Hop til indhold

Avlsgodkendelse


Ninkamus
 Share

Recommended Posts

Jeg aner ikke hvilke liner man bruger til store hunde, men i må købe en udstillingline af en slags og lære vovsen at gå i denne.Ellers vil i for meget ligne amatører, især for dommeren.

Og husk , at hunde skal kunne vise deres tandsæt og hanhunde finde sig i at få undersøgt, om stenene er i pungen.Altså at en fremmed roder under dem bagfra.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 68
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Nu har jeg lige skimmet tråden, for har lidt travls - men faldt over noget om godbidder i ringen eller ej. Det må man gerne! Nogle dommere er sipper og kan give en kommentar med på vejen for det - skal ikke kunne sige, om nogle ligefrem vil trække ned i placeringen for det. Men hunden bør som minimum stadig få sin retmæssige bedømmelse (very good, excellent osv).

 

Jeg har altid godbidder med i ringen til Møffe, men jeg prøver jo selvfølgelig at træne, så vi ikke skal vi det så ofte igen :-)

 

Kan man bruge bedømmelsen til noget når det er en uofficiel udstilling?

 

Jeg har også besluttet at det bliver mellem :)

Kæft det bliver spændende :D

 

Bedømmelsen har ikke nogen egentlig værdi, da der ikke er krav om, at dommeren er autoriseret på racen til et skue. Det kan dog ske, at dommeren rent faktisk er autoriseret.

 

Så de racetypiske ting er "så som så" af værdi. Men du kan jo altid læse den og se, om hunden ser ud til at have en nogenlunde fornuftig kropsbygning, hermed ment ryg, vinkling, bevægelser osv. Men det betyder ikke absolut at den er racetypisk på disse punkter.

 

Og så pynter det jo altid på ét eller andet plan :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville lade halsbåndet blive hjemme - man kan ikke se halsen ordentligt, når der er et halsbånd på

 

Jeg bruger en lidt tynd retrieverline til Maggie - lidt tyndere end dem, vi bruger til træning, men stadig ikke helt tynd.

 

Du kan se den her

94696-023.jpg

 

Sikke et fint billede :-)

Jamen det er jo lige netop sådan en line jeg har - min er heller ikke en af de helt tykke :-)

 

Barney kan sagtens få tjekket tænder og andre ædlere dele :D

 

Har kun lige et spørgsmål: fik at vide af kiropraktoren at barney ikke har de rigtige vinkler ved albuerne - altså at han er lidt for stejl... nogen der kan se om det er tilfældet, og hvilken en betydning det har for hunden? har ikke lige nogle helt ordentlige billeder, men har disse fra i sommers...

3201996.jpg

470942.jpg

2768223.jpg

 

Ved godt billederne ikke er så gode eller nemme at se det fra... men altså - prøv selv at tage billeder af en retriever som spæner rundt :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke et fint billede :-)

Jamen det er jo lige netop sådan en line jeg har - min er heller ikke en af de helt tykke :-)

 

Barney kan sagtens få tjekket tænder og andre ædlere dele :D

 

Har kun lige et spørgsmål: fik at vide af kiropraktoren at barney ikke har de rigtige vinkler ved albuerne - altså at han er lidt for stejl... nogen der kan se om det er tilfældet, og hvilken en betydning det har for hunden? har ikke lige nogle helt ordentlige billeder, men har disse fra i sommers...

[ATTACH=CONFIG]97364[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]97365[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]97366[/ATTACH]

 

Ved godt billederne ikke er så gode eller nemme at se det fra... men altså - prøv selv at tage billeder af en retriever som spæner rundt :D

 

Jeg er desværre et kvaj til at se vinkler - men prøv at tage fat i Lab-lover.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe der er en stor forskel. Jeg var i Vejen sidste år og det var noget helt andet end schæferskuerne (og heller ikke ret mange schæfere var der tilmeldt). Men meget mere roligt i DKK. Husker tydeligt første gang jeg så et schæferskue. Der var HAS i Århus, og jeg var ganske ung. Jeg kom uforvarent til at stille mig på "motorvejen" for at komme tættere på ringen og se hundene, der var inde. Det gik også fint indtil alle trækkerne kom løbende og jeg selvfølgelig endte med at blive løbet ned :oops: Jeg stod måbende mens alle de her granvoksne mennesker kom løbende skrigende forbi med bolde, pivdyr og grydelåg..... :shock: :hmm: :blink: Jeg må have lignet et stort spørgsmålstegn hehe.

 

Pøj pøj med Jer alle sammen - glæder mig til at se billeder. Dejligt I kan lave en fælles dag :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg lige skimmet tråden, for har lidt travls - men faldt over noget om godbidder i ringen eller ej. Det må man gerne! Nogle dommere er sipper og kan give en kommentar med på vejen for det - skal ikke kunne sige, om nogle ligefrem vil trække ned i placeringen for det. Men hunden bør som minimum stadig få sin retmæssige bedømmelse (very good, excellent osv).

 

Har både oplevet det med søster / ridgeback og i papillonring (hvor jeg bare var tilskuer), at dommer dømte ned og skældte ud over godbidder (i papillonringen var pivdyr også uønskede, det er ellers meget brugt for papilloner), så jeg vil ikke sige, at godbidder bare er ok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har både oplevet det med søster / ridgeback og i papillonring (hvor jeg bare var tilskuer), at dommer dømte ned og skældte ud over godbidder (i papillonringen var pivdyr også uønskede, det er ellers meget brugt for papilloner), så jeg vil ikke sige, at godbidder bare er ok.

 

Weird - har det været fordi de var "uprofessionelt leveret"? Jeg fik kommentarer da Møffe var hvalp, men har aldrig hørt noget efter han er blevet nogenlunde veltrænet - overhovedet! Fik at vide med én dommer, at han ikke var glad for godbidder, så der leverede jeg hver gang han vente ryggen til :mrgreen:

 

Pivedyr har jeg nu altid lært er en uskik, da det i den grad kan ødelægge det for de andre hunde - selvom jeg selv har overvejet at anskaffe et af de der lomme-pive-dyr :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Pivdyr er ret standard i papillonringen (mistænker det er fordi, tungen ikke må hænge ud, og det kan den nemt komme til med en guffer) og ingen bliver irriteret på hinanden. De tre tilfælde jeg tænker på, var det ikke en enkelt, der fik skæld ud, men adskillige = alle dommeren så give noget til hunden. Har aldrig kigget papilloner uden at se flere med pivdyr, oftest har dommeren selv et pivdyr med. Bare man lige tænker over det og måske lige lurer om dommeren er en sippe eller accepterer guffer, før man selv går i ringen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pivdyr er ret standard i papillonringen (mistænker det er fordi, tungen ikke må hænge ud, og det kan den nemt komme til med en guffer) og ingen bliver irriteret på hinanden. De tre tilfælde jeg tænker på, var det ikke en enkelt, der fik skæld ud, men adskillige = alle dommeren så give noget til hunden. Har aldrig kigget papilloner uden at se flere med pivdyr, oftest har dommeren selv et pivdyr med. Bare man lige tænker over det og måske lige lurer om dommeren er en sippe eller accepterer guffer, før man selv går i ringen.

 

Det er altid en god idé at lure, helt klart - men som udgangspunkt er det fuldt ud tilladt :-)

 

Kan dog ikke forestille mig, at der er mange dommere, der giver en excellent hund very good på baggrund af godbidder... Selvom der da nok er et par stykker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det bliver så hygge med sådan en gruppe amatører :D

Vi skal klart når forbi schæferne i herning, skal jo lige se hvordan det foregår til DKK udstilling, pt har jeg kun været i schæferhundeklubben har en idé om at der måske er lidt forskel :)

 

Der er kæmpe stor forskel...

 

Vi tog til DKK udstilling i Ballerup for at se forskellen da vi er vant (så vant som man nu engang kan blive) til at udstille i schæferhundeklubben.

 

Det var desværre sidste DKK udstilling på Sjælland, men til næste år vil vi også udstille i DKK.

 

 

Her er et stand billede af vores Christa, som schæferne nu engang skal stå. Det tog kun omkring 1 time og 200+ billeder før vi fik dette skønne billede ;)

Christalow.jpg

 

Jeg glæder mig meget til at høre, hvordan udstillingen forløb for Jer ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi skal nok opdatere - gad vide hvor stor tålmodighed dommeren har til at få kræet stillet rigtig :P

Der vidst ikke andet for end at vi må tage det som det kommer - om ikke andet må sådan en dommer da blive blød i knæene når han får alverdens mysser af schæferen!

 

Skøn hund du har der!

 

Men se så lige ham her, han burde altså være forbillede for schæferen udsegne:

polluxvombuseckerschlob.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...