Hop til indhold

hvilken hund kunne passe godt til mig?


Rosa565
 Share

Recommended Posts

Ja som overskriften siger, leder jeg efter en hunderace, som vil passe godt til mig :genert:

 

Min stedmor har en Bichon Havanais, som har været en del af mit liv i snart 4 år. Og efter jeg mødte min kæreste for snart 2 år siden, har jeg været med til at "feriepasse" en voksen schæfer og en labrador hvalp.

 

Jeg har ikke selv prøvet at have min egen hund, men har fået nok oplevelser til at være faldet helt for de søde dyr :hjerte:

 

Jeg er lige nu 17 år og regner med at flytte hjemmefra inden for 0,5-2 år. Men jeg vil godt undersøge tingene nærmere allerede nu :-D Jeg vil komme til at bo i lejlighed i Storkøbenhavn. Den vil komme til at være alene hjemme cirka 7-8 timer i døgnet, når jeg er i skole. Men til genæld kan jeg tilbyde gode lange gåture 3 gange om dagen. Det må gerne være en hund, som vil stå parat ved døren, så snart jeg hiver snoren frem :) Det skal være en meget lydig hund, som er "nem" at træne, da jeg jo er førstegangsejer. Den skal være kærlig og meget trofast og også elske at ligge ved mig om aftnen og hygge og kæle. En hund som følger mig i tykt og tyndt er mit ønske :)

 

Den må gerne kunne med ande hunde, da min far og stedmor har 2 bichon havanais hunde (de har lige fået en hvalp til), som jeg har tænkt mig at besøge. Jeg har ikke noget imod en hund, som skal børstes, men ikke noget i nærheden af bichon havanais, det er forkrævende. Jeg tænkte på en mellemstørrelse, mindre end en labrador :)

 

Nu blev det en hel roman.. men har overvejet en islandsk fårehund, som jeg gik væk fra igen, fordi de skulle gø rigtig meget og ikke rigtig kan være alene. Men så har jeg tænkt på en sheltie, som lyder rigtig skøn :) I må gerne give andre forslag end de to, men skriv gerne hvad i mener om de to racer i forhold til min hverdag :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er rigtig fint at du skriver en hel roman - ellers er det svært at vejlede.

Jeg vil dog også gerne henvise til denne tråd: http://www.hunde-forum.dk/debat/33987-hvilken-race-passer-til-mig.html

 

Tror den vil være god at læse for dig, da den lister flere problemstillinger op - end bare lige det med at vælge den rigtige race. Dette er ikke for at slå dig i hovedet med din alder - men mere for at høre ad om du har overvejet de problemstillinger der kan opstå når man får hund som ung...

 

Med det sagt kan det sagtens lade sig gøre at få hund ung - flere herinde har gjort det og gør det - og klare det også til UG. Selv var jeg ikke helt klar før jeg blev ældre. Da jeg gerne ville have "min frihed", havde dog også hest hele så der gik også en del tid fra til det. Men man er ikke bundet på samme måde med en hest som med en hund. Og i dag er jeg glad for at jeg ventede.

 

Har indtryk af at både islandske fårehunde og sheltier har tendens til at gø en del.

 

Men ellers de klassiske spørgsmål, hvis vi bare ser i forhold til racen: hvor meget tid er du villig på at bruge hver dag på motion og træning - og vil du træne noget specielt?

hvordan med pelspleje?

skal den være social eller reserveret af natur?

 

 

edit: sorry så ikke lige det med de 3 lange gåture... ;) Men hvad er en lang gåtur for dig? (tidsmæssigt)

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså i forhold til at have "frihed", ser jeg det ikke som et problem. Jeg går ikke til fester, det er højst 2 gange årligt eller sådan noget :) Og jeg bliver aldrig en, der tager i byen hver weekend. Jeg er ikke meget ude.. er mest et "hjemmemenneske", og er ikke den mest sociale, der ser veninder hver dag og holder hyggeaftner. Men når det sker en gang imellem, vil både jeg og venner være mere end glad for at holde det hos mig, det er jeg sikker på :) Og min kæreste vil hellere end gerne være hos mig :)

 

Ellers vil min kærestes forældre også hellere end gerne passe hunden, det ved jeg :) Min far og stedmor vil sandsynligvis også :)

 

Jeg havde tænkt mig at gå til hvalpetræning med den det første år, jeg ved ikke hvor lang tid hvalpetræning varer, men jeg vil gå til træning det første år i hvert fald :) Men som jeg skrev har jeg ikke noget imod en hund, der skal børstes hver dag. Det skal bare ikke være som en bichon havanais, hvis pels filtrer uoverskueligt meget hele tiden. Men jeg vil som sagt gerne have en "følgesvend" der følger mig i tykt og tyndt. Den skal være venlig over mine venner og familie, og glad og imødekommende. Den skal kunne med andre hunde, men behøver ikke være en hund der skal hen og snakke med alle hunde den ser :) Bare den er imødekommende og venlig.

 

Ang. de 3 gåture, så er det afhængigt af hvad hunden vil.. Jeg tænkte en mindre gåtur om morgenen på 20-30 min. en eftermiddagstur og en aftentur.. hvis hunden vil gå en time ad gangen, så gør vi det.. hvis den kun vil gå en halv time, så gør vi det :) Jeg går selv mange ture i forvejen og nyder det bare :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik selv hund da jeg var 18 og er super glad for det. Som dig gik/går jeg ikke så meget i byen (nu bor jeg også med min kæreste, så det er ikke fordi han skal passes hvis jeg skal noget) Jeg elsker at have hund og følte selv det var rigtigt. Nu skriver du mellem stor. Tænkte måske på en mops? De er rigtig gode førstegangshunde. Eller måske en d/s gårdhund? :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skriver at du har droppet islandsk fårehund pga gøen, en sheltie gør også rigtig meget.

 

Med det du skriver er der rigtig mange racer der kunne passe, særligt hvis du er villig til at lave lidt træning med den, kig fx på mellempudel, whippet, dansk spids (ved ikke hvor meget vov der er i den), japanese eller dansk svensk gårdhund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg har jo tænkt mig at gå til hvalpetræning det første år, eller hvor lang tid det varer. Det skal være en hyggehund, som forstår at nyde selskab, nusse og hyggeri, og så skal den kunne lide at gå ture og lege, komme på spæneture på en stor græsplæne. En rigtig hygge og trofast følgesvend. Jeg har ikke tænkt mig at gå til udstilling eller agility eller lign. men bare en dagligdags selskabshund :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Fandt lige det her:

 

"Det unge par

Lise Lotte forklarer: Mange unge mennesker anskaffer sig relativt træningskrævende hunderacer, uden at tænke på, at de sikkert får travlt på job eller uddannelse og måske får børn inden for de næste par år - med mindre tid til hundetræning til følge.

 

Derfor kan det være en god ide, at vælge en race som er lidt mindre trænings- og aktiveringskrævende. Racerne nedenfor skal naturligvis trænes og motioneres, men de deltager også gerne familiens aktiviteter når de har fået en rask tur i skoven.

 

  • Engelsk springer spaniel
     
  • Bullmastiff
     
  • Fransk bulldog
     
  • Schnauzer
     
  • Whippet
     
  • Dalmatiner
     
  • Airedale terrier
     
  • Old english sheepdog
     
  • Siberian husky
     
  • Gammel dansk hønsehund"
     
     
    (linket: Hvilken hund skal du vælge? - dr.dk/Tips fra DR )
     
     
     

Link til indlæg
Del på andre sites

Min tanke var også lige en Dansk Spids, det er en hund vi selv overvejer som hund nummer to, jeg aldrig selv mødt en men jeg har læst rigtig meget om den, og den lyder bare MEGET trofast og rar.

 

Den er iøvrigt blevet brugt til at passe børn i gamle dage (dengang der ikke var TV).

 

Håber du kunne bruge det til noget, bare stil nogle spørgsmål omkring racen, så skal jeg se om jeg kan svare.

 

Lige et billede af en:

imagesCAMOQ50Y.jpg

 

Lige en extra god ting ved racen er at den er SINDSYG SMUK!!!!!!!!!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Fandt lige det her:

 

"Det unge par

Lise Lotte forklarer: Mange unge mennesker anskaffer sig relativt træningskrævende hunderacer, uden at tænke på, at de sikkert får travlt på job eller uddannelse og måske får børn inden for de næste par år - med mindre tid til hundetræning til følge.

 

Derfor kan det være en god ide, at vælge en race som er lidt mindre trænings- og aktiveringskrævende. Racerne nedenfor skal naturligvis trænes og motioneres, men de deltager også gerne familiens aktiviteter når de har fået en rask tur i skoven.

 

 

Didnt see that one coming :lol: Jeg ville ønske vores ville deltage i familie aktiviteter efter en "rask tur i skoven" :lol: Der skal godt nok noget mere til hvis vi vil undgå en hund der kravler på væggene, og vi har endda en ganske doven en af slagsen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Fandt lige det her:

 

"Det unge par

Lise Lotte forklarer: Mange unge mennesker anskaffer sig relativt træningskrævende hunderacer, uden at tænke på, at de sikkert får travlt på job eller uddannelse og måske får børn inden for de næste par år - med mindre tid til hundetræning til følge.

 

Derfor kan det være en god ide, at vælge en race som er lidt mindre trænings- og aktiveringskrævende. Racerne nedenfor skal naturligvis trænes og motioneres, men de deltager også gerne familiens aktiviteter når de har fået en rask tur i skoven.

 

 

Didnt see that one coming :lol: Jeg ville ønske vores ville deltage i familie aktiviteter efter en "rask tur i skoven" :lol: Der skal godt nok noget mere til hvis vi vil undgå en hund der kravler på væggene, og vi har endda en ganske doven en af slagsen!

 

jep tænkte det samme - må indrømme lige den race sprang mig meget i øjnene...

men også: engelsk springer spaniel, dalmatiner, ariedale terrier....

Link til indlæg
Del på andre sites

En sheltie lyder da som en god idé. Hvis du lægger noget arbejde i anti-gø-træning, hvilket ikke behøver at være voldsomt meget. Men du skal være obs. på at sheltierne kan være meget forskellige, nogle kræver at få lov at træne/arbejde, mens andre er de rene hyggedyr. De er som hovedregel nemme at træne, og meget sociale. Pelsplejen er ikke så vild som man kunne tro, for de kan ha' ret meget pels. Jeg synes de er nogle charmerende hunde, eneste minus er at nogle af dem kan ha' en tendens til at gø. Men det kan som sagt trænes.

Link til indlæg
Del på andre sites

En sheltie lyder da som en god idé. Hvis du lægger noget arbejde i anti-gø-træning, hvilket ikke behøver at være voldsomt meget. Men du skal være obs. på at sheltierne kan være meget forskellige, nogle kræver at få lov at træne/arbejde, mens andre er de rene hyggedyr. De er som hovedregel nemme at træne, og meget sociale. Pelsplejen er ikke så vild som man kunne tro, for de kan ha' ret meget pels. Jeg synes de er nogle charmerende hunde, eneste minus er at nogle af dem kan ha' en tendens til at gø. Men det kan som sagt trænes.

Åltså jeg er ikke helt enig om om en sheltie passer til dem.

Da det er en hund der elsker at arbejde med fx. Agility eller lydighed.

 

Men de er faktisk også hoppet fra den pga. at den er for lille.

 

Men jeg synes tilgengeld at en Islænder kunne være en god hund for dem, de er dejlige mellemstore hyggebasser, men kan også godt lide at gå en lang tur, men det med at den gør er dvs lidt træls, der er en Islænder på vores hunde-træningshold, og han gør en del!, men det kan trænes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Åltså jeg er ikke helt enig om om en sheltie passer til dem.

Da det er en hund der elsker at arbejde med fx. Agility eller lydighed.

 

Men de er faktisk også hoppet fra den pga. at den er for lille.

 

Men jeg synes tilgengeld at en Islænder kunne være en god hund for dem, de er dejlige mellemstore hyggebasser, men kan også godt lide at gå en lang tur, men det med at den gør er dvs lidt træls, der er en Islænder på vores hunde-træningshold, og han gør en del!, men det kan trænes.

Det er absolut ikke alle sheltier der kræver at arbejde, det komme rigtig meget an på linier. Man kan sagtens finde en der trives fint med at "bare" være familiehund, jeg kender flere af den slags sheltier.

 

Og mht. størrelse kan jeg kun se at TS har skrevet dette:

Hov, nu så jeg lige at en sheltie skulle veje cirka 7-10 kg. Jeg så en sheltie forleden dag, både min kæreste og jeg mente det var en sheltie, den så i hvert fald mindre ud end de collier, jeg har set før. Men det lignede en rigtig god størrelse synes jeg :)

 

Af de sheltier og islændere jeg har kendt, så har islænderne definitivt haft sværere ved at ikke gø, end sheltierne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når I skriver islænder, er det så en islandsk fårehund? :)

Jeg faldt for den, fordi den lyder som en skøn følgesvend, der bare følger en :) Men hvis den ligger og piver og gør hele dagen, når man er væk, så går det jo ikke :o)

 

Og ja, sheltien så jeg én af, og den så ikke så lille ud, som jeg havde troet :)

 

Men jeg kunne også godt tænke mig at vide, hvad en hund af "mellemstørrelse" (en sheltie, eller en islandsk f. eks) koster om måneden? Atså alle "forudsete" udgifter :) Jeg har hørt, at en labrador koster mellem 800-1000 kr. om måneden..

Link til indlæg
Del på andre sites

Når I skriver islænder, er det så en islandsk fårehund? :)

Jeg faldt for den, fordi den lyder som en skøn følgesvend, der bare følger en :) Men hvis den ligger og piver og gør hele dagen, når man er væk, så går det jo ikke :o)

 

Og ja, sheltien så jeg én af, og den så ikke så lille ud, som jeg havde troet :)

 

Men jeg kunne også godt tænke mig at vide, hvad en hund af "mellemstørrelse" (en sheltie, eller en islandsk f. eks) koster om måneden? Atså alle "forudsete" udgifter :) Jeg har hørt, at en labrador koster mellem 800-1000 kr. om måneden..

 

Det er så på foderposten du vil kunne spare lidt - så vil regne med at kunne trække mellem 100-200 fra ovenstående beløb.

 

Ellers se denne tråd: http://www.hunde-forum.dk/debat/33999-hvad-koster-det-have-hund.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var også det jeg havde regnet med.. 600-800 kr. om måneden :)

 

Jeg tror overvejelserne lige nu står mellem dansk spids og sheltie. Altså sheltien er jeg jo helt forelsket i.. men hvis den kræver at man går til lydighed med den, så er det ikke en mulighed. Det er jo vigtigt, at den kan trives med de forhold, jeg kan give den :)

Og islænderen er vel lidt på standby stadig, den ved jeg ikke helt med :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Fandt lige det her:

 

"Det unge par

Lise Lotte forklarer: Mange unge mennesker anskaffer sig relativt træningskrævende hunderacer, uden at tænke på, at de sikkert får travlt på job eller uddannelse og måske får børn inden for de næste par år - med mindre tid til hundetræning til følge.

 

Derfor kan det være en god ide, at vælge en race som er lidt mindre trænings- og aktiveringskrævende. Racerne nedenfor skal naturligvis trænes og motioneres, men de deltager også gerne familiens aktiviteter når de har fået en rask tur i skoven.

 

 

Say what? Mange af de hunde der er da ekstremt aktive og kræver stimulans/udfordring i spandevis :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...