Hop til indhold

Retriever - "jordens nemmeste hund"


Retrieveren
 Share

Recommended Posts

Jeg synes tit man hører (eller læser, også herinde) at en retriever (oftest står der labrador, men også nogen gange bare retriever), er så let at træne, ikke behøver meget motion osv.

 

Og synes også der kan være en tendens til at folk tror man er kommet enormt let til alting, fordi man har valgt en retriever. Eks. har jeg flere gange hørt at det er snyd fordi jeg ikke har haft problemer med apporten, fordi min hund jo er født til det. Men fakta er at jeg faktisk har arbejdet meget med apport, for at få den til at blive som jeg gerne vil have den, og jeg har også haft en lang periode hvor jeg måtte træne det rigtig meget. Og nej, min hund er faktisk ikke voldsom apportlysten, selvom han er en retriever. Så føler bestemt ikke at jeg er kommet lettere til apporten end så mange andre :vedikke:

 

Synes bare der er sådan en tendens til at nogen tror man kommer sovende til det hele, fordi det er en retriever man har, og den er så nem! Ja det er en let og nem hund, og jeg elsker at have retriever. Det er jo ikke uden grund. Men er bare ikke enig i den holdning at det er SÅÅÅ meget lettere at træne en retriever end mange andre hunde.

 

Eks. så er min retriever ikke særlig boldfikseret (det har vi dog trænet på så det er blevet meget bedre), og han er heller ikke særlig madglad. Det giver lidt en udfordring med træningen nogen gange. Alligevel hører man ofte "jamen det er jo let at træne din hund, for den elsker mad fordi det er en retriever". Suk.

 

Bliver bare lidt øv over at folk tror alting bare har været nemt, for det har det ikke altid. Vi har også arbejder med en masse ting, og vi har også taget nogle kampe som skulle tages (altså ikke i bogstaveligste forstand :blink:).

 

Og ang. motion og aktivering så mener jeg at en retriever har krav på begge dele, og ikke bør spises af med 1/2 time i flexline om dagen. Den vil sikkert affinde sig med det, men det vil ikke være rimeligt overfor den.

 

Vil lige tilføje at jeg godt ved at en retriever ER lettere end visse andre racer, men det betyder jo ikke at det ikke har krævet en masse arbejde at træne hunden alligevel. Og bliver lidt harm når folk med en eks. selvstændig race påpeger at det er let for én, fordi man jo har en retriever. Ja det er måske LETTERE for mig med nogle ting, men det betyder ikke at det er let. (Og så køb da en retriever hvis du synes den er så meget lettere lille dame med en spidshund :mrgreen:)

 

Altså nu skal det ikke forståes som at jeg går og hidser mig op i tide og utide over det, og det er heller ikke myntet på nogle bestemte personer overhovedet, det er mere en generel undren. Så nu vil jeg rigtig gerne ligge op til debat omkring det:

 

Hvad mener I andre med retrievere? Hører I også disse ting?

 

Hvad med jer der ikke har retrieverer? Hvordan opfatter i retrieveren, og mener I at man kommer let til tingene med en retriever?

 

Mvh. en måske nærtagende HF-bruger :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 108
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Gæst Miss_menelli

Så skulle du prøve at have en border collie eller en blanding af en bc.

Når man har sådan en, så behøver man slet ikke træne - hunden kan jo bare det hele.....

 

Må have købt nogen der ikke er helt korrekte.... For de kan mystisk nok ikke alting af sig selv.

Edit, siri kom først.. men beviser bare pointen :o)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænkte faktisk godt på bordere da jeg oprettede indlægget :blink: Men synes at forskellen er at mange har den opfattelse at en BC kræver rigtig meget motion og aktivering, og på den måde synes jeg forskellen slår igennem. Altså at ikke hvem som helst kan have og træne en border, men at alle kan have og træne en retriever :roll:

Men nu er jeg ikke selv border ejer så måske jeg bare tager fuldstændig fejl :mrgreen: Ved jo ikke hvordan I oplever det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da nemt med en retriever (siger søster med et glimt i øjet)..

udfordringer!? du aner ikke hvad du snakker om, prøv en schæfer, og du vil opdage at du kommer let til alting med en retriever!! ;):D

 

skal du låne Darko den kommende uge? :)

 

Mon ikke hver race giver hver sine udfordringer, nogle mere end andre :)

 

Kære søster - så køb dig da en retriever hvis den er så meget lettere :blink:

 

Kan lige nævne en udfordring som jeg har som du ikke har. Barney har længere radius og mere snuse-sans i skoven, og kræver derfor mere træning i at være med på skovture end Darko. Så det er altså ikke ALTING vi kommer lettere til :fornaermet:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om jeg vil sige at Retrievere nødvendigvis altid er nemmere. Det er bare sådan at de lydighedsprogrammer, der trænes de fleste steder, er indrettet meget efter specielt Retrievere og hyrdehunde (herunder Schæfer), fordi det traditionelt er de racer, der er de mest almindelige brugshunde. Derfor er det forholdsmæssigt nemmere for den gennemsnitlige Retriever at få et godt prøveresultat, end for mange andre racer.

Skulle man tilrettelægge et træningsprogram, der bedst udnytter f.eks. slædehundes eller mastiffers specielle egenskaber, tror jeg det kom til at se lidt anderledes ud.

 

Der, hvor jeg lægger vægt på hvilken race folk har, er når f.eks. en instruktør eller adfærdsbehandler selv har en Retriever eller hyrdehund, og vil gøre sig klog på racer med en helt anden adfærd. Så vil jeg nok spørge om vedkommendes baggrund og erfaring med netop den race.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om jeg vil sige at Retrievere nødvendigvis altid er nemmere. Det er bare sådan at de lydighedsprogrammer, der trænes de fleste steder, er indrettet meget efter specielt Retrievere og hyrdehunde (herunder Schæfer), fordi det traditionelt er de racer, der er de mest almindelige brugshunde. Derfor er det forholdsmæssigt nemmere for den gennemsnitlige Retriever at få et godt prøveresultat, end for mange andre racer.

Skulle man tilrettelægge et træningsprogram, der bedst udnytter f.eks. slædehundes eller mastiffers specielle egenskaber, tror jeg det kom til at se lidt anderledes ud.

 

Der, hvor jeg lægger vægt på hvilken race folk har, er når f.eks. en instruktør eller adfærdsbehandler selv har en Retriever eller hyrdehund, og vil gøre sig klog på racer med en helt anden adfærd. Så vil jeg nok spørge om vedkommendes baggrund og erfaring med netop den race.

 

Men jeg synes jo netop ikke at DcH´s program er indrettet specielt til schæfer eller retriever? Det er da ikke lettere at gå lineføring med en retriever end det er med en spidshund? Måske feltsøget er lettere for en retriever, men så har jeg eks. bare den udfordring at det første minut spæner min hund rundt uden at finde genstande, fordi han elsker at løbe og først søger mere koncentreret efter et minut. Der kunne en anden type hund få flere point for selve søget.

Det eneste sted DcH ikke tager hensyn til alle racer er at de små hunde har svært ved at være med i de højere klasser.

 

Om andre programmer tager hensyn skal jeg ikke kunne sige, kender ikke lige dem alle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om jeg vil sige at Retrievere nødvendigvis altid er nemmere. Det er bare sådan at de lydighedsprogrammer, der trænes de fleste steder, er indrettet meget efter specielt Retrievere og hyrdehunde (herunder Schæfer), fordi det traditionelt er de racer, der er de mest almindelige brugshunde. Derfor er det forholdsmæssigt nemmere for den gennemsnitlige Retriever at få et godt prøveresultat, end for mange andre racer.

Skulle man tilrettelægge et træningsprogram, der bedst udnytter f.eks. slædehundes eller mastiffers specielle egenskaber, tror jeg det kom til at se lidt anderledes ud.

 

Der, hvor jeg lægger vægt på hvilken race folk har, er når f.eks. en instruktør eller adfærdsbehandler selv har en Retriever eller hyrdehund, og vil gøre sig klog på racer med en helt anden adfærd. Så vil jeg nok spørge om vedkommendes baggrund og erfaring med netop den race.

 

Kan lige nævne at vi eks. har en old english bulldog på holdet som klarer sig rigtig fint og er fint på højde med de andre hunde på holdet. Kan ikke se at den på nogen måde har sværer ved nogle af øvelserne end de andre hunde? faktisk klare hun sig rigtig rigtig godt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænkte faktisk godt på bordere da jeg oprettede indlægget :blink: Men synes at forskellen er at mange har den opfattelse at en BC kræver rigtig meget motion og aktivering, og på den måde synes jeg forskellen slår igennem. Altså at ikke hvem som helst kan have og træne en border, men at alle kan have og træne en retriever :roll:

Men nu er jeg ikke selv border ejer så måske jeg bare tager fuldstændig fejl :mrgreen: Ved jo ikke hvordan I oplever det.

 

Jo, vi lever nok lidt under de samme "fordomme" - om end på forskellige måder. Jeg tror at begge racer (eller rettere sagt retrieverracerne og nogle af hydrehunderacerne) havner under den der "det er sååå taknemmeligt og nemt at træne sådan én", fordi det jo ét eller andet sted er nemt - eller nærmere bestemt taknemmeligt! For de er da taknemmelige at træne, sammenlignet med så mange andre racer. Okay at netop din retriever ikke er voldsomt madglad, ikke er den fødte apportør, eller at min gamle bordercollie syntes at lineføring var dødsens kedeligt - men sammenlign det med den eurasier jeg havde på et hold, der bare gad NADA! Eller den xxxx, der bare ikke gider at gentage en øvelse to gange. Eller den xxx (som jeg har på hold lige nu) der ikke kan motiveres med hverken mad eller legetøj. Så er vores retrievere og hyrdehunde sq "nemme", fordi de gider at arbejde.

 

Men når det er sagt, så har BC'eren et helt andet tempo end en retriever - sådan meget generaliseret. Alt går bare vildt stærkt!!! Og det kan søreme være et problem for mange. Der er retrieverens tempo måske mere lettilgængeligt. Ikke at forveksle med stress, dog.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Jeg tænkte faktisk godt på bordere da jeg oprettede indlægget :blink: Men synes at forskellen er at mange har den opfattelse at en BC kræver rigtig meget motion og aktivering, og på den måde synes jeg forskellen slår igennem. Altså at ikke hvem som helst kan have og træne en border, men at alle kan have og træne en retriever :roll:

Men nu er jeg ikke selv border ejer så måske jeg bare tager fuldstændig fejl :mrgreen: Ved jo ikke hvordan I oplever det.

 

Jeg har så afsindig mange gange hørt, at folk der ellers var imponerede over min hund på banerne, pludselig synes det var knap så imponerende når de hørte han er en bc blanding.

Så kommer man pludselig sovende til det hele - Alene fordi det er intelligente hund.

 

Ja tak.... Men at arbejde med den intelligens og det drive (især i Bamse, som køre væsentlig højere end de fleste bc'er) er sgu' ikke noget man bare lige gør.

Der oplever jeg rigtig, rigtig tit, at mange mener, at ALLE kan træne en bc og det bare er skide-mega nemt og man må være en halvdum træner, hvis hunden ikke går konkurrencer inden den er et år.

 

Enig i, at folk advare noget mere mod bc'ens aktivitets niveau, men lige på træningsdelen, så tror jeg folk dømmer bc'en som værende væsentlig nemmere at træne med en retriever.

Sådan oplever jeg det i hvertfald når jeg er ude på banerne sammen med et kæmpe overtal af retrieverfolk som ikke har mødt ret mange bc'er IRL og som vist tror jeg er kommet sovende til alting. :mrgreen:

 

Men jeg synes jo netop ikke at DcH´s program er indrettet specielt til schæfer eller retriever? Det er da ikke lettere at gå lineføring med en retriever end det er med en spidshund? Måske feltsøget er lettere for en retriever, men så har jeg eks. bare den udfordring at det første minut spæner min hund rundt uden at finde genstande, fordi han elsker at løbe og først søger mere koncentreret efter et minut. Der kunne en anden type hund få flere point for selve søget.

Det eneste sted DcH ikke tager hensyn til alle racer er at de små hunde har svært ved at være med i de højere klasser.

 

Om andre programmer tager hensyn skal jeg ikke kunne sige, kender ikke lige dem alle.

 

Der er jeg så ikke enig - Især DcH's program er perfekt til de fleste retriever racer.

Det er også dem man ser flest af på konkurrencebanerne.

De fleste retrivere har også ganske fornuftige anlæg for at gå nogle super spor - Som jo virkelig batter så snart man er ude af "sandkassen" i C.

At netop din hund ikke har samme motivation for søget, som de fleste andre retrivere er jo ikke nok til at generalisere på :blink:

 

I DKK så ser man nok typisk flest bc'er, fordi at der kræves så meget præcision, at øvelserne skal gentages, korrigeres, gentages og trænes noget mere, før detaljerne er OK.

Det er jo svært at få de helt små detaljer på plads indenfor en rimelig tid, hvis man har en hund der ikke gider ret mange gentagelser.

 

Men synes faktisk det kan være sværere at gå en lineføring med en spidshund, end med en hyrdehund - De kan bare være væsentlig sværere at motivere og få til at holde koncentrationen.

Hvis der ikke var en forskel på hvor nemme programmerne er for de forskellige hunde, så ville man se meget, meget større variation i de repræsenterede racer på konkurencebanerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men jeg synes jo netop ikke at DcH´s program er indrettet specielt til schæfer eller retriever?

 

Der er vi så bare ikke enige :vedikke: Netop DcHs program er meget funderet i traditionel politi- og militærtræning.

Det er da ikke lettere at gå lineføring med en retriever end det er med en spidshund?

 

Jeg kender nogle spidshundeejere, der vil påstå det modsatte. De har problemer med dels at forhindre deres hund i at trække - som mange spidshunderacer jo netop er avlet til - og dels at holde koncentrationen oppe i den tid, øvelsen tager.

 

Kan lige nævne at vi eks. har en old english bulldog på holdet som klarer sig rigtig fint og er fint på højde med de andre hunde på holdet. Kan ikke se at den på nogen måde har sværer ved nogle af øvelserne end de andre hunde? faktisk klare hun sig rigtig rigtig godt :-)

 

Min OEB ville også klare sig fint på et almindeligt lydighedshold, men jeg har/har haft andre hunde, som f.eks. ikke kunne lære at apportere pga. hængelæber. Selvfølgelig er der nogle hunde med hængelæber, der apporterer fint, ligesom der er nogle spidshunde, der går fint lineføring, men mange af de pågældende typer har svært ved dele af programmet.

 

For nylig så jeg et program på Animal Planet om Amerikansk Bulldog, hvor der bl.a. var klip fra en lydighedkonkurrence med program specielt til denne race. Her indgik f.eks. udholdenhed og weightpull som del af programmet, og det ville sikkert have været svært for mange andre racer at gennemføre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det handler vel bare om, at nogle racer er avlet til at arbejde selvstændigt og det gør dem ikke umulige at træne, men det ligger ikke lige for, som med andre racer.

 

At få en selvstændig hund til IKKE at være selvstændig, er jo lige så svært som det er at få en toller til ikke at tolle ved en sø, eller retrievere til IKKE at hente det man kaster.

 

Men hvis man som hundeejer tager højde for sin hunds instinkter og personlige særheder/individuelle personlighed, er alle hunde jo for så vidt lige nemme eller svære at træne.

 

Jeg tror da sikkert, at nogle retriever-ejere ville mene at Taiki er svær at træne, men det er han ikke for os, fordi vi kan lide racen og hans særheder, og jeg elsker udfordringen i det. Omvendt har jeg svært ved retrievere, fordi jeg ikke kan læse dem særlig godt og simpelthen ikke har tålmodigheden der kræves, til virkelig at træne igennem og få sat øvelserne lige i skabet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det handler vel bare om, at nogle racer er avlet til at arbejde selvstændigt og det gør dem ikke umulige at træne, men det ligger ikke lige for, som med andre racer.

 

At få en selvstændig hund til IKKE at være selvstændig, er jo lige så svært som det er at få en toller til ikke at tolle ved en sø, eller retrievere til IKKE at hente det man kaster.

 

Men hvis man som hundeejer tager højde for sin hunds instinkter og personlige særheder/individuelle personlighed, er alle hunde jo for så vidt lige nemme eller svære at træne.

 

Jeg tror da sikkert, at nogle retriever-ejere ville mene at Taiki er svær at træne, men det er han ikke for os, fordi vi kan lide racen og hans særheder, og jeg elsker udfordringen i det. Omvendt har jeg svært ved retrievere, fordi jeg ikke kan læse dem særlig godt og simpelthen ikke har tålmodigheden der kræves, til virkelig at træne igennem og få sat øvelserne lige i skabet.

 

Selvfølgelig vil det der med "let at træne" altid være farvet af hvordan vi selv er, og hvilken race der derfor "passer til os". Men sådan generelt vil træning jo indebære et moment af "samarbejdsvilje", og også en hel masse "gentagelse af øvelser/momenter" - og der er der bare nogle racer der står af, og nogle der gladelig laver den samme øvelse 100 gange. Og det er vel også noget der falder ind under "let/nem at træne"..?

Link til indlæg
Del på andre sites

Især DcH's program er perfekt til de fleste retriever racer.

Det er bl.a derfor vi ikke går til lydighedstræning i DcH.

Øvelserne er bare ikke lavet til fx spidshunde :-)

Hun gider ikke apportere ting (hun kan godt lære det, men det vil tage flere år), hun vil gerne hente det, men hun kan absolut ikke se det sjove i, at man bare skal aflevere og så lege med noget andet eller få godbid.

Hun gider ikke dække ned på jorden, da det er meget grænseoverskridende for hende at blive beskidt på maven.

Hun gider ikke øve det samme for mange gange i streg, så hvis man ikke varierer så mister hun fokus.

Generelt ville hun kede sig helt vildt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er bl.a derfor vi ikke går til lydighedstræning i DcH.

Øvelserne er bare ikke lavet til fx spidshunde :-)

Hun gider ikke apportere ting (hun kan godt lære det, men det vil tage flere år), hun vil gerne hente det, men hun kan absolut ikke se det sjove i, at man bare skal aflevere og så lege med noget andet eller få godbid.

Hun gider ikke dække ned på jorden, da det er meget grænseoverskridende for hende at blive beskidt på maven.

Hun gider ikke øve det samme for mange gange i streg, så hvis man ikke varierer så mister hun fokus.

Generelt ville hun kede sig helt vildt.

Det er da den fødte agilityhund så, ingen apport, ingen dæk-i-klam-jord... :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da den fødte agilityhund så, ingen apport, ingen dæk-i-klam-jord... :slem:

Jep :-D Det er meget sjovere for hende. Vi gik en tur forbi DcH, hvor de havde lidt agility ting stående udenfor. Så vi skulle da liiige prøve. :slem: Sikke stolt hun blev, da hun kravlede over sådan en dims /\ :lun:

Der skal bare lige trænes lidt mere kontakt/fokus på mig udenfor før vi melder os til :-) (Hvilket hun er blevet dygtiii til. :lun:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig vil det der med "let at træne" altid være farvet af hvordan vi selv er, og hvilken race der derfor "passer til os". Men sådan generelt vil træning jo indebære et moment af "samarbejdsvilje", og også en hel masse "gentagelse af øvelser/momenter" - og der er der bare nogle racer der står af, og nogle der gladelig laver den samme øvelse 100 gange. Og det er vel også noget der falder ind under "let/nem at træne"..?

 

Engang var jeg på kursus med en top-lydighedstræner. Hun havde selvfølgelig BC'er. En af de ting, hun sagde, var at vi ikke skulle være bange for at gentage øvelser mere end de dengang foreskrevne tre gange i træk, for det kunne hundene sagtens klare. Det kunne den Schæfer/Lab/Broholmerblanding, jeg havde dengang, også sagtens. Men havde det været i dag, ville jeg nok have spurgt om hun ikke havde lyst til at teste teorien på min GD ;-)

Der er ingen absolutte sandheder, hvad angår hunde- bortset fra det, jeg lige sagde :mrgreen:

 

Om en hund er nem eller svær at træne, afhænger vel mest af de forventninger, man har til den. Jeg synes f.eks. at Vinnie er dygtig og lærenem - hendes måde at lære på passer bare ikke ind i systemet på et lydighedskursus. Hun skal have mange pauser og få gentagelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Svare lige lidt samlet, da det er lettest. Sig endelig til hvis der er noget jeg har glemt at svare på, som I gerne vil have uddybet.

 

Jeg mener bare - min retriever synes det fedeste i verden er at snuse. Og hvis der oven i købet har været en løbsk tæve på pladsen, så kan jeg glemme alt om bold og godbidder. Men har så lært ham at arbejde først og så tæveduft bagefter :blink: (et total hit :mrgreen:). Og tænker at det må være det samme med eks. en spidshund - at finde den ultimative belønning. Min hund vil jo også hellere snuse til løbsk tæve end at gå lineføring. Men kan så godt se at min hund nok er mere "på" end visse spidshunde eks. er. (Undskyld til spidshundeejere - det er ikke for at hænge jer ud!).

 

Jeg siger ikke at en retriever er lige så svær som mange andre hunde. Den har jo alt andet lige et drive og vil som regel gerne. Så forstår godt at nogen føler at man kommer lettere til nogen ting, og det gør man sikkert også. Men så kan man jo så have andre udfordringer. Og det handler jo om at finde den belønning som virker bedst for netop sin hund, uanset race. For min hund er den ultimative belønning eks. at få lov at snuse. Men forstår udemærket det med at retrieveren tit er lidt lettere at motivere end mange andre hunde.

 

Jeg forstår godt dem der har bordere og kan sagtens følge jer. I har ret I at det må være lidt af det samme.

 

Ang. racerne man ser i DcH programmet, så tror jeg også det handler om de typer af mennesker som vælger de her hunde, som eks. retrievere, bordere, schæfere osv. Og at man ser mange retrievere tror jeg skyldes at der findes SÅ mange retrievere / retrievere blandinger at det er helt naturligt at de har overvægt i konkurrencerne. Det synes jeg til dels også de har i bybilledet, så synes ikke det er så underligt.

 

Sporet synes jeg ikke er specielt mere retriever egnet end så mange andre hunde :vedikke: faktisk har nogle retrievere rigtig svært ved ikke at gå for stærkt på sporet. Har nu oplevet flere som har arbejdet intenst med at sætte farten ned, fordi retrieveren er så hurtig på sporet. Synes ikke jeg har oplevet at sporet plejer at være et problem for andre racer - det er da som regel noget de fleste hunde finder utrolig naturligt og elsker.

 

Ang. feltsøget så ja - en retriever er skabt til at søge. Men så har jeg eks. den udfordring (som før nævnt) at min hund suser rundt og ikke sætter farten ned og søger. Her kunne andre så have nogle andre udfordringer. Men synes da ikke det er specielt retriever - præget.

 

At apportere en træbuk er også unaturligt for en retriever som er meget blød i munden. De vil tit helst have bløde ting i munden.

 

Måske er jeg bare total på tværs - men jeg kan altså ikke se at DcH programmet er bedre egnet til eks. retrievere :blink:

Jeg kan så godt se at det er bedst egnet til store hunde, og jeg kan også godt se at man forventer noget præcision, fart osv. og at en mere selvstændig race måske hurtigere går død i det, og at der skal noget mere motivation til, end der eks. skal med min retriever. Men det har jo ikke noget med DcH programmet at gøre - sådan er det jo generelt med lydighedsprøver?

 

Åhh håber ikke det blev alt for rodet. Og beklager meget hvis jeg har fået trådt nogle spidshundeejere over tæerne - det er altså ikke min mening. Og jeg mener sagtens de kan lære, men jeg kan godt forstå at der er forskel på en retriever og på en spidshund eks.

Link til indlæg
Del på andre sites

Engang var jeg på kursus med en top-lydighedstræner. Hun havde selvfølgelig BC'er. En af de ting, hun sagde, var at vi ikke skulle være bange for at gentage øvelser mere end de dengang foreskrevne tre gange i træk, for det kunne hundene sagtens klare. Det kunne den Schæfer/Lab/Broholmerblanding, jeg havde dengang, også sagtens. Men havde det været i dag, ville jeg nok have spurgt om hun ikke havde lyst til at teste teorien på min GD ;-)

Der er ingen absolutte sandheder, hvad angår hunde- bortset fra det, jeg lige sagde :mrgreen:

 

Om en hund er nem eller svær at træne, afhænger vel mest af de forventninger, man har til den. Jeg synes f.eks. at Vinnie er dygtig og lærenem - hendes måde at lære på passer bare ikke ind i systemet på et lydighedskursus. Hun skal have mange pauser og få gentagelser.

 

Det med gentagelser handler vel egentlig om motivation og belønning?

En klog træner sagde til mig: "hvis nu jeg sagde at for hver gang du satte dig ned på en stol og rejste dig igen, fik du 100 kr. Så vil du nok gøre det til du var øm i benene og havde tjent en klækkelig sum. Du siger nu stop og at du ikke gider mere. Nu tilbyder jeg dig så 1000 kr. for hver gang du rejser dig og sætter dig. Det vil du så nok gøre til du er godt syret til og ikke kan mere. Alligevel forhøjer jeg og tilbyder dig 10.000 kr. pr. gang. Tror du så ikke at du lige kan gøre det en ekstra gang?"

 

Jeg tror det er det samme med hundene. At hvis vi forhøjer belønningen, kan vi også forvente mere af hundene. Men jeg tror så at der er rigtig stor forskel på hvordan hunden oplever belønningen. Nogle hunde ville gøre det 1000 gange i træk for et stykke pølse. Mens andre hunde knap gider gøre det for en 400 g. bøf. Så jeg er enig i at det kan være svært at belønne hunden og finde en stor nok belønning. Og jeg er enig I at nogle hunde kan have brug for pause noget oftere og have et større behov for få gentagelser, fordi det er svært at belønne hunde med en god nok belønning, og det er svært at blive ved med at stige i belønning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror de fleste arbejder meget med hvad de nu end gør med deres hund - om det så er lydighed, ag, slædetræk osv. Intet er nemt-nemt (ok Benny og træk har godt nok været ret nemt).

 

Men taler vi træning og racer, så er jeg altså enig i at det da MÅ være lidt nemmere med en hund der gider godbidder, gider samarbejde og som er skabt til at kunne koncentrere sig i længere tid i det hele taget, og om den samme øvelse? Dermed ikke sagt at de bare er født med evnen til at lave samme øvelse 800 gange, selvfølgelig ikke.

 

Ingen hunde er ens, men i det store hele (og også den modsatte vej, for synes faktisk pt at min ene hund er RET sej på en træningsplads, sidste kursus lå vi klart i top 3, bl.a. sammen med en labrador ;-) Det har også kun taget 3 år at kunne fokusere ordentligt på en træningsplads :lol:)

 

Selvkontrol er også ret forskelligt i forskellige racer, er mit indtryk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...