Hop til indhold

Fransk Bulldog med mindre vejrtrækningsproblemer

Gæst Petjan20
 Share

Recommended Posts

Hej Alle medlemmer

Vi er et kærestepar som utrolig gerne vil have en Fransk Bulldog til foråret 2013. Jeg har to spørgsmål.

1) Kan man få Franske Bulldogs uden så mange vejrtrækningsproblemer? evt. kan det gøres ved at vælge en med længere snude?

2) Er der forskel på hvor varme de bliver, hvis nu man vælger en sort fremfor en broget?

Mvh. Det kærlige Franske Bulldog kærestepar

Link til indlæg
Del på andre sites

den bedste måde at sikre sig imod helbredsproblemer generelt er at vælge en seriøs dkk-opdrætter der arbejdet seriøst for at forbedre helbredet i racen. voksne familiemedlemmers vejrtrækning bør selvfølgelig være ubesværet. en race som den franske ville jeg aldrig turde købe uden dkk-tavle. men det mest nærliggende er, synes jeg, at vælge en race som ikke er så ekstrem, at det går ud over dens vejrtrækning. jeg ved ikke, om farven spiller nogen særlig rolle, men jeg tvivler på, at det gør den store forskel. i øvrigt er jeg ret sikker på, at fb'er slet ikke kommer i sort - selv om nogle tigrede selvfølgelig er meget mørke.

Link til indlæg
Del på andre sites

den bedste måde at sikre sig imod helbredsproblemer generelt er at vælge en seriøs dkk-opdrætter der arbejdet seriøst for at forbedre helbredet i racen. voksne familiemedlemmers vejrtrækning bør selvfølgelig være ubesværet. en race som den franske ville jeg aldrig turde købe uden dkk-tavle.

Kunne du nævne en DKK-opdrætter, som du ville turde at købe en FB hos?

Den sørgelige sandhed er, at hos Fransk Bulldog er det ikke helbredet, der er førsteprioritet, hverken hos DKK eller andre avlsforbund.

Til spørgsmål nummer 2: Farven har intet at sige i forhold til om en hund får hedeslag eller ej.

Jeg ville vælge en anden race.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne du nævne en DKK-opdrætter, som du ville turde at købe en FB hos?

Den sørgelige sandhed er, at hos Fransk Bulldog er det ikke helbredet, der er førsteprioritet, hverken hos DKK eller andre avlsforbund.

Til spørgsmål nummer 2: Farven har intet at sige i forhold til om en hund får hedeslag eller ej.

Jeg ville vælge en anden race.

næh, ved intet om fb'ere, jeg ville aldrig vælge en race med så lidt næse. men alt andet lige, hvis jeg skulle, eller hvis jeg skulle råde en ven, ville jeg alligevel sige dkk - ikke kun pg.a. vejrtrækning, men også pg.a. allergi og alle deres andre dårligdomme. har bare indtryk af, at der avles ret meget "skravl" af folk der bare gerne vil tjene hurtige penge, der må man alligevel formode, at (nogle) dkk-opdrættere gør sig mere umage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Alle medlemmer

Vi er et kærestepar som utrolig gerne vil have en Fransk Bulldog til foråret 2013. Jeg har to spørgsmål.

1) Kan man få Franske Bulldogs uden så mange vejrtrækningsproblemer? evt. kan det gøres ved at vælge en med længere snude?

2) Er der forskel på hvor varme de bliver, hvis nu man vælger en sort fremfor en broget?

Mvh. Det kærlige Franske Bulldog kærestepar

Jeg synes du skal sætte dine krav højere.... det er ikke rimeligt bare at ville have en hund der ikke har så svært ved at trække vejret som nogle andre har.

Jeg valgte at indkøbe familiens franske bulldog i Sverige da jeg oplever langt flere velfungerende hunde i den race der fra. Jeg vil ikke støtte noget jeg ikke kan stå 100% inde for, så mit valg var at enten støtter jeg et opdræt som har fokus det rigtige sted, eller osse vælger jeg en anden race.

Mit råd til dig er at bruge efteråret og venteren på at besøge et par udstillinger i bulldogklubben, så får du et overordnet billede af racen og kan tage stilling til om det reelt er den race I ønsker, og er det tilfældet, så er en udstilling med 100 franske bulldogs et godt sted at vurdere hvilke der virker besværede i en eller anden grad, så det fremadrettet kan bruges til at sortere opdræt og linjer fra og til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hos mine er der stor forskel på farven og varmen - en helt sort, bliver MEGET varm og søger skygge allerede tidligt om formiddagen, en sort i hovedet, bliver varm i hovedet, 3 der er hvide / lys brune og de er hverken varme at røre ved eller ser ud til at lide i varmen ;-)

Selvfølgelig bliver en hund med sort pels varmere at røre ved end en med hvid pels. Men det har ingen betydning for om hunden indeni pelsen har større risiko for hedeslag. Hunde får hedeslag hvis de ikke kan ventilere godt nok til at komme af med varmen. Det kan kortsnudede racer ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi vælger ikk hundet pga udseendet, men for dens charme og deres skønne væsen. Vi oplever at det er bedste til storbyen, og har set fb med lidt længere snude. Og derfor er spørgsmål om der er nogen som kender opdrætter som avle til det snudr, vi har oplevet at de fleste avler frem til det helt maste og meget store kroppe. Er der nogle som har erfaring med fb?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej og velkommen til:vinken:

Du skal ikke tage diskussionen om det (u)etiske i at avle fb som andet eller mere end det er. Lad dig ikke afskrække - det er en holdningssag.

Jeg ved absolut intet om fb'ere, men rådet om at gå på udstilling er slet ikke så tosset:-) Der vil du også have mulighed for at møde nogle forskellige opdrættere og se om kemien fungerer.

Held og lykke med projektet:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi vælger ikk hundet pga udseendet, men for dens charme og deres skønne væsen. Vi oplever at det er bedste til storbyen, og har set fb med lidt længere snude. Og derfor er spørgsmål om der er nogen som kender opdrætter som avle til det snudr, vi har oplevet at de fleste avler frem til det helt maste og meget store kroppe. Er der nogle som har erfaring med fb?

Hvis I ønsker charme og skønt væsen, samt en hund, der fungerer normalt, så prøv at se på Old English Bulldog, Leavitt Bulldog eller Olde Victorian Bulldogge.

Jeg har selv en OEB, og han er perfekt på enhver tænkelig måde, men det er desværre ikke alle danske opdrættere, der går lige meget op i helbred.

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske kunne du lige respektere at dette er et offentligt forum, og folk skriver hvad der passer dem.

Beklager at jeg forsøgte at hjælpe :roll:

Jeg må give TS ret. Det er jo ikke en "hvilken race passer til mig"-tråd. I øvrigt synes jeg da ikke en engelsk er mere "etisk". Skal de ikke også insemineres og føde ved kejsersnit? Og TS - undskyld for OT!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må give TS ret. Det er jo ikke en "hvilken race passer til mig"-tråd. I øvrigt synes jeg da ikke en engelsk er mere "etisk". Skal de ikke også insemineres og føde ved kejsersnit? Og TS - undskyld for OT!

Det var så heller ikke spørgsmålet Anne, men om der er nogen der har erfaringer med Franske Bulldogs. at begynde anbefale en anden hund er ikke det vi spørger til. Vi spørger til opdrætter, som har sunde og raske hunde, som ikke opdrætter hunden for udseendet! vi elsker den franske bulldog og vi troede at dette forum var det sted hvor der var mennesker med erfaringer til at hjælpe os til de råde(vi har fået nogen gode, som vi er glade for). så det er en "har du erfaringer med fransk bulldogs" tråd :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne aldrig drømme om at anbefale Engelsk Bulldog, og det har jeg heller ikke gjort, hvis du gider læse indlægget.

Til trådstarter: Der er mange brugere her på forum, som har Fransk Bulldog. Hvis de havde en anbefaling at give dig, var den nok kommet, men der plejer at være bemærkelsesværdigt stille i tråde om racens helbred - måske fordi der ikke er noget godt at sige?

Jeg beklager endnu engang at jeg tog dig for en person med interesse i at få en sund hund!

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske kunne du lige respektere at dette er et offentligt forum, og folk skriver hvad der passer dem.

Beklager at jeg forsøgte at hjælpe :roll:

Umulia, det gør vi også, derfor har vi spurgt dette forum med folk med erfaring med Franske Bulldogs, om de kan hjælpe. Vi har ikke spurgt til andre hunde. Det er fint at du har en mening, det skal man have lov til. Men vi har spurgt til opdrætter, og farven påvrker på varme. vi vil gerne lave en tråd der kunne hedde "hvilken hund ville du anbefale" så kan du komme ud med din mening :) så ja hvis du ingen erfaring har med franske buller, er du ingen hjælp. Tak og du må have en skøn søndag!

Link til indlæg
Del på andre sites

den bedste måde at sikre sig imod helbredsproblemer generelt er at vælge en seriøs dkk-opdrætter der arbejdet seriøst for at forbedre helbredet i racen. voksne familiemedlemmers vejrtrækning bør selvfølgelig være ubesværet. en race som den franske ville jeg aldrig turde købe uden dkk-tavle. men det mest nærliggende er, synes jeg, at vælge en race som ikke er så ekstrem, at det går ud over dens vejrtrækning. jeg ved ikke, om farven spiller nogen særlig rolle, men jeg tvivler på, at det gør den store forskel. i øvrigt er jeg ret sikker på, at fb'er slet ikke kommer i sort - selv om nogle tigrede selvfølgelig er meget mørke.

Mange tak for svaret. vi har fået blandet råd omkring opdrætter med stamtavle osv. jo jo en fransk bulldog kommet også sort(nogen hvide aftegninger :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var så heller ikke spørgsmålet Anne, men om der er nogen der har erfaringer med Franske Bulldogs. at begynde anbefale en anden hund er ikke det vi spørger til. Vi spørger til opdrætter, som har sunde og raske hunde, som ikke opdrætter hunden for udseendet! vi elsker den franske bulldog og vi troede at dette forum var det sted hvor der var mennesker med erfaringer til at hjælpe os til de råde(vi har fået nogen gode, som vi er glade for). så det er en "har du erfaringer med fransk bulldogs" tråd :D

Og jeg giver dig netop ret....?! TS=trådstarter=dig, OT=off topic.

Det eneste eg skriver er jo netop at du spørger til fb og så bliver der anbefalet en race der IMO er lige så "uetisk".

L

ad være med at se alt som et angreb:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes du skal sætte dine krav højere.... det er ikke rimeligt bare at ville have en hund der ikke har så svært ved at trække vejret som nogle andre har.

Jeg valgte at indkøbe familiens franske bulldog i Sverige da jeg oplever langt flere velfungerende hunde i den race der fra. Jeg vil ikke støtte noget jeg ikke kan stå 100% inde for, så mit valg var at enten støtter jeg et opdræt som har fokus det rigtige sted, eller osse vælger jeg en anden race.

Mit råd til dig er at bruge efteråret og venteren på at besøge et par udstillinger i bulldogklubben, så får du et overordnet billede af racen og kan tage stilling til om det reelt er den race I ønsker, og er det tilfældet, så er en udstilling med 100 franske bulldogs et godt sted at vurdere hvilke der virker besværede i en eller anden grad, så det fremadrettet kan bruges til at sortere opdræt og linjer fra og til.

Hej Hopsa,

Det vil vi overvejer, vi har snart brugt et år på at tænke det igennem. det var nogle gode råd som vi har taget til os. Tusind tak for dine råde, meget nyttige. Vi har dog mange krav. Vi vil gerne besøge avlerne, se hvordan de bor, hører fra andre FB ejer om deres hund og hvor de købte der basse fra osv. Vi havde bare lingen info om det vi har spurgt om herinde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for svaret. vi har fået blandet råd omkring opdrætter med stamtavle osv. jo jo en fransk bulldog kommet også sort(nogen hvide aftegninger :-D

ikke ifølge fci-standarden, som nævner:

* Fawn: (brindlet eller ikke brindlet): Helfarvet eller med små hvide aftegninger.

* Brindlet: Brindlet fawn med middelstore eller store, hvide aftegninger.

* Broget: Brindlet fawn med meget store, hvide aftegninger.

men er det så ikke bare, som hopsa siger, at komme ud og se nogle forskellige opdrættere og kigge efter linier med hunde der har den kropsbygning som i ønsker, dvs. hunde der er ubesværede? hvis i først skal have hund til foråret har i jo ok tid til research.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Hopsa,

Det vil vi overvejer, vi har snart brugt et år på at tænke det igennem. det var nogle gode råd som vi har taget til os. Tusind tak for dine råde, meget nyttige. Vi har dog mange krav. Vi vil gerne besøge avlerne, se hvordan de bor, hører fra andre FB ejer om deres hund og hvor de købte der basse fra osv. Vi havde bare lingen info om det vi har spurgt om herinde.

Dejligt at I stiller krav og overvejer jeres indkøb af hvalp grundigt!

Som sagt oplevede jeg nogle rigtig lækre franske i Sverige og valgte at stille mig i kø der. Jeg ville se på afstamningen, der er kæmpe forskel på typen alt efter hvor i verden den kommer fra. Netop det at I ikke ønsker de helt lavstammede bodybuildere med for flade næser, gør jo at I kan gå ud og lave et sorteringsarbejde og ret 'hurtigt' kan danne jer et indtryk af i hvilken retning I skal når opdrætteren skal vælges.

Tjek bulldogklubbens hjemmeside og find ud af hvor og hvornår der er udstilling, det er klart den bedste måde at få et overordnet indtryk af racen. Køb et katalog og sæt kryds ved de hunde der på udseendet tiltaler jer. Så har I mulighed for at tage kontakt til disse hundes ejere og opdrættere og måske opleve hundene på nært hold og få en snak med deres mennesker.

Link til indlæg
Del på andre sites