Hop til indhold

Ændret adfærd hos en gammel hund.


ridiger
 Share

Recommended Posts

Jeg kan jo ikke ikke løbe fra Bubbers alder og nu er skavankerne lige så stille begyndt at vise sig..... :cry:

 

Han har skygger for øjne, samt han har nogle smertefri rystelser i benene ( noget a la parskinson ) som dyrlægen ikke kan gøre så meget ved. men det ser ikke ud til at genere Bubber....

 

Nået stivrygget er han også, ses mest når han løber. Og så sover han meget.

 

Men alt dette har gjort, at han helst vil trisse lige så stille rundt på sine lufte ture og de foregår også i hans tempo.... Hvis han kan lugte en hund i nærheden, bliver han lidt anspændt og kan han høre de kommer i mod ham begynder han at knurre.

Han er også begyndt at gø mere end han plejer og har da også tænkt at det er pga skyggerne i hans øjne som gør ham mere usikker. Han er ligesom blevet mere nærsynet.

 

Men hvad kan jeg gøre for at hjælpe ham noget mere. ??????

Bubber er min første hund, så jeg har brug for nogle råd fra folk som har været det i gennem, at have en gammel hund.

 

Bubber bliver 13 her til januar.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Tag ekstra hensyn. :) korte, men langsomme ture, hvor der er fred til at snuse rundt.. det er vel som gamle mennesker, de brokker sig mere og har sværere ved at bevæge sig og sover mere.

På vores vej bor en 12 årig terrier, den er næsten blind nu. Jeg siger altid "det er bare mig, cookies mor, cookie er ikke med i dag" stille og roligt, hun genkender jo min stemme så jeg ikke bare er noget fremmed og måske farligt der går forbi hækken..

Så måske hjælper det hvis du fortæller den om hvad der kommer, altså hvis i kender hunden. Selv hvis i ikke kender den, giver det måske lidt ro at din stemme er rolig...

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du haft ham forbi en kiropraktor? Massør? DET ville jeg helt sikkert gøre.

 

Han bliver sikkert anspændt pga det grå stær (det er Luna også ved at få), men det kan også være fordi han er øm.

 

Så ja afsted til en kiropraktor og så evt et varmt dækken, nu vi går den kolde tid i møde.

 

Massør og kiropraktor er desværre en lidt lang vej endnu, økonomien er stram så jeg sparre sammen. Dyrlægen syntes ikke at han mærkes øm nogen steder, me hvor god de er til at mærke det i forhold til en kiropraktor/massør ved jeg ikke...

Og han har sit dækken som jeg bruger når det evt regner og er koldt,

Link til indlæg
Del på andre sites

Øh,,, hiver jeg ham blidt i alle benene eller hva'

 

Tror ikke jeg ville kaste mig ud i noget, slet ikke med en gammel hund - hvis det kniber med synet og måske også hørelsen, hvis hans krop ikke lige føles som leg med fremmed hund, så er der vel ikke noget at sige til, han lige knurrer og virker afvisende overfor hunde I møder? Jeg ville bare sætte tempoet ned og lade ham bestemme, lad ham sove og gå korte ture i kendte omgivelser.

 

Det med rystelserne har jeg set flere gange hos ældre, aner ikke hvad det er, men anser det for helt normalt og ufarligt, mine forældres har haft det de sidste 3-4 år og det er først det sidste års tid han er blevet direkte 'affældig'.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er svært at forklare på skrift:genert:

 

Jeg har fået det vist af Luna's massør. Men måske, hvis du kommer forbi en dyrlæge eller sådan, så kan vedkommende vise dig hvordan. Det behøver ikke være lige præcis på Bubber, du får det vist.

 

Jeg kan også prøve at optage det på Luna, det bliver bare lidt svært:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

En af mine tidligere hunde fik også problemer med synet på sine gamle dage. Dog mest på det ene øje, hvis jeg sørgede for at han fik frit udsyn til den side hvor tingene skete havde han det bedst.

Hans adfærd når noget nærmede sig fra den side hvor han ikke kunne se mindede om det du beskiver.

Prøv om din hund evt ser bedre med det ene øje, end med det andet. Og ellers hold god afstand til andre hunde. Din hund har oplevet verden, og har ikke længere det store behov, samt mangler lysten til at hilse på andre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Speedy var næsten blind til sidst, hun havde så Groa til at hjælpe sig. Men når jeg gik alene med Speedy bad jeg andre om at holde deres hund på afstand. Hvis hunden var rolig fik den lov til at hilse.

 

Lad Bubber bestemme farten, og vend om hvis han virker træt. Jeg vil anbefale dig at låne "Den gamle hund" på biblioteket, den er skrevet af Anders Hallgren.

 

Hvordan er hans hørelse?

Link til indlæg
Del på andre sites

En af mine tidligere hunde fik også problemer med synet på sine gamle dage. Dog mest på det ene øje, hvis jeg sørgede for at han fik frit udsyn til den side hvor tingene skete havde han det bedst.

Hans adfærd når noget nærmede sig fra den side hvor han ikke kunne se mindede om det du beskiver.

Prøv om din hund evt ser bedre med det ene øje, end med det andet. Og ellers hold god afstand til andre hunde. Din hund har oplevet verden, og har ikke længere det store behov, samt mangler lysten til at hilse på andre hunde.

 

Ved ikke lige hvor i øjne, skyggerne sidder, kun at de er der.

Afstand holder jeg generelt til andre hunde ejere, da jeg syntes at det er synd for begge hunde at de for en dum oplevelse.

 

 

Speedy var næsten blind til sidst, hun havde så Groa til at hjælpe sig. Men når jeg gik alene med Speedy bad jeg andre om at holde deres hund på afstand. Hvis hunden var rolig fik den lov til at hilse.

 

Lad Bubber bestemme farten, og vend om hvis han virker træt. Jeg vil anbefale dig at låne "Den gamle hund" på biblioteket, den er skrevet af Anders Hallgren.

 

Hvordan er hans hørelse?

 

I følge dyrlægen er den fin og har heller ikke lagt mærke til at han høre dårligt, kun når han selv vælger det :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har nu en hund på godt 12 år og har tidligere haft en der blev 14 år og 2½måned , når man har en gammel hund kræver det at man tager hensyn - ingen lange gåture hvis den ikke kan klare det . hvis den har grå stær skal man undlade at flytte rundt på møbler osv for det vil gøre det svært for den at orientere sig og ingen høje lyde som den kan blive forskrækket over, samtidig skal du være opmærksom på at nedsat aktivitet kan gøre at den bliver for tyk og det er ikke godt - hverken for gamle eller unge hunde ( eller mennesker for den sags skyld ).

Og nu til det sværeste : når man har en gammel hund kommer den dag hurtigt hvor man skal sige farvel - for at undgå at mine hunde kommer til at leve blot for min skyld har jeg lavet den aftale med min faste dyrlæge at hun skal sige til når det er ved at være tid. for mine hunde skal ikke leve hvis deres livskvalitet ikke er i top og jeg har desværre ikke oplevet at mine hunde ikke er vågnet om morgenen , det har altid været mig der måtte tage den sidste tunge beslutning.

Redigeret af anne-lise hansen
stavefejl
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...