Hop til indhold

Retriever - "jordens nemmeste hund"


Retrieveren
 Share

Recommended Posts

Gæst Miss_menelli
Engang var jeg på kursus med en top-lydighedstræner. Hun havde selvfølgelig BC'er. En af de ting, hun sagde, var at vi ikke skulle være bange for at gentage øvelser mere end de dengang foreskrevne tre gange i træk, for det kunne hundene sagtens klare. Det kunne den Schæfer/Lab/Broholmerblanding, jeg havde dengang, også sagtens. Men havde det været i dag, ville jeg nok have spurgt om hun ikke havde lyst til at teste teorien på min GD ;-)

Der er ingen absolutte sandheder, hvad angår hunde- bortset fra det, jeg lige sagde :mrgreen:

 

Om en hund er nem eller svær at træne, afhænger vel mest af de forventninger, man har til den. Jeg synes f.eks. at Vinnie er dygtig og lærenem - hendes måde at lære på passer bare ikke ind i systemet på et lydighedskursus. Hun skal have mange pauser og få gentagelser.

 

Så vil hun jo passe perfekt ind hos mig....

Træner med få gentagelser og mange pauser - Og er af den overbevisning at det er noget langt de fleste hunde har glæde af, uanset race.

Det er med til at skærpe koncentrationen og iveren efter at få lov at lave noget.

 

Så jeg tror det har meget at sige, hvilket lydighedskursus man kommer på :blink:

 

Og ellers enig.

Kender flere der ville give op temmelig hurtigt, hvis de skulle træne med mine hunde og jeg ved præcis hvilken type hund jeg arbejder bedst sammen med.

Så det handler jo også om smag og behag.

 

Men at trække en GD gennem et DcH B eller A program - Det gad jeg godt se.

Tror godt det kan lade sig gøre, måske ud over springet som absolut ikke kan være sundt for dem, men der er nok en grund til, at det ikke er den race der er den foretrukne til lydighed...

Som med så mange andre racer.

 

Omvendt har ejeren og deres præferencer måske også noget at sige.

Man ser jo også de her eksempler på hundefører, som ikke gider høre på, at deres hund ikke er egnet alene pga. den race og opnår fantastiske resultater "på trods" af hundens race.

F.eks har vi jo en langhåret gravhund i Elite klassen i DcH og derudover udtaget til årets hund i LP1.

Nå ja... Så kan han lige skrive Sporprøve og Nordisk spor på cv'et også!

Sååee....

Den hund kunne med den "forkerte" fører aldrig være kommet så langt som til C klassen, men fordi ejeren er monster dygtig og meeeega stædig (ingen skal fortælle hende hvad hun kan og ikke kan) så har de opnået de resultater.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 108
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Svare lige lidt samlet, da det er lettest. Sig endelig til hvis der er noget jeg har glemt at svare på, som I gerne vil have uddybet.

 

Jeg mener bare - min retriever synes det fedeste i verden er at snuse. Og hvis der oven i købet har været en løbsk tæve på pladsen, så kan jeg glemme alt om bold og godbidder. Men har så lært ham at arbejde først og så tæveduft bagefter :blink: (et total hit :mrgreen:). Og tænker at det må være det samme med eks. en spidshund - at finde den ultimative belønning. Min hund vil jo også hellere snuse til løbsk tæve end at gå lineføring. Men kan så godt se at min hund nok er mere "på" end visse spidshunde eks. er. (Undskyld til spidshundeejere - det er ikke for at hænge jer ud!).

 

Jeg siger ikke at en retriever er lige så svær som mange andre hunde. Den har jo alt andet lige et drive og vil som regel gerne. Så forstår godt at nogen føler at man kommer lettere til nogen ting, og det gør man sikkert også. Men så kan man jo så have andre udfordringer. Og det handler jo om at finde den belønning som virker bedst for netop sin hund, uanset race. For min hund er den ultimative belønning eks. at få lov at snuse. Men forstår udemærket det med at retrieveren tit er lidt lettere at motivere end mange andre hunde.

Jamen der har du jo sådan set kernen i det hele. Nogle racer har bare det drive, og vil gerne! Og har hunden ikke det - så er det virkelig svært at træne noget som helst. MEN! Dermed ikke sagt at man ikke har problemer - man har bare andre slags problemer! Dem ser/forstår andre bare ikke, men ser kun at man har en race der gider at træne om og om igen, og som aldrig bli'r træt af at gentage og gentage. De kan ikke se det som et problem at en retriever er for hurtig på sporet (jeg aner ikke selv hvad det betyder :engel: ), eller at en BC tænder så meget på farten at den river alle spring på en agilitybane, men gerne ta'r dem 1000 gange igen og igen.

 

Jeg forstår godt dem der har bordere og kan sagtens følge jer. I har ret I at det må være lidt af det samme.

 

Ang. racerne man ser i DcH programmet, så tror jeg også det handler om de typer af mennesker som vælger de her hunde, som eks. retrievere, bordere, schæfere osv. Og at man ser mange retrievere tror jeg skyldes at der findes SÅ mange retrievere / retrievere blandinger at det er helt naturligt at de har overvægt i konkurrencerne. Det synes jeg til dels også de har i bybilledet, så synes ikke det er så underligt.

 

Sporet synes jeg ikke er specielt mere retriever egnet end så mange andre hunde :vedikke: faktisk har nogle retrievere rigtig svært ved ikke at gå for stærkt på sporet. Har nu oplevet flere som har arbejdet intenst med at sætte farten ned, fordi retrieveren er så hurtig på sporet. Synes ikke jeg har oplevet at sporet plejer at være et problem for andre racer - det er da som regel noget de fleste hunde finder utrolig naturligt og elsker.

 

Ang. feltsøget så ja - en retriever er skabt til at søge. Men så har jeg eks. den udfordring (som før nævnt) at min hund suser rundt og ikke sætter farten ned og søger. Her kunne andre så have nogle andre udfordringer. Men synes da ikke det er specielt retriever - præget.

 

At apportere en træbuk er også unaturligt for en retriever som er meget blød i munden. De vil tit helst have bløde ting i munden.

 

Måske er jeg bare total på tværs - men jeg kan altså ikke se at DcH programmet er bedre egnet til eks. retrievere :blink:

Jeg kan så godt se at det er bedst egnet til store hunde, og jeg kan også godt se at man forventer noget præcision, fart osv. og at en mere selvstændig race måske hurtigere går død i det, og at der skal noget mere motivation til, end der eks. skal med min retriever. Men det har jo ikke noget med DcH programmet at gøre - sådan er det jo generelt med lydighedsprøver?

 

Åhh håber ikke det blev alt for rodet. Og beklager meget hvis jeg har fået trådt nogle spidshundeejere over tæerne - det er altså ikke min mening. Og jeg mener sagtens de kan lære, men jeg kan godt forstå at der er forskel på en retriever og på en spidshund eks.

Hvordan DcH-programmet kontra DKK's er bygget op, ved jeg ikke en døjt om. Men det ville da ikke undre mig om de hver især er bygget op sådan at de hver især passer den ene type hund bedre end den anden..? Og at ingen af dem er bygget op med f.eks. en fransk bulldog in mente - bare for at ta' et eksempel?? (ææælsker franske bulldogs, hvis nogen var i tvivl... :lun: )

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med gentagelser handler vel egentlig om motivation og belønning?

En klog træner sagde til mig: "hvis nu jeg sagde at for hver gang du satte dig ned på en stol og rejste dig igen, fik du 100 kr. Så vil du nok gøre det til du var øm i benene og havde tjent en klækkelig sum. Du siger nu stop og at du ikke gider mere. Nu tilbyder jeg dig så 1000 kr. for hver gang du rejser dig og sætter dig. Det vil du så nok gøre til du er godt syret til og ikke kan mere. Alligevel forhøjer jeg og tilbyder dig 10.000 kr. pr. gang. Tror du så ikke at du lige kan gøre det en ekstra gang?"

 

Jeg tror det er det samme med hundene. At hvis vi forhøjer belønningen, kan vi også forvente mere af hundene. Men jeg tror så at der er rigtig stor forskel på hvordan hunden oplever belønningen. Nogle hunde ville gøre det 1000 gange i træk for et stykke pølse. Mens andre hunde knap gider gøre det for en 400 g. bøf. Så jeg er enig i at det kan være svært at belønne hunden og finde en stor nok belønning. Og jeg er enig I at nogle hunde kan have brug for pause noget oftere og have et større behov for få gentagelser, fordi det er svært at belønne hunde med en god nok belønning, og det er svært at blive ved med at stige i belønning.

 

Klipper lige denne her enkelte sætning ud. Og svaret er Nej! Der er altså nogle racer/individer der simpelthen bare ikke GIDER at gentage - uanset hvor god belønningen er! Lige som der faktisk er nogle mennesker der ikke gider, har de fået de første 1.000,- så er de egentlig tilfredse der, det er mere værd for dem at sidde ned og hvile deres tilsyrede ben, uanset hvor meget man tilbyder dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

De kan ikke se det som et problem at en retriever er for hurtig på sporet (jeg aner ikke selv hvad det betyder :engel: ), eller at en BC tænder så meget på farten at den river alle spring på en agilitybane, men gerne ta'r dem 1000 gange igen og igen.

 

Jo, det kan jeg nu sagtens se som et problem - men i det mindste er i sgu da i gang :lol:

 

Ej, det var det jeg mente med at man jo arbejder masser ALLESAMMEN, bare med forskellige ting. Jeg arbejder mega meget på overhovedet at få hunden til at pløje en godbid og så det der med at fokusere på een ting af gangen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Hvordan DcH-programmet kontra DKK's er bygget op, ved jeg ikke en døjt om. Men det ville da ikke undre mig om de hver især er bygget op sådan at de hver især passer den ene type hund bedre end den anden..? Og at ingen af dem er bygget op med f.eks. en fransk bulldog in mente - bare for at ta' et eksempel?? (ææælsker franske bulldogs, hvis nogen var i tvivl... :lun: )

 

DcH's program indebære en stor del mere "hundearbejde" i den forstand at hunden skal arbejde selvstændigt med søg.

 

Der er spor, feltsøg og rundering/eftersøgning, som er de øvelser der virkelig batter pointmæssigt, hvor de ikke findes i DKK's program.

Så det giver jo sig selv, at hvis man virkelig vil noget indenfor DcH, så skal man vælge en hund der har anlæg for naturligt at ville søge og løbe og har en udpræget lyst til netop det.

 

Hvor DKK er fantastisk til bc'er og andre racer der kan tåle mange, mange gentagelser før man har trænet en detalje til perfektion.

Der er DcH lidt mere overbærende med småting.

 

(Flot jeg har en bc til DcH lydighed :mrgreen:)

 

Og nej... der er vel kun rally der passer til dem der ikke kan løbe AG og ikke kan klare en eftersøgning. :hmm:

Eller dog dancing - Der kan en buller vel også være med?!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan DcH-programmet kontra DKK's er bygget op, ved jeg ikke en døjt om. Men det ville da ikke undre mig om de hver især er bygget op sådan at de hver især passer den ene type hund bedre end den anden..? Og at ingen af dem er bygget op med f.eks. en fransk bulldog in mente - bare for at ta' et eksempel?? (ææælsker franske bulldogs, hvis nogen var i tvivl... :lun: )

 

Du forstår lige at forklare det jeg ikke selv formåede - tak :bighug:

 

Nej det er ikke bygget til en fransk :mrgreen: det er lydighedsøvelser, og kræver en hvis fysik. Desværre er det heller ikke særlig egnet til små hunde, hvilket jeg synes er enormt ærgeligt! Og ja, det er et lydighedsprogram og egner sig bedst til hunde der er lidt "normalt" bygget :oops: undskyld mit ordvalg, men de er lidt "sjovt" bygget.

Og det er selvfølgelig egnet til hunde som elsker at arbejde med netop de øvelser lydighed byder på. Der er altså ikke trække øvelser, som en slædehund jo ville elske. Så det er selvfølgelig bygget op om hunde som er gode til lydighed. Men mener ikke det er mere egnet til en retriever end det er til en anden arbejdsvillig race.

 

(psst når hunden går hurtigt på sporet så ræser den afsted og risikere at gå over genstande eller knæk. Altså har den alt for meget fart på og har ikke det dybe grundige søg)

 

Og mange tak for en god og spændende debat - jeg bliver endda selv meget klogere på hvad det egentlig er der sker og menes om eks. retrievere :mrgreen: og at det ikke betyder at være negativt, men måske mere (fra nogens side) er uvidenhed om at en retriever ejer så bare har nogle andre udfordringer. (og det samme gælder jo så for borderen kan jeg forestille mig og udlede af denne tråd).

Link til indlæg
Del på andre sites

Klipper lige denne her enkelte sætning ud. Og svaret er Nej! Der er altså nogle racer/individer der simpelthen bare ikke GIDER at gentage - uanset hvor god belønningen er! Lige som der faktisk er nogle mennesker der ikke gider, har de fået de første 1.000,- så er de egentlig tilfredse der, det er mere værd for dem at sidde ned og hvile deres tilsyrede ben, uanset hvor meget man tilbyder dem.

Tvivler på at Bill Gates ville fortsætte. :slem: Jeg ville derimod blive ved til jeg besvimede. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, det kan jeg nu sagtens se som et problem - men i det mindste er i sgu da i gang :lol:

 

Ej, det var det jeg mente med at man jo arbejder masser ALLESAMMEN, bare med forskellige ting. Jeg arbejder mega meget på overhovedet at få hunden til at pløje en godbid og så det der med at fokusere på een ting af gangen.

 

Jamen det er også lidt det jeg mener. Vi har alle problemer - bare forskellige problemer. Det kan godt være at Iso har nogle flotte felter og en allerhelvedes drive på banen - men vi bli'r sq alligevel overhalet indenom af hunde der (i sammenligning) lunter banen rundt, men som ikke river halvdelen af alle spring..! Jeg har et HYR med at få hende til at ikke rive, medens den anden virkelig skal arbejde på farten - hvilket problem vil man helst ha'? Jeg må tilstå at det passer mig bedst med en Iso... :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Klipper lige denne her enkelte sætning ud. Og svaret er Nej! Der er altså nogle racer/individer der simpelthen bare ikke GIDER at gentage - uanset hvor god belønningen er! Lige som der faktisk er nogle mennesker der ikke gider, har de fået de første 1.000,- så er de egentlig tilfredse der, det er mere værd for dem at sidde ned og hvile deres tilsyrede ben, uanset hvor meget man tilbyder dem.

 

Netop som jeg også skrev i selv samme indlæg :mrgreen: Sætter det lige ind igen:

Jeg tror det er det samme med hundene. At hvis vi forhøjer belønningen, kan vi også forvente mere af hundene. Men jeg tror så at der er rigtig stor forskel på hvordan hunden oplever belønningen. Nogle hunde ville gøre det 1000 gange i træk for et stykke pølse. Mens andre hunde knap gider gøre det for en 400 g. bøf. Så jeg er enig i at det kan være svært at belønne hunden og finde en stor nok belønning. Og jeg er enig I at nogle hunde kan have brug for pause noget oftere og have et større behov for få gentagelser, fordi det er svært at belønne hunde med en god nok belønning, og det er svært at blive ved med at stige i belønning.

 

og med det mener jeg faktisk det samme som det du har skrevet :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Du forstår lige at forklare det jeg ikke selv formåede - tak :bighug:

 

Nej det er ikke bygget til en fransk :mrgreen: det er lydighedsøvelser, og kræver en hvis fysik. Desværre er det heller ikke særlig egnet til små hunde, hvilket jeg synes er enormt ærgeligt! Og ja, det er et lydighedsprogram og egner sig bedst til hunde der er lidt "normalt" bygget :oops: undskyld mit ordvalg, men de er lidt "sjovt" bygget.

Og det er selvfølgelig egnet til hunde som elsker at arbejde med netop de øvelser lydighed byder på. Der er altså ikke trække øvelser, som en slædehund jo ville elske. Så det er selvfølgelig bygget op om hunde som er gode til lydighed. Men mener ikke det er mere egnet til en retriever end det er til en anden arbejdsvillig race.

"Arbejdsvillig race", skriver du nu selv... Og hvilke racer er "arbejdsvillige", og hvilke racer har de mennesker der siger at "alle kan træne en retriever"..? Jeg vil næsten vædde med at der er de mennesker der selv har en mindre arbejdsvillig race..?

(psst når hunden går hurtigt på sporet så ræser den afsted og risikere at gå over genstande eller knæk. Altså har den alt for meget fart på og har ikke det dybe grundige søg)

Tak!

Og mange tak for en god og spændende debat - jeg bliver endda selv meget klogere på hvad det egentlig er der sker og menes om eks. retrievere :mrgreen: og at det ikke betyder at være negativt, men måske mere (fra nogens side) er uvidenhed om at en retriever ejer så bare har nogle andre udfordringer. (og det samme gælder jo så for borderen kan jeg forestille mig og udlede af denne tråd).

Jeg synes også det er en rigtig god og spændende debat! :5up:

Tvivler på at Bill Gates ville fortsætte. :slem: Jeg ville derimod blive ved til jeg besvimede. :blink:

Lige for øjeblikket ville jeg sq også... I en bedre måned - not so much... :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

DcH's program indebære en stor del mere "hundearbejde" i den forstand at hunden skal arbejde selvstændigt med søg.

 

Der er spor, feltsøg og rundering/eftersøgning, som er de øvelser der virkelig batter pointmæssigt, hvor de ikke findes i DKK's program.

Så det giver jo sig selv, at hvis man virkelig vil noget indenfor DcH, så skal man vælge en hund der har anlæg for naturligt at ville søge og løbe og har en udpræget lyst til netop det.

 

Hvor DKK er fantastisk til bc'er og andre racer der kan tåle mange, mange gentagelser før man har trænet en detalje til perfektion.

Der er DcH lidt mere overbærende med småting.

 

(Flot jeg har en bc til DcH lydighed :mrgreen:)

 

Og nej... der er vel kun rally der passer til dem der ikke kan løbe AG og ikke kan klare en eftersøgning. :hmm:

Eller dog dancing - Der kan en buller vel også være med?!

 

Men borderen er da avlet til at arbejde på får - også på lang afstand? Det er jo derfor den har sine flotte farver - så hyrden kan se hvad der er for og bag på hunden når han/hun skal direagere hunden :mrgreen:

Så den eneste øvelse der måske ikke passer til en BC (som jeg ser det) er feltsøget som er rimelig selvstændigt. De andre øvelser er jo i et tæt samarbejde med føren :vedikke: rundering har hunden jo fået en direkte opgave - præcis som den ville få på en flok får? bare for at komm med et eksempel. Men altså det er sådan jeg ser det i teorien - måske praksis er noget helt andet :mrgreen: jeg kan ikke helt udtale mig om det, for jeg har jo ikke arbejdet med en border, så det kan være jeg tager helt fejl. Jeg mener bare ikke at en retriever passer bedre ind i DcH programmet end en border collie gør :vedikke: Om det så skyldes min manglende erfaring på området skal jeg ikke kunne udtale mig om :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Netop som jeg også skrev i selv samme indlæg :mrgreen: Sætter det lige ind igen:

Jeg tror det er det samme med hundene. At hvis vi forhøjer belønningen, kan vi også forvente mere af hundene. Men jeg tror så at der er rigtig stor forskel på hvordan hunden oplever belønningen. Nogle hunde ville gøre det 1000 gange i træk for et stykke pølse. Mens andre hunde knap gider gøre det for en 400 g. bøf. Så jeg er enig i at det kan være svært at belønne hunden og finde en stor nok belønning. Og jeg er enig I at nogle hunde kan have brug for pause noget oftere og have et større behov for få gentagelser, fordi det er svært at belønne hunde med en god nok belønning, og det er svært at blive ved med at stige i belønning.

 

og med det mener jeg faktisk det samme som det du har skrevet :D

 

Okay, jeg havde ikke læst det godt nok... :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er jo også hvad man selv er til og føler er dejligt at arbejde med, altså er man til en lynhurtig hund eller er man til en tænker? De forskellige typer må jo også have hver deres punkter (overordnet) som man skal arbejde mere med.

 

Er meget enig! Og det er jo fedt at der findes så mange racer som passer til forskellige typer mennesker! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Netop som jeg også skrev i selv samme indlæg :mrgreen: Sætter det lige ind igen:

Jeg tror det er det samme med hundene. At hvis vi forhøjer belønningen, kan vi også forvente mere af hundene. Men jeg tror så at der er rigtig stor forskel på hvordan hunden oplever belønningen. Nogle hunde ville gøre det 1000 gange i træk for et stykke pølse. Mens andre hunde knap gider gøre det for en 400 g. bøf. Så jeg er enig i at det kan være svært at belønne hunden og finde en stor nok belønning. Og jeg er enig I at nogle hunde kan have brug for pause noget oftere og have et større behov for få gentagelser, fordi det er svært at belønne hunde med en god nok belønning, og det er svært at blive ved med at stige i belønning.

 

og med det mener jeg faktisk det samme som det du har skrevet :D

 

Jeg bliver altså nødt til at sige at der er noget, du ikke forstår. Det handler ikke kun om motivation og belønning, og belønningens værdi. Det handler også om faktorer som f.eks. stress, og om at nogle hunde "tænker forud" og tilbyder den adfærd, de tror du ønsker, inden du rent faktisk har bedt om noget. Og så er jeg overbevist om at en GD tænker: "Hvorfor beder du mig om det samme, som jeg lige har gjort? Det kan vist ikke passe, jeg gør bare noget andet."

Link til indlæg
Del på andre sites

Men borderen er da avlet til at arbejde på får - også på lang afstand? Det er jo derfor den har sine flotte farver - så hyrden kan se hvad der er for og bag på hunden når han/hun skal direagere hunden :mrgreen:

Så den eneste øvelse der måske ikke passer til en BC (som jeg ser det) er feltsøget som er rimelig selvstændigt. De andre øvelser er jo i et tæt samarbejde med føren :vedikke: rundering har hunden jo fået en direkte opgave - præcis som den ville få på en flok får? bare for at komm med et eksempel. Men altså det er sådan jeg ser det i teorien - måske praksis er noget helt andet :mrgreen: jeg kan ikke helt udtale mig om det, for jeg har jo ikke arbejdet med en border, så det kan være jeg tager helt fejl. Jeg mener bare ikke at en retriever passer bedre ind i DcH programmet end en border collie gør :vedikke: Om det så skyldes min manglende erfaring på området skal jeg ikke kunne udtale mig om :genert:

 

Skal ikke gøre mig klog på DcH's program... Men BC'en arbejder ufatteligt selvstændigt også på får. Det ser man ikke mindst hvis man er en tumpe til at læse får, eller en tumpe til at løbe agility (jeg opfylder selv begge krav! :mrgreen: ), hvor BC'en simpelthen selv ta'r over, og gør arbejdet selv! Selv om det ser ud som at føreren styrer hvert et skridt hunden ta'r, så læser BC'en selv fårene og arbejder ret selvstændigt ud fra det. Har føreren læst fårene forkert, og hunden er stærk nok (og believe me, nogle BC'ere kan være viiiirkelig stærke!) så siger de "skråt op med dig, tumpe" og kører showet på egen hånd. Så det selvstændige ligger så absolut også til BC'eren! Endnu et af de "problemer" vi har at slås med... :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bliver altså nødt til at sige at der er noget, du ikke forstår. Det handler ikke kun om motivation og belønning, og belønningens værdi. Det handler også om faktorer som f.eks. stress, og om at nogle hunde "tænker forud" og tilbyder den adfærd, de tror du ønsker, inden du rent faktisk har bedt om noget. Og så er jeg overbevist om at en GD tænker: "Hvorfor beder du mig om det samme, som jeg lige har gjort? Det kan vist ikke passe, jeg gør bare noget andet."

 

Det der tror jeg du har virkelig ret i! Sådan føles det i hvert fald nogle gange, når man arbejder med meget forskellige racer på holdet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener bare - min retriever synes det fedeste i verden er at snuse. Og hvis der oven i købet har været en løbsk tæve på pladsen, så kan jeg glemme alt om bold og godbidder. Men har så lært ham at arbejde først og så tæveduft bagefter :blink: (et total hit :mrgreen:). Og tænker at det må være det samme med eks. en spidshund - at finde den ultimative belønning. Min hund vil jo også hellere snuse til løbsk tæve end at gå lineføring. Men kan så godt se at min hund nok er mere "på" end visse spidshunde eks. er. (Undskyld til spidshundeejere - det er ikke for at hænge jer ud!).

 

 

Forresten, angående retriever og løbsk tæve duft, jeg har flere gange hørt og læst at der er flere retrievere som simpelthen er FOR dameglade og det muligvis kan have noget med avlen at gøre, altså som i andre racer også, hvor man avler efter udseende og hanhunden skal se MEGET hanhundeagtig ud men samtidigt får alt for meget testosteron, som så igen gør det sværere at få det ud af hunden som den egentlig er lavet til, fordi den bare tænker på damer hele tiden.

 

Og alt snakken om brune labradors som er avlet væk fra at gide at apportere. Tror slet ikke det er alle brune labrador'er, men har da hørt om det flere gange.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Men borderen er da avlet til at arbejde på får - også på lang afstand? Det er jo derfor den har sine flotte farver - så hyrden kan se hvad der er for og bag på hunden når han/hun skal direagere hunden :mrgreen:

Så den eneste øvelse der måske ikke passer til en BC (som jeg ser det) er feltsøget som er rimelig selvstændigt. De andre øvelser er jo i et tæt samarbejde med føren :vedikke: rundering har hunden jo fået en direkte opgave - præcis som den ville få på en flok får? bare for at komm med et eksempel. Men altså det er sådan jeg ser det i teorien - måske praksis er noget helt andet :mrgreen: jeg kan ikke helt udtale mig om det, for jeg har jo ikke arbejdet med en border, så det kan være jeg tager helt fejl. Jeg mener bare ikke at en retriever passer bedre ind i DcH programmet end en border collie gør :vedikke: Om det så skyldes min manglende erfaring på området skal jeg ikke kunne udtale mig om :genert:

 

Uha - det var skam ikke ment, som at et bc ikke passer til DcH programmet.

De passer bare ENDNU bedre til DKK :lol:

 

En bc' er bare avlet til at gå mere på synet, end på næsen som en retriever er.

Hvis man har en bc' med meget stor fokus på synet, så får man nogle udfordringer i søge arbejdet - bla. eftersøgningen kan byde på en del udfordringer, da de kan have en tendens til at gå for meget på synet og for lidt på færten.

De er ikke fødte apportører og hoooold da op hvor er der stor forskel på om de vil bide om noget eller ej.

 

Alt sammen kan trænes og behøver overhovedet ikke være det mindste problem - Men bc'en er bare af natur knap så stærk på næsearbejdet, som en retriever.

 

Skal ikke gøre mig klog på DcH's program... Men BC'en arbejder ufatteligt selvstændigt også på får. Det ser man ikke mindst hvis man er en tumpe til at læse får, eller en tumpe til at løbe agility (jeg opfylder selv begge krav! :mrgreen: ), hvor BC'en simpelthen selv ta'r over, og gør arbejdet selv! Selv om det ser ud som at føreren styrer hvert et skridt hunden ta'r, så læser BC'en selv fårene og arbejder ret selvstændigt ud fra det. Har føreren læst fårene forkert, og hunden er stærk nok (og believe me, nogle BC'ere kan være viiiirkelig stærke!) så siger de "skråt op med dig, tumpe" og kører showet på egen hånd. Så det selvstændige ligger så absolut også til BC'eren! Endnu et af de "problemer" vi har at slås med... :roll:

 

Og så har de en giga aktions radius - HVOR stor en aktionsradius de kan have kom faktisk lidt bag på mig, selvom det selvfølgelig er fuldstændig indlysende.

Det kombineret med at de nogle gange absolut mener, at de selv har fuldstændig styr på hvad der skal ske kan godt være ret interessant. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal ikke gøre mig klog på DcH's program... Men BC'en arbejder ufatteligt selvstændigt også på får. Det ser man ikke mindst hvis man er en tumpe til at læse får, eller en tumpe til at løbe agility (jeg opfylder selv begge krav! :mrgreen: ), hvor BC'en simpelthen selv ta'r over, og gør arbejdet selv! Selv om det ser ud som at føreren styrer hvert et skridt hunden ta'r, så læser BC'en selv fårene og arbejder ret selvstændigt ud fra det. Har føreren læst fårene forkert, og hunden er stærk nok (og believe me, nogle BC'ere kan være viiiirkelig stærke!) så siger de "skråt op med dig, tumpe" og kører showet på egen hånd. Så det selvstændige ligger så absolut også til BC'eren! Endnu et af de "problemer" vi har at slås med... :roll:

 

Så kan det være jeg har misforstået MM (Undskyld MM :-D). Jeg forstod det sådan at hun mente at det var svært for borderen at arbejde selvstændigt i de store øvelser, fordi det er en meget samarbejdsvillig hund :stupid: måske jeg bare skulle gå i seng og læse/skrive bedre i morgen :roll::mrgreen:

 

 

Tak for alle jeres svar. Jeg er allerede blevet lidt klogere på det. Tænker nu at nogle folk ser at retrievere er gode til at byde ind og som regel godt kan lide at arbejde og er forholdsvis lette at motivere, og det får det til at se enormt let ud at træne dem. Hvilket det jo så til dels også er :hmm: men at der så er andre udfordringer som nogle folk måske ikke lige er opmærksomme på.

Tak for hjælpen med at opklare min undren :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det sværeste for mig, ville være en border, for de forstår ikke, at jeg laver fejl, men tager alt alvorligt - var på et hold, med en, der klikkede lige så kikset som mig og hendes border lavede længre og længre kæder (trænede felt og den endte med at stå pænt på feltet, men lavede et helt cirkusnummer, mens den stod der, løftede forben, bagben, kiggede til højre, løfte ben etc).

 

Bare nysgerrig - hvorfor er lydighed ikke til små hunde? Bortset fra springet, som er urimeligt højt for små.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uha - det var skam ikke ment, som at et bc ikke passer til DcH programmet.

De passer bare ENDNU bedre til DKK :lol:

 

En bc' er bare avlet til at gå mere på synet, end på næsen som en retriever er.

Hvis man har en bc' med meget stor fokus på synet, så får man nogle udfordringer i søge arbejdet - bla. eftersøgningen kan byde på en del udfordringer, da de kan have en tendens til at gå for meget på synet og for lidt på færten.

De er ikke fødte apportører og hoooold da op hvor er der stor forskel på om de vil bide om noget eller ej.

 

Alt sammen kan trænes og behøver overhovedet ikke være det mindste problem - Men bc'en er bare af natur knap så stærk på næsearbejdet, som en retriever.

 

 

 

Og så har de en giga aktions radius - HVOR stor en aktionsradius de kan have kom faktisk lidt bag på mig, selvom det selvfølgelig er fuldstændig indlysende.

Det kombineret med at de nogle gange absolut mener, at de selv har fuldstændig styr på hvad der skal ske kan godt være ret interessant. :mrgreen:

 

Nu tror jeg at jeg forstår så :mrgreen: tak for opklaringen ;-)

Jamen det er selvfølgelig rigtigt, de er avlet til at bruge snuden (Bare barney dog vil bruge den på de rigtige tidspunkter :stupid:).

Link til indlæg
Del på andre sites

Det sværeste for mig, ville være en border, for de forstår ikke, at jeg laver fejl, men tager alt alvorligt - var på et hold, med en, der klikkede lige så kikset som mig og hendes border lavede længre og længre kæder (trænede felt og den endte med at stå pænt på feltet, men lavede et helt cirkusnummer, mens den stod der, løftede forben, bagben, kiggede til højre, løfte ben etc).

 

:lol: Det ville jeg gerne have set.

 

Bare nysgerrig - hvorfor er lydighed ikke til små hunde? Bortset fra springet, som er urimeligt højt for små.

 

Bortset fra spring ved jeg heller ikke, vi gik sammen med 2 (brødre) ret små terriere, sådan lidt ru pels og en lille smule overskæg, de var ok gode. Og på AG holdet går vi med en boston terrier der går den sygeste, flotteste plads jeg nooooogensinde har set! Altså vi begyndte allesammen at ah'e og åh'e og begyndte at småklappe første gang vi så det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...