Hop til indhold

Dobermann

Gæst Aculu
 Share

Recommended Posts

Hej alle sammen

Jeg håber, at der sidder nogen derude, der kan hjælp min kæreste og jeg lidt videre ved at løse et par gåder omkring vores hvalp.

Vi har ansakffet os en dobermann, som vi er rigtig glade for. Han er ca. 16 uger, og en rigtig god hund. Vi har kendskab til racen, og gør alt vi kan, for at han skal trives.

Vi undrer os dog over, at det kniber med renlighedstræningen. Han sover i bur om natten, og det klarer han rigtig fint ved at sove hele natten, og så vågne ca. 0730, hvor han piver lidt. Her skynder vi os fluks ud, og han få tisset med det samme, ligesom han tisser hver gang han er ude. Vi har generelt en god kontakt til ham, men nogen morgener kniber det meget med at få skidt af. Eksempelvis kan vi gå en morgentur med ham på ca 30 minutter, hvor han er glad og leger lidt, ligesom han også får lov til frit at rende rundt og snuse. Vi ved, at han skal skide, men får det ikke gjort, og lige så snart vi kommer hjem søger han lettere usynligt ind i stuen og skider på gulvet - hvorfor gør han det?? Han kan også finde på, selvom vi lige har været ude, at tisse på gulvet - dette sker typisk, hvis han går rundt alene og bider lidt i en sok og måske keder sig lidt. Han tisser ikke så meget, som om han godt ved, at det er forkert, men det begynder at gå os endel på.

Vi ville også gerne have ham til at blive i kurven, når vi sender ham derhen, men så snart ryggen er vendt til rejser han sig. Vi bruger kommandoen "Læg dig", og han synes at forstå den, men han er virkelig rebelsk - er der noget man kan gøre her?

Vi snakker meget om, hvorvidt det er bedst at lade ham gå i snor eller gå frit, når vi lufter ham. Vi har ham i snor, når vi går inde i byen, men når vi når skoven slipper vi ham med kommandoen "fri", hvilket han sagtens forstår. Det kniber dog så en smule med at kalde ham til os ind imellem, så er det for tidligt at lade ham gå så meget fri? Vi skal til hvalpetræning i november.

Håber på lidt tips og gode råd, så vi ikke møder op til hvalpetræning med en totalt autonom hvalp :)

Link til indlæg
Del på andre sites

16 uger er jo ikke ret gammel - hav tålmodighed med ham - han skal jo lige lære det ;-)

Men prøve at gå om i haven hver gang i kommer hjem fra gå turen - den store verden er et farligt sted og hvalpe tisser/skider oftes kun der hvor den er tryg og det er den i haven som er et område den kender

Min egen hvalpe på 14 uger lukker jeg også ud i haven for at tisse om morgenen og jeg ved den også skal stort - men den gør ikke begge dele på en gang - så når den har tisset går vi ind igen og så ud igen efter 5 min - så skal den stort - de kan ligesom ikke muliti-taske :lol:

angående indkald - der er super fint at han løber fri engang i mellem - og kald mange gange på den - hav' super lækre godbidder og noget legetøj klar når den kommer - så den forbinder det at komme hen til jer som noget positivt

og ikke kun fordi den skal have snor på ;-)

Jeg bruger personligt fløjte til indkald og har været super heldog at min opdrætter er super god - hun har de sidste 2-3 uger hun havde hvalpene fløjtet hver gang de skulle spise - så nu forbinder de fløjten med mad og kommer susende hver gang for at få en godbid - prøv at søge på fløjte indkald - mener at der ligger noget om der her på siden ;-)

angående kurven - der er kun en vej og det er træning træning og atter træning ;-) du kan ikke forlange at en 16 ugers hvalp skal blive liggende i sin kurv i længe

Følg den derhen hver gang den rejser sig og ros den bare den ligger der et halv minut ;-) derefter kan i strække tiden længere og længere - man hav stor tålmodighed - det skal den jo først lære - og nej den er ikke rebelsk - den ved bare ikke hvad du vil have den til :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja vi har skældt ham ud når vi har taget ham i det....

Og dette er jo så nok grunden til at han forsøger at gøre det i det skjulte.

Husker I at rose ham for at besørge uden for, bare stille og rolig ros (så han ikke stopper det han er i gang med) og efterfølgende give ham en godbid, så han på denne måde lærer at det er bedst at gøre det uden for?

Når man er 4 måneder gammel er verdenen et fantastisk sted og alt er så spændende, det vil sige at han nok glemmer at besørge på gåturen fordi der er så mange andre ting der optager hans sind, så jeg ville afslutte gåturen et velkendt og kedeligt sted hvor han ikke bliver distraheret fra at besørge. Og hvis I ved at han skal skide om morgenen, så bliv på dette kedelige sted indtil han har gjort hvad han skulle, og husk at ros ham, så skal det nok snart blive en god vane at få det gjort uden for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du har skældt ud overfor en naturligt ,ikke altid bevidst handling som at forrette nødtørft, når pludselig trangen viser sig er fejlen klart din.Ingen hvalp eller kun meget få er 100 % renlige i 16 i ugers alderen. Dog oftest om natten.

Jeg har mindst haft 30 stk gennem huset her, nogle købte , nogle avlede og ikke solgt endnu, og andre som plejehvalpe.

Ingen normale hvalpe vil tilsvine hjemmet med vilje.Men oftest kræver det en vis udvikling og hvalpe bør være renlige i flere timer, NÅR DE er 6 mdr.

Alle uheld sker i forbindelse med, at hvalpen er på det forkerte sted, når trangen kommer og det kan ALdrig være hvalpens skyld. KUn ejerens.

Husk- vi fjerner hvalpene fra deres mor i en meget tidlig alder. Når jeg har hvalpe i huset født af tæver her, så tager tæven dem med ud ,og forrette hvad forrettes skal.Den mulighed for at gøre sig ren med moderes hjælp har solgte hvalpe jo ikke.

Så tålmodighed på, det er det eneste der virker. Iøvrigt vil nogle hvalpe først kunne danne det hormon, der giver respons fra blære til hjerne om at tømme ud, i 6 mdr´s alderen. Hvalpe udvikles forskelligt, men det bør aldrig være en staf at gøre noget naturligt , der ligger udenfor ens eget herredømme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja vi har skældt ham ud når vi har taget ham i det....

Og dette er jo så nok grunden til at han forsøger at gøre det i det skjulte.

Præcis. Jeres hvalp forbinder ikke nødvendigvis skælduden med, at den skider indenfor. Den ved bare, at I bliver sure, hvis I ser den skide. Ergo forsøger den at gøre det et sted, hvor I ikke ser det.

Link til indlæg
Del på andre sites

De andre har taget fat I den med at han besørger indenfor, i det "skjulte". Ros ham når han besørger og ignorere det når han gør det indenfor (Altså som i adfærden, I skal selvfølgelig fjerne det :lol: )

Dexter var først sådan 100% renlig da han var 6 mdr... Og han kan stadigvæk engang imellem tisse indenfor... Faktisk gjorde han det for et par dage siden... Hvor han havde været i haven, og det begyndte at regne, og han ville ud igen.. Dumme mig sagde nej, det måtte vente, og Dexter pissede så 3 minutter senere lige foran døren... Det tager jeg ikke som "manglende renlighed", men simpelthen at han faktisk havde skulle tisse rigtig meget.... Og jeg ville jo ikke lade ham komme ud :lol: (Han er btw 1½ års tid)

Penny er også ca. 4 mdr. gammel, og hun er renlig.. Sådan da.... F.eks. tisser hun på en avis når de er alene hjemme i lang tid (Vi har normalt en dag om ugen de er alene hjmme i 9 timer, der kan hun ikke holde sig!).

Hun holder sig natten igennem, og er nu så voksen at hun som regelt venter 15-20 minutter med at komme ud om morgenen når hun vågner (Før løb man jo nærmest ud i hjemmesko og nattøj for at undgå uheld :lol: ) Nu kan man da få sin jakke trukket på!.

Hvor meget har I trænet "læg dig", og hvordan?

Jeg vil foreslå at I træner det fra start igen, og gør det til et afslappende sted for ham at være... Det er IKKE fordi han er "rebelsk" at han rejser sig, det er fordi han ikke ved han skal blive liggende... (Glæd dig til han bliver 8-12 mdr, så skal du se "rebelsk" :lol: ) .

Med hensyn til at lade ham gå frit eller ej.

Vores 4 mdr gamle går frit alle steder det er tilladt. HUSK at indkald ikke bare "sker", det skal trænes. Det er vigtigt at der belønnes HVER GANG! han kommer hen til jer!

Med vores husky har vi belønnet hver gang han kom af sigselv og tilbød "indkald", ved vores Aussie har vi dog kun belønnet indkald "vi valgte" (Fordi hun af natur søger os meget, dette bliver selvfølgelig belønnet med masser af ros og kontakt, men selve "VINDER belønningen" kommer ved et solidt indkald, rusk i legetøj, godbid kæl klap, hopning, dansning og fest!). En god idé er når man træner indkald at "holde fest", det skal være sjovt og fantastisk at være hos jer, og derfor når der kaldes skal der roses på vejen hen til jer, så I har hans fulde opmærksomhed på hele "indkaldet".

Held og lykke med ham, kan vi få et lille nuttet doper-hvalpe-billede :lun: ?

Link til indlæg
Del på andre sites

i kan nemt lære ham at blive liggende i kurven ved at være rundhåndet med godbidder. Jeg gjorde selv følgende:

kommando(Kurven), når så han er i kurven, gi godbid. gå 2 skridt væk, gå tilbage, gi godbid, gå måske 5 skridt væk, gå tilbage, gi godbid.

Dette øges gradvist så jeg til sidst sad i sofaen og talte minutter hvorpå jeg gik over vil kurven og gav en godbid. det er smart også at sætte kommando på at han må forlade kurven(jeg brugte 'fri'). det er en langsommelig proces. Men det har virket fantastisk for mig. Det gør også at hunden elsker at blive sendt over i kurven og nogen gange nærmest ser det som en belønning:-).

Link til indlæg
Del på andre sites

Før løb man jo nærmest ud i hjemmesko og nattøj for at undgå uheld :lol: Nu kan man da få sin jakke trukket på!.

Haha du har så sandelig ret. De første par dage, var jeg ude med Thor ca. hver anden time. Dag og nat. Jeg har stået et par gange i morgenkåbe, og morgen futter for at få ham tisset. Nu er han næsten renlig. Han har et sted i huset, hvor der ligger et stykke platic. Så skulle vi ikke nå, at få ham ud. Har han et sted.

Link til indlæg
Del på andre sites