Hop til indhold

Apport-problem


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Okay, HJÆLP!!!!!

 

Jeg giver op, trykker ctrl+delete på hunden og starter HELT forfra!

 

Vi har problemer med den sk*de apport. Hun bliver fint på plads, henter fint og løber fint ind. Men så slutter festen. Hun laver en stående aflevering til græsset.

 

Så vi har vel egentlig to problemer: sidde med apport i munden og afvente "slip" kommando OG sidde fint i "her" med apport.

 

Vi har de sidste par uger trænet andre ting ret intensivt, og det har givet pote, så nu skal jeg træne apport intensivt, men hvordan?

 

Hun synes overhovedet ikke det er sjovt at sidde med apporten i munden. Når jeg forsøger at give hende den, nægter hun nogle gange at åbne munden. Hvis endelig hun tager den, spytter hun den ud så snart jeg klikker eller roser:damn:

 

Jeg tænker at vi starter helt fra bunden med at træne "her" i en uges tid. Den skal sidde 100% i skabet. Men hvad så? Skal jeg bruge dummy til at lære hende at holde den i munden? Hun ELSKER sin dummy! Men den slipper hun dog også så snart jeg klikker/roser.....

 

What to do and how to do it???

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske kan du binde en snor i apporten og lave et lille træk når hun ser ud til at være ved at slippe (jeg ville så ikke starte med at kaste ud, men bare præsentere apporten). Og så kan du forsøge at lave et trin mere i træningen, hvor du ikke står stille med front mod hende (når hun vender hjem), men bevæger dig og skamroser for at gå ved siden af dig uden at spytte ud. Tempoet kan så gradvist sættes ned så du tilsidst står stille.

 

Ved ikke om det evt. er noget du kan bruge. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville, ligesom du selv foreslår, pille det delelement ud der volder problemer og træne dette seperat til det sidder i skabet.

 

Kunne du evt. finde en anden type (mindre/større eller andet materiale) som hun ikke har noget imod at holde?

 

Og ellers kan du prøve at holde om begge ender af apporten når hun skal tage den, og når hun har den inde i munden giver du lige en lille bitte modstand ved at rykke den en anelse ind imod dig selv, dette kan nogen gange animere hunden til at holde fast. Det er selvfølgelig svært at bruge en klikker samtidig med at du bruger begge hænder på at holde apporten, og det kan dog også gøres med én hånd, men så skal du være opmærksom på ikke at trække skævt, så hendes greb ender med at blive skævt

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ikke være så bekymret over at hun slipper når du klikker. Klik slutter øvelsen, så hvis du klikker for at hun holder den så er det hun bliver belønnet for også selvom hun har sluppet den i mellemtiden. Men du kan gøre hendes hold mere sikkert ved først at klikke når du har holdt hånden lidt på apporten (uden at hun slipper) og kræver at hun bliver ved med at holde den også selvom du "puffer" blidt til apporten.

 

Hvis du kan komme til at klikke lige i det øjeblik hun strammer grebet om apporten for ikke at tabe den, når du puffer til den, vil det være super.

 

Du kan også med fordel lade hende selv samle apporten op hvis hun taber den. Hvis hun sidder foran dig og kommer til at tabe apporten, så er hun nødt til at samle den op igen selv før øvelsen kan fortsætte og hun kan få sit klik med efterfølgende stor belønning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg træner ikke DCH apport med Maggie, men med dummy til retriever-træningen.

 

Maggie har været slem til at slippe dummyen før tid og når hun endelig kom hen til mig, blev dummyen kastet hen til mig.

 

Vi har trænet meget at holde fast på dummyen og først slippe på kommando. Vi har gået tur med dummyen ved at jeg er begyndt at gå, når hun er kommet ind til mig. Mens vi så har gået tur rundt i haven med dummyen i munden, har jeg rost hende verbalt og berøring.

 

Noget andet vi har gjort er, at jeg har nusset hende og rost hende, mens hun holder dummyen. Lige så snart hun smed den, stoppede alt og jeg rejste mig. Når hun så samlede op igen, kom al rosen igen. Simpelthen få hende til at opfatte sig som verdens allerbedste hund, som jeg er superstolt af, når hun har dummyen i munden

 

Nu hun er ved at være stabil i at beholde dummyen indtil jeg beder om den, har det været forholdsvist nemt at pytte et her og et sit på

Link til indlæg
Del på andre sites

baglænskædning, baglænskædning, baglænskædning!!!

 

Beskriv, skridt for skridt:-)

 

Jeg ved skam godt hvad baglænskædning er, har prøvet det, men det dutter bare ikke. Så enten gør jeg noget forkert, og ellers virker metoden bare ikke.

 

Hvis jeg laver øvelsen med at hun sidder foran mig i en "her" og jeg vil give hende apporten i munden, vender hun bare hovedet væk. Så biiiiig problem.

 

Tror jeg vil give Dortes metode et forsøg. Hun er vildt glad for sin dummy, så køber en ny, og lader den ligge fremme - så hun kan tumle lidt med den, og så tager vi den med på turene og lader hende gå med den i munden.

 

Men PinPoynter - er i dén grad modtagelig for flere pointers (høhøhø), så byd endelig ind:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Indy (tervueren) lærte det, efter mange fejlsagne forsøg, ved at jeg gik HELT tilbage. Klikkede for at dutte apporten, eller hurtigt åbne munden om den, mens vi gik! Først da jeg kunne få hende til at tage fat i den,mens vi gik fremad, prøvede at have hende siddende foran mig (ved ikke om Bella skal sidde frontalt eller på plads, men samme princip). I starten var det klik bare for at tage den i munden mens jeg stadig holdt den, så skulle hun selv holde i et sekund, derefter bygge sekunder på. Da jeg kunne tage den fra hende uden hun slap inden jeg fik fat i den, begyndte jeg at lade hende samle den op fra jorden (stadig siddende foran mig), og da det virkede, smed jeg den en meters penge fra mig. Derefter er det bare at opbygge distance og fart. Lyder nemt, ikke? :mrgreen: Det tog LANG tid, og jeg var ikke så klikkererfaren, så måske du kan gøre det lidt hurtigere end jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Barney havde det ligesom Bella - han var ved at brække sig over at se på apporten! og åbne munden om den, mens jeg stod med den i hånden, gav ham brækfornemmelser.

 

Jeg ændrede hans billede. Normalt stod jeg med ham foran og holdt begge hænder på apporten og tilbød ham apporten. Det billede lavede jeg om. Jeg stod blot med apporten i venstre hånd og holdt kun fast ude i siden af den og holdt den ligesom ud til siden. Han skulle altså løbe ud til siden og "gribe" fat i den (jeg slap ikke). Klik og beløn så snart han havde fat i den. Det ændrede hele hans billede af apporten.

Hvad hvis du ligger apporten imellem jer (bare med 1-2 meter imellem jer), og så lader hende løbe ind mod dig - så skal hun tage apporten med tilbage? så har du pillet apporten ned i mindre momenter. Ihh det er lidt svært at forklare når man ikke står og kigger på det.

 

en mulighed er også en platform. Men jeg vil meget gerne hjælpe dig når vi (snart) mødes :D så snart Barney er klar igen så må vi finde en dag :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Glemte et led, det er sat ind med fed

 

Indy (tervueren) lærte det, efter mange fejlsagne forsøg, ved at jeg gik HELT tilbage. Klikkede for at dutte apporten, eller hurtigt åbne munden om den, mens vi gik! Først da jeg kunne få hende til at tage fat i den,mens vi gik fremad, prøvede at have hende siddende foran mig (ved ikke om Bella skal sidde frontalt eller på plads, men samme princip). I starten var det klik bare for at tage den i munden mens jeg stadig holdt den, så skulle hun selv holde i et sekund, derefter bygge sekunder på. Da jeg kunne tage den fra hende uden hun slap inden jeg fik fat i den, begyndte jeg at lade hende samle den op fra jorden (stadig siddende foran mig), og da det virkede, satte jeg hende af et par meter fra mig, (front mod mig) og så skulle hun samle den op på vejen tilbage til mig, derefter smed jeg den en meters penge fra mig, ved hende siddende på plads. Derefter er det bare at opbygge distance og fart. Lyder nemt, ikke? :mrgreen: Det tog LANG tid, og jeg var ikke så klikkererfaren, så måske du kan gøre det lidt hurtigere end jeg.
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gjorde følgende med Cassi...

 

Satte mig på hug mens hun sad foran mig og holdte apporten foran hende. Først fik hun klik for at glo på den, dernæst for at røre, så for at åbne munden lidt, så for at røre med tænderne osv. osv. osv.

 

Til sidst kunne hun holde om apporten og så begyndte jeg at kræve at hun kunne holde den selv når jeg slap. Først 1 sekund, bagefter 2 osv. Da hun kunne holde den i omkring 10 sekunder uden at slippe begyndte jeg at sætte kommando på at tage den i munden fra hånden. Da det sad, lagde jeg den på jorden mellem os og gav kommandoen, her klikkede jeg i første omgang for at hun tog den(ved godt det er forkert at klikke for en øvelse med kommando på:genert:), men hurtigt blev det kun for at hun tog den og bagefter sad pænt. Herefter blev afstanden mellem mig og hende større. Hun blev sat af med apporten liggende foran sig og jeg gik et par skridt tilbage og gav hende kommandoen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er igang med første skridt: Bella skal ELSKE apportbukken!

 

Jeg købte en ny og mindre apport igår. Den hedder "pinden", og skal med ud på samtlige gåture. Igår aftes havde vi den med, og hun bar den de sidste par hundrede meter hjem mens jeg roste hende helt vildt. Da vi kom hjem ville hun gerne ligge med den på tæppet, så det lader til at hun er lidt glad for den. Om en uges tid, når hun forhåbentlig synes det er verdens bedste pind, skal vi til at øve at hun beholder den i munden selvom min hånd er ved hendes mund. Og dernæst bliver det at hun skal sitte med apport i munden. Sideløbende træner vi en masse "her", og når tiden er inde, skal det hele kombineres.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke hvad du mener med "her".. men hvis du laver kæden som jeg gjorde, så satte jeg kommandoen "apport" på, allerede da hun sad foran mig med den og holdt den i kort tid. "Apport" kommer til at betyde "sidde foran mor, med pinden i munden, indtil mor siger jeg skal slippe". Derfor vil hun selv løbe ud og hente, samt komme tilbage til dig, for du har jo bedt hende udføre den SIDSTE del af kæden. Giver det mening?

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke hvad du mener med "her".. men hvis du laver kæden som jeg gjorde, så satte jeg kommandoen "apport" på, allerede da hun sad foran mig med den og holdt den i kort tid. "Apport" kommer til at betyde "sidde foran mor, med pinden i munden, indtil mor siger jeg skal slippe". Derfor vil hun selv løbe ud og hente, samt komme tilbage til dig, for du har jo bedt hende udføre den SIDSTE del af kæden. Giver det mening?

 

Det giver mega meget mening! Super godt råd:5up: Det havde jeg aldrig tænkt på - TAK!

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund var ved at brække sig over at skulle sidde foran med den skide apport..

jeg valgte at ligge dette element væk og forstærke alle sjove ting med den apport, samle op, gå med. Til sidst prøvedejeg at give ham den i munden og løbe baglæns alt hvad jeg kun og pludselig gøre holdt, min hund kom så tæt på han var nødt til at smækker røven i sædet, KLIK og max gas på belønning (her er en bold det bedste) jeg gjorde det at par gange og nu sidser "her med apport" i skabet!!

 

Den skal ikke trænes for meget kan jeg godt mærke og kun når han er frisk..

 

Darko kunne "Her" så meget at han kunne finde på at lade apporter ligge og komme ind i her uden..

 

Pt dør han på apporten hvis han får en plads position på, så den springer vi over og træner seperat på bolde mv han må lege med bagefter uden at skulle komme ind, så arbejder vi kun på resten af apporten, så skulle den være nem at kæde sammen når vi skal i konkurrence :)

 

Håber det gav lidt inspiration til kreativiteten :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for nogle virkelig gode råd!

 

Vi fokuserer også på at apporten nu skal være superhyggeligt legetøj, og vi er vist godt på vej:-) Her til aften har vi igen haft "pinden" med på tur, og hun har båret på den et godt stykke tid.

 

Nu ligger hun og hygger med den, og jeg kan ruske lidt i den uden at hun slipper. Jeg roser hende med "uh ha da, sikke en fin pind" (ros der gør hende stolt), og er lidt forsigtig med "dygtig", da det får hende til at slippe.

 

Men jeg er fuld af håb, og håber i det mindste at vi kan nå et stykke vej inden klubmesterskabet i næste måned:-)

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...