Hop til indhold

Leg med hvalp.


Gæst Must love dogs
 Share

Recommended Posts

Gæst Must love dogs

Mig og hunden fik besøg igår, af en lille 4 måneders hvalp. Og nu myldre mit hovede med tanker og spørgsmål :lol:

 

Det er nu 3. gang de ser hinanden, første gang var meget kort og den fik et ordentligt knurr fra min hund, det var første gang min hund havde set en hvalp og så hoppede hvalpen op af hende, hvilket hun helt klart synes var uhøfligt.

 

Anden gang var her forleden, da legede de lidt sammen ca 5 min, men hvalpen var lidt forskækket over min hund og jeg syntes min hund var lidt for fikseret på hvalpen, som om det var et bytte eller noget man skulle hyrde på måske?

 

Så kom den på besøg igår og var her i mange timer, nu var hvalpen ikke bange længere og de legede og legede. MEN altid et men :mrgreen:... jeg synes min hund var ret voldsom ved hvalpen og stadig lidt fikseret i blikket engang imellem. Jeg havde forestillet mig, at en voksen hund ville være lidt mere forsigtig ved en lille hvalp, måske ligge sig ned og tillade at hvalpen bide og hoppede på hende, men hun kanøflede den hvalp i gulvet igen og igen. Og når den var nede så lagde hun sig næsten oven på den og bed lidt i den, heldigvis kun meget blidt.

 

Det virkede ikke som om hvalpen var bange eller noget, den lille skid fes lige hen og hoppede op af min hund igen og så blev den kanøflet én gang mere.

 

Men skal man tillade sådan voldsom leg, med en lille hvalp?

 

Eller er det helt normalt og jeg bør ikke bekymre mig?

 

En anden ting er at det begge er tæver, og de bor på samme gård, kan jeg forvente problemer når den lille bliver kønsmoden?

 

Min egen hund har været lidt en strigle et par gange, overfor nogle tæver og så andre gange vil hun bare lege, det er ikke til at hitte ud af :???:

 

Billeder af legen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Billeder viser ikke altid alt, men jeg synes det ser lidt voldsomt ud og når man holder det op sammen med din beskrivelse af det du føler omkring det, så tror jeg ikke jeg ville have lyst til at lægge hvalp til.

 

Kan du ikke prøve at få hundene til at lave et fællessøg. Måske vil det lige tage toppen af intensiteten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Must love dogs

Tak for svar.

 

Jeg smed faktisk 2 foderforsøg, bare lige for at få lidt ro på og det virkede for en kort tid :blink:

 

Jeg tænker at måske skal de vænne sig til hinanden, og så vil de slappe mere af sammen, men jeg havde forventet at en voksen hund ville være mere en rolig legetante.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er svær at sige om det har gået for hårdt til, når man ikke har overværet det.

 

Du skriver at ved første møde knurrer din hund, da hvalpen hopper op ad hende. Hvalpen har også opført sig meget uhøflig og havde den været voksen, så var det sikkert ikke gået.

Hvalpe får som regel lang snor af de voksne hunde og de gør dem intet ondt, men en irettesættelse er helt ok og er med til at lære hvalpen hvordan den skal begå sig, så den ikke senere render ind i øretæver p.g. a. at den ikke har lært hvordan man opfører sig.

 

Du skriver også at det undre dig, at din hund ikke bare lægger sig ned og finder sig i at blive bidt i og hoppet på. Ville du finde dig i i alt ?.

 

Om der kan opstå problemer når hvalpen bliver kønsmoden, skal jeg ikke kunne svare på. Men jeg har hørt at risikoen ikke er så stor når de har kendt hinanden fra den ene var lille. Ved ikke om det passer.

 

Syntes det ser meget normal ud på billederne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Must love dogs

Men er det også normalt, det med at hun ligger sig oven på hvalpen?

 

Hun var faktisk aldrig aggresiv imod hvalpen, selv om jeg kunne se at hun var træt tilsidst, den var på besøg lige midt i hendes hviletid, og hvalpen blev ved og ved med at ville lege.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar.

 

Jeg smed faktisk 2 foderforsøg, bare lige for at få lidt ro på og det virkede for en kort tid :blink:

 

Så brug den, hvis legen bliver for voldsom, eller hvis du kan se at din hund er ved at blive irriteret. Men husk at sprede foderet, så der ikke ikke opstår konflikter.

 

Jeg tænker at måske skal de vænne sig til hinanden, og så vil de slappe mere af sammen, men jeg havde forventet at en voksen hund ville være mere en rolig legetante.

 

Hvor gammel er din hund?. Unge hunde har jo ikke den samme erfaring og overskud til hvalpe, som lidt ældre hunde har. Og i mine øjne er tæver mindre tollerante overfor hvalpe end hanhunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Must love dogs
Det er svær at sige om det har gået for hårdt til, når man ikke har overværet det.

 

Du skriver at ved første møde knurrer din hund, da hvalpen hopper op ad hende. Hvalpen har også opført sig meget uhøflig og havde den været voksen, så var det sikkert ikke gået.

Hvalpe får som regel lang snor af de voksne hunde og de gør dem intet ondt, men en irettesættelse er helt ok og er med til at lære hvalpen hvordan den skal begå sig, så den ikke senere render ind i øretæver p.g. a. at den ikke har lært hvordan man opfører sig.

 

Du skriver også at det undre dig, at din hund ikke bare lægger sig ned og finder sig i at blive bidt i og hoppet på. Ville du finde dig i i alt ?.

Om der kan opstå problemer når hvalpen bliver kønsmoden, skal jeg ikke kunne svare på. Men jeg har hørt at risikoen ikke er så stor når de har kendt hinanden fra den ene var lille. Ved ikke om det passer.

 

Syntes det ser meget normal ud på billederne.

 

Tak for svar.

 

Næh, men havde regnet med at hun ville være mere godmodig, men det var hun jo også kan man sige, bare på en lidt voldsom måde, men hun irettesatte aldrig hvalpen imens den var på besøg. Jeg tænker nu om hun har holdt hvalpen ned, for lige at få et time-out engang imellem :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Must love dogs

 

 

Så brug den, hvis legen bliver for voldsom, eller hvis du kan se at din hund er ved at blive irriteret. Men husk at sprede foderet, så der ikke ikke opstår konflikter.

 

 

 

Hvor gammel er din hund?. Unge hunde har jo ikke den samme erfaring og overskud til hvalpe, som lidt ældre hunde har. Og i mine øjne er tæver mindre tollerante overfor hvalpe end hanhunde.

 

Hun er 2 1/2 år, det her er den første hvalp hun har fået lov til at lege med. Hun var aldrig irriteret, kun udmattet.

 

Hun legede mere voldsomt med hvalpen end jeg troede var normalt. Det gik rigtig godt med fodersøget, der er ingen af dem som er madagressive, så det vil jeg bruge igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun er 2 1/2 år, det her er den første hvalp hun har fået lov til at lege med. Hun var aldrig irriteret, kun udmattet.

 

Hun legede mere voldsomt med hvalpen end jeg troede var normalt. Det gik rigtig godt med fodersøget, der er ingen af dem som er madagressive, så det vil jeg bruge igen.

 

Okay, som sagt, man kan ikke se alt på billeder. Håber ikke du synes mit svar var for uvenligt.

 

Og held og lykke med legekammeraterne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Must love dogs
Okay, som sagt, man kan ikke se alt på billeder. Håber ikke du synes mit svar var for uvenligt.

 

Og held og lykke med legekammeraterne.

 

Nej, dit svar var ikke uvenligt. Hvis jeg lød kort for hovedet, må du undskylde, det var kun fordi jeg skulle skynde mig at skrive mit svar, skal nemlig ud og tage køerne ind :blink: eller hunden skal tage dem ind :mrgreen:

 

Jeg håber hun vil være sødere ved hvalpen næste gang de mødes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så længe hvalpen fortsætter "legen" uanset hvor alvorlig "legen" så er set fra den voksne hunds side, så lider den jo ikke ligefrem overlast.

 

Og jeg ser nu ofte særligt labber der nærmest ligger ovenpå en hvalp, selvom den ved nærmere eftersyn faktisk støtter sig selv på forbenene, og ikke på hvalpen.

 

men det er svært at sige uden at have overværet det, jeg vil dog stadig påstå at det både lyder og ser ganske normalt ud bedømt udfra billederne og teksten :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som andre har nævnt: ikke noget unormalt i hundenes leg. Det ser nogle gange lidt voldssomt ud, men er det som sådan ikke. Der er mange nuancer i hundesproget, og det kan kræve nogen øvelse at høre og se hvornår det går fra leg til en "nu gider jeg ikke mere".

 

Hvalpe skal tit have hjælp til at slappe af. Det er sjældent de selv lægger sig - ganske som det ses hos børn, der har gang i noget meget sjovt, og har et højt adrenalinniveau i kroppen.

 

Derfor kan det som mennesker/ejer/flokleder være nødvendigt at gå ind og styre legen. Nu er der så stor forskel på de to hunde her aldersmæssigt at de nok ikke vil rende ind i følgende, men en del af min familie har en hund, der ved leg med jævnaldrende hunde ikke har fået respekteret sine grænser, og som følge deraf er begyndt at springe et par led af sine "nej, tak - nu vil jeg ikke mere" signaler over, og går for hurtigt til knurren. Det skyldes i høj grad at ingen af hundeejerne har været opmærksomme på, at legen burde være blevet kontrolleret og stoppet langt tidligere, da de i stedet er faldet i svime over, at hundene leger så godt sammen. Hvilket dybest set er det stik modsatte af hvordan situationen ser ud fra hundens side.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ser altid på den der er "underst" når hunde leger. I dette tilfælde hvalpen. Begge/ alle skal have det sjovt, ellers skal legen standses og kan hundene ikke selv, må de have hjælp.

 

Det jeg ser, især på det første billede, er en hvalp der sikkert ville gå lidt væk, hvis den turde bevæge sig. Ørerne er lagt tilbage og hovedet er holdt langt væk fra den voksne hund.

 

Billede 2 ser måske meget tilforladeligt ud men der er dog en stor forskel i de to hundes blik. Den voksne har et rimeligt afslappet blik mens hvalpen har meget store øjne og ørerne er stadig vendt bagud.

 

Det 3. billede er svært at se noget på, andet end at halen er holdt helt inde mellem bagbenene.

 

Det er muligt at jeg er i undertal men jeg vil nu fastholde at hvalpen skal have hjælp i leg med denne hund. Evt. ved at ejeren sidder på hug og kan give hvalpen et sikkert helle. Der er desuden den mulighed at legen læres af hvalpen, så den selv gør det samme når den engang bliver voksen og møder hvalpe.

 

Kan vi forresten ikke få nogle navne at sætte på hundene?, eller er det bare mig der ikke har været opmærksom nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Must love dogs
Aslan har også været en ubehøvlet lille satan, og er det til tider stadig, bare ikke så meget, han har lært lidt af irretesættelserne.

 

Han er dog aldrig blevet lagt på. Han er blevet trykket ned med en pote, men det er vidst også det 'værste'.

 

Hunde er gode på den måde, kontant afregning ved kasse 1, hvis nogle er uhøflige :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Must love dogs
Så længe hvalpen fortsætter "legen" uanset hvor alvorlig "legen" så er set fra den voksne hunds side, så lider den jo ikke ligefrem overlast.

 

Og jeg ser nu ofte særligt labber der nærmest ligger ovenpå en hvalp, selvom den ved nærmere eftersyn faktisk støtter sig selv på forbenene, og ikke på hvalpen.

 

men det er svært at sige uden at have overværet det, jeg vil dog stadig påstå at det både lyder og ser ganske normalt ud bedømt udfra billederne og teksten :blink:

 

Der må være noget lab gemt i min hund så :lol:

 

Hvalpen blev ved med, at ville lege selv når den lige var blevet lagt ned, så sprang den lige på min hund igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Must love dogs
Som andre har nævnt: ikke noget unormalt i hundenes leg. Det ser nogle gange lidt voldssomt ud, men er det som sådan ikke. Der er mange nuancer i hundesproget, og det kan kræve nogen øvelse at høre og se hvornår det går fra leg til en "nu gider jeg ikke mere".

 

Hvalpe skal tit have hjælp til at slappe af. Det er sjældent de selv lægger sig - ganske som det ses hos børn, der har gang i noget meget sjovt, og har et højt adrenalinniveau i kroppen.

 

Derfor kan det som mennesker/ejer/flokleder være nødvendigt at gå ind og styre legen. Nu er der så stor forskel på de to hunde her aldersmæssigt at de nok ikke vil rende ind i følgende, men en del af min familie har en hund, der ved leg med jævnaldrende hunde ikke har fået respekteret sine grænser, og som følge deraf er begyndt at springe et par led af sine "nej, tak - nu vil jeg ikke mere" signaler over, og går for hurtigt til knurren. Det skyldes i høj grad at ingen af hundeejerne har været opmærksomme på, at legen burde være blevet kontrolleret og stoppet langt tidligere, da de i stedet er faldet i svime over, at hundene leger så godt sammen. Hvilket dybest set er det stik modsatte af hvordan situationen ser ud fra hundens side.

 

Det du skriver at hvalpen tit skal stoppes i legen, det passer meget godt med hvad jeg oplevede, den kunne næsten ikke slappe af igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Must love dogs
Jeg ser altid på den der er "underst" når hunde leger. I dette tilfælde hvalpen. Begge/ alle skal have det sjovt, ellers skal legen standses og kan hundene ikke selv, må de have hjælp.

 

Det jeg ser, især på det første billede, er en hvalp der sikkert ville gå lidt væk, hvis den turde bevæge sig. Ørerne er lagt tilbage og hovedet er holdt langt væk fra den voksne hund.

 

Billede 2 ser måske meget tilforladeligt ud men der er dog en stor forskel i de to hundes blik. Den voksne har et rimeligt afslappet blik mens hvalpen har meget store øjne og ørerne er stadig vendt bagud.

 

Det 3. billede er svært at se noget på, andet end at halen er holdt helt inde mellem bagbenene.

 

Det er muligt at jeg er i undertal men jeg vil nu fastholde at hvalpen skal have hjælp i leg med denne hund. Evt. ved at ejeren sidder på hug og kan give hvalpen et sikkert helle. Der er desuden den mulighed at legen læres af hvalpen, så den selv gør det samme når den engang bliver voksen og møder hvalpe.

 

Kan vi forresten ikke få nogle navne at sætte på hundene?, eller er det bare mig der ikke har været opmærksom nok.

 

Jo da :blink: de hedder Maja og Tyra, her har de lige et time-out.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...