Hop til indhold

Cavalie King Charles med længevarende dårlig mave


Gæst Thor
 Share

Recommended Posts

Hej alle.

 

Min kæreste og jeg har en 8 måneder gammel Cavalie King Charles.

 

Da vi havde haft ham i noget tid, havde han ofte problemer med ørene (svamp). Dette resulterede til sidst i vi gik over til Hills Ultra Allergen foder, og siden da har der ikke været problemer med hans ører.

 

Men nu drejer det sig lidt om hans mave. Han har aldrig haft helt fast afføring, og det er ikke usædvanligt vi tørrer ham bagi. Men han har sovet om natten, og spiste gladeligt sin mad, samt haft et godt humør.

 

Vi fik ham passet hos mine forældre, og de gav ham nogen godbidder, som i øvrigt der intet er noget galt med - bortset fra han ikke kunne tåle det. Dette er nu 3 uger siden, og siden da har han ikke sovet igennem i hvert 10 dage sammenlagt, på de måske 3 uger.

Vi har fundet ud af at hende vi har købt ham hos, godt kan finde på avle på hunde med tarmproblemer eller lignende. Det kommer absolut ikke på tale at aflevere ham tilbage da vi er rigtig glade for ham - men vi elsker også at sove om natten. Nu skal vi have lavet en test på hans afføring hos lægen her i morgen. Jeg har efterhånden desværre hørt nogen dårlige ting om stedet, men jeg er også træt af at hele tiden hører om de negative ting folk siger - jeg vil gerne se fremadrettet og finde en løsning på hans maveproblemer. Sket er sket, og nu er det fremad.

 

Hvis det er arveligt, hvad gør vi så? Og hvad kan vi i det hele taget gøre? Han har fået ID, det var en succes i starten men effekten forsvandt efter to dage. Mærkeligt nok sover han helt fint igennem om dagene, kan sagtens være alene i 6 timer. Ligeså snart det bliver nat, så kan han maks sove 3, nogen gange 4 timer, før vi er nødt til at lufte ham kort, så han kan presse det hele ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Prokolin kender jeg ikke, hvad er det ? Og hvordan gør man?

 

Nu skal hans afføring tjekkes hos lægen i morgen.

 

@ Bassi

Vi har ikke fastet ham, da han netop kun er 8 måneder og han er simpelthen så madglad, at vi synes det var/er synd at gøre det mens han er i voksealderen. Men vi har prøvet ris som substitiv for hans mad, det gik slet ikke. Der tissede han nærmest afføring i stedet. Hvis han virkelig har fået en arvelig sygdom, så er jeg fristet til melde hundeavleren et sted, såfremt man kan gøre det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Heller ingen succes desværre. ID og Zoolac har vi kørt sammen, og hver for sig. Han har pt levet af ID i ca 8 dage mener jeg, måske lidt mere, uden det har hjulpet.

 

Mærkeligt nok kan hans afføring midt på dagen godt være lidt fast, men henimod aften / nat så bliver det meget tyndt. Der er nærmest et mønster i det, og det undrer mig virkelig.

Link til indlæg
Del på andre sites

@ Cerus

 

Det er det vi virkelig håber. Har han en arvelig sygdom, så ved jeg sgu ikke helt hvad mulighederne er. Dyrlægen har sagt at hvis de ikke finder noget, så er det Landbrughøjskolen, men så skal han desværre i narkose. Det er jeg ikke meget for, men det går heller ikke vi ikke får sovet igennem regelmæssigt. Jeg er væsentlig mere irritabel i dag, efter tre nat ture, end jeg plejer at være hehe..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker også lidt orm. Men jeg er jo ikke dyrlæge..:-) Silja døjede også rigtig mege med maven da vi fik hende, hvis vi luftede hende og der var mørkt, så kunne vi sagtens høre hun havde tynd mave.. Hun fik en ormekur og så var kun kureret:-) Men du må da endelig lige skrive, hvad I finder ud af:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kunne være fantastisk hvis det bare er orm, parasit eller lignende. Jeg håber simpelthen ikke det er en arvelig sygdom, for det er sgu synd for ham.

 

Han er en fantastisk dejlig hund, der altid er i godt humør, og går alle hunde glad i møde. Jeg glæder mig til han pølser i morgen, så det kan blive analyseret og jeg forhåbentlig få min nattesøvn.

 

Inden længe starter min triathlon træning, og så skal jeg satme have søvn. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har i prøvet Royal Canin sensible? Det er rigtig godt til hunde med sart fordøjelse.

Der er en på cavaliernet.dk, hvis hanhund har problemer med bugspytkirtlen, og derfor fordøjelsen. Hun fodrer med ovenstående.

Det er desværre langt fra alle opdrættere der er lige samvittighedsfulde, og derfor er der nogle smuttere. Bare pas på han ikke får problemer med analkirtlerne også. Det kan de godt få hvis de har meget tynd mave, og derfor ikke bliver tømt af naturens vej:)

Link til indlæg
Del på andre sites

@TrineK

 

Vi har ikke prøvet Royal Canin Sensible, bl.a fik han Royal Canin i hvalpefoder, men vi læste om kvaliteten af Royal Canin og størstedelen af folk er enige om at Royal Canin kvalitetsmæssigt er ringe på vitaminer, mineraler etc. Så fik han også svamp i ørene af Royal Canin maden. Vi har talt om prøve Orijen (stavehat), men med hans sarte mave er det nok ikke en chance vi tager - medmindre han har en orm eller parasit i tarmene. Jeg vil dog gøre min kæreste opmærksom på det med bugspytkirtlen, jeg vil holde alle muligheder åben.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er heller ikke selv fan af RC, men tænker Hills må have lavet noget tilsvarende. Trille er også en smule sart. (Cavaliers har generelt sart mave) Hun bliver nu fodret med Olivers. Nogen af de andre mærker havde for højt protein indhold, og det gav lidt kløe.

Hun bliver fodret med en sensible udgave med lam, og indtil videre fungerer det udemærket.

Men prøv også cavaliernet. Der er et helt samfund af CKC, og nogle af dem har hunde med de skavanker der er blevet avlet ind med tiden.

Men det var hende her jeg tænkte på Syg igen | cavalierNET

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes i skal få tjekket for pankreaitis og få lavet infektionstal. Førstnævnte er smertefuldt, men kan behandles medicinsk. Hvis infektion, tænker jeg noget kronisk tarmbetændelse. Det kan også behandles, men typisk med binyrebarkhormon.

 

I kan sagtens begynde at kigge på foder og fodre efter at det er en voksen hund. Hellere det end at han lider så meget med maven. Og tag det fra en der pt. prøver det på egen krop - det påvirker almentilstanden RIGTIG meget!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænkte jeg lige ville komme med en opdatering om hvordan det er gået de sidste dage.

 

Jeg skrev jo i torsdags, og rent faktisk sov han igennem fra torsdag til fredag - mærkeligt nok. Og det har han gjort hele weekenden om aftenen. Han var lige oppe kl 7 lørdag, men det er "normalt" i forhold til han er vant til vi står op ca halv syv. Hvorfor han pludselig begyndte at sove ved jeg virkelig ikke. til gengæld har hans afføring også været meget svingende. En gang imellem er den fast og lige til at samle op, andre gange er det meget løst - så løst det kan være, uden det er decideret væske da vi kan samle meget lidt af det op.

 

I dag kastede han så op og ville ikke spise sin mad, og indtil videre har han ikke spist i dag. Jeg har en mistanke om det er pga de Hills Ultra allergen som vi blander i hans ID, for at hans mave skal vænne sig til det igen. Da han kastede op, var der nemlig nogen som ikke var fordøjet fra i går af.

 

Han virker meget træt herhjemme, og faldt i søvn lige efter en mindre tur på 20 minutter. Det er relativt usædvanligt, men det er jo logisk når han slet ikke får næring. Vi mennesker ville reagere på samme måde.

 

På tirsdag skal han til dyrlægen, samt vi har fået svar på hans afføring.

Link til indlæg
Del på andre sites

At have en hund med mave smerter, dårlig mave osv er bare ikke sjovt :( Det kender jeg alt til.

Det skriger mig i øjnene om din hund kan have foderintolerance ?? Har i mistanke om det ?

 

Hvad får han at spise i alt, altså hvad får han af tyggeben og kiks osv ??

 

Han kan godt have betændelse i sin bugspytkirtel, men det burde dyrlægen have tjekket via blodprøve, dog følger der ofte en meget meget skidt hund med i kølvandet med høj feber, MEN ikke altid, der er ingen regler uden undtagelser. i/d er godt til hunde med betændelse i bugspytkirtlen, det fik min Teitur også dengang han var allermest syg med det, så siden i har fået det, må dyrlægen have sagt noget om bugspytkirtlen ??

 

At du generelt læser at royal canin er dårlig, glem det. Det er ofte foderfanatiker der har sunde og raske hunde der udtaler sig om det.

 

Både RC og Hills har lavet mange typer foder til hunde med sygdomme, som gør at hunde faktisk kan leve og få et godt liv på det.

 

Havde RC hypoallergieng, Hills i/d og r/d og d/d ikke været opfundet havde min hund ikke haft noget at leve af i sine mest syge perioder.

 

Så når det gælder sygdom så synes jeg ikke du skal være bange for at prøve deres serie, specielt til hunde med sygdomme.

Måske virker det, måske gør det ikke.

 

 

Nå men hunde kan have intolerance over for mange fødevarer. Så vidt jeg ved kan man endnu ikke hos dyrlægen lave sådan en undersøgelse, det er " kun" ved disideret allergi, feks husstøvmider, lagermider, pollen osv osv.

 

Men foderintolerance kan være et lige så alvorligt problem.

 

Hvis testen ved dyrlægen ingenting viser, og bugspytkirtlen er undersøgt, så ville jeg bestemt overvejen muligheden for foderintolerance.

 

Er tarmbetændelse blevet undersøgt ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogle få hunde kan ikke omdanne det protein der er i kød. Det er en disideret sygdom som jeg ikke kan huske navnet på. Men det viser sig meget ofte ved mavesmerter, alvorlig diarre, svingende diarre eller opkast eller det hele på en gang.

Mange hunde med foderintolerance har ofte mange typer kød de ikke tåler.

 

Håber meget får jer at i finder ud af hvad han fejler, føler med jer og jeres hund. Skriv endelig når i ved noget mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Det ligner meget det min to yngste beagler har.

Det hedder beagle kolik syndrom - men sammenligningen ligner rigtig meget. I mine hundes tilfælde er det tarmen der ikke kan nedbryde føden godt nok - den arbejder alt for langsomt, foderet bliver for længe i maven og det irriterer tarmen så der danner sig gasser, slim, ekstra galde og mavesyre. Hunden kaster op (ikke altid, men nogle gange), har vekslende afføring - almindeligt, tynd/vandigt/slim og blod tilblandet - deraf opstår en egentligt colitis (tarmbetændelse)

Træthed er en del af sygdommen - de sover mere og kan i slemme tilfælde miste appetitten.

 

Løsningen er i mit tilfælde et kornfrit foder som er letfordøjeligt, protein og fedt fattig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...