Hop til indhold

Labrador hopper op og bider!! HJÆLP


Gæst malle123
 Share

Recommended Posts

Gæst malle123

Jeg har en labrador på 7 måneder der er begyndt at hoppe op og bide mig i armen når vi går tur.. Den kan endda finde på at knurre af mig mens den "angriber" mig..

 

 

Kan i hjælpe mig med nogle råd til hvordan jeg får vænnet den fra det?

 

 

Mvh. Malle

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er grundlæggende enig med Ninjamor, men jeg har ofte set den adfærd som et resultat af stress, eller som "overkompensation" hos unghunde, der holdes i lidt for stramme tøjler - sådan forstået at ejeren stiller meget strenge krav til hunden. Den må f.eks. ikke snuse når der gås tur, skal hele tiden gå på plads el. lign.

 

Ofte er opfordring til leg på upassende tidspunkter et forsøg fra hundens side på at aflede en person, den opfatter som vred eller aggressiv. Jeg siger ikke at det er tilfældet her, men det er værd at tænke over, når man skal finde årsagerne til uhensigtsmæssig adfærd. Det meste af den adfærd, vi får fra vores hunde, er reaktioner på vores egen adfærd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er grundlæggende enig med Ninjamor, men jeg har ofte set den adfærd som et resultat af stress, eller som "overkompensation" hos unghunde, der holdes i lidt for stramme tøjler - sådan forstået at ejeren stiller meget strenge krav til hunden. Den må f.eks. ikke snuse når der gås tur, skal hele tiden gå på plads el. lign.

 

Ofte er opfordring til leg på upassende tidspunkter et forsøg fra hundens side på at aflede en person, den opfatter som vred eller aggressiv. Jeg siger ikke at det er tilfældet her, men det er værd at tænke over, når man skal finde årsagerne til uhensigtsmæssig adfærd. Det meste af den adfærd, vi får fra vores hunde, er reaktioner på vores egen adfærd.

 

Enig og derfor er det vigtigt at få flere oplysninger om hvad du, Malle 123, gør for at stoppe og for at forhindre adfærden

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har i perioder samme problem - det kommer typisk når kræet keder sig på en gåtur eller leger med bold - sidstnævnte gør jeg derfor sjældent med ham.

 

på turen vender jeg ryggen til og ignorerer ham og hvis jeg er opmærksom nok til at se det komme, afleder jeg ved diverse øvelser

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst malle123
Jeg er grundlæggende enig med Ninjamor, men jeg har ofte set den adfærd som et resultat af stress, eller som "overkompensation" hos unghunde, der holdes i lidt for stramme tøjler - sådan forstået at ejeren stiller meget strenge krav til hunden. Den må f.eks. ikke snuse når der gås tur, skal hele tiden gå på plads el. lign.

 

Ofte er opfordring til leg på upassende tidspunkter et forsøg fra hundens side på at aflede en person, den opfatter som vred eller aggressiv. Jeg siger ikke at det er tilfældet her, men det er værd at tænke over, når man skal finde årsagerne til uhensigtsmæssig adfærd. Det meste af den adfærd, vi får fra vores hunde, er reaktioner på vores egen adfærd.

 

 

 

Synes bestemt jeg lader den få tid til at snuse og undersøge mens vi går tur og den går med en flexi line, så den kan løbe lidt frem og tilbage.. Men det er faktisk tit efter at vi har krydset en vej at den begynder at hoppe op og når vi krydser veje er jeg meget striks med at den skal sidde inden vi krydser vejen.. ved ikke om det kan være det der provokerer den :vedikke:(den får altid en trænings godbid, når den har sat sig)...

 

 

indtil videre har jeg bare forsøgt at ignorere den (synes ikke rigtigt det virker) og så har jeg forsøgt at sige et højt FØJ (virker SLET ikke :D)

 

 

Undskyld det sene svar..

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes bestemt jeg lader den få tid til at snuse og undersøge mens vi går tur og den går med en flexi line, så den kan løbe lidt frem og tilbage.. Men det er faktisk tit efter at vi har krydset en vej at den begynder at hoppe op og når vi krydser veje er jeg meget striks med at den skal sidde inden vi krydser vejen.. ved ikke om det kan være det der provokerer den :vedikke:(den får altid en trænings godbid, når den har sat sig)...

 

 

indtil videre har jeg bare forsøgt at ignorere den (synes ikke rigtigt det virker) og så har jeg forsøgt at sige et højt FØJ (virker SLET ikke :D)

 

 

Undskyld det sene svar..

 

Hvis en hund oplever én som værende for "voldsom" vil den ofte søge at løse det den opfatter som en konflikt med legeadfærd. Det kan være svært at vise anden legeadfærd end at hoppe og bide, når man er i line, så derfor bliver det ofte denne adfærd, hunden byder på. Dette gør som regel ejeren irriteret hvilket hunden mærker og så kører det ellers bare derudad med voldsommere leg, større irritation osv..

 

Hvis du lokker din hund ti at sætte sig med en godbid kan det være at problemet slet ikke viser sig.

Du bør i hvert fald se på om det er i specifikke situationer problemet opstår og er det det, må du ændre positivt på disse situationer :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

I stedet for at skælle ud for den adfærd man ikke ønsker kunne man belønne for den adfærd man gerne vil have - det har jeg brugt en del selv.

Jeg har selv en følsom race, og råber vi for højt går han i legemode.

 

En god idé er at indlærer et Nej, som betyder stop det du har gang i, ikke så det skal råbes ind i hovedet på hunden for at den bliver så forskrækket at den lader vær - men ganske enkelt som en indlæring af sit dæk mv. Hunden skal lærer hvad "nej" betyder.

 

 

Jeg bruger selv en klikker til mange adfærd, og den er guld vær.

Hvis det specielt er ved kantstenen er problem vil jeg træne rigtig meget her.

 

Stil sig op ved kansten afvent til hunden holder sig i ro/står stille/sidder ned - og klik hunden og beløn (godbid er nem at belønne med).

3-4 gentagelser pr. træningsgang, du er passiv til hund gør det du ønsker når du kommer til kantsten, og så får den sin belønning.

 

Dvs hunden får ikke noget ud af at hoppe op (ud over du nok fysisk er nødt til at vende ryggen til den så den ikke kan tykke i arm f.eks). men så snart den gør noget i stil af det du ønsker så bliver der fest over farver.

 

Det samme når den leger med bold - idé den ikke kan styre sig stopper du legen og går = hunden får ikke noget ud af den adfærd den har gang i.

eksemplet er den samme med hunde der vil stjæle tabt mad, lig en pølse på gulvet hver gang hunden vil tage den fjernes pølsen, dvs hunden får ikke noget ud af at forsøge at tage pølsen. Idé hunden vælger ikke at tage pølsen (bliver siddende), så får den en værsgo.

Dvs hunden lærer det kan betale sig at vente, opfører sig ordentligt som vi mennesker kalder det :D

 

Rigtig god fornøjelse og træning :)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 11 months later...

Hej, du er det godt nok en gammel debat.. Men vil høre hvordan det gik? og hvad du gjorde?

 

Jeg står nemlig i samme situation, har en 6mdr labrador. Han gør lige som din, hopper op og bider under gå turen, og han kan godt gøre det flere gange i træk. Han er nu også begyndt at gøre det ved mig indenfor. Men det er kun når jeg siger NEJ, og tager tingene fra ham, som han ikke må bide i. Det er som om han tænker "det skal du sgu ikke bestemme. Så hopper jeg bare op og bider".. Når vi er udenfor får han lov at snuse alt det han vil, og jeg stiller faktisk ikke store krav til ham, vi øver "kun" at gå pænt.

Håber på svar, da jeg ikke vil af med ham, men det her har stået på i to måneder nu - ved godt han er hvalp. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min unghund bider andre hunde i haserne og i halen samt småsnapper efter mundvigene. Hunde, hun kender for at opfordre til leg, hvad hun jo som regel desværre opnår succes med. Til sidst orker de ikke at stå imod mere. Bør jeg ikke stoppe det ?

Hunde, hun er bange for dem eller i hvert fald usikker på, gør hun det også ved - men da mere uhæmmet kombineret med hysterisk gøen. Jeg har været i tvivl om, hvad det betyder, da det kan virke så aggressivt - og nogle gange er jeg så langt nede over hendes adfærd, at jeg er på nippet til at kaste håndklædet i ringen. Har ofte mareridt over, om hun en dag bider rigtigt! Prøver derfor selvfølgelig at holde hende fra disse situationer.

Ninjamors og Umulias beskrivelser af uhæmmet legeadfærd som kompensation for usikkerhed får nogle ting til at falde på plads for mig. Ikke, at det fratager en masse arbejde forud - men det giver mig en ide om en hund, der både er bange og usikker, men også modig og løsningsorienteret. Så er der jo noget at arbejde med!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...