Hop til indhold

"aggressiv" efter overfald. Hjælp.


Siiigne88
 Share

Recommended Posts

Har brug for hjælp til ordan jeg skal handle.. Nova blev overfaldet af en stor sort schæfer for et par måneder siden. Ummidelbart skete der ikke noget.. Men vi har været i hundeskov en 8-10 gange siden og hver gang, uden undtagelse, knurrer hun af store, sorte hunde. Hvis ejerne har tid og lyst, tager det 5-10 min hvor hun skældr lidt ud, og så kan hun lege med dem.. Men, synes bare det er rigtig træls.. Hun knurrer ikke af andre typer hunde,kun store sorte, som den der overfaldt hende.. Vi kan se det går lidt bedre hvis vi ikke stopper op, men i stedet går videre., det skal lige siges hun kun knurrer hvis de går til hende, snuser hende bag i og ligger op til leg.. Passerer vi blot er der ingenting. Vil gerne høre om sådan en adfærd skal ignoreres, tale roligt til hende, gå videre eller om jeg simpelthen skal fortælle hende at jeg ikke vil tolerere denne adfærd og tage hende i snor og gå (eller blot gå, så følger hun med).. Vil helst ikke undvære hundeskov, da det er der vi træner at gå fri og øve indkald.. Håber nogle sidder med noget erfaring..

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal i første omgang ændre opfattelse af at din hund er agressiv og at det er hos hende problemet findes!

 

Hun har haft en dårlig oplevelse og det er ganske naturligt at hun reagerer på den type hund, som hun blev overfaldet af. Det er også ganske naturligt at hun beder hunde af samme type om at holde afstand, hun stoler jo ikke på at de ikke vil skade hende.

 

Og jeg bliver nødt til at sige, at før du stepper up og viser hende at hun kan stole på at du ikke igen og igen sætter hende i situationer, hun ikke kan magte og skærmer hende fra de hunde, som hun med al tydelighed viser at hun ikke har lyst til at være i nærheden af, så får du ikke stoppet hendes knurren. Du risikerer tværtimod at forværre den ved at du viser hende at hun er totalt overladt til selv at bede de hunde om at holde afstand.

 

Var hun min hund holdt jeg øjeblikkeligt op med at gå i hundeskov og færdedes kun i miljøer hvor jeg kunne styre hendes omgang med andre hunde.

Hun skal genindlære en tro på sin egen sikkerhed blandt andre hunde og i samværet med dig og det sker ikke ved at hun får overskredet sine grænser. Så ro på hende, hold tilstrækkelig afstand til at hun ikke reagerer på de andre hunde og ros hende, når hun forholder sig neutral/positiv over for andre hunde. Begynder hun at knurre, har du bevæget dig/jer for tæt på for hurtigt.

 

Jeg håber at du får arbejdet oplevelsen ud af hende på en positiv facon.

Sikke en skidt oplevelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker egentlig ikke hun er aggresssiv, forsr godt hun bare siger fra.. Og jeg gør meget ud af at snakke med ejerne om hvorfor hun gør som hun gør.. Kan egentlig godt se hvad du mener med at vi er gået for langt når hun knurrer Forstår bare ikke hvad du mener jeg skal gøre.. For der er intet problem før de snuser til hende eller vil lege.. Jeg har tænkt at hundeskov er godt fordi hn kan få gode oplevelser med andre sorte hunde..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener at du skal sørge for at de hunde, hun reagerer på, ikke får adgang til hende.

De skal ikke så tæt på hende, at hun reagerer. Der er det din opgave at stoppe dem, inden de kommer til hende. Hun skal ikke selv stå i en situation, hvor hun skal sige fra. Det skal du gøre.

Derfor mener jeg at hundeskoven er et dårligt sted, for det er et svært sted at styre begivenhederne.

 

Jeg ville forsøge at få nogle mennesker med sorte hunde til at gå tur med dig med hundene i snor. Hundene skal ikke hilse og der skal være tilpas afstand mellem jer til at din hund ikke reagerer.

Langsomt kan du så mindske afstanden og når hun er tryg nok ved den anden hund, kan hun hilse på den (det er selvsagt at du udvælger venlige hunde til processen).

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi undgår alt hvad der tilnærmelsesvis kan minde om amstaffer. Cookie er blevet overfaldet 2 gange og hun er parat at angribe hvis vi ser en. Jeg forstår hende så udemærket, og eftersom vi ikke kender nogen med amstaffer som vi kan træne med, så undgår jeg dem simpelthen.

Og hvis jeg kan se hun er utryg ved en fremmed hund, trækker vi ind til siden og så sætter jeg mig ned på hug så hun kan søge tryghed.

Jeg er ikke selv utryg ved amstafferne men jeg forstår hendes tankegang. Hun blev tumlet meget da hun var hvalp, så hun har haft mange problemer med at hilse på alle slags hunde, men det er blevet meget bedre.

Undgå hundeskoven, det er for utrygt. :)

Der er så mange store sorte hunde, så du får nok svært ved at undgå dem helt og så må du nok bare tage et skridt af gangen om overbevise vufferen om at de er helt okay og at i altid kan søge tryghed og afstand sammen :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Helle1985

Jeg vil give MieJ helt ret hele vejen igennem!

 

Man er nødt til at kunne tage styr over situationen og derigennem "indøve" den rigtige adfærd.

Nu ved jeg ikke hvor du bor henne, men min mor har to store, sorte hunde (lab-blandinger), der nok vil være gode at øve med :) De er tudsegamle og halvdøve (så de hører ikke npr man gør ad dem :D) og er supervenlige mod alle hunde :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...