Hop til indhold

Gravhundehan vil gerne være far


Gæst Julieandersen
 Share

Recommended Posts

Gæst Julieandersen

Helmut er en lille (4 kg) langhåret dværg gravhund på 2 år. Han har en DRU stamtavle. Han er meget børnevenlig og har et lyst sind.

 

Pris for parring: 5.000 kr

Redigeret af Julieandersen
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 months later...
  • 2 weeks later...
Gæst Julieandersen

Tja... det er jo svært at læse hans tanker.

Men syntes det kunne være hyggeligt hvis der kom andre så gravbasser med nogle af hans gode gener, for jeg syntes han er alletiders hund...

Link til indlæg
Del på andre sites

Men er han avlsgodkendt? En ting er jo at man selv synes ens hund er fantastisk, noget andet er om hunden rent faktisk kan biddrage med noget positivt til racen.

 

Du må endelig ikke opfatte mit indlæg som negativt, jeg kan godt forstå, at du synes, det kunne være sødt/sjovt at få et par hvalpe efter din hund :-) Jeg synes bare det er vigtigt, at du overvejer hvad din hund kan bidrage med - både mht. sygdomme og mht. temperament.

Nu ved jeg selvfølgelig ikke om du har sat dig ind i det, men hvis du ikke har, synes jeg som sagt du skal gøre det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej JulieAndersen

 

Håber din annonce giver "pote" og du får indfriet dine forventninger !

Jeg er i princippet enig i der bør gøres hvad det er muligt for at avle de bedste hvalpe - nu er det bare lige det at vi som mennesker ser forskelligt på hvad der er bedst !

Inden for Labrador avl er det gået helt galt - i bestæbelserne på at at opnå et bestemt udseende og tilstræbe avl på 100 % AA hd og 00 albuer er det efterhånden lykkedes at skabe to slags Labrador - HURRA - det er i mine øjne helt galt da man i ren iver har avlet racen ud på et sidespor - specielt i DK - her hersker Janteloven mere end i andre lande !

Hvad er det egentlig der er så godt ved en hamrende flot Labrador med 100 % sundhed der er totalt ugidelig og uden iver for at arbejde - hvis du spørger "hylekoret" skal du være glad for de 100 %

Endnu en gang held og lykke med at få fedtet Helmut`s blyant

 

Mvh. Claus

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej JulieAndersen

 

Håber din annonce giver "pote" og du får indfriet dine forventninger !

Jeg er i princippet enig i der bør gøres hvad det er muligt for at avle de bedste hvalpe - nu er det bare lige det at vi som mennesker ser forskelligt på hvad der er bedst !

Inden for Labrador avl er det gået helt galt - i bestæbelserne på at at opnå et bestemt udseende og tilstræbe avl på 100 % AA hd og 00 albuer er det efterhånden lykkedes at skabe to slags Labrador - HURRA - det er i mine øjne helt galt da man i ren iver har avlet racen ud på et sidespor - specielt i DK - her hersker Janteloven mere end i andre lande !

Hvad er det egentlig der er så godt ved en hamrende flot Labrador med 100 % sundhed der er totalt ugidelig og uden iver for at arbejde - hvis du spørger "hylekoret" skal du være glad for de 100 %

Endnu en gang held og lykke med at få fedtet Helmut`s blyant

 

Mvh. Claus

Hvad synes du da er bedst? At man avler på en hund, der giver sygdomme videre til sine hvalpe, fordi ejeren fandt det bedst ikke at tjekke for sygdomme?

Eller en hund, der videregiver et rigtig dårligt sind videre til hvalpene, fordi ejeren synes hunden var fantastisk og den derfor ikke behøver leve op til racestandarden?

 

Jeg kan kun være enig med dig i, at udseendet bestemt ikke er alt - snarere tværtimod. Temperamentet burde vægtes meget højere engang imellem. Men det undskylder stadig ikke, at man ikke får hunden avlsgodkendt - der er jo altså en grund til at der er lavet en standard. At der er nogen, der avler hunden ud i det ekstreme er rigtig rigtig trist og meget synd for racen og hunden især.

 

Men jeg synes stadig ikke, at man skal undlade at stambogsføre sin hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Therese

 

Hvad syntes du er bedst ! At man undersøger sin hund og tilsidesætter sind og adfær og lader sundheden styre avlen - (læs den bestemte sundhed)

Min tilgang til hunde er via brugshund nok en del anderledes end de mennesker der vælger skødehund og "alene hund" og kan derfor med god samvittighed sige min/mine hund/e er blevet slidt op gennem et aktivt hundeliv med masser af motion og udfordringer til de egenskaber hunden er avlet til.

I virkeligheden burde alle hunde bruges i forhold til deres egenskaber og ikke slæbes rundt i en udstillingsring eller underkastes røntgenundersøgelser for at tilfredsstille en bestemt "racebetegnelse"

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Therese

 

Hvad syntes du er bedst ! At man undersøger sin hund og tilsidesætter sind og adfær og lader sundheden styre avlen - (læs den bestemte sundhed)

Min tilgang til hunde er via brugshund nok en del anderledes end de mennesker der vælger skødehund og "alene hund" og kan derfor med god samvittighed sige min/mine hund/e er blevet slidt op gennem et aktivt hundeliv med masser af motion og udfordringer til de egenskaber hunden er avlet til.

I virkeligheden burde alle hunde bruges i forhold til deres egenskaber og ikke slæbes rundt i en udstillingsring eller underkastes røntgenundersøgelser for at tilfredsstille en bestemt "racebetegnelse"

 

Idet jeg føler, at det er det argeste vrøvl jeg længe har læst bliver jeg nød til at spørge: Mener du det med fed markerede som din seriøse og dybt alvorlige mening. Altså at fordi en hund udstilles og undersøges for de sygdomme, der ligger for racen, så kan den hund ikke leve et aktivt og indholdsfylds hundeliv ?

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig i, at udstillingshunde (indenfor labber) bestemt ikke er noget at prale af.

 

Jeg er dog ikke enig i at man ikke kan finde egnet avlsmateriale der har sundheden i orden indenfor jagtlinjer.

 

Og så finder jeg det evigt morsomt at du præsenterer sådan en holdning, og selv udbyder en brun udstillingslab til avl. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Therese

 

Hvad syntes du er bedst ! At man undersøger sin hund og tilsidesætter sind og adfær og lader sundheden styre avlen - (læs den bestemte sundhed)

Min tilgang til hunde er via brugshund nok en del anderledes end de mennesker der vælger skødehund og "alene hund" og kan derfor med god samvittighed sige min/mine hund/e er blevet slidt op gennem et aktivt hundeliv med masser af motion og udfordringer til de egenskaber hunden er avlet til.

I virkeligheden burde alle hunde bruges i forhold til deres egenskaber og ikke slæbes rundt i en udstillingsring eller underkastes røntgenundersøgelser for at tilfredsstille en bestemt "racebetegnelse"

Jeg synes det er bedst at avle en hund med et temperament OG en krop, der kan holde til det job, den er avlet til at udføre. Det er vi slet ikke uenige om. Men efter min bedste overbevisning hjælper det stadig ikke at undlade at stambogsføre.

 

Og lige til slut vil jeg godt lige sige, at man SAGTENS kan aktivere sin hund tilfredsstillende uden at bruge den til dens oprindelige formål. Ellers var der jo næsten ingen der kunne have hund idag. Der går rigtig mange glade familiehunde rundt, selvom de ikke bliver brugt til deres oprindelige formål. Også selvom de bliver slæbt med på udstillinger :blink: Og jeg synes nu en "racebetegnelse" er ganske udmærket - ellers ville folk netop kunne avle på alt mellem himmel og jord og så ville vi da først se syge og utilpassede hunde i DK.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig i, at udstillingshunde (indenfor labber) bestemt ikke er noget at prale af.

 

Jeg er dog ikke enig i at man ikke kan finde egnet avlsmateriale der har sundheden i orden indenfor jagtlinjer.

 

Og så fidner jeg det evigt morsomt at du præsenterer sådan en holdning, og selv udbyder en brun udstillingslab til avl. :blink:

 

Sådan af ren nysgerrighed: Hvordan ved man om det er en pynte-lab eller en arbejds-lab ? Er det sådan noget man kan se med det blotte øje ? Kropsbygning oder was ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan af ren nysgerrighed: Hvordan ved man om det er en pynte-lab eller en arbejds-lab ? Er det sådan noget man kan se med det blotte øje ? Kropsbygning oder was ?

 

 

Det lærer man at vide :blink:

 

Men jeg har nu snydt lidt, og kigget lidt på justs labs resultater.

Dét sammenholdt med at brune labber som regel ikke er noget at prale af hvis vi snakker brugsegenskaber.....tjaaa..... You do the math :blink:

 

Jeg glæder mig til den dag hvor en udstillingslab beviser noget i marken. Indtil nu er det ikke sket. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lærer man at vide :blink:

 

Men jeg har nu snydt lidt, og kigget lidt på justs labs resultater.

Dét sammenholdt med at brune labber som regel ikke er noget at prale af hvis vi snakker brugsegenskaber.....tjaaa..... You do the math :blink:

 

Jeg glæder mig til den dag hvor en udstillingslab beviser noget i marken. Indtil nu er det ikke sket. :mrgreen:

 

Ok og tak for forklaring. Pyha, det er godt nok blevet besværligt, når mange traditionelle brugshunde nu får en sideløbende pynte-linie også. Man skal vist sætte sig ret godt ind i sagerne for ikke at komme hjem med den forkerte variant !

Redigeret af Zaz-zaz
slåfejl og andet "godt"
Link til indlæg
Del på andre sites

Ok og tak for forklaring. Pyha, det er godt nok blevet besværligt, når hvor mange traditionelle brugshunde for en sideløbende pynte-linie også. Man skal vist sætte sig ret godt ind i sagerne for ikke at komme hjem med den forkerte variant !

 

 

Næhh. Man skal bare slå hjernen til, og komme ud at snakke med opdrættere, udstillere og brugere af hundene, så giver resten sig selv.

Den brune variant er jo også et udstillingsfænomen. Akkurat ligesom klorin-goldens.

 

:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Næhh. Man skal bare slå hjernen til, og komme ud at snakke med opdrættere, udstillere og brugere af hundene, så giver resten sig selv.

Den brune variant er jo også et udstillingsfænomen. Akkurat ligesom klorin-goldens.

 

:blink:

 

 

Uha, vi går til politihunde-halløjsa med en lille brun, rund sag, der sideløbende også går til jagthundetræning. Arme mand, der vist har ret store forhåbninger til dyret, men det er nok som du siger; dét dér med at gøre sit forarbejde ordenligt !

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen det er ikke unormalt at der står en kommende markprøvedeltager med en hund ved siden af, købt til netop markprøver.

Hunden udstråler "udstilling" i alle retninger, men "opdrætter siger......." :roll:

 

Så kan det være fuldstændig ligegyldigt at alle de folk der har noget erfaring med markprøver ved noget andet, for det lille håb man har ved siden af sig kommer jo af linjer der "kan".

 

Kan hvad? I reglen ikke ret meget.

 

Lad mig sige det sådan: Jeg er glad for at jeg røg ind i den verden, ledsaget af folk der IKKE har udsigt til kroner/øre på at prakke mig en hund på. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...