og hun skal slet ikke engang snuse til Jessie mad uden at få dårlig mave. Så det er med at være over hende, når det er madtid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...