Hop til indhold

Tandpleje


Gæst AtheistDane
 Share

Recommended Posts

Gæst AtheistDane

Halløj allesammen,

 

 

Jeg er ejeren af 4 dejlige papilloner. Jeg må indrømme at vi aldrig har børstet tænder på vores hunde, istedet har de i det meste af deres levetid fået PlaqueOff dagligt i deres mad og regelmæssigt knogler/kødben. På det sidste har jeg dog bemærket at de allesammen er begyndt at få tandsten, og den ene lider af noget tandkøbsbetændelse idet tandkødet omkring en af de små fortænder har trukket sig lidt tilbage, men det synes ikke at genere hende eller gøre ondt (denne hund er jeg så småt begyndt at børste tænder på, da jeg nødigt ser det blive forværret).

 

Jeg har de sidste par dage siddet en del timer på nettet og tjekket diverse tandpleje produkter ud, som der findes et hav af, og jeg har ingen idé om hvorvidt de virker eller ej. Derfor tænkte jeg at jeg ville trække på nogle af jeres erfaringer inden jeg vælger produkter.

 

Jeg har læst at et effektivt middel er klorhexidin (også fra fortyndet menneske-mundskyl?), det skal bare kommes på en klud eller noget bomuld og gnides på hundes tænder og tandkøb (denne metode virker også bedre, da vores hunde som tidligere nævnt aldrig før har fået børstet tænder regelmæssigt).

Derudover findes der er masse forskellige enzym tandpastaer med forskellig smag.

 

 

Jeg har meget interesseret læst om BARF, men ved ikke helt om vores hunde vil have godt af at gå over til KUN at spise råt, idet de ikke tidligere har gjort det?

 

Hvad bruger I, og hvad vil I anbefale?

 

Redigeret af AtheistDane
Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen:-)

 

Min hund lider ikke af tandsten, og det gjorde den tidligere heller ikke. Begge schæferblandinger. Men store hunde elsker også store ben og gumler tit i pinde. Personligt tror jeg primært at det er det der holder tænderne rene hos min.

 

Mange af de små racer har jo generelle problemer med tænderne, og der er ikke så meget andet at gøre end at få tænderne renset når de trænger.

 

Mht. produkter bruger jeg en hundetandpasta og sådan en tut til fingeren. Om den er effektiv ved jeg ikke - det er nok mest for at holde min samvittighed ren:-)

 

Klorhexidin er fint i en kortere periode til tandkødet, men gør intet godt for tænderne. Tværtimod farver det tænderne gule.

 

Hvis tandkødet er mere end bare en smule rødt, ville jeg lade en dyrlæge vurdere om tænderne bør renses og hunden evt. skal have penicillin mod tandkødsbetændelse. Jeg ved at der er risiko med narkosen og at det er en dyr omgang med fire styk, men hvis der er infektion er det vigtigt at få behandlet både årsag og symptomer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min DSG har også tendens til en smule tandsten. Min dyrlæge anbefalede en baby tandbørste og enzymtandpasta, som vi har brugt ca. Et par gange om ugen.

Men efter Futte et kommet over på at spise råt med massere af ben (både hak med ben og ben med kød på) er det overflødigt. Han har stadig en smule misfarvninger, som jeg holder meget øje med, men han har også kun spist råt i 6 uger :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Min Oscar fik jo renset sine tænder op hos dyrlægen i juni måned.

Siden da får alle mine beagler noget der hedder Bio-alg tangmel - det er baseret på den samme alge som er i plagque off - det er bare billigere. Det hjælper ikke kun at give det - der skal tandbørstning til uanset set. Oscar får børste tænder 3 gange i ugen - jeg bruger en mikrofiber tandbørste til at sætte på fingeren og lidt tandpasta med kyllingesmag.

Udover det får han tyggeting som elg hud og lign. som har en god rensende effekt. Dyrlægen har lige lavet kontrol på hans tænder og det var han yderst tilfreds med :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også 4 papilloner :vinken:

 

De 3 af dem er på barf og elsker det (den sidste har ekstrem mave og trives bedst med tørkost, så det får han), der er kun en, med tandproblemer, selvom han får masser af knogler i sit barf. Jeg har forsøgt at børste tænder, men har 'glemt' de bittesmå fortænder i undermunden og nu har han problemer med dem. Je ghar brugt sådan en finger-dut af hvidt stof (garanteret noget specielt stof) og så bare masseret rundt på tænderne, tror det hjælper lidt, men ham med problemer har åbenbart voldsom tendens til tandsten, for han har altid noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tea danner let tandsten, og selvom vi bruger plaque off (jeg ved ærligt talt ikke om det har nogen effekt overhovedet?) og fodrer barf med masser af rå ben, kan det altså hurtigt ses på tænderne hvis vi glemmer at børste dem.

 

Vi bruger en babytandbørste og tandpasta med enzymer og kyllingesmag - tror ikke tandpastaen betyder så meget, det er mere for at gøre hele øvelsen acceptabel for hunden.

 

Tea var ikke vandt til tandbørsten da vi fik hende som 5 årig, men vi startede stille og roligt ud med vand og leverpostej på tandbørsten og korte sessioner. I starten brugte vi en finger-børste, en det syntes jeg var alt for bøvlet i den lille mund.

Nu er det en fast rutine at børste tænder på hende hver aften, og det er faktisk en rigtig hyggestund;-)

 

Hvis de har meget tandsten, skal du ikke regne med at kunne børste det væk - der skal de nok lige have dem renset først.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Jeg har også et spørgsmål til folk :-)

Jeg er helt nybegynder med at have hvalp, men ved at når deres tænder vokser klør de. Derfor giver jeg ham tyggeben, eller hans gummi piv ben til at gnave i, pinde ude i haven, o.s.v. Pinde i haven synes han er gode, men det skal helst blive derude, tyggetbenet bliver med stor glæde gumlet på, men det kunstige pivdyr gider han ikke mere end et minut eller to. Dog syntes jeg at tyggeben "hele" tiden, nok er for meget, og ville gerne høre om der er nogen, som kan anbefale nogle gode kunstige tyggeben. Der er ret mange på markedet, mange butikker og skulle ind i, eller web-shops. Jeg har en mistanke om, at pivdyret ikke er så spændende i længenden, p.g.a pivet, og det er ret blødt gummi.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også et spørgsmål til folk :-)

Jeg er helt nybegynder med at have hvalp, men ved at når deres tænder vokser klør de. Derfor giver jeg ham tyggeben, eller hans gummi piv ben til at gnave i, pinde ude i haven, o.s.v. Pinde i haven synes han er gode, men det skal helst blive derude, tyggetbenet bliver med stor glæde gumlet på, men det kunstige pivdyr gider han ikke mere end et minut eller to. Dog syntes jeg at tyggeben "hele" tiden, nok er for meget, og ville gerne høre om der er nogen, som kan anbefale nogle gode kunstige tyggeben. Der er ret mange på markedet, mange butikker og skulle ind i, eller web-shops. Jeg har en mistanke om, at pivdyret ikke er så spændende i længenden, p.g.a pivet, og det er ret blødt gummi.

Det er gummerne der klør eller giver et vist ubehag hos hvalpe, da min egen skiftede tænder fik hun en lille bold med knopper på (ligesom de massagebolde man kan købe til mennesker) som var en stor hjælp for hende og ikke mindst mine hænder og tøj:lol: Ellers har jeg brugt en sok fra fryseren som hun kunne ligge med hvis der var uro om natten, for det er noget der kan ødelægge en nattesøvn med en hvalp der mosler med legetøj om natten, den har hun ligget og enten suttet på eller gumlet lidt...

 

Fandt lige et eksempel på tyggeting med knopper...

 

Zahnpflege günstig bei zooplus: Hunter Toothcleaner

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er gummerne der klør eller giver et vist ubehag hos hvalpe, da min egen skiftede tænder fik hun en lille bold med knopper på (ligesom de massagebolde man kan købe til mennesker) som var en stor hjælp for hende og ikke mindst mine hænder og tøj:lol: Ellers har jeg brugt en sok fra fryseren som hun kunne ligge med hvis der var uro om natten, for det er noget der kan ødelægge en nattesøvn med en hvalp der mosler med legetøj om natten, den har hun ligget og enten suttet på eller gumlet lidt...

 

Fandt lige et eksempel på tyggeting med knopper...

 

Zahnpflege günstig bei zooplus: Hunter Toothcleaner

Tusinde tak for det :) Der er knopper på det gummi pive ben han har nu, men tror jeg skal finde en i bedre kvalitet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...