Hop til indhold

hundevask


nr 49
 Share

Recommended Posts

Mine hunde kommer i bad inden hver udstilling og det er så ca. 1 gang om måneden.

 

De kommer i bad i brusenichen på badeværelset i samme vandtemperatur, som jeg bruger til mig selv, men jeg ved da ikke hvad temperaturen er - den er dog varmere end både koldt vand og lunkent vand :mrgreen:

Den ene af deres shampoo skal optyndes 1:5 og den anden 1:10; det er meget sjældent, at shampoo's ikke skal fortyndes til dyr. Deres conditioner skal fortyndes i samme forhold.

Shampoovandet påføres med en svamp over hele kroppen (kroppen er naturligvis gjort våd inden) og derefter får de en omgang "massage" med fingrene eller en lille børste hvorefter det skyldes ud - conditioneren efter samme princip med får lov at sidde 5 minutter og virke. Bruger jeg ikke conditioner, så får shampooen lov at virke i 5 minutter.

Jeg blander så jeg får 1 l. shampoo og 1 l. conditioner og det holder til en hund, hvis jeg bruger svampemetoden og til 2 hunde, hvis jeg bruger forstøverflasker til fordeling i pelsen (jeg er vist ikke så god til det der med svampe *GG*).

 

Efter badet bliver de tørret med håndklæder og får et FurDry-dækken på i 20 minutter, hvorefter de bliver føntørret. De bliver beskyttet mod træk og kulde udefra under tørringsprocessen.

 

Det tager ca. 20 minutter i brusenichen og ca. 20 minutter med at tørre + tørretiden i FurDry-dækkenet pr. hund.

 

Og ja, de hopper også i vandet i skoven om vinteren uden at dø af kulde eller få watertail, så mere forfinede er de altså ikke :mrgreen: Af hensyn til min bil og min sarte næse får de dog fleecedækkener eller FurDry-dækkenerne på i bilen for så er de tørre inden vi kommer hjem og jeg slipper for delikat moselugt i min dyne :mrgreen:

 

På trods af hyppige bade har jeg ikke problemer med huden, pelsen eller at de fryser i koldt og vådt vejr.

Herlig den udvidet udgave:) Den ligner meget min rutine når vi skal på udstilling.

Der er dog en ting der er glemt, men den gælder kun for pelshundene - hunden skal være børstet helt ud inden den kommer i bad, evt. filtrer bliver meget værre i badet :S

Mht fortynde så gør jeg det konsekvent, også selv om det ikke står på flasken, inkl. medicinske shampoo, så de kan bliver fordelt ordenligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Taiki har 2 gange inden for relativt kort tid været i bad. Han er nu begyndt at fælde, men det tror jeg er fordi han gør klar til en vinterfrakke. Da kæresten så fortalte at Taiki havde rullet sig i tævetis forleden aften, nøjedes jeg altså med lige at gnide ham oven på det yderste lag pels med en fugtig klud. Jeg kunne ikke lugte noget tis på ham bagefter og jeg turde ikke give ham bad igen.

Det er et helvede med hans underuld, han hader hårtørreren, han bliver for kold pga. træk hvis han er fugtig og jeg synes altid, at han ser så mærkelig ud i tiden efter.

Til gengæld får han lækker pels hvis jeg børster den med en alm. pelskam hver dag, fordi jeg så får trukket lidt af hudens naturlige olier ud i pelsen, hvilket virker rigtig godt.

 

 

Jeg vasker ham stadig med hvalpeshampoo, da jeg ikke kan finde ud af hvad jeg ellers skulle bruge og gerne vil undgå de stærkere varianter.

 

Jeg tror, at jeg vil undersøge hvad det der FurDry er for noget, for det kunne være rart til ham her i vintermånederne!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Herlig den udvidet udgave:) Den ligner meget min rutine når vi skal på udstilling.

Der er dog en ting der er glemt, men den gælder kun for pelshundene - hunden skal være børstet helt ud inden den kommer i bad, evt. filtrer bliver meget værre i badet :S

Mht fortynde så gør jeg det konsekvent, også selv om det ikke står på flasken, inkl. medicinske shampoo, så de kan bliver fordelt ordenligt.

 

Nååå ja, jeg tog det "bare" som en selvfølge at kræet er redt helt ud inden et bad, men det er naturligvis ikke en selvfølge for alle :oops:

 

Og så udelod jeg med vilje, at mine også får udstillingsdækkener på efter føntørringen, da det jo ikke har nogen betydning for "almindelige" hunde :-)

 

Taiki har 2 gange inden for relativt kort tid været i bad. Han er nu begyndt at fælde, men det tror jeg er fordi han gør klar til en vinterfrakke. Da kæresten så fortalte at Taiki havde rullet sig i tævetis forleden aften, nøjedes jeg altså med lige at gnide ham oven på det yderste lag pels med en fugtig klud. Jeg kunne ikke lugte noget tis på ham bagefter og jeg turde ikke give ham bad igen.

Det er et helvede med hans underuld, han hader hårtørreren, han bliver for kold pga. træk hvis han er fugtig og jeg synes altid, at han ser så mærkelig ud i tiden efter.

Til gengæld får han lækker pels hvis jeg børster den med en alm. pelskam hver dag, fordi jeg så får trukket lidt af hudens naturlige olier ud i pelsen, hvilket virker rigtig godt.

 

 

Jeg vasker ham stadig med hvalpeshampoo, da jeg ikke kan finde ud af hvad jeg ellers skulle bruge og gerne vil undgå de stærkere varianter.

 

Jeg tror, at jeg vil undersøge hvad det der FurDry er for noget, for det kunne være rart til ham her i vintermånederne!!

 

FurDry er et håndklædedækken fra dem, der også laver Furminator - det kan købes i MaxiZoo bla..

 

FURminator FUR Dry håndklæde dækken.vælg mellem 5 str.

 

Jeg var lidt skeptisk i starten, men de holder hvad de lover og er effektive ihvertfald på mine.

Link til indlæg
Del på andre sites

Senest mandag var Buller frivilligt ude at svømme i Storebælt i et kvarters tid, da hun kom op, sjaskvåd spurtede hun rundt i isnende vind og så ikke ud til at fryse på ngoet tidspunkt - men når hun bliver vasket, så er hun døden nær. Jeg bruger varmt vand, for så virker sæben bedst (mht at opløse snask, fx kan du sammenligne med mælk og kakaopulver, hvis mælken er varm, bliver kakaopulveret meget nemmere opløst, de pulvere, der kan opløses i kold mælk, er tilsat noget kemi for, at det kan lade sig gøre)

Link til indlæg
Del på andre sites

Senest mandag var Buller frivilligt ude at svømme i Storebælt i et kvarters tid, da hun kom op, sjaskvåd spurtede hun rundt i isnende vind og så ikke ud til at fryse på ngoet tidspunkt - men når hun bliver vasket, så er hun døden nær. Jeg bruger varmt vand, for så virker sæben bedst (mht at opløse snask, fx kan du sammenligne med mælk og kakaopulver, hvis mælken er varm, bliver kakaopulveret meget nemmere opløst, de pulvere, der kan opløses i kold mælk, er tilsat noget kemi for, at det kan lade sig gøre)

 

samme situation her: i går gik vi ud til Thurø Rev og kræet boltrede sig lystigt i vandet - det er bare vandet i vandslangen der er for koldt selv om det både er i kortere tid og i mindre mængder...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...