Hop til indhold

Hvis hvalp spiser en sten som er for stor ?


Gæst Inga1967
 Share

Recommended Posts

Gæst Inga1967

Til min store bekymring spiser Laban forsat sten. Netop nu har han li slugt en igen. Og endnu engang aner jeg jo ikke størrelsen på den. Hvis denne sten sætter sig fast nogen steder, hvad skal man så holde øje med. Får de feber ??? Stopper de bare med og vil ha mad. ? Stopper deres afføring ?? Hvad er symtomerne på noget sidder fast. ???

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay mange tak. Er virkelig bekymret for ham hver gang det sker. En endnu er alt jo gået fint. ( mange sten er passeret. )Ved jo så bare ikke hvad jeg skal holde øje med hvis nu den skulle sætte sig fast. Han spiste græs efter han havde slugt stenen, håber jo så det er fordi han skal kaste op, så stenen kommer væk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han spiste også fint her til morgen. Så tror ikke den har sat sig fast, men er så heller ej kommet op, havde håbet han havde kastet den op. Men niks nej. Håber så den kommer ud den anden vej i løbet af dagen. Mon ikke den passerer i løbet af et døgn. ????

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal altså stoppe ham fra det med at spise sten! Det er virkelig alvorligt, og kan koste ham livet.

 

Det første problem er at han kan skade sine tænder ved at samle sten op. Hvis en tand knækker/flækker, skal den som regel trækkes eller opereres ud. Det næste er at stenene kan sætte sig fast, og at han kan få forstoppelse. Det kræver en operation at få stenen fjernet. En sten kan også skade tarmene, så der enten går infektion eller hul. Et hul i tarmen koster som regel hunden livet. En infektion kan blive kronisk, og ligeledes koste hunden livet. Og så kan stenen selvfølgelig skade endetarmen når den kommer ud. Det vil i bedste fald blot genere/irritere hunden, men igen er det stor risiko for infektion.

 

Du skal igang med at øve "nej"-øvelsen asap!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak. Nu har jeg læst hvad du skrev i en anden tråd. Vil staks gå igang. Har talt med min dyrlæge hvad symtomer han vil få hvis en sten sidder fast i tarmen. Men endnu spiser han kiks og han vil gerne ha mad. Så mon ikke stenen passerer som alle de andre han også har spist.

Link til indlæg
Del på andre sites

AnjaCS. Jeg kan jo ikke gå og holde ham i min hule hånd hele tiden. Det vil sige du vil mene når han tøffer rundt ude i haven så skal han gå med mundkurv. Og hver gang jeg er ude i haven for og ryge, af med den mundkurv, nå nåede du ikke og få en tår vand det er nok ærgerligt lille ven, forsøger igen om en time eller 2.

Link til indlæg
Del på andre sites

AnjaCS. Jeg kan jo ikke gå og holde ham i min hule hånd hele tiden. Det vil sige du vil mene når han tøffer rundt ude i haven så skal han gå med mundkurv. Og hver gang jeg er ude i haven for og ryge, af med den mundkurv, nå nåede du ikke og få en tår vand det er nok ærgerligt lille ven, forsøger igen om en time eller 2.

 

Hunde kan sådan set godt drikke med en mundkurv på...... Men det lyder ikke som om du sådan vil tage nogle forholdsregler? Når man har hvalp, skal man være over dem HELE tiden - ellers kan man ikke lære dem hvad der er rigtigt og forkert. Ville du lade små børn tøffe rundt i haven alene i timevis?

Link til indlæg
Del på andre sites

AnjaCS. Jeg kan jo ikke gå og holde ham i min hule hånd hele tiden. Det vil sige du vil mene når han tøffer rundt ude i haven så skal han gå med mundkurv. Og hver gang jeg er ude i haven for og ryge, af med den mundkurv, nå nåede du ikke og få en tår vand det er nok ærgerligt lille ven, forsøger igen om en time eller 2.

 

Ja, det mener jeg. Når han er i haven, skal han have mundkurv på. Når I er derude sammen, f.eks når du ryger, kan du jo lade ham have den af og give ham en lang line på, så du fortsat har styr på ham.

 

Og hunde kan godt drikke med mundkurv på. En hund som er vant til at have mundkurv på, kan sagtens gå med den i et par timer. Det gør mange hunde i dagens Danmark uden de større problemer.

 

og det er jo kun for en kortere periode - indtil han har lært at forstå nej'et, og sten-spisningen er blevet så fjern at han ikke længere husker den vane.

Link til indlæg
Del på andre sites

Syntes virkelig det her hunde forum er li så sammen spist som hunde galleriet. Bare fordi man siger et, jamen så bliver man høvlet, og straks bliver en hvalp sammenlignet med små børn. Gud fader bevares siger jeg bare. !!!!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Syntes virkelig det her hunde forum er li så sammen spist som hunde galleriet. Bare fordi man siger et, jamen så bliver man høvlet, og straks bliver en hvalp sammenlignet med små børn. Gud fader bevares siger jeg bare. !!!!!!

 

Nu har jeg aldrig været på hundegalleriet, så kan ikke udtale mig om det...

 

Men hvad er det du er utilfreds med?

 

At folk synes du skal holde øje med din hund, så du undgår at den skal opereres, eller eventuelt at du mister den?

 

At folk foreslår at du træner "nej", "slip" eller lignende, så du undgår din hund bliver syg?

 

At folk foreslår at du bruger mundkurv så du ikke behøves at være over hunden 24 timer i døgnet?

 

Jeg kan ikke se hvilket af de råd der er "indspiste"... Jeg kan skam heller ikke se hvor du bliver høvlet ned?

 

En hvalp ER en baby, den SKAL have opsyn hele tiden! Du kan ikke bare lade den rende rundt og passe sig selv, og håbe den stopper med at æde skadelig ting fra det ene øjeblik til det andet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Syntes virkelig det her hunde forum er li så sammen spist som hunde galleriet. Bare fordi man siger et, jamen så bliver man høvlet, og straks bliver en hvalp sammenlignet med små børn. Gud fader bevares siger jeg bare. !!!!!!

 

Nå, jamen selv tak for hjælpen. Held og lykke på gnaverforum, eller hvor du nu finder hen:-)

 

Der er i øvrigt et gammel ordsprog der siger, at hvis du møder en idiot på en dag, er det den anden den er gal med. Hvis du møder to på en dag, er det nok dig selv der er problemet...... Måske du skulle overveje om det er de fora eller dig der er på afveje???

 

God vind med den stenspisende hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Hmm blander mig lige :mrgreen:

Altså når man har en hvalp - så får man en hulens masse motion, fordi den jo er i alt - både udenfor som indenfor. Den aller første øvelse den skal lære er hvad NEJ betyder - det tager tid alt efter hvor standhaftig man er. Der er farer overalt og mange ting man ikke lige havde været obs på eller tænkt at hvalpen kunne kaste sin kærlighed på.

 

Jeg har selv haft en stenspisende hund - min dalmatiner. Og vi var over ham hver eneste gang han gjorde tegn til at åbne gabet - og man skal virkelig have øjne og ører på dem hele tiden. Han lærte det rimelig hurtig over et par uger så vidt jeg husker. Efter den tid mistede han interessen, for vi var jo over ham hele tiden

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Inga :-)

 

Lad nu være med at tage det så tungt, folk herinde prøver blot at hjælpe dig.

 

Da jeg kom herind i starten blev jeg også meget overvældet og følte at folk "skældte mig ud", fordi jeg ikke lige gjorde det rigtige, men sandheden er, at disse mennesker er SÅ erfarne og har virkelig meget viden og er altid klar med gode råd.

 

Og ja, jeg ved at det i dine ører lyder fuldstændig sindssygt at give din hvalp mundkurv på (det er jo kun beregnet til "kamphundene"?! :genert:), men det ville jeg da hel sikkert hellere investere i, end jeg ville miste min hund :-)

 

Jeg har selv kendt en hund som faktisk døde af at spise sten :/ Det var en rigtig trist begivenhed, og man skal virkelig være på vagt! Jeg lærte min hvalp "nej"-øvelsen ved at lægge noget skinke på min håndflade og når hun skulle til at tage den sagde jeg "nej" i et bestemt tonefald. Efter meget kort tid havde hun styr på hvad nej betød, og det er virkelig praktisk i mange situationer og din hvalp burde rimelig hurtigt lære det :-)

 

 

Håber virkelig du bliver herinde, for der er så mange mennesker der er mere end glade for at hjælpe dig med at finde svar på alverdens spørgsmål, og dem er der sikkert masser af når nu du har en hvalp :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror vi folk herinde er meget forskellige både ang erfaring og hundehold.

 

Jeg selv er 1 gangshundeejer, har valgt KUN at træne det mest nødvendige med min hund. Går ikke op tricks, stævner, udstillinger. Min hund er en blanding, han er "bare" min families kæledyr. Skal kun bruges til sofaputning og underholdning.

 

Jeg synes selv, det er ret cool, at der er mange folk herinde, som har stor erfaring, som man kan spørge til råds. Jeg har fulgt rådene(især i starten!) og det virkede :-D Hen ad vejen finder man selv ud af, hvad der er bedst og mest fornuftigt at gøre i den pågældene situation. Men det er da skønt, at have et sted, hvor man kan spørge "små-dumt" og få et grundigt svar tilbage ;-)

 

I din situation, ville jeg nok kun have hunden udendørs, når du selv er tilstede. Jeg tager Siku med ud(uden snor), når jeg skal ryge. Så træner vi kommandoen "tis" & "mer" og selvfølgelig tilkald. Ellers er Siku indendørs, hvor han følger mig rundt eller smider sig på sofaen. Indendørs er der ligeså mange småting, som kan sluges. Her kan man uheldigvis finde gnasket barbiesko+hårelestikker+køkkenrul spredt over hele gulvet.

 

Mit eneste forslag til stop med at spise sten er stadig vandpistol/vandforstøver. Men det kræver også du sidder parat udendørs konstant.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...