Hop til indhold

Åhhh... Jeg føler mig simpelthen snart magtesløs..

Gæst AKL
 Share

Recommended Posts

Ja, jeg ved simpelthen ikke hvad vi skal stille op... Sasha kan jo godt give lyd fra sig, men det har været helt skørt igår og idag.

Igår havde min datter en pige med hjemme og lege og det samme idag og selvom de legede på værelset med lukket dør og var stille og rolige gøede Sasha faktisk konstant. Hun gør det ikke hvis vi bare selv er hjemme og vores børn leger med hinanden. Det er tydeligt at hun er bange, selvom der absolut ingen grund er til det.

Børnene farer ikke hen til hende eller noget som helst. :-) Hun gør det jo ikke af vores egne men af andre.

Jeg har fået at vide at vi skal prøve at tage hende hårdt i nakken eller spraye med en vandforstøver, men altså.. Det er bare ikke mig at bruge sådanne metoder. Hun kan kommandoen "stille" hvilket vi bruger hvis vi går forbi mennesker når vi er ude at gå. Hvilket hjælper overraskende godt, men det virker bare ikke når der er nogen der træder ind af døren..

Jeg har prøvet at sige "stille" og brugt "nej", men det hjælper bare slet ikke. Det eneste der hjælper er at tage hende op, men jeg kan jo altså ikke gå med hende på armen hvis vi har besøg.

Jeg kunne se hvis gæsterne farede hen mod hende og ville hilse, men jeg beder dem med det samme om ikke at gå imod hende, da hun er usikker, det hjælper bare ikke.. Hun gøer og gøer.. (vi bor jo også i lejlighed, så vi er jo også nødt til at tage lidt hensyn til naboerne.)

Hvad ville du gøre hvis det var din hund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske få gæsterne til at hilse og give lidt godbidder? Så er det jo pludselig vildt at der kommer folk, for så er der jo mad:)

De papillioner jeg har mødt har ikke været madglade, men havde lidt det samme i tankerne, altså privat få gæsterne til at lave noget med hende som hun elsker, så hun forbinder det med noget godt.

hvor gammel er hun?

Link til indlæg
Del på andre sites

Du spørger hvad andre ville gøre: Jo jeg ville få fat i en dygtig adfærdsbehandler til at vurdere Sasha og hvad der skal til for at få hende til at slappe af.

I mellemtiden er det vigtigt at skabe en situation du kan kontrollere og hvis det indebærer at du skal bære Sasha væk så er det det.

Afledning med søg af bittesmå godbidder eller andet hun kan beskæftige sig med så hun ikke er så meget på kan man ofte komme langt med.

Straf som det du beskriver kan da godt hjælpe på adfærden, men ikke på nogen god måde, det er udelukkende symptombehandling og kan være angstprovokerende.

Hvad mener du hun er bange for skal ske?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har vi prøvet men hun går helt baglæns med halen imellem benene og gemmer sig bag mig.. :-( Hun elsker især kyllingepølser i små bider, så det er dem vi har brugt. Det er jo super synd for hende at hun skal være så bange. Vi har også prøvet at de sætter sig på gulvet og se om hun vil komme til dem, også bliver hun alligevel lidt nysgerrig og skal hen og snuse hurtigt hvor hun så springer tilbage også gøer og gøer hun bare.. :-/

Link til indlæg
Del på andre sites

Du spørger hvad andre ville gøre: Jo jeg ville få fat i en dygtig adfærdsbehandler til at vurdere Sasha og hvad der skal til for at få hende til at slappe af.

I mellemtiden er det vigtigt at skabe en situation du kan kontrollere og hvis det indebærer at du skal bære Sasha væk så er det det.

Afledning med søg af bittesmå godbidder eller andet hun kan beskæftige sig med så hun ikke er så meget på kan man ofte komme langt med.

Straf som det du beskriver kan da godt hjælpe på adfærden, men ikke på nogen god måde, det er udelukkende symptombehandling og kan være angstprovokerende.

Hvad mener du hun er bange for skal ske?

Tak for dit svar.

Vi har også talt om at få fat i en adfærdsbehandler der kan vurdere hende og hjælpe os videre.

Vi vil helt sikkert prøve med at søge efter godbidder.

Jeg kan heller ikke forestille mig at straf vil virke på en god måde og da vi er ret overbevist om at hun har været mishandlet hos et af sine tidligere hjem så ville vi jo kunne risikere at forstærke adfærden yderligere.

Jeg ved ikke hvad der er hun præcis er bange for, men hun har jo boet hos mange familier trods at hun kun er 1 år. Hos sidste ejer (en ung pige) blev hun ofte afleveret/afhentet af venner og veninder som passede hende, da ejeren synes hun var for kontaktsøgende og gik hende for meget i r*ven.. :-/ Hun er nok også blevet slæbt med til fester m.m. Så jeg ved ikke om det kan spille ind mht. hendes adfærd, men jeg kan da forestille mig det..

Link til indlæg
Del på andre sites

Så prøv bare at inogrere hunde fuldkommen hele tiden! Lige meget hvad hun gør så inogrer hende! Indtil hun bliver sød igen.

Det kan godt være at vi skal prøve det.. Det skal siges, at Sasha er meget kontaktsøgende og så snart hun ikke lige bliver nusset/leget med/får opmærksomhed gøer hund og piber indtil at vi leger med hende eller tager hende op.. Vi gør meget ud af at lave mange aktiviteter med hende i løbet af dagen og da jeg pt. er fjernstuderende er jeg hjemme sammen med hende hele dagen, så vi øver rigtig meget kontakt og får brændt en masse krudt af :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan godt være at vi skal prøve det.. Det skal siges, at Sasha er meget kontaktsøgende og så snart hun ikke lige bliver nusset/leget med/får opmærksomhed gøer hund og piber indtil at vi leger med hende eller tager hende op.. Vi gør meget ud af at lave mange aktiviteter med hende i løbet af dagen og da jeg pt. er fjernstuderende er jeg hjemme sammen med hende hele dagen, så vi øver rigtig meget kontakt og får brændt en masse krudt af :-)

Så tror jeg også at det vil virke for når i bare inogrere hende så vil hun nok se om hun kan få lidt opmærksomhed af gæsterne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så tror jeg også at det vil virke for når i bare inogrere hende så vil hun nok se om hun kan få lidt opmærksomhed af gæsterne.

Hvis hun er bange for gæsterne, ønsker hun jo ikke opmærksomhed fra dem. Hun ønsker, at de skal forsvinde. For mig lyder det ikke som opmærksomhedskrævende gøen, og når man bor i lejlighed, er det desuden ikke en mulighed at lade hunden gø og gø uden at gøre noget - så får man hurtigt sure naboer på nakken. Jeg ville som Ninjamor foreslår få fat i en dygtig adfærdsbehandler, det lyder som om, at hunden har en del med i bagagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hun er bange for gæsterne, ønsker hun jo ikke opmærksomhed fra dem. Hun ønsker, at de skal forsvinde. For mig lyder det ikke som opmærksomhedskrævende gøen, og når man bor i lejlighed, er det desuden ikke en mulighed at lade hunden gø og gø uden at gøre noget - så får man hurtigt sure naboer på nakken. Jeg ville som Ninjamor foreslår få fat i en dygtig adfærdsbehandler, det lyder som om, at hunden har en del med i bagagen.

Det lyder meget rigtigt, for så snart de er ude af døren er der bare helt ro på igen og hun tuller rundt som normalt, hvorimod hun er helt på dupperne hvis vi har gæster og slet ikke kan falde ordentligt til ro.

Ja, det ville være ret irriterende med sure naboer. Vi har heldigvis nogle søde og forstående naboer som vi har forklaret situationen. Jeg vil helt sikkert lige prøve at finde en god adfærdsbehandler i vores område, så vi kan få hjælp til at håndtere hende.. Ja, jeg tror desværre hun har en del i bagagen, men vi kan jo aldrig vide os sikre på hvad der præcis har været i hendes opvækst, da hun jo har boet hos flere familier.

Der er dog ingen tvivl om, at vi vil gøre alt hvad vi kan for at hjælpe hende, for det må jo heller ikke være rart for hende, at have det sådan.

Tusind tak for jeres gode råd :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej måske ikke, men vores meget reseverede lab gør ligesom Sasha, og hvis man bare inogrerer ham så kommer ham selv hen til gæsterne efter noget tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor bor du henne? Måske er der nogle, der kan anbefale en god adfærdsbehandler i dit område. :-) Titlen er jo ikke beskyttet, så man skal nogle gange se sig lidt for.

Ja, jeg har nemlig godt hørt at man skal passe lidt på ;-)

Vi bor i Herning (Midtjylland) Vi er dog villige til at køre et godt stykke for at komme til en god adfærdsbehandler :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er STOR forskel på at være reserveret og være utryg. Det sidste kan udvikle sig eksplosivt og med risiko for at hunden ender med at bide.

Jeg læser det som at hunden er utryg eller bange for disse fremmede i huset. Er det både børn og voksne? Min hund har det samme problem med børn, og hos os er opskriften at Bella møder søde og rolige børn (som ikke udviser frygt). Børnene er bevæbnet med godbidder, og indtil videre er vi ikke nået til mere end at børnene stopfodrer Bella med lækkerierne mens vi roser hende.

Er det muligt at du inviterer nogle mennesker kun med det formål?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også det lyder som en utryg hund...

Er hun på samme måde med voksne gæster?

Jeg tænker at børn måske er for "stort et skridt" at starte med, ofte kan fremmede børn virke skræmmende på hunde, pga bevægelser og lyde.. Selv når de er helt stille. virker de skræmmende i nogle tilfælde...

Jeg ville foreslå at prøve med en voksen gæst, få dem til at give godbidder... Ingen verbal kontakt... Bare hav dem siddende på gulvet og ligge godbidder ud... Hver gang hun viser interesse placeres en godbid...

Er døren lukket når dine børn har besøg? Jeg ved godt at papilloner ikke er vogtende hunde, men vi havde en papillon i familien som gik helt bananas hvis familien blev skilt, og kunne slet ikke forstå det... Bare det at døren var åben gjorde det meget bedre...

Helt bestemt den bedste løsning er en adfærdsbehandler, jeg kender en der bor i Århus, jeg ved ikke om det er for langt væk for dig? :vedikke:

Jeg er usikker om jeg må linke til hende herinde, men hvis du har lyst kan jeg sende dig hendes information i en PB :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Ja, jeg har nemlig godt hørt at man skal passe lidt på ;-)

Vi bor i Herning (Midtjylland) Vi er dog villige til at køre et godt stykke for at komme til en god adfærdsbehandler :-)

Bor selv meget tæt på dig og har brugt en adfærdsbehandler der hedder Lise Lund, som jeg kun kan anbefale.

Har kun rosende ord tilovers for hende.

Hun er dygtig, sympatisk og meget pædagogisk i sin tilgang til både mennesker og hund.

Har her flere år efter besøgene hos hende stadig kontakt med hende og hun er alletiders!

Cave Cani

Prøv at tage en snak med hende!

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er STOR forskel på at være reserveret og være utryg. Det sidste kan udvikle sig eksplosivt og med risiko for at hunden ender med at bide.

Jeg læser det som at hunden er utryg eller bange for disse fremmede i huset. Er det både børn og voksne? Min hund har det samme problem med børn, og hos os er opskriften at Bella møder søde og rolige børn (som ikke udviser frygt). Børnene er bevæbnet med godbidder, og indtil videre er vi ikke nået til mere end at børnene stopfodrer Bella med lækkerierne mens vi roser hende.

Er det muligt at du inviterer nogle mennesker kun med det formål?

Det er både børn og voksne hun reagere på. Og der er heller ikke noget med vores egne børn, Sasha har aldrig gøet af dem på samme måde (det er kun når hun vil lege med dem, hun kommer med ''bamse'' og giver et bjæf) men altså dem har hun selvfølgelig også hurtigt vænnet sig til. Det er dog tydeligt at mærke på hende om det er gæster hun har mødt flere gange før eller om det er nogen hun ikke har mødt tidligere der kommer.

Det er jo også svært at sige, om hun har haft dårlige oplevelser med fremmede og hun derfor reagere sådan. Hvis jeg ikke siger ''stille'' når vi er ude at gå og der kommer mennesker forbi os, gøer hun af dem.

Hvis vi er ude at gå og mennesker (ofte børn) vil sige hej til hende (de synes jo hun er så lille og sød), plejer jeg helt ærligt at sige, at det kan de ikke fordi hun kan finde på at bide. Hun har aldrig gjort det ved vores børn eller andre imens hun har været hos os, men jeg tror at hun i en utryg/grænseoverskridende situation måske kunne gøre det. Så det vil jeg bare ikke risikere.

Vi har jo prøvet at give gæsterne godbidder og hun vil indimellem gerne gå hen og snuse til godbidden, men hun spiser den ikke og skynder sig hurtigt væk igen.

Hmm.. Jeg ved faktisk ikke hvordan vi lige skulle få stablet det på benene med mennesker udelukkende til det formål.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også det lyder som en utryg hund...

Er hun på samme måde med voksne gæster?

Jeg tænker at børn måske er for "stort et skridt" at starte med, ofte kan fremmede børn virke skræmmende på hunde, pga bevægelser og lyde.. Selv når de er helt stille. virker de skræmmende i nogle tilfælde...

Jeg ville foreslå at prøve med en voksen gæst, få dem til at give godbidder... Ingen verbal kontakt... Bare hav dem siddende på gulvet og ligge godbidder ud... Hver gang hun viser interesse placeres en godbid...

Er døren lukket når dine børn har besøg? Jeg ved godt at papilloner ikke er vogtende hunde, men vi havde en papillon i familien som gik helt bananas hvis familien blev skilt, og kunne slet ikke forstå det... Bare det at døren var åben gjorde det meget bedre...

Helt bestemt den bedste løsning er en adfærdsbehandler, jeg kender en der bor i Århus, jeg ved ikke om det er for langt væk for dig? :vedikke:

Jeg er usikker om jeg må linke til hende herinde, men hvis du har lyst kan jeg sende dig hendes information i en PB :-D

Ja, hun er på samme måde med voksne gæster. Ja, de lukker ofte døren ind på værelset (da den store ikke gider at lillebror kommer rendende ;-) ) Det er da helt sikkert værd at prøve at lade døren stå åben :-)

Du må meget gerne prøve at sende en PB med hendes information :-) Det er ikke for langt for os.. Vi er vidst villige til at køre det meste af Jylland/Fyn rundt for at finde en god behandler der kan hjælpe os godt på vej med Sasha :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Bor selv meget tæt på dig og har brugt en adfærdsbehandler der hedder Lise Lund, som jeg kun kan anbefale.

Har kun rosende ord tilovers for hende.

Hun er dygtig, sympatisk og meget pædagogisk i sin tilgang til både mennesker og hund.

Har her flere år efter besøgene hos hende stadig kontakt med hende og hun er alletiders!

Cave Cani

Prøv at tage en snak med hende!

Tusind tak for dit link! Jeg vil prøve at se nærmere om hende :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Tusind tak for dit link! Jeg vil prøve at se nærmere om hende :-)

Gør endelig det!

Og send mig en PM hvis du vil vide mere - Har været igennem et langt forløb med min gamle hund, så har kendskab til et par stykker rundt omkring som jeg både kan anbefale..... Og fraråde at bruge.

Men holder mig helst til anbefalingerne ;-)

Og sig til hvis i får brug for nogle hjælpsomme fremmede til træning af både besøg af mennesker og passere hunde osv.

Vi stiller gerne op!

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det handler ikke om at ignorere at ens hund viser frygt og det hjælper hende ikke til at blive tryg, så du må ikke ignorere hende. Som du beskriver hendes baggrund kan frygten være velbegrundet og det skal der tages højde for!

Uden at ville træde på nogen, så er Caro 11 år og har i sagens natur ikke den store erfaring mht. problemrådgivning

Jeg kan også anbefale Lise Lund, jeg kender hende fra da hun var under uddannelse hos Lone Greva, hun var dygtig dengang og det er nok ikke blevet mindre med tiden :-D

Vær meget opmærksom på, at når man har en hund, man mener har haft det skidt, kan man være tilbøjelig til at være for eftergivende for den, fordi man synes det er synd for den. Det er også synd når en hund har haft det skidt, men faste rammer og kontant grænsesætning hjælper den hurtigere og bedre end hvis man bliver for eftergivende. Faste rammer og fornuftig grænsesætning giver tryghed fordi de samtidig giver forudsigelighed hvilket utrygge hunde har stort behov for :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det handler ikke om at ignorere at ens hund viser frygt og det hjælper hende ikke til at blive tryg, så du må ikke ignorere hende. Som du beskriver hendes baggrund kan frygten være velbegrundet og det skal der tages højde for!

Uden at ville træde på nogen, så er Caro 11 år og har i sagens natur ikke den store erfaring mht. problemrådgivning

Jeg kan også anbefale Lise Lund, jeg kender hende fra da hun var under uddannelse hos Lone Greva, hun var dygtig dengang og det er nok ikke blevet mindre med tiden :-D

Vær meget opmærksom på, at når man har en hund, man mener har haft det skidt, kan man være tilbøjelig til at være for eftergivende for den, fordi man synes det er synd for den. Det er også synd når en hund har haft det skidt, men faste rammer og kontant grænsesætning hjælper den hurtigere og bedre end hvis man bliver for eftergivende. Faste rammer og fornuftig grænsesætning giver tryghed fordi de samtidig giver forudsigelighed hvilket utrygge hunde har stort behov for :-)

Tusind tak for dit konstruktive svar :-) Dejligt at høre, at hun er dygtig. Jeg skrev lige en mail til hende i aftes, hvor jeg fortalte lidt om Sasha og hendes baggrund. Dét ville jo være allernemmest hvis vi havde vidst, hvad det præcis er der ligger til grund for hendes adfærd, men idet tidligere ejer kun havde haft hende få måneder og hos hunderegistret kunne de oplyse os om at hun havde haft adskillige ejere, så er det jo svært at vide hvad der præcist er sket i hendes opvækst.

Hun er jo en super dejlig hund og jeg er slet ikke i tvivl om, at vi med hårdt arbejde nok skal få rettet op på hende, for hun har allerede rykket sig så meget. Så vi håber da en hjælpende hånd kan hjælpe os godt på vej med det mest problematiske.

Og du har helt ret i, at vi nok har tendens til at være mere eftergivende fordi at det er jo synd for hende og selvfølgelig giver det giver det god mening, at det faktisk kan gøre hende mere utryg.

Så nu håber vi at Lise kan hjælpe os videre :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har vi fået bestilt tid hos Lise Lund og vi håber at det hjælper, da vi havde en ekstremt sur overbo imorges pga. Sasha's gøen.. Åh.. Hvor ville det være ærgerligt hvis vi begynder at få klager og ikke må have hende her mere.. :-/

Link til indlæg
Del på andre sites

Mens der bliver trænet og det hele står på, så kan det være en god ide at sætte en seddel op i de opgange hvor lyden går igennem til, og skrive hvordan landet ligger.

Det gjorde vi, da vi gik i gang med at træne vores gø-hund.

På sedlen havde vi skrevet helt kort, at vi beklagede hvis folk blev generet af larmen, men at vi var opmærksomme på at vores hund gøede meget, og at vi nu var igang med at træne det væk. Vi fik ikke én klage, selvom vi skabte 'gø-situationer' omkring 5 gange om dagen for at træne. :5up:

Folk har en tendens til at være mere overbærende, når de ved at der bliver gjort noget ved problemet :-D (og så vil en flaske vin/chokolade til overboen sikkert ikke skade, hvis vedkommende ikke kommer med flere sure kommentarer :5up:)

Ellers kan jeg kun tilslutte mig de andre, som anbefaler at få en adfærdsbehandler ud. Jeg synes ihvertfald det lagde en kæmpe dæmper på vores frustration, da vi fik klarlagt at det ihvertfald ikke skyldtes aggression.

Link til indlæg
Del på andre sites