Hop til indhold

Hvalpe træning.


Gæst LunaHeldigeEjer
 Share

Recommended Posts

Gæst LunaHeldigeEjer

Hej (:

- hvordan lærte i jeres hvalp, hvad der er dens navn?

så min lille luna basse kan lære og komme på navn?

 

- hvornår skal man lære dem at sitte og sådan?

 

- tak (:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger det som kaldes en "betingning", hvilket egentlig bare er et andet ord for at lære, når min hvalp skal lære sit navn at kende.

 

Jeg vil gerne have at navnet har en positiv betydning, derfor lader jeg op med positivitet.

Dette gøres ved at give hvalpen X antal overklækre godbidder, det lækreste den ved, og for hver godbid den får i munden siges den navn.

 

Efter 10 - 50 godbidder har hvalpen associeret navnet med lækker godbid og vil reagere på det ved at komme.

 

Det er så op til ejeren at vedligeholde hvalpens/hundens positivitet overfor navnet ved at sørge for at der sker noget godt når man har kaldt.

 

Du kan i princippet lære hvalpen sit, dæk og andre færdighedsøvelser meget tidligt, jeg vil bare foreslå at du i stedet øver pote, kysse, rulle, zig zag mellem dine ben og andre "fjolle" øvelser, idet de giver mindst lige så stor lydighed som det andet dels tager man som ejer som regel lidt mere afslappet på sådanne øvelser.

Og dermed bliver træning sjovere for begge parter. Træning uden pres.

 

Og JO, man kan naturligvis sagtens øve sit og dæk uden pres :-D

 

Sit og dæk er hæmmende positioner som hundeejere typisk lærer deres hvalpe for at have et mindstemål af kontrol over dem.

 

Man kan som hundeejer få langt større kontrol over sin hvalp med andre og "sjovere" øvelser som blandt andet dem jeg nævnte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg træner med klikker, så det har egentlig været Karla der har bestemt hvad vi har trænet :mrgreen:

 

Jeg startede med at betinge klikkeren (ligesom vi også gjorde med hendes navn - som ninjamor beskriver: godbid / navn) klik - godbid - klik - godbid indtil hun forstod at klikket betød mums :mums:

 

Herefter tog jeg klikkeren og stillede mig foran hende, hun kiggede på mig og satte sig så ned, så det klikkede jeg for.... den sad lynhurtigt fast.... nr 2 øvelse blev giv pote, da Karla er en rigtig "potehund" hun bruger poterne utroligt meget og til at udtrykke utålmodighed :mrgreen: så da hun en dag ikke synes at godbidden faldt hurtigt nok efter sit, ja så røg hendes lille pote i vejret og så var dte bare om at være hurtig på klikkeren....

 

Lige nu kan hun sit, pote, dæk og vi er igang med at træne "bukke" (månedens udfordring) og regner med at "kys" :lun: bliver den næste da hun meget gerne vil møsse det bette pus

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger ikke klikker til indkald, da jeg mener man skal have kontakt for at bruge klikkeren.... ved indkald har vi blot betinget navnet og derefter kun kaldt når vi var sikre på success.... dvs. når hun alligvel var på vej hen imod os... og ALTID godbid og ros når hun kom....

 

Hun har et rimeligt habilt indkald, meeeeen hun er jo kun 15 uger (gisp! 15 uger i dag, det går hurtigt... lige om lidt skal jeg vel til at tale i måneder isteder for uger?) så der kommer nok snart een "jeg kan ikke høre dig"-periode :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger ikke klikker til indkald, da jeg mener man skal have kontakt for at bruge klikkeren....

 

Hvad mener du med det?

At du ikke bruger klikkeren til indkald?

 

Mener du, at du ikke bruger klikket som indkaldssignal (hvilket også er dumt) eller at du ikke belønner indkald ved at klikke?

 

så der kommer nok snart een "jeg kan ikke høre dig"-periode
:blink:

 

Ingen af mine hvalpe har NOGENSINDE haft sådan en periode.

Det handler i høj grad om at have indbygget en masse positiv forventning hos hvalpen ift. relationen til ejeren . Så behøver sådan en periode ikke at indtræffe.

 

Men FORVENTER man den, så skal den nok komme :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Hvad mener du med det?

At du ikke bruger klikkeren til indkald?

 

Mener du, at du ikke bruger klikket som indkaldssignal (hvilket også er dumt) eller at du ikke belønner indkald ved at klikke?

 

:blink:

 

Jeg mener lige netop det du siger jeg mener :blink: at jeg ikke bruger klikkeren til indkaldssignal .... Når vi træner indkald i haven får hun selvfølgelig et klik når hun kommer hen til mig...

 

Ingen af mine hvalpe har NOGENSINDE haft sådan en periode.

Det handler i høj grad om at have indbygget en masse positiv forventning hos hvalpen ift. relationen til ejeren . Så behøver sådan en periode ikke at indtræffe.

 

Men FORVENTER man den, så skal den nok komme :-D

 

gulp :shock: :blink: I feel the pressure now :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...