Gæst Hegda Skrevet September 9, 2012 Rapporter Share Skrevet September 9, 2012 Jeg har en hund på 4 år som har fået konstateret hypermobile led. Jeg har godt tænkt han havde det, da han kunne ligge i de underligste stillinger både med forbenene og bagbenene. Han kan dreje sine forben i helt unaturlige stillingere. Nogen gange halter han kortvarigt hvis han har løbet meget stærkt eller hopper op ( hvilket han desværre er slem til ) men ellers mærker jeg ikke noget. Dog kan han godt gå lidt " stille / stift " lige når han rejser sig, særligt når han har lagt i en underlig stilling. Dyrlægen sagde blot at jeg ikke skulle lave agillity med ham, men det gør jeg hellere ikke. Jeg går spor med ham. Han er en jagthunde blanding på ca 20 kg. Han er kleiner/springer/cocker blanding. Han får lakseolie over sin mad. Har i haft eller har en hund med hypermobile led, og hvad betyder det for den ?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninkamus Besvaret September 9, 2012 Rapporter Share Besvaret September 9, 2012 Har ikke nogen hund med det, men har det selv. (værst er knæ, men har det i fodledet og lænden også) Det vigtigste er at træne musklerne op omkring de led det drejer sig om, så det er musklerne der holder ledene. Yderligere er kontaktsport ikke en god ide, så tænker meget leg med andre hunde kunne være det samme? Jeg selv har ondt i ledene efter lang gang på hårdt underlag, og hvis jeg er kold i de led, og at sætte sig er ingen lindring, det bedste er kærestens varme hånd på de led om det skyldes hyber mobiliteten eller noget andet ved jeg ikke. Jeg har som sådan ingen problemer i daglig dagen og er ikke plaget på nogen måde, jeg er meget aktiv og ikke hæmmet. Men tænker noget med et godt BOT dækken måske når han har lavet meget eller det er køligt, som kan holde blodomløbet i gang. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret September 10, 2012 Rapporter Share Besvaret September 10, 2012 Jeg har også hybermobile led og har derfor fået slidgigt i alt for mange af kroppens led.Og det gør ondt, ofte meget ondt, også når man skal sove og er i ro. Men jeg har så også leddegigt med store knogleforandringer , i sær i fingre og hænder. Jeg har aldrig før hørt, at de også man ramme dyr, men har da tænkt det må kunne det. Så alt overbelastning af led giver negative følger, men almindelig rolig brug og muskelopbygning er nødverndigt som en anden skriver. Husk at smertestillende kan være nødvendigt, i sær fra morgenstunden.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Hegda Besvaret September 10, 2012 Rapporter Share Besvaret September 10, 2012 Tak for svar. Jeg har også selv hypermobile led i mine finger og knæ, men fordi jeg også har en ledsygdom, så har jeg svært ved at finde ud af hvor smerterne kommer fra og om det gør ondt at have hypermobile led. Han har desværre også allergi. Hans mor var en ren cocker spaniel og ejeren måtte aflive hende for 5 måneder siden, da den udviklede så svær allergi, at den ikke havde et godt liv til sidst. Da den fik hvalpe, hvor min hund kommer fra, der havde den ikke allergi. Men jeg tror desværre det er derfra det kommer. Så jeg håber ikke han har ondt hver dag ? Han virker ikke som om han har ondt i al almindelighed ? Han kan ikke lide vand. Dyrlægen sagde ellers at vand var godt for ham, men han ville ikke bade. Kan kulde gøre det værre ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Hegda Besvaret September 10, 2012 Rapporter Share Besvaret September 10, 2012 Men han har jo ikke gigt så vidt jeg forstod. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret September 11, 2012 Rapporter Share Besvaret September 11, 2012 Jeg ville smutte omkring en god massør og få hunden tjekket godt igennem. Derefter bede massøren om gode råd til opbygning og vedligehold af muskulatur. Han har nok ikke gigt - endnu. Men det kan være en god ide allerede nu at starte med at forebygge. Jeg bruger luposan gelenk pellets til min, og sammen med massør/ledmanipulatør, synes jeg at jeg kan se en forskel. Der er mange andre produkter (se evt. den allerøverste tråd under "Foder" - den handler godt nok om tilskud til hunde med HD, men tilskuddet er det samme). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tantemaier Besvaret September 11, 2012 Rapporter Share Besvaret September 11, 2012 Du kan også vølge at tage ham med i water-walker for at få bygget musklerne op. Vandet er opvarmet og det er under kontrollerede forhold og man kan bruge tid og godbidder til at få hunden til at vænne sig til det. Vi bruger selv MAGTOR Hundemassage og Waterwalker Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts