Hop til indhold

Dårlig ånde på 9 ugers hvalp


Cricht
 Share

Recommended Posts

Jeg synes min Carla er ved at få en frygtelig ånde, som kun er blevet værre her over de sidste par dage..

 

Har læst en del gamle tråde igennem men synes oftest der kun bliver debateret omkring tandskifte og at den dårlige ånde (gudskelov) holder op igen når alle hvalpetænder er skiftet..

 

Men hun er jo kun 9 1/2 uge, så det kan jo næppe være tandskifte endnu :roll:

 

Hvad vil I råde mig til?

 

Tandrensning? Tandbørstning? Købe nogle gode ben til hende fra slagteren?

 

 

Gode råd modtages gerne så det bliver lidt hyggeligere når hun gerne vil putte heeeelt oppe i vores ansigter :stupid:

 

IMG_0612.jpg

 

Ps. Vi fodrer med Josera tørfoder "Sensitive" (anbefalet af opdrætter både mens hun og hvalp og når hun bliver voksen). Hun blev fodret med BARF mens hun var hos opdrætter, så måske kan det skyldes foderskiftet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Har i tjekket om der sidder noget fast i munden, pind eller lignende og om tænder og tandkød ser pænt ud?

 

Ja det har vi nemlig, og alt ser pænt ud.. Hun gnaver lidt i pinde ude i haven, men hun får ikke lov at tygge dem der fuldstændig splintrer i munden..

 

Men der sidder ingenting der ser underligt ud :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvalpe kan også godt, have dårlig ånde p.g.a orm.

Det havde Tulle ihvertfald og den forsvandt, da vi opdagede, at hun havde orm og efterfølgende blev behandlet med et ormemiddel.

 

Jeg synes godt nok ikke at der er nogen tegn på at hun har orm (hun har fået 2x ormekur mens hun endnu boede hos opdrætter), men må da bestemt lige holde øje med det imorgen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes godt nok ikke at der er nogen tegn på at hun har orm (hun har fået 2x ormekur mens hun endnu boede hos opdrætter), men må da bestemt lige holde øje med det imorgen!

 

Det er så ikke altid man kan se orm i deres afføring.

 

Men det er jo heller ikke sikkert, at det er derfor hun lugter. Det var bare en tanke, fordi Tulles ånde blev markant bedre, da hun fik den ormekur og slap af med de spoleorm.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ps. Vi fodrer med Josera tørfoder "Sensitive" (anbefalet af opdrætter både mens hun og hvalp og når hun bliver voksen). Hun blev fodret med BARF mens hun var hos opdrætter, så måske kan det skyldes foderskiftet?

 

Det her undrer mig. Folk der fodrer med råt er normalt ret 'hys' i deres tørfodervalg, men her anbefales et foder som jeg vil kategorisere som discountfoder.

Jeg har hentet en hvalp for snart 5 år siden som blev fodret med Josera, han stank!! Men det viste sig altså at han både havde orm og pandehulebetændelse, så hvor vidt foderet havde en indflydelse på lugten ved jeg ikke. Ved du hvornår hvalpen sidst er blevet behandlet mod orm?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det her undrer mig. Folk der fodrer med råt er normalt ret 'hys' i deres tørfodervalg, men her anbefales et foder som jeg vil kategorisere som discountfoder.

Jeg har hentet en hvalp for snart 5 år siden som blev fodret med Josera, han stank!! Men det viste sig altså at han både havde orm og pandehulebetændelse, så hvor vidt foderet havde en indflydelse på lugten ved jeg ikke. Ved du hvornår hvalpen sidst er blevet behandlet mod orm?

 

 

Åh jeg kan ikke helt huske det, må vist ind og se i papirene igen.. Mener at det var ca et par uger inden at vi hentede hende (dvs. måske ca. en måned siden nu).

 

Opdrætter sagde at de altid havde anbefalet Josera, da de aldrig havde oplevet af en Mastiff hvalp havde problemer med det foder, og det var godt sat sammen i forhold til at hvalpen jo vokser så hurtigt osv.. (hun tager ca. 1,5 kg på om ugen).

 

Men vi skal da selvfølgelig holde øje med det, tak for info!

Link til indlæg
Del på andre sites

Så ville jeg personligt give hvalpen ormekur nu. Den har haft masser af mulighed for at optage orm de sidste 14 dage hos dens mor, de får det gennem mælken og mon dog ikke de har kunne snuppe sig en tår hos hende efter de er blevet 6 uger. Mht. foderet kan det sagtens have en teoretisk fornuftig sammensætning ift. væksten hos racen, uden egentlig at gøre andet end at give hvalpen de kalorier den har brug for, for at tage på og vokse. Men jeg vil ikke anbefale dig at skifte foder uden at snakke med din opdrætter først, blot anbefale at I kigger fodermarkedet igennem for at se om der skulle findes en mere fornuftig løsning. Så kan jeres forslag fremlægges for opdrætter som kan tage stilling til om det er ok at skifte til noget af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man ikke kan se det i hendes afføring, hvordan ser man det så eller finder ud af det?

 

Den eneste sikre måde at opdage orm, er ved at samle afføring fra 3 på hinanden følgende dage, en mængde svarende til ca. en teskefuld. Prøverne skal opbevares ved 5-20 grader (ret nemt lige for tiden, hvor udetemperaturen holder sig inden for det spektrum). Alternativt en blodprøve.

 

Men hvis du forklarer dyrlægen at du har mistanke om orm, vil han nok uden de vilde protester udskrive ormekur uden at se eller tjekke hunden først:-)

 

Foder kan også have noget at sige. Jeg synes Bella havde frygtelig dårlig ånde på Eukanuba, som ellers var det hun fungerede bedst på generelt. Efter vi har skiftet til Orijen og Acane, er der ingen problemer.

 

Og ja, når hun skal til at skifte tænder lugter hun af selvdød gnu:mrgreen:

 

EDIT: Med hensyn til foder på gigantracerne, ville jeg ikke et øjeblik betvivle Hopsa og hendes enorme viden på området. Tror jeg tidligere har nævnt hende for dig i en anden tråd - hun ved hvad hun snakker om:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gik lige op for mig at Penny ikke stinker mere... Lige da vi fik hende stank hendes ånde altid som om hun lige havde spist et dødt dyr (eller en lort eller sådan noget)... Det var meeega klamt...

 

Men det er længe siden (hun er 12 uger nu) at jeg kan huske at have tænkt hun stank :lol: Vi fik at vide at mange hvalpe havde dårlig ånde...

Link til indlæg
Del på andre sites

Den eneste sikre måde at opdage orm, er ved at samle afføring fra 3 på hinanden følgende dage, en mængde svarende til ca. en teskefuld. Prøverne skal opbevares ved 5-20 grader (ret nemt lige for tiden, hvor udetemperaturen holder sig inden for det spektrum). Alternativt en blodprøve.

 

Men hvis du forklarer dyrlægen at du har mistanke om orm, vil han nok uden de vilde protester udskrive ormekur uden at se eller tjekke hunden først:-)

 

Foder kan også have noget at sige. Jeg synes Bella havde frygtelig dårlig ånde på Eukanuba, som ellers var det hun fungerede bedst på generelt. Efter vi har skiftet til Orijen og Acane, er der ingen problemer.

 

Og ja, når hun skal til at skifte tænder lugter hun af selvdød gnu:mrgreen:

 

EDIT: Med hensyn til foder på gigantracerne, ville jeg ikke et øjeblik betvivle Hopsa og hendes enorme viden på området. Tror jeg tidligere har nævnt hende for dig i en anden tråd - hun ved hvad hun snakker om:-)

 

Okay ja men det kan da godt være at vi skal give hende en ormekur så :hmm: Hvis hun nu ikke har orm, kan der så ske noget ved at give hende en kur alligevel?

 

 

Det gik lige op for mig at Penny ikke stinker mere... Lige da vi fik hende stank hendes ånde altid som om hun lige havde spist et dødt dyr (eller en lort eller sådan noget)... Det var meeega klamt...

 

Men det er længe siden (hun er 12 uger nu) at jeg kan huske at have tænkt hun stank :lol: Vi fik at vide at mange hvalpe havde dårlig ånde...

 

Jeg krydser fingre for at det pludselig forsvinder så :pray: Ormekur eller ej.. hehe.. Men ja generelt kan man også godt lugte på hende at hun har været sammen med mange andre hunde, der er sådan en rigtig 'hundelugt' over hende, ikke at den er sådan virkelig slem det lugter bare meget sådan.. ja, af hund! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...