Hop til indhold

Overtegnet?


Amocca
 Share

Recommended Posts

  • Svar 59
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Spændende tråd hvor jeg synes jeg lærer meget. :-D

 

Er det ikke noget med at det nærmest er forbudt at parre to merle aussies? Og hvad med andre racer hvor merle forekommer, er det lovligt der?

 

Merle aussier har øget risiko for døvhed. Derfor er det ikke hensigtsmæssigt at parre to af slagsen.

 

Det er ikke på grund af udseendet at man ikke må avle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altså aldrig fanget, hvad det er, der gør at hvalpe efter to merle farvede hunde kan blive døve...forklaring, bitte !!!

 

 

Google er din ven, og jeg synes det står ret godt beskrevet her:

 

http://www.paintedmagic.dk/Avl_Genetik_Farver_Merle.html

 

Og pludselig har jeg en ret god ide om hvem der er bag Aussies for ever

Link til indlæg
Del på andre sites

Merle aussier har øget risiko for døvhed. Derfor er det ikke hensigtsmæssigt at parre to af slagsen.

 

Det er ikke på grund af udseendet at man ikke må avle.

 

Jeg ved godt at det ikke er pga af udseendet men pga af stor sandsynlighed for helbredsproblemer for hvalpene. Iøvrigt mener du at der er øget risiko for døvhed hos merler generelt eller når de parres med hinanden?

 

Det jeg lurede på var om der overhovedet er nogle der kan finde på at parre to merle aussies, jeg forestiller mig at der må være en uskreven regel om at det gør man ikke, eller måske endda en skreven?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Iøvrigt mener du at der er øget risiko for døvhed hos merler generelt eller når de parres med hinanden?

 

En "alm." blue merle har ikke større risiko for døvhed end hvilken som helst anden farve. Det er først når man parre to merle at nogle af hvalpene kan få problemer med hørelsen.

Merle optræder som en fortynding af hundes grundfarve. Når hunden for merle genet i dobbelt dosis (homozygot) er den slet ikke istand til at danne farve på store områder af gruppen, dvs. at den fremtræder med mere eller mindre store hvide pletter.

Den manglende hørelse hænger sammen med denne fortynding af farven. Det at vi kan høre sker ved at små fine hår i øret sættes i svingerne af lydbølger i luften. Disse meget fine viberationer registreres af nerveceller i det indre øre, som så omdanner dem til lydindtryk. Hvis området i det indre øre ikke er pigmenteret dør disse fine hår og nervecellerne ansvarlig for hørelsen vil ikke blive udviklet nok til at genere nerveimpulser. Resultatet er at hunden bliver døv.

Det er dog ikke alle homozygote merles som er døve. Øjenproblemer er det største problem.

 

Det jeg lurede på var om der overhovedet er nogle der kan finde på at parre to merle aussies, jeg forestiller mig at der må være en uskreven regel om at det gør man ikke, eller måske endda en skreven?

 

I Danmark findes der ingen skrevne regler på dette områder, mens det f.eks. ikke er muligt at registere hvalpe efter to merles i Tyskland. Har dog snakket med nogle collie folk som sagde at de ikke måtte parre to merle i deres klub???

De fleste opdrættere holder sig dog for at parre merles sammen, da man nødvendigvis bliver nøden til at aflive ca. 25% af hvalpene ved fødslen.

 

- Og så lige en lille slut bemærkning :-D: merles findes i mange andre racer end Aussien: som sagt collien, men også Sheltie, BC, Corgi, gravhund, GD mv.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg bliver mere og mere glad for at jeg oprettet denne tråd, fordi jeg var så nysgerrig... for nøøøøj hvor har vi lært meget i den :mrgreen:

 

nu siger du at man skal aflive 25% af hvalpene ved fødslen ved en merle / merle parring... er det gennemsnitligt? går jeg ud fra? For det er vel ikke 100% sikkert at 1 ud af 4 hvalpe er døve i en sådan parring? eller....? :confused:

 

Og gælder det altid ved merle / merle? eller er det kun for collien?

 

ja jeg er et nysgerrig kræ :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
nu siger du at man skal aflive 25% af hvalpene ved fødslen ved en merle / merle parring... er det gennemsnitligt? går jeg ud fra? For det er vel ikke 100% sikkert at 1 ud af 4 hvalpe er døve i en sådan parring? eller....?

 

Statistisk set vil 25% af hvalpene fra en merle/merle parring blive født med problemer, enten i form af manglende hørelse eller syn - mange gange begge dele.

Synsproblemer er faktisk det største problem og ses praktisk talt altid hos homozygote merles, det kan være lige fra fejlplacerede pupiller til manglende øjne.

Homozygote merles er altid "påhæftet" en eller anden fejl, derfor aflives de gerne ved fødslen.

Nedenstående links viser eksemplar på problemer hos homozygote merles (der vises dog også eksemplar på et par øjensygdomme):

 

http://www.ashgi.org/color/eyedefects.htm

 

Og gælder det altid ved merle / merle? eller er det kun for collien?

 

Det gælder for alle merles - uanset race.

 

- og bare spørg løs, det er jo den eneste måde vi kan få svar på :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Alle sammen (:

Jeg har lige gennemgået denne her tråd ang. fejlfaret hos en aussie, håber ikke jeg svare på noget er svaret på samme måde på men....

De billeder som er blevet taget fra Lakesideaussies kennelen chilodys knder jeg tilfældigvis lidt til da jeg er en hvalpekøber derrsa og skal have en fra lige det kuld hvor den lille fyr på billedet er med i. Hvis i ser på billeder kan i se at omdet ene øje er han bare hvid ingen pigmentering, og det er en "fejl" hos aussierne, nemmest hvis i sammenligner med de andre i samme kuld f.eks så vil i tydeligt kunne se forskel (:

Men en spændende tråd (:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...