Hop til indhold

Jagthund - totalt begynder


Gæst lopper
 Share

Recommended Posts

Hej!

 

Jeg har før haft hund i familien(som barn osv.), men aldrig stået for træning osv.

 

Nu har jeg for et par år siden fået jagttegn og kunne egentlig godt tænke mig en jagthund, men jer er 100% på bar bund her! Hvordan kommer jeg igang med at lære om hvilke racer jeg skal gå efter? Hvordan jeg opdrager hunden? Og lærer den at være jagthund? Jeg vil ikke ud og købe mig en hvalp før jeg føler mig 100% klædt på til at tage mig ordentlig af den og få den opdraget fornuftigt.

 

Håber i kan hjælpe mig.

MVH Mikkel

Link til indlæg
Del på andre sites

DEJLIGT at du vil sætte dig en masse ind i tingene FØR du køber hund:5up: Og velkommen, forresten!

 

Der er jo mange jagtracer, så et sted at starte kunne jo være, hvad hunden ellers skal bruges til. Skal den være familiehund? Er der børn? Hvilken type jagt og hvor ofte?

 

Der er et par stykker herinde som er virkelig hardcore til det med jagt. DKW er en af dem, og han har vist ret godt styr på det med træning, racer osv.

 

Der er jagthundeklubber mange steder i landet, hvor det vil være en god ide at starte allerede som hvalp. Kig dig dog godt for, da du risikerer at finde steder hvor man mener at hundene skal opdrages hårdt med tæsk osv.

 

Umiddelbart ville jeg vælge en labrador F1 til min første jagthund hvis det var mig. Det er en lærenem og dejlig hund, og den kan fungere som alletiders familiehund når den ikke er på jagt (ja, det kan mange andre racer også). Labben er ekstremt pleasende, har et dejligt temperament og er ret ukompliceret med hensyn til fx pelspleje.

Link til indlæg
Del på andre sites

opdrages hårdt med tæsk osv? What? Lyder som middelalderen...

 

Ja, det skal også være en familiehund. Vi har to små børn og iøvrigt også kat, så det skal den kunne sammen med. Umiddelbart ville det hovedsageligt være fællesjagter på ænder og fasan. Pt. er jeg ret sjældent på jagt, da det jo ikke er nemt at finde steder til det - og det er jo ret dyrt i her i Danmark. Men jeg håber da at det også bliver nemmere, når man kan have hund med.

Link til indlæg
Del på andre sites

DKW er en af dem, og han har vist ret godt styr på det med træning, racer osv.

 

Nahh..

 

Men jeg er da ikke helt på bar bund. :blink:

 

 

 

 

 

Valget af race afhænger meget af hvad du vil bruge hunden til, og ikke mindst hvordan du selv ér. Og hér tænker jeg ikk ebare race, men også linjerne i hunden. Jeg skal eksempelvis ikke have en hund der er lige så blød som smør, for det passer bare ikke rigtigt til mig og min måde at være på. Omvendt gider jeg heller ikke en alt for hård hund.

 

Hvad for noget jagt går du på? Og hvad regner du med at bruge hunden til dér?

 

Hvis det mest er drevarbejde, så var det ikke retrieverne jeg ville kigge på først. Hvis det er det stående hundearbejde du brænder for, så dur hverken retrievere eller spaniels. osv.

Omvendt kan man godt bruge en retriever i drevet, omend den ikek går så godt, hurtigt og effektivt som en spaniel, men hvis man har adgang til andejagt og lignende med mange apporteringer og kun indimellem bruger hunden i drevet, så er det et udmærket valg.

Hvis det er fuglejagterne i det åbne land, så var en korthår en mulighed. Der findes rimelig bløde linjer af dém, og skulle jeg få dén hjerneblødning engang, så valgte jeg en korthår.

 

Jeg vil anbefale dig at tage ud og se på markprøverne for de respektive racer du evt. kunne være interesseret i. Altså prøverne afholdt af specialklubberne, ikke dem fra DJ. Snak med folkene derude, og find ud af hvordan prøvesystemerne er sat sammen for de forskellige racer. Og se så lidt flere prøver....og liiige en slat mere bare lige for at være sikker.

Dérude kan du nemlig se hvad racens arbejdsområde ér, hvordan racerne arbejder og hvordan de "ér". Ligesom du vil kunne se slutmålet for en jagthunds træning i de forskellige racer.

Det giver dig et billede henad hvad du jo gerne selv skulle kunne stå med 2-3 år efter du har købt dig en hvalp

Link til indlæg
Del på andre sites

opdrages hårdt med tæsk osv? What? Lyder som middelalderen...

Det er ikke kun jagthundeklubber og lignende der har enkelte medlemmer der gør sig i dén slags. Det finder du alle steder.

Af én eller anden grund er der bare altid nogen der lige skal fremhæve det en ekstra gang, bare fordi der står "jagthund" og "træning" i samme tråd. ;)

 

Der findes idioter alle steder. Slå hjernen til og filtrer idioterne fra. Så kommer man langt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, hvad er det for noget jagt jeg går på... hmm... er jo også relativt ny på det område. Det har mest været drivjagter, hvor jeg har stået for. Men det jeg synes er mest facinerende ved hunde på jagt er klart det stående hundearbejde. Om mulighederne for den type jagt så byder sig det ved jeg ikke. Så... kan man få en allround hund ;-)

 

Nu er jeg jo som sagt til gengæld helt på bar bund :-) Så de markprøver, hvad er det og hvor kan jeg læse mere om det?

 

\Mikkel

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke kun jagthundeklubber og lignende der har enkelte medlemmer der gør sig i dén slags. Det finder du alle steder.

Af én eller anden grund er der bare altid nogen der lige skal fremhæve det en ekstra gang, bare fordi der står "jagthund" og "træning" i samme tråd. ;)

 

Der findes idioter alle steder. Slå hjernen til og filtrer idioterne fra. Så kommer man langt.

 

God pointe!

Link til indlæg
Del på andre sites

Markprøverne er de prøver jagthundefolket "leger" lidt med, for at se hvor godt deres træning sidder i hunden. Hvor langt de er nået og hvad der skal rettes op på osv.

 

DU finder kalendrene for prøverne på racernes respektive hjemmesider. For labrador er det f.eks. labrador-retriever.dk

Ved retrieverracerne er dét der er interressant at tage ud at se B-prøverne. Det er de officielle stambogsførte prøver på koldt vildt. ALtså en opstillet jagtsituation.

 

De andre retieverracer deler samme prøver.

 

For andre jagthunderacer må du selv lidt igang med at grave information frem på deres hjemmesider og lignende for dém er jeg ikke så pokkers velbevandret i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kig inde på DMK DMK der kan du se lidt billeder, træning i regionerne og div. af f.eks münsterländere (en skøn hunde race ;)) , når du allerede nu har kig på de stående hunde. Münsterländeren hører til de kontinentale stående hunde, de går ikke så langt som de engelske (eksempelvis pointer, setter), det er en god hund, der også bruges til efterskudsarbejde.

Hvis jeg har mulighed for det, vil der altid være en münster i mit hus, udover mine spaniels selvfølgelig. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...