Hop til indhold

Fibre - erstatning for gulerødder?


Louise_J
 Share

Recommended Posts

Cajsa danner tilsyneladende for meget mavesyre. Det er i hvert fald dyrlægens bud på hendes mærkelige gylpe-hoste-smaske anfald. Han anbefalede gulerod et par gange om dagen, så maven havde noget mere at arbejde med, eller noget meget dyrt skånekost. Vi prøvede selvfølgelig først med gulerod, og det har virket rimelig godt. Men nu er damen gået hen og er blevet træt af at spise dem, så hvad kan jeg skifte med, så hun får lidt afveksling?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg bruger havregryn eller klid - min yngste danner for meget syre og galde er der fundet ud af nu - mine får desuden havregrød et par gange i ugen fortrinsvis om morgenen - det styrker mave og tarm og beroliger og så er det en billig løsning

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er meget fiber i diverse varianter af kål.

 

Ellers er der jo HUSK som er loppefrøskaller. De bruges til mennesker med behov for ekstra fibre men jeg har også hørt at de anbefales til dyr.

Det anbefalede dyrlægen til min anden hund, da han har en noget lind afføring. Har bare ikke turdet kaste mig ud i det, da jeg ikke kan finde en anbefalet dosis til hund, og jeg vil nødig stå med en hund der pludselig har forstoppelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger havregryn eller klid - min yngste danner for meget syre og galde er der fundet ud af nu - mine får desuden havregrød et par gange i ugen fortrinsvis om morgenen - det styrker mave og tarm og beroliger og så er det en billig løsning

 

Havregryn er selvfølgelig et oplagt bud, hvorfor har jeg ikke selv tænkt på det :stupid:

 

Hvordan bruger du det? Altså hælder du bare tørre havregryn over maden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Min gamle havde også disse mærkelige anfald da hun var yngre. Nu er de heldigvis sjældne. Jeg købte en flaske LINK (syreneutraliserende oral væske) og en stor engangssprøjte (uden kanyle). Når hun fik et anfald hældte jeg 5 - 20 ml LINK i munden på hende. Det tog det.

 

Det må jeg lige lure på, det lyder interessant. For hun bliver meget urolig når det sker, og selvom det er måske kun er et par gange ugentligt nu, er det stadig meget generende. Og når det så sker om natten, skal hun jo også ud og tisse inden hun kan falde til ro igen, så det er pænt belastende når man bor i lejlighed. Det var lidt nemmere da jeg havde have, der hjalp det meget når hun spiste græs.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Havregryn er selvfølgelig et oplagt bud, hvorfor har jeg ikke selv tænkt på det :stupid:

 

Hvordan bruger du det? Altså hælder du bare tørre havregryn over maden?

 

Enten hælder jeg kogt varmt vand på og lader det bløde op - eller også koger jeg en havregrød - mine er helt vilde med havregrød :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Enten hælder jeg kogt varmt vand på og lader det bløde op - eller også koger jeg en havregrød - mine er helt vilde med havregrød :mrgreen:

 

Det er jeg helt overbevist om at Cajsa også vil være :mrgreen:

 

Hvor ofte giver du det? Lige nu får hun en gulerod morgen, aften og inden vi skal i seng, så tænker at havren skal være samme interval.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Det er jeg helt overbevist om at Cajsa også vil være :mrgreen:

 

Hvor ofte giver du det? Lige nu får hun en gulerod morgen, aften og inden vi skal i seng, så tænker at havren skal være samme interval.

 

Darwin får det hver morgen, sammen med sin normale tørkost - om morgenen overhælder jeg det hele med lunt vand. Et par gange i ugen får alle beagler havregrød som laves på normal vis.

Generelt er det min erfaring at det hjælper meget hvis de får deres måltider oftere og så lidt af gangen - mine får mad 4 gange om dagen - det giver mere ro i maven. Mine får aldrig foderet tørt men altid overhældt med vand.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og når det så sker om natten, skal hun jo også ud og tisse inden hun kan falde til ro igen, så det er pænt belastende når man bor i lejlighed. Det var lidt nemmere da jeg havde have, der hjalp det meget når hun spiste græs.

Jeg ved ikke hvor meget det hjalp at hun både spiste græs og alle nullermændende på gulvtæppet, når hun fik et anfald af sure opstød. LINK fik hende til at falde til ro med det samme og nu går der år imellem anfaldene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke hvor meget det hjalp at hun både spiste græs og alle nullermændende på gulvtæppet, når hun fik et anfald af sure opstød. LINK fik hende til at falde til ro med det samme og nu går der år imellem anfaldene.

Det lyder fuldstændig som cajsas anfald. Hun leder også helt desperat efter hvadsomhelst hun kan spise. Vil helt klart prøve det, tak for forslaget :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Flica fik, da hun blev lidt ældre, et problem med for meget mavesyre efter agilitytræning, don't ask me why :vedikke: Men det betød at hun gerne havde opstød (med fyld) på vej hjem i bilen, efter agilitytræning, men sjovt nok kun efter agilitytræning.. Jeg begyndte at give hende et "skud" LINK i munden, med engangssprøjte. Når bare jeg huskede at gøre det, umiddelbart efter agilitytræningen, var der ingen problemer med opstød på vej hjem.

 

Sært nok har hun aldrig haft problemet på andre tidspunkter, eller i andre sammenhænge.. Men LINK hjalp i hvert fald da det stod på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder fuldstændig som cajsas anfald. Hun leder også helt desperat efter hvadsomhelst hun kan spise. Vil helt klart prøve det, tak for forslaget :)

 

Det lyder næsmest ligesom mennesker reagerer på mave/halsbrand. Hvor dejlig "bekvemt" at hunde har sammen symptomer - Så ved man hvornår de har brug for behandling! :-)

 

God bedring med hende!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...