Hop til indhold

Seperationsangst

Gæst Sille-Bille
 Share

Recommended Posts

Gæst Sille-Bille

Vi har en Cocker Spaniel blanding med Islandsk Fårehund på knap 1 år og vi har alle vores dage med at få hende til at slappe af når hun er alene hjemme :cry:

Når hun er alene, kradser hun på dørkarmene, gør og piver og så spiser hun slet ikke. Vi skal til at flytte inde i en ny lejlighed hvor man godt må have hunde, og jeg er så bange for at hun vil være et kæmpe gene for resten af beboerne :damn: Lige nu bor vi midlertidigt hos familie og hun har allerede ødelagt dørkarmen i baggangen med sin kradsen...

Hvad skal vi gøre?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sille-Bille

Vi har desværre haft en meget turbulent tid siden vi har fået hende :( Vi flyttede sammen med en kæreste og han var ikke glad for hende. Vi arbejdede hjemme. I starten kunne hun være alene hjem i gangen i vores lille rækkehus, men i kærestens hjem havde vi ikke et lille rum hvor hun kunne være. Det endte med at vi måtte finde et bur og det var hun jo ikke glad for.

Pt. går jeg hjemme og hun er sammen med mig hele tiden. Følger efter mig uanset om jeg går på wc eller ned i kælderen. Når vi skal lade hende være alene nu, henter vi hende (hun ved jo hun skal ude og kommer ikke når vi kalder på hende), tager hende med ude i baggangen og putter hende med sit tæppe på sin lille plads. Vi roser hende og siger farvel, og lukker døren. Der går som regel ikke meget mere end 3 minutter før hun begynder at gør :(

Jeg er udemærket klar over, at det ikke har været det bedste træning, men jeg håber vi kan rette op på det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sille-Bille
Jeg er lidt i tvivl om du overhovedet har trænet alene-hjemme med hende, ud fra det skrevne, men uanset hvad, så er mit råd at du skal starte helt forfra med træningen. Back to basic, så at sige.

Det er vigtigt at hun får nogle gode oplevelser med det at være alene, så i starten er det noget med at gå i måske max 10 sek.

Tak for dit svar. Det er nok også det jeg frygter :( Så må jeg i gang med at finde ude af hvordan vi gør det.... Jeg er lidt bange for at det er en lost case med hende :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dit svar. Det er nok også det jeg frygter :( Så må jeg i gang med at finde ude af hvordan vi gør det.... Jeg er lidt bange for at det er en lost case med hende :cry:

Det er jo ikke hundens skyld at du ikke har trænet alene-hjemme - mht lost case... Jeg mener bare, du har åbenbart aldrig trænet det med din hund..

Der findes mange af tråde herinde omkring alene-hjemme træning, fx denne her:

http://www.hunde-forum.dk/adfaerd/2235-tysons-alene-hjemme-traening-og-p-p-peros-og-andre-der-har-lyst-til-deltage.html

... hvor du kan finde gode råd og tips.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sille-Bille
Det er jo ikke hundens skyld at du ikke har trænet alene-hjemme - mht lost case... Jeg mener bare, du har åbenbart aldrig trænet det med din hund..

Der findes mange af tråde herinde omkring alene-hjemme træning, fx denne her:

... hvor du kan finde gode råd og tips.

Jeg har prøvet mit bedste med de redskaber jeg havde osv. Jeg har heller ikke sagt det er hundens skyld, og ved udemærket godt at det er mig der skal træne hunden - forudsætningerne ændrede sig hurtigt og jeg blev ramt af sygdom og depression :(

Men tak for tippet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har prøvet mit bedste med de redskaber jeg havde osv. Jeg har heller ikke sagt det er hundens skyld, og ved udemærket godt at det er mig der skal træne hunden - forudsætningerne ændrede sig hurtigt og jeg blev ramt af sygdom og depression :(

Men tak for tippet.

Jeg beskylder dig heller ikke for noget... Vi møder alle udfordringer i vores hverdag. Det kender jeg alt til! Kæmper selv med ovenstående... Og ja, det er f.. hårdt nogle gange - men lige her er du sku' nødt til - for hundens skyld - at få ændret det. Så det var sådan set derfor at jeg skrev, at jeg synes at det er trist hvis du allerede skriver at det er en lost cause - inden du har givet det et forsøg. For det fortjener både du og din hund - at du giver det et "ordentligt" forsøg...

Og jeg håber at du vil prøve at kigge i de forskellige tråde, så du kan lære lidt fra andre med samme problem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men de tråde er jo uoverskuelige at gå i gang med..

Sille-Bille, først og fremmest er du nødt til at tro det kan lykkes, ellers er det spild af tid.

Du kan starte med at bruge 10 - 14 dage på at lave helt faste rutiner for al aktivitet, så din hund ved hvordan dagen kommer til at se ud. Lufte og træne på faste tidspunkter så hun lærer at hun ikke behøver følge dig i hælene overalt.

Dernæst skal din hund være optimalt stimuleret og motioneret, så hun ikke har overskudsenergi. Gode lange ture løs eller i 20m line, fodersøg og lignende aktiviteter som trætter og tilfredsstiller hendes behov.

Derefter skal du skrotte alt det du hidtil har gjort, for det virkede ikke og din hund har dannet et kedeligt mønster, som hun starter når du gør, som du plejer. Dvs. du skal ikke lukke hende ind i et rum, du skla i det hele taget ændre på det hele.

Lav faste rutiner for hvornår hun bliver træne i separation og hvordan, så hun har forudsigelighed i sin hverdag

Alenetiden må ikke overstige det tidsrum hun kan acceptere at være alene, dvs. du skal sikkert starte med bare at gå ud og komme ind igen med det samme.Dette er nogle få grundregler som du kan arbejde lidt med :-)

Hvis du tydeligt er ked af det, er dette desværre ikke tiden til separationstræning, da din hund bliver påvirket af din stemning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sille-Bille
Men de tråde er jo uoverskuelige at gå i gang med..

Sille-Bille, først og fremmest er du nødt til at tro det kan lykkes, ellers er det spild af tid.

Du kan starte med at bruge 10 - 14 dage på at lave helt faste rutiner for al aktivitet, så din hund ved hvordan dagen kommer til at se ud. Lufte og træne på faste tidspunkter så hun lærer at hun ikke behøver følge dig i hælene overalt.

Dernæst skal din hund være optimalt stimuleret og motioneret, så hun ikke har overskudsenergi. Gode lange ture løs eller i 20m line, fodersøg og lignende aktiviteter som trætter og tilfredsstiller hendes behov.

Derefter skal du skrotte alt det du hidtil har gjort, for det virkede ikke og din hund har dannet et kedeligt mønster, som hun starter når du gør, som du plejer. Dvs. du skal ikke lukke hende ind i et rum, du skla i det hele taget ændre på det hele.

Lav faste rutiner for hvornår hun bliver træne i separation og hvordan, så hun har forudsigelighed i sin hverdag

Alenetiden må ikke overstige det tidsrum hun kan acceptere at være alene, dvs. du skal sikkert starte med bare at gå ud og komme ind igen med det samme.Dette er nogle få grundregler som du kan arbejde lidt med :-)

Hvis du tydeligt er ked af det, er dette desværre ikke tiden til separationstræning, da din hund bliver påvirket af din stemning.

Mange tak for dit svar. Ja, de tråde er meget uoverskueligt og jeg lukkede dem ned med det sammen, for jeg kunne ikke overskue at læse igennem dem. Jeg må indrømme, at meget af det er uoverskueligt som det er nu. Vi flygtede fra kæresten og jeg tog hende jo med, så hun oplevede alle de ked af det følelser jeg har haft og det er ikke overstået endnu.

Men nu må jeg begynde at ændre på alt det hun er vant til. Jeg kan så sige, at hun da i dag lagde sig under stolen og slappede af mens jeg var på badeværelset og der kom ikke en lyd fra hende. Der er mange gange hvor hun acceptere at jeg går ude med skraldet uden at hun begynder at gø eller pive.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for dit svar. Ja, de tråde er meget uoverskueligt og jeg lukkede dem ned med det sammen, for jeg kunne ikke overskue at læse igennem dem. Jeg må indrømme, at meget af det er uoverskueligt som det er nu. Vi flygtede fra kæresten og jeg tog hende jo med, så hun oplevede alle de ked af det følelser jeg har haft og det er ikke overstået endnu.

Men nu må jeg begynde at ændre på alt det hun er vant til. Jeg kan så sige, at hun da i dag lagde sig under stolen og slappede af mens jeg var på badeværelset og der kom ikke en lyd fra hende. Der er mange gange hvor hun acceptere at jeg går ude med skraldet uden at hun begynder at gø eller pive.

Bor du alene eller er der nogen som kan hjælpe dig med træningen?

Det er nemlig meget ofte sådan, at det kan hjælpe en hund enormt i separationstræningen, at den hunden er knyttet mest til først forlader hjemmet og når hunden har accepteret dette og er faldet til ro går den person hunden er mindst knyttet så. På denne måde bliver hunden ikke "forladt så voldsomt" og kan nemmere slappe af når den er alene. Medmindre det er decideret angst, hvad det efter min erfaring egentlig ikke er så ofte. Er det reel angst, vil man hurtigt kunne se det og gå i gang med en behandling af angsten.

Netop det at hente post, gå ud med affald, gå i vaskekælder mv. lærer hunde hurtigt betyder at man kommer igen snart og dermed bliver det man bærer eller gør (vasketøj, postnøgle, affald, den trøje man tager på mv.) signal til hunden om at den kan være helt tryg.

Derfor synes jeg det kan være en god ide at gøre disse ting mange gange dagligt, så hun (hvad hedder hun?) hurtigt kommer til trygheden i situationen. Denne situation kan du så bruge som afsæt til alenetræning længere tid ved at du forlænger tiden det tager at hente post mv. med et minut eller to af gangen.

Der skal være så langt interval mellem træningssessionerne, at hun er helt afslappet, inden du "går med vasketøj" igen.

Link til indlæg
Del på andre sites