anne-lise hansen Skrevet September 20, 2012 Rapporter Share Skrevet September 20, 2012 Jeg har opdaget at Tot med stort velbehag spiser grønne og røde tomater samt også noget af planterne, og de tilhører jo natskyggefamilien , så jeg ville høre om nogen herinde ved om de kan være giftige for hunde ? jeg opdagede det ved at der kom hele grønne tomater ud af den anden ende, han har ikke været påvirket på nogen måde af det, men sundt kan det vel ikke være ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret September 20, 2012 Rapporter Share Besvaret September 20, 2012 Næh man bruger jo ofte tomater mod forhudsbetændelse hos hanhunde:-D Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
anne-lise hansen Besvaret September 20, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 20, 2012 Næh man bruger jo ofte tomater mod forhudsbetændelse hos hanhunde:-D så er han åbenbart en klog hund der forebyggende har taget en omgang tomater - for han har endnu ikke haft forhudsbestændelse. men tak for det hurtige svar . Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret September 20, 2012 Rapporter Share Besvaret September 20, 2012 De røde er ikke, men de grønne er! Grønne tomater indeholder, ligesom grønne kartofler, stoffet solanin som er giftigt. Havde en hund med alvorlig solaninforgiftning sidste år pga at hun havde spist grønne tomater! 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret September 20, 2012 Rapporter Share Besvaret September 20, 2012 De røde er ikke, men de grønne er! Grønne tomater indeholder, ligesom grønne kartofler, stoffet solanin som er giftigt. Havde en hund med alvorlig solaninforgiftning sidste år pga at hun havde spist grønne tomater! En forespørgsel i Fødevaredirektoratet i 2004 gav dette svar fra Ulla Bertelsen, Akademisk medarbejder i Kontor for Fødevaresikkerhed, FAZ: »Fødevaredirektoratet vurderer ikke at indtag af alfa-tomatin via grønne tomater er et sundhedsmæssigt problem. Begrundelsen er, at toksicitetsundersøgelser ikke tyder på, at alfa-tomatin er mere toksisk end glycoalkaloider i kartofler (hverken de gastro-intestinale eller de neurotoksiske effekter). Indholdet af alfa-tomatin (20–200 mg/kg) i grønne tomater er omtrent som glycoalkaloider i kartofler (20–150 mg/kg) og konsumeringen af grønne tomater skønnes at være langt lavere end af kartofler i Danmark. De toksikologiske undersøgelser af dette område er dog sparsomme og utilstrækkelige, men ud fra den viden, vi har i dag, anses indtag af grønne tomater ikke for at være et sundhedsmæssigt problem.« Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Claudia2500 Besvaret September 20, 2012 Rapporter Share Besvaret September 20, 2012 Lige ekstra info, "tomat-fnat-pletten", altså den som tomaten sidder fast i, den indeholder giftstoffer Så sørg for lige at pille den af hvis det er ^^ Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret September 20, 2012 Rapporter Share Besvaret September 20, 2012 En forespørgsel i Fødevaredirektoratet i 2004 gav dette svar fra Ulla Bertelsen, Akademisk medarbejder i Kontor for Fødevaresikkerhed, FAZ: »Fødevaredirektoratet vurderer ikke at indtag af alfa-tomatin via grønne tomater er et sundhedsmæssigt problem. Begrundelsen er, at toksicitetsundersøgelser ikke tyder på, at alfa-tomatin er mere toksisk end glycoalkaloider i kartofler (hverken de gastro-intestinale eller de neurotoksiske effekter). Indholdet af alfa-tomatin (20–200 mg/kg) i grønne tomater er omtrent som glycoalkaloider i kartofler (20–150 mg/kg) og konsumeringen af grønne tomater skønnes at være langt lavere end af kartofler i Danmark. De toksikologiske undersøgelser af dette område er dog sparsomme og utilstrækkelige, men ud fra den viden, vi har i dag, anses indtag af grønne tomater ikke for at være et sundhedsmæssigt problem.« Men når hunden vejer 5 kg, så skal der ikke så meget til. Altså de dør ikke af det, de bliver bare syge. Lily var dødsyg i tre dage - hun havde dårlig mave og kastede op. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret September 20, 2012 Rapporter Share Besvaret September 20, 2012 jeg ville afgjort ikke lade mine hunde spise grønne tomater Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
anne-lise hansen Besvaret September 22, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 22, 2012 jeg har ikke flere tomatplanter tilbage , så det er ialtfald slut for i år , men der kom 1 hel grøn cherrytomat ud af den anden ende , det var der jeg opdagede det , men når den var hel har han jo ikke optaget den og han har ikke været syg. Til næste år vil jeg være obs på at han ikke æder noget fra mine tomatplanter ! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts