Gæst lisar Skrevet November 2, 2012 Rapporter Share Skrevet November 2, 2012 Hej alle. Nå, Charlie er begyndt at skifte tænder. Jeg har aldrig haft en hvalp før (har haft hund), så er ikke heeelt med på hvordan det fungerer. Kiggede de første 20 sider igennem i hvalpetråden, men vil nu prøve at spørge lidt.. Han taber ca 2 tænder om dagen, hver anden-tredje dag. Han tabte igår en af sine hjørnetænder, og det må have gjort ondt for der var en del blod. Nå, problemet er.. At hvis han ikke har noget spiseligt, tyggeligt.. i munden, så begynder han at være "i vejen" han sover slet ikke, og i det sekund den ene efter den anden oksehudtyggepind er færdig, så springer han hen til mig, bider i mig, gør, hopper helt op i hovedet på mig, helt indtil han får en pind mere. Har prøvet "NEJ" (han kender det godt), at skubbe ham ned osv.. Og det virker til at det eneste tidspunkt han slapper af, er hvis han er alene. Altså enten ham eller jeg er "isoleret". Det meste af tiden finder vi ikke han tænder.. Han er fra d. 21/6, så han er knap 5 måneder gammel (hvis jeg har regnet korrekt), så det virker til at være for tidligt til trodsalderen. Jeg arbejder for tiden hjemmefra, så jeg prøver at holde ham stimuleret ved at han selv finder sit foder rundt omkring i huset, også leger jeg en del med ham også, men det er svært at lege med en bidende og "up in your face" hund.. Nogen bud, eller er det bare en fase? Smid gerne billeder ind af jeres søde hunde! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret November 2, 2012 Rapporter Share Besvaret November 2, 2012 Hvor er han dejlig har ingen gode råd, bruger utraditionelle metoder (vores hanhvalp må gerne gnave i fingre og humpe på os, satser på han bliver voksen og stopper af sig selv...men tør ikke helt anbefale den metode). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst lisar Besvaret November 2, 2012 Rapporter Share Besvaret November 2, 2012 Hvor er han dejlig har ingen gode råd, bruger utraditionelle metoder (vores hanhvalp må gerne gnave i fingre og humpe på os, satser på han bliver voksen og stopper af sig selv...men tør ikke helt anbefale den metode). Det tror jeg også selv han synes han er Haha. Min kæreste gør gerne det at han giver ham en lille over næsen, eller "pinner" ham (hvis det er det det hedder?) men synes det er lidt synd for ham, da han vel har lidt ondt nu her når han taber tænder. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret November 2, 2012 Rapporter Share Besvaret November 2, 2012 Uh, jeg er slet ikke til den slags, slag etc, uanset hvor små de måtte være, synes det er synd og ødelægger tilliden. Hunden ved jo ikke, at den gør noget forkert, den har bare kløe i tænderne / lyst til at lege. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst lisar Besvaret November 2, 2012 Rapporter Share Besvaret November 2, 2012 Uh, jeg er slet ikke til den slags, slag etc, uanset hvor små de måtte være, synes det er synd og ødelægger tilliden. Hunden ved jo ikke, at den gør noget forkert, den har bare kløe i tænderne / lyst til at lege. Det er også den holdning jeg har. Men jeg har desværre til tider været nødsaget til (når han har "bidt") at "pinne" ham, så han gik sin vej. Derefter plejer jeg at gøre så han ikke kan komme hen til mig, og på den måde prøve at vise ham, at jeg ikke gider lege med ham, når han "bidder". Det virker dog ikke helt til at fungere Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Claudia2500 Besvaret November 2, 2012 Rapporter Share Besvaret November 2, 2012 Hvad med at købe et par af de der særlige "hvalpe-bide-ting"? Dem brugte min hvalp rigtig meget ved tandskifte!! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Claudia2500 Besvaret November 2, 2012 Rapporter Share Besvaret November 2, 2012 http://www.alttilhundogkat.dk/hvalpeudstyr?/Generelt/HUNDE/Hvalpeudstyr/202-014%20Gummi%20bidering%20-%2013%20cm/&showitem=10782 http://www.alttilhundogkat.dk/hvalpeudstyr?/Generelt/HUNDE/Hvalpeudstyr/250-046%20Hvalpe%20tyggering%20af%20ekstra%20bl%F8d%20gummi.%20%D8%208cm.%20LYSER%D8D/&showitem=10373 http://www.alttilhundogkat.dk/hvalpeudstyr?/Generelt/HUNDE/Hvalpeudstyr/202-019%20Hvalpereb%20med%20gummidutter%20-%2025%20cm%20SPAR%2020,-%A0/&showitem=10784 Særligt den første tror jeg er rigtig god, den har sådan nogle små "dutter" Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Buddha Besvaret November 2, 2012 Rapporter Share Besvaret November 2, 2012 Det er også den holdning jeg har. Men jeg har desværre til tider været nødsaget til (når han har "bidt") at "pinne" ham, så han gik sin vej. Derefter plejer jeg at gøre så han ikke kan komme hen til mig, og på den måde prøve at vise ham, at jeg ikke gider lege med ham, når han "bidder". Det virker dog ikke helt til at fungere Vil du også pinne en baby eller daske den over næsen når den taber tænder? Nej vel? Giv hunden noget andet at tygge i i stedet for jeres fingre - tyggeben, legetøj, hvad end. Og der er ikke noget der hedder trodsalderen, din hund kommer ikke til at være ude på at trodse dig, men senere kommer den i kønsmodningsfasen og i den periode kan hormonerne godt rase - der handler det igen om at finde den store tålmodighed frem, for selvom den har hormonkuller (hvis den overhovedet får det, ikke alle der reagerer i den periode) lærer den af hvordan du reagerer. Og med en samojede kommer man altså længst med tålmodighed. Og ja, det er en fase at hvalpen bider, er vild, er irriterende og overgearet - det er det hundehvalpe kan. De leger med deres kroppe og med tænderne og forstår ikke bare lige at sådan leger du ikke, det er en indlæring der skal til. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst lisar Besvaret November 2, 2012 Rapporter Share Besvaret November 2, 2012 Hvad med at købe et par af de der særlige "hvalpe-bide-ting"? Dem brugte min hvalp rigtig meget ved tandskifte!! hov, så lige først indlæg nummer to nu. jeg kigger dem lige! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst lisar Besvaret November 2, 2012 Rapporter Share Besvaret November 2, 2012 Vil du også pinne en baby eller daske den over næsen når den taber tænder? Nej vel? Giv hunden noget andet at tygge i i stedet for jeres fingre - tyggeben, legetøj, hvad end. Og der er ikke noget der hedder trodsalderen, din hund kommer ikke til at være ude på at trodse dig, men senere kommer den i kønsmodningsfasen og i den periode kan hormonerne godt rase - der handler det igen om at finde den store tålmodighed frem, for selvom den har hormonkuller (hvis den overhovedet får det, ikke alle der reagerer i den periode) lærer den af hvordan du reagerer. Og med en samojede kommer man altså længst med tålmodighed. Og ja, det er en fase at hvalpen bider, er vild, er irriterende og overgearet - det er det hundehvalpe kan. De leger med deres kroppe og med tænderne og forstår ikke bare lige at sådan leger du ikke, det er en indlæring der skal til. Nej, som jeg også mener jeg skrev, det vil jeg nemlig IKKE. Vi havde en snak med dyrelægen om det, da han har tendens til at være helt oppe at køre, hun sagde også at det var normalt at en hvalp gør det indimellem. Men nu søgte jeg faktisk særlige stykker legetøj fx, som nogen havde særlige gode erfaringer med, da efterhånden hver gang jeg giver ham et legetøj i munden, smider han det igen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Buddha Besvaret November 2, 2012 Rapporter Share Besvaret November 2, 2012 Nej, som jeg også mener jeg skrev, det vil jeg nemlig IKKE. Vi havde en snak med dyrelægen om det, da han har tendens til at være helt oppe at køre, hun sagde også at det var normalt at en hvalp gør det indimellem. Men nu søgte jeg faktisk særlige stykker legetøj fx, som nogen havde særlige gode erfaringer med, da efterhånden hver gang jeg giver ham et legetøj i munden, smider han det igen Leg lidt med legetøjet, og bliv ved, flyt din hånd ud af hans mund, sig her og vift lidt med legetøjet. Jeg har selv 2 samojeder, sådan nogle hunde kommer ganske nemt op at køre, men jo mere misforstået de føler sig, jo vildere bliver de altså også. Er vigtigt at lære dem ro, jeg har brugt at give snor på og sætte mig roligt i sofaen, som regel har de været noget vilde i 5-10 min men så er de faldet ned og som regel faldet i søvn. Ikke noget med at skælde ud, bare ignorere og evt kæle ham stille og roligt, hvis han gider sådan noget. Og så selvfølgelig rose helt stille når han så slapper af. Derudover er det normalt at hvalpe får 'ulvetime', sådan et flip hvor den overskydende energi lige skal ud af kroppen før de overgiver sig til nattesøvnen, personligt synes jeg det er noget af det sjoveste i verdenen.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Franziska Besvaret November 2, 2012 Rapporter Share Besvaret November 2, 2012 Nu havde jeg en hvalp der lært bidehæmningen utrolig hurtigt, men en af de ting vi havde utrolig stor glæde af i tand-skifte-perioden var frossende gulerødder. De køler og beroliger gummerne også feder gulerødder ikke, så der kan de bare spis løs.. :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret November 2, 2012 Rapporter Share Besvaret November 2, 2012 Bare køb noget godt legetøj , gummi eller tøjværk og kast det når han bider i dig.Og ja, hvis gummerne kløer eller gør ondt er det svært for så lille en hvalp at falde til ro.Hvis han er meget plaget så læg det lidt i fryseren så det kan køle de gummer. Og med hensdyn til pinning , så står der om dette i flere hvalpebøger og jeg mener ikke det er noget vi mennesker skal bruge.Kun i nød. For det er utroligt sjældent , at tæver benytter det, og nok kun ved hårdt bid i patterne . Hanhunde er lidt mere kontante ,men har så i forvejen advaret med deres kropssprog og evt en knur. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Thor isbjørn Besvaret November 2, 2012 Rapporter Share Besvaret November 2, 2012 min hvalp er også ved at skifte tænder. han er faktisk blevet roligere af det, utroligt nok! men tror han har været lidt øm, og måske ikke sover så godt om natten. men hans yndlignslegetøj for tiden er et stykke læderrest, som vi bare har bundet en stor knude på. det smager også dejligt! så er det også godt at ruske med (som jeg kun leger med ham engang imellem, her i forbindelse med hans tandskifte) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Thor isbjørn Besvaret November 2, 2012 Rapporter Share Besvaret November 2, 2012 hvis din hvalp havde været sammen med sine søskende ville de jo også ruske i hinanden, og tabe deres tænder sammen.så det er måske ikke så underligt at han gerne vil "ruske" lidt i jer Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst lisar Besvaret November 3, 2012 Rapporter Share Besvaret November 3, 2012 hvis din hvalp havde været sammen med sine søskende ville de jo også ruske i hinanden, og tabe deres tænder sammen.så det er måske ikke så underligt at han gerne vil "ruske" lidt i jer ja, jeg må indrømme at jeg til tider har indrømmet at købe ham en legekammerat, så når vi fx er på arbejde, ikke er sååå destruktiv, og de så også kan irritere hinanden, meeen den var kæresten ikke helt med på.. Men jeg har taget nogen tyggepinde og smurt dem med leverpostej som jeg læste et eller andet sted, smidt dem i fryseren. Da vi gav ham en blev han så glad at han tissede en lille smule også.. Vi gav ham et par gulerødder om dagen i starten da han havde den "almindelige" bidetrang. men han fik desværre lidt skidt mave af det, virkede det til :-( Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst lisar Besvaret November 3, 2012 Rapporter Share Besvaret November 3, 2012 Bare køb noget godt legetøj , gummi eller tøjværk og kast det når han bider i dig.Og ja, hvis gummerne kløer eller gør ondt er det svært for så lille en hvalp at falde til ro.Hvis han er meget plaget så læg det lidt i fryseren så det kan køle de gummer.Og med hensdyn til pinning , så står der om dette i flere hvalpebøger og jeg mener ikke det er noget vi mennesker skal bruge.Kun i nød. For det er utroligt sjældent , at tæver benytter det, og nok kun ved hårdt bid i patterne . Hanhunde er lidt mere kontante ,men har så i forvejen advaret med deres kropssprog og evt en knur. Når jeg skriver at vi har pinnet, så er det heller ikke som hunde normalt gør det. Vi gør det ikke hårdt, men kun for at løsne hans bid, så han giver slip på os, og stopper derefter med det samme. Målet er jo bare at han giver slip, så man kan give ham noget andet, ikke at det skal gøre ondt Men jeg kan huske at jeg læste et sted at det var noget der blev gjort når hunden bed. Det er lidt af en større jungle at finde i, vi har prøvet lidt forskelligt, og fandt hurtigt ud af at (det vi gør nu) er istedet for at give ham en over næsen (som virker til at provokere mere end andet), eller andet, så bare at åbne hans mund, så han giver slip. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Thor isbjørn Besvaret November 4, 2012 Rapporter Share Besvaret November 4, 2012 når Thor bider mig, stikker jeg hele knytnæven ind i munden på ham. så synes han lige pludselig ikke at det er sjovt mere..hehe. han er fuldstændig stoppet med det der hvalpebidderi i folk, og deres tøj. nu slikker han bare konstant i stedet for.hehe.. men det gør heller ikke sååå meget Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts