Gæst Aussien_Smokey Skrevet Oktober 1, 2012 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2012 Hej hundefolk. Jeg er helt ny herinde, og har nogle spørgsmål vedr. min hund. Jeg har haft hund HELE livet. Men, jeg er opvokset med engelske bulldogs - hvor den sidste døde da jeg og den var 13 år - nogle få år senere fik vi en islandsk fårehund - på 7. Jeg har så anskaffet mig en ekstra hund, en australsk hyrdehund - og hun er da noget af en mundfuld. Vi fik hende som 1 års, da hun ikke kunne være hos din nuværende familie. Hun er simpelthen den SØDESTE hund på hele jorden og vil gøre alt for en. Men hun er overdrevet hyperaktiv, jeg kan slet ikke trænge igennem skalden på hende. Hvis hun først ser en godbid er hun så fikseret på den (hun tager den ikke ud af hånden eller noget, men hun er der hvor hånden er.) Dvs, at det er som om at hun INTET får ud af det jeg siger - jeg kan sagtens få hende til at sitte, men det er så også det eneste. Hun trækker helt umuligt meget på gåture, hun har aldrig lært at gå i snor der hvor hun var før og hun er altså en stærk en. Derudover er hun lettere aggressiv overfor andre hunde, især små hunde - de gange hun har hilst på en lille hund har de altid prøvet at snabbe hende i næsen og en fik fat og siden da har det bare eksaleret. Er der nogen der ved, hvad jeg kan gøre? Da hun er en super dejlig hund - hun har haft en hård start på livet og har boet i en hundegård og er blevet slået - men dette tager jeg ikke med i vores træning og jeg har ikke ondt af hende på den måde, men jeg ved ikke om det er derfor hun reagere som hun gør. Hvis hun tager noget og man så vil tage det fra hende - siger hun ikke noget til det, men hun sætter sig straks for at tisse Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Oktober 2, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 2, 2012 Velkommen til Det lyder som noget af en mundfuld du der har fået og det er ikke til lige at gennemskue om noget i hendes adfærd forstærker anden adfærd eller hvad hun evt. har med i bagagen som hæmmer gode oplevelser. Aggressiviteten kan f.eks. blive forstærket af manglende tryghed/motion Hvad oplever hun i løbet af dagen og hvordan aktiverer/motionerer du hende? Hvad er hendes løbetidsstatus? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Oktober 2, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 2, 2012 Også et velkommen herfra:-) Hvad med at tilmelde jer noget træning? Det kunne lyde som om klikkertræning kunne være noget for hende, så se om der kunne være et godt sted i nærheden. Uanset om du har haft hund hele livet eller ej, er det i langt de fleste tilfælde givtigt for en hund at gå til træning. Dels for at møde andre hunde (uden nødvendigvis at hilse), dels for at have intenst samvær hund og fører imellem. Og så kunne det jo være at det kunne afhjælpe nogle af problemerne. Umiddelbart tænker jeg også at konstruktiv aktivering kunne tage toppen af problemerne. Ofte misforstår folk det med at aktivere en hund, og tror at hvis den bare får lov at løbe rundt i en time, er det godt. Men de fleste hunde kræver også mental aktivering - der ofte også er i et roligt tempo. Når vi fx ikke har mulighed for at gå spor, søge felt, træne tricks eller lignende, bruger vi foderbold, frosne marvben, aktivitetsspil m.v. Specielt har spil en god effekt på min ret så aktive hund, og efter en halv time, er hun klar til at slappe heeeeeelt af:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret Oktober 2, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 2, 2012 Udover hvad der allerede ér sagt, så har jeg egentlig kun 2 små bitte ting, som skræmmende mange mennesker åbenbart ikke tillægger stor nok betydning: Kontakt, og Ro. det er 2 ting der skal trænes, det kommer ikke af sig selv, men det kræver tålmodighed at rette op på manglen af de 2 ting. Nåh ja....hvis hunden kører op over godbidder, så må du finde på noget andet end godbidder. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Linda Besvaret Oktober 2, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 2, 2012 Helt enig med de andre Det er en meget aktiv race du har valgt dig og en del af dem kan godt tangere til stress, som med alle hunde og allermest vigtigt man kan lære sin hyrdehund er at slappe af , men det også vigtigt at være sikker på ens hund får den fysiske og psykiske aktivering som lige præcis den kræver . Det rigtig svært at hjælpe via skrift når man heller ikke har mødt hunden og det lyder til der er flere forskellige problemstillinger så måske i skulle kontakte en adfærdsbehandler i nærheden af hvor i bor og få en god start og hjælp til jer og jeres hund:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts