Hop til indhold

Hvem har lov til at have hund?


Umulia
 Share

Recommended Posts

Nu er det lige lidt OT, men en jeg er i en gruppe med på fb har købt barnevogn til 10.000. kæresten købt canada goose jakke osv osv og de får hjælp fra mødrehjælpen (kommende forældre) DET sys jeg er skræmmende for der er da folk der ikke har råd til at smide flere tusind efter luksus varer som så sikkert ikke får hjælp her i julen :vedikke:

 

Jeg sys alle har ret til hund hvis de passer og plejer den. Tilgengæld tænker jeg da også mit når man ser de "fattige" i tv/ aviser som ofte har mere end det dobbelte om mdr efter faste udgifter end vi har og vi er altså ikke fattige..

 

Det er fuldkommen vanvittigt og det er her jeg igen må sige at jeg ikke forstår det materielle behov som langt de fleste mennesker har... ikke bare sådan jeg synes det er lidt underligt, nej jeg forstår simpelthen ikke behovet!?

Jeg har fået aflagt tøj fra en kammerat nogle gange, pænt og helt tøj der ikke er slidt det mindste. Jeg VED godt det er dejligt at få en ny trøje, men jeg FORSTÅR ikke at det er vigtigt at købe nyt når man har noget der ikke fejler noget. Det betyder ikke jeg synes at folk der ofte køber nyt af forskellige ting er tosser eller idioter, jeg gider bare ikke høre om deres kvaler ift. at få pengene til at slå til.

Min kammerat piber i øvrigt ikke over at mangle penge og jeg elsker at han tænker på at give mig et par poser tøj, og ikke er bange for at jeg skal tage anstød af hans gestus.

 

Jeg forstår heller ikke når folk ikke kan spise det samme tre dage i træk, men hellere brokker sig over at de ikke kan købe 250g hakket oksekød fordi de bor alene. Så hellere bruge ekstra emballage, strøm, vand, transport osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 130
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jamen så ved vi jo hvor I to står... Jeg har heller ikke haft luksusting som barn, men det kunne sandelig også mærkes i 80'erne, hvis man var den eneste uden krokodiller på tøjet. At voksne kan sige fra overfor det materielle pres er helt fint - og det er nok også lidt nemmere når man i forvejen er materielt sikret. F.eks. havde jeg en ældre velanskrevet kollega, som nægtede bare at have en almindelig mobiltelefon - ret sjældent for en journalist. Men hos vedkommende blev det anset for en slags image og et tegn på karakterstyrke. Hvis vi andre nægtede at tage telefonen på et hvilkensomhelst tidspunkt af døgnet, kunne vi blive fyret :vedikke: For teenagere er det næsten umuligt. Man kommer lynhurtigt udenfor hvis man ikke er en del af MMS-kæden, så jeg skammer mig ikke over at bruge de penge på min søn, uanset hvad du eller Simon Emil mener.

 

Synes bestemt heller ikke du skal skamme dig over at bruge de penge på din søn - du nævnte det var nødvendigt at have en smartphone, og det påpegede jeg, at den forstod jeg ikke. Hverken til teenager eller til voksen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Jeg er selv en af dem der er vokset op uden ret meget.

Min mor syede selv en stor del af vores tøj, som endda gik i arv - Så der var ingen krokodillemærker på vores tøj.

 

Vi var aldrig i Legoland, Lalandia, Bonbon land, på Tenerife på ferie eller bare udenfor DK.

Var vi endelige på ferie, så foregik det typisk i en camplet, eller en lånt campingvogn i Norge.

Da vi blev så gamle, at det ganske enkelt ikke gik, at sy vores eget tøj længere, så blev det købt i Bilka osv.

Julegaverne var små og billige, men nøje udvalgt til den enkelte af os, så de havde værdi for os - Og så lavede min mor en masse hjemmelavede fine ting til os, for at det fyldte lidt mere under træet.

 

Vi levede virkelig på en sten og havde ikke en krone.

Så jeg har været et af de børn, der kunne være tale om i div. debatter.

 

Uha, ja - Vi var da lidt anderledes.

Men jeg var ikke udenfor af den grund, jeg havde mange venner og blev jeg mobbet, så havde det intet med mit tøj eller mine manglende ferier at gøre.

 

Jeg synes der er en tendens til, at man SKAL have det de andre har for at være god nok.

Intet handler om personlighed, værdier eller nærvær - Alt handler om materielle ting.

Det kan godt være fordi jeg ikke har børn og tiderne er helt anderledes, men jeg synes virkelig det er at gøre børnene en bjørnetjeneste, at lære dem, at de dælme hellere må få det samme som naboen, for eller bliver de jo holdt udenfor.

Jeg synes det er skide synd for børnene at det skal være sådan.

Men det kan godt være at samfundet bare har ændret sig så meget, at jeg slet ikke kan følge med længere.

 

Hvad folk bruger deres penge på er som sagt deres egen sag.

Og at man virkelig vil sine børn det aller bedste forstår jeg udmærket - Man må jo så bare spare andre steder.

Igen, prioritering.

 

Men gu' kan man leve uden en fancy smartphone.

Muligvis der er visse brancher hvor det er nødvendigt, men så har man jo også jobbet og en indtægt!

 

Jeg har da stadig en ganske fornuftig økonomi trods arbejdsløshed og ejer kun en smartphone, fordi manden synes det vist var på tide jeg kom med på beatet og forærede mig en de havde fået i gave fra en leverandør til firmaet.

Helt ærligt, så har jeg egentlig ikke så ondt af dem, som absolut må have fancy telefon på afbetaling og som så ikke har så meget at leve for og brokker sig over det.

De er ikke mindre værd eller mere afskåret ved at have en telefon der bare kan modtage opkald og sende sms'er.

Så hvis der mangler penge til mad og medicin, så kunne smartphonen med fordel skæres væk - Det ER luksus.

 

Internet og en pc der kan gå på nettet og skrives ansøgninger på, det ser jeg tilgengæld som absolut nødvendigt.

Man KAN ganske enkelt intet uden de to ting i DK - Og slet ikke finde et job.

 

Som sagt, så mener jeg, at folk selv må prioritere deres penge og det er deres eget ansvar at vælge så der er til de ting der har mest værdi for dem.

Jeg har f.eks ikke været på en ferie jeg selv har valgt eller betalt i.... Øhh... Tja, det tror jeg har jeg aldrig været.

Måske delvist én gang hos svigermekanikken, hvor vi fik deres bil at køre til Italien i og boede to dage på hotel som vi selv betalte og resten af tiden boede vi hos dem.

Det er da ikke synd for mig - Jeg har valgt andre ting til.

Som f.eks opsparing, som gør at jeg som arbejdsløs kan sidde ret OK i det, købe fornuftig mad til mine hunde, tage dem til dyrlæge og kiropraktor når det er nødvendigt.

 

Jeg kan godt forstå at hunde er afsindig vigtige for rigtig mange og man skiller sig ikke lige af med dem.

Mine hunde er absolut med til, at give værdi i hverdagen og de giver mig noget at stå op til, nu jeg ikke har en identitet i et arbejde længere.

Så har jeg da i det mindste mine hunde.

Men de koster penge og det betyder at der er andre ting jeg må give afkald på.

Og jeg ville aldrig gå ud og anskaffe mig en hund, hvis jeg sad så økonomisk hårdt i det, at jeg knap kunne få det til at rende rundt - og jeg mener heller ikke, at det nogensinde kan blive eller bør være statens opgave at betale for at jeg kunne have hund.

Det er en luksus gode for mig, som giver mig kvalitet i hverdagen.

Omvendt så flytter jeg hellere i en campingvogn med kræene og bor der året rundt, end jeg skiller mig af med dem igen!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er bizart at folk mener at de har ret til at blande sig hvordan jeg skal bruge mine penge, og det er der faktisk mange der gør...ved ikke hvor mange gange jeg har hørt folk sige "nu skal du ikke klatte MINE penge væk!"

jeg klatter mine penge væk hvis jeg har lyst! men der er nu ikke meget at klatte med :sjov:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg husker pludselig en artikel, kort efter en politiker havde udtalt at 'Karina' var fattig, selvom hun vist havde omkring 16.000kr. til sig selv, efter faste udgifter var betalt (ret mig hvis jeg tager fejl).

 

Der kom så denne artikel om en familie, far, mor og barn, hvor forældrene klagede deres nød over at de ikke havde råd til at give deres søn et eller andet sindsygt dyrt elektronik, var det måske en Ipad/Iphone, i julegave.

 

Der var så det her billede af familien som sidder i stuen. Der lå smøger på bordet og tror det var faren som sad med en ikke ret gammel hvalp. Der blev jeg sgu sådan lidt :rolleyes:

 

 

Jeg siger absolut ikke at folk skal gå af med deres hunde, hvis hunden(e) bliver passet og plejet som de skal. Men jeg gider ikke høre på folk som brokker sig over at kontoen er i minus den 10. i måneden, når de så både ryger samt vælger at købe hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg husker pludselig en artikel, kort efter en politiker havde udtalt at 'Karina' var fattig, selvom hun vist havde omkring 16.000kr. til sig selv, efter faste udgifter var betalt (ret mig hvis jeg tager fejl).

 

Der kom så denne artikel om en familie, far, mor og barn, hvor forældrene klagede deres nød over at de ikke havde råd til at give deres søn et eller andet sindsygt dyrt elektronik, var det måske en Ipad/Iphone, i julegave.

 

Der var så det her billede af familien som sidder i stuen. Der lå smøger på bordet og tror det var faren som sad med en ikke ret gammel hvalp. Der blev jeg sgu sådan lidt :rolleyes:

 

Jeg siger absolut ikke at folk skal gå af med deres hunde, hvis hunden(e) bliver passet og plejet som de skal. Men jeg gider ikke høre på folk som brokker sig over at kontoen er i minus den 10. i måneden, når de så både ryger samt vælger at købe hund.

men hvad må man så som fattig?

Link til indlæg
Del på andre sites

men hvad må man så som fattig?

Man må vel alt det man vil. Men man må vel også forvente, at der ikke er penge til det samme som førhen, da man havde job. Jeg kan da godt se det urimelige i, at man ikke har råd til "luksus" fordi man er blevet syg eller arbejdsløs, men det er jo sådan det ser ud lige nu. Og så synes jeg bare man er nødt til at prioritere. Så må man overveje at skære ned på smøgerne og vente med at købe hund indtil der er penge til det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må ærligt indrømme at jeg er en af dem der rynker på næsen over min veninde på kontanthjælp der lige har købt sin 3. mops.... Den gav hun 12.000 kr. for...

 

Eftersom man på kontanthjælp faktisk ikke MÅ have en opsparing på over 10.000 kr. for så skal den bruges før end man er berettiget til kontanthjælp, så kan jeg ikke forstå hvordan man kan have råd til sådan en "udgift". I mine øjne er det direkte snyd og bedrag at man kan smide sådan et beløb og så gå ned og afkræve kontanthjælp af kommunen! (Du må ikke lave en opsparing på kontanthjælp, så selvom du i de 6 måneder du har været på kontanthjælp har sparet dem op, så er det IKKE lovligt! Du skal altså bruge hele din kontanthjælp, eller hvis du laver en opsparing skal den være bundet f.eks. til at være til et indskud).

 

Derudover kan jeg IKKE se hvorfor man skal blande sig i hvordan folks situation er når de kommer på kontanthjælp... Jeg mener bestemt ikke man skal gå af med sin(e) hund(e) hvis man kommer på kontanthjælp, og man kan få det til at løbe rundt. Men jeg er 100% enig i at man IKKE anskaffer sig en hund når man er på kontanthjælp, end of discussion!

 

(Det handler ikke noget om man har penge nok eller ej, men simpelthen at kontanthjælp i mine øjne ikke bliver givet for at folk kan have fornøjelser og sjov og spas, men for at de kan overleve til de får sig et arbejde. Jeg ved godt at der er folk som bliver "fanget" på kontanthjælp, og det er super synd for dem, jeg var selv en af dem, men det ændre ikke på situationen. Er man førtidspensionist, eller lignende synes jeg det er helt okay).

 

Nå, hård mening, men sådan synes jeg nu engang...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg arbejder med rådgivning af gældsplagede mennesker, og det er chokerende hvordan nogle mennesker vælger at prioritere. Når vi modtager en ansøgning om rådgivning, har de fleste knap salt til et æg, men alligevel har de "råd" til at købe den nyeste iPhone, pels og mærkevare tøj osv.. Mit job er ikke at dømme folk, men jeg kan ikke lade være med at blive overrasket. De fleste der får hjælp hos os er enten på kontanthjælp eller på vej, men at skulle skære ned på smøger, cola osv. er ikke populært. Heller ikke for at kunne gøre det muligt for deres børn at komme til fritidsaktiviteter. Rygning koster omkring 15000 kr. om året.

 

At folk på kontanthjælp vælger at have kæledyr kan jeg ikke se er et problem, så længe der er råd til det og dyrene har det godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må ærligt indrømme at jeg er en af dem der rynker på næsen over min veninde på kontanthjælp der lige har købt sin 3. mops.... Den gav hun 12.000 kr. for...

 

Eftersom man på kontanthjælp faktisk ikke MÅ have en opsparing på over 10.000 kr. for så skal den bruges før end man er berettiget til kontanthjælp, så kan jeg ikke forstå hvordan man kan have råd til sådan en "udgift". I mine øjne er det direkte snyd og bedrag at man kan smide sådan et beløb og så gå ned og afkræve kontanthjælp af kommunen! (Du må ikke lave en opsparing på kontanthjælp, så selvom du i de 6 måneder du har været på kontanthjælp har sparet dem op, så er det IKKE lovligt! Du skal altså bruge hele din kontanthjælp, eller hvis du laver en opsparing skal den være bundet f.eks. til at være til et indskud).

 

Derudover kan jeg IKKE se hvorfor man skal blande sig i hvordan folks situation er når de kommer på kontanthjælp... Jeg mener bestemt ikke man skal gå af med sin(e) hund(e) hvis man kommer på kontanthjælp, og man kan få det til at løbe rundt. Men jeg er 100% enig i at man IKKE anskaffer sig en hund når man er på kontanthjælp, end of discussion!

 

(Det handler ikke noget om man har penge nok eller ej, men simpelthen at kontanthjælp i mine øjne ikke bliver givet for at folk kan have fornøjelser og sjov og spas, men for at de kan overleve til de får sig et arbejde. Jeg ved godt at der er folk som bliver "fanget" på kontanthjælp, og det er super synd for dem, jeg var selv en af dem, men det ændre ikke på situationen. Er man førtidspensionist, eller lignende synes jeg det er helt okay).

 

Nå, hård mening, men sådan synes jeg nu engang...

Jeg er enig i, at man selvfølgelig ikke skal lave en opsparing med henblik på at købe en hund, når det nu ikke er lovligt. Men hvis jeg går ud og køber en hund ud af min kontanthjælp og dermed prioriterer at leve af pasta og ketchup resten af måneden, så ville jeg virkelig blive gal, hvis folk følte at de havde ret til at blande sig i det. Selvom det er kontanthjælp og andre på en eller anden vis har været med til at betale det, så er det trods alt stadig mine penge og det er stadig min beslutning hvordan jeg bruger dem.
Link til indlæg
Del på andre sites

Så er det jo du har ret til at bruge din borgerpligt til at gøre kommunen opmærksom på det ;-)

 

Med den pris på hunden, tror jeg veninden bor i Danmark. Shii bor i Holland :-)

 

Korrekt, men kommunen fik nu stadig en meddelelse. Og det har jeg skam gjort før. Og jeg gør selvfølgelig folk opmærksom på det først. Det er super strengt af mig, og super dårlig "bekendtskab" er jeg, men jeg kan ikke snuppe at folk skal snyde, og så beklage sig over de ikke har penge nok! Jeg får simpelthen lyst til at ryste folk når de sidder og klager over hvor hårdt de sidder i det og de så køber en hund til 12.000 kr?!? På ingen måde okay!

 

Jeg arbejder med rådgivning af gældsplagede mennesker, og det er chokerende hvordan nogle mennesker vælger at prioritere. Når vi modtager en ansøgning om rådgivning, har de fleste knap salt til et æg, men alligevel har de "råd" til at købe den nyeste iPhone, pels og mærkevare tøj osv.. Mit job er ikke at dømme folk, men jeg kan ikke lade være med at blive overrasket. De fleste der får hjælp hos os er enten på kontanthjælp eller på vej, men at skulle skære ned på smøger, cola osv. er ikke populært. Heller ikke for at kunne gøre det muligt for deres børn at komme til fritidsaktiviteter. Rygning koster omkring 15000 kr. om året.

 

At folk på kontanthjælp vælger at have kæledyr kan jeg ikke se er et problem, så længe der er råd til det og dyrene har det godt.

 

Jeg får altså også nogen gange helt ondt inden i af at se f.eks. luksusfælden. Jeg kan slet ikke forstå hvordan folk kan leve med 2-3000 kr underskud i måneden og ikke forstå hvor pengene bliver af, og så sidder de med Prada og Gucci, og jeg ved ikke hvad...

 

Jeg elsker at købe tøj, jeg elsker make up, jeg elsker at shoppe hundeting! Og jeg bruger ALT for mange penge på det!

 

Men når kontoen står i 0, så kan jeg ikke købe mere, og det burde i mine øjne være naturligt for alle!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da op :shock: jeg spoler lige tilbage og melder mig ud af den her debat igen... troede tanken om at leve på nåde døde med fattiggårdene!

Ja, den her forstår jeg altså heller ikke lige. Det handler efter min mening ikke om at leve på nåde, men jeg synes det siger sig selv, at det nok er en dum ide at gå ud og købe et eller andet til mange tusind kroner (eksempelvis en hund, som i eksemplet tidligere) hvis man så ikke har penge til andet resten af måneden. Men folk må da selv om det, selvfølgelig må de det da. Men jeg synes bare ikke, at man bagefter kan beklage sig over, at man ikke får nok penge, hvis det bare er fordi man har prioriteret dem dårligt.

Det må jeg nok indrømme også ville irritere mig lidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig i, at man selvfølgelig ikke skal lave en opsparing med henblik på at købe en hund, når det nu ikke er lovligt. Men hvis jeg går ud og køber en hund ud af min kontanthjælp og dermed prioriterer at leve af pasta og ketchup resten af måneden, så ville jeg virkelig blive gal, hvis folk følte at de havde ret til at blande sig i det. Selvom det er kontanthjælp og andre på en eller anden vis har været med til at betale det, så er det trods alt stadig mine penge og det er stadig min beslutning hvordan jeg bruger dem.

 

Tjoe.... Men selv anskaffelsen af en billig hund er jo ikke billig.. Man skal lige smide 5-600 kr til vaccinationer, og diverse oveni, selvfølgelig kan man være heldig... Men personligt ville jeg aldrig kunne forsvarer det, netop fordi jeg gerne vil have en opsparing i tilfælde af at hunden bliver syg.

 

kontanthjælpsmodtagere betaler de ikke skat siden det er alle andres penge de bruger :hmm:

 

Jeg læser bestemt ikke nogen steder at det er andres penge de bruger, men det er trods alt en overgangs ydelse de får, der gives for at folk skal kunne overleve til de kommer i arbejde. Og der er lovgivninger der spiller en stor rolle i forhold til hvordan man f.eks. må have en opsparing.

 

I mine øjne kan det IKKE forsvares på nogen måde at bruge 5000+ på at anskaffe sig en hund når man er på kontanthjælp (Nu kender jeg kun enlig satsen, og der får man ca. 7000 når man er over 25).

 

(Og jeg synes f.eks at hvis man vil anskaffe sig en hund pga depression, hvilket jeg kender folk der har gode erfaringer med, så synes jeg faktisk det burde være sådan man kunne søge tilskud til dette, som en form for alternativ behandling, mod at man f.eks. blev tvunget at skulle gå til hundetræning, fordi den sociale del virkelig er godt for en med depression (At komme ud blandt andre, men stadig kunne fokusere på sigselv og hunden))

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er en ting, som egentlig ikke nødvendigvis burde blive blandet ind i debatten, men jeg kan ikke lade være.

 

Når man taler om kontanthjælp, så tænker folk, generelt dem som ikke har prøvet det, at kontanthjælp er en midlertidig løsning, det lyder så smukt. Man kan gå på kommunen og få penge, midlertidig, indtil de finder på noget andet og en anden ydelse, da kontanthjælp, SÆRLIGT for unge under 25 udeboende, er utrolig lille og ikke beregnet til at stable et fremtidig liv op på.

 

Så skal man selvfølgelig, i manges øjne ikke tro man er noget og bare kan købe hund og ny cykel, dyrt tøj, smøger osv, næ så skal man sidde på sin flade røv uden at brokke sig og man skal IKKE fortage sig noget der koster noget, jo mindre livskvalitet jo bedre.

 

 

Så er der bare lige det lille MEN, som virkelig mange glemmer når de udtaler sig om kontanthjælpsmodtager, fattigdom osv.

 

Der er nemlig RIGTIG RIGTIG mange der sidder på kontanthjælp i årevis. Kontanthjælp er i teorien en midlertidig løsning, men i praktsiks ofte en parkering permanent fordi man ikke ved hvad man skal stille op med de mennesker, der er ikke reccousere, der er ikke tilbud nok, det hele er sparet væk, der er enorme lange ventelister til alt og tiden går bare. Det er OFTES mennesker med psykiske lidelser eller fysiske, som ikke kan arbejde nok til et flexjob og er for " rask " en til en pension, de får lov at gå. Nu skal man tilmed være fyldt 40 år for at få pension, hvad havde man forstillet sig ?? Skal de mennesker holdes på standby indtil de fylder 40 år ??

 

Efter 5 år på kontanthjælp lige netop fordi jeg var en af dem som var for syg til det ene og for rask til det andet, det var jo næsten i forvejen umuligt at få pension når man ikke er ældre. Havde jeg ikke råbt og skreget og slået i bordet havde jeg med 99 % sikkerhed stadig siddet på kontanthjælp. Jeg nåede lige at komme på pension inden forslaget kom om de 40 år.

 

Ellers var jeg med garanti en af dem der ville være på kontanthjælp fra jeg var 18 til jeg blev 40.

 

Det er URIMELIGT og UMENNESKELIGT, men ingen gør noget ved det.

 

Den type mennesker sidder der tusindvis af, de kommer ingen vegne i livet, de kan kun overleve hver eneste måned, de forsøger at få det til at hænge sammen og for at undgå at drunke i håbløshed, forsøger de måske at gøre noget de ved gør dem glade, som feks at købe en hund. Velvidene at det er dyrt, er det måske vejen uden af ensomhed, håbløshed og depression.

 

 

I de 5 år jeg var på kontanthjælp kunne jeg ikke gøre en skid. Jeg kunne ikke flytte, jeg kunne ikke arbejde frivillig for så blev det straks modregnet og set som at jeg sikkert godt kunne arbejde 20 timer om ugen, selvom det frivillige måske var 2 timer, jeg måtte ikke vinde på et skrabelod, jeg var helt fudlkommen afhængig af kommunen. Jeg var låst fast i kontanthjælpen. Takket været Teitur overlevede jeg.

 

Siden den sindsyge regel om de 40 år kom frem, ville der i fremtiden være mange mange flere der sidder fast på kontanthjælpen i alt alt for mange år, helt uden rimelighed. INGEN burde i mine øjne være på kontanthjælp i mere end et år, der BURDE virkelig komme et værdi alternativ til de mennesker så de kan komme videre i livet, hvad enten der er arbejde, flexjob, pension eller uddannelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjoe.... Men selv anskaffelsen af en billig hund er jo ikke billig.. Man skal lige smide 5-600 kr til vaccinationer, og diverse oveni, selvfølgelig kan man være heldig... Men personligt ville jeg aldrig kunne forsvarer det, netop fordi jeg gerne vil have en opsparing i tilfælde af at hunden bliver syg.

 

 

 

Jeg læser bestemt ikke nogen steder at det er andres penge de bruger, men det er trods alt en overgangs ydelse de får, der gives for at folk skal kunne overleve til de kommer i arbejde. Og der er lovgivninger der spiller en stor rolle i forhold til hvordan man f.eks. må have en opsparing.

 

I mine øjne kan det IKKE forsvares på nogen måde at bruge 5000+ på at anskaffe sig en hund når man er på kontanthjælp (Nu kender jeg kun enlig satsen, og der får man ca. 7000 når man er over 25).

 

(Og jeg synes f.eks at hvis man vil anskaffe sig en hund pga depression, hvilket jeg kender folk der har gode erfaringer med, så synes jeg faktisk det burde være sådan man kunne søge tilskud til dette, som en form for alternativ behandling, mod at man f.eks. blev tvunget at skulle gå til hundetræning, fordi den sociale del virkelig er godt for en med depression (At komme ud blandt andre, men stadig kunne fokusere på sigselv og hunden))

Men jeg synes bare stadig ikke det gør det okay at andre blander sig, fordi de har en anden holdning end mig. Eller jo, selvfølgelig må de gerne have en holdning og de må også gerne sige den, for det kunne jo være, at jeg kunne komme til at se tingene fra en anden vinkel. Men de skal ikke begynde at forsøge at ville bestemme over mine penge, det synes jeg ikke er i orden.
Link til indlæg
Del på andre sites

Der er en ting, som egentlig ikke nødvendigvis burde blive blandet ind i debatten, men jeg kan ikke lade være.

 

Når man taler om kontanthjælp, så tænker folk, generelt dem som ikke har prøvet det, at kontanthjælp er en midlertidig løsning, det lyder så smukt. Man kan gå på kommunen og få penge, midlertidig, indtil de finder på noget andet og en anden ydelse, da kontanthjælp, SÆRLIGT for unge under 25 udeboende, er utrolig lille og ikke beregnet til at stable et fremtidig liv op på.

 

Så skal man selvfølgelig, i manges øjne ikke tro man er noget og bare kan købe hund og ny cykel, dyrt tøj, smøger osv, næ så skal man sidde på sin flade røv uden at brokke sig og man skal IKKE fortage sig noget der koster noget, jo mindre livskvalitet jo bedre.

 

 

Så er der bare lige det lille MEN, som virkelig mange glemmer når de udtaler sig om kontanthjælpsmodtager, fattigdom osv.

 

Der er nemlig RIGTIG RIGTIG mange der sidder på kontanthjælp i årevis. Kontanthjælp er i teorien en midlertidig løsning, men i praktsiks ofte en parkering permanent fordi man ikke ved hvad man skal stille op med de mennesker, der er ikke reccousere, der er ikke tilbud nok, det hele er sparet væk, der er enorme lange ventelister til alt og tiden går bare. Det er OFTES mennesker med psykiske lidelser eller fysiske, som ikke kan arbejde nok til et flexjob og er for " rask " en til en pension, de får lov at gå. Nu skal man tilmed være fyldt 40 år for at få pension, hvad havde man forstillet sig ?? Skal de mennesker holdes på standby indtil de fylder 40 år ??

 

Efter 5 år på kontanthjælp lige netop fordi jeg var en af dem som var for syg til det ene og for rask til det andet, det var jo næsten i forvejen umuligt at få pension når man ikke er ældre. Havde jeg ikke råbt og skreget og slået i bordet havde jeg med 99 % sikkerhed stadig siddet på kontanthjælp. Jeg nåede lige at komme på pension inden forslaget kom om de 40 år.

 

Ellers var jeg med garanti en af dem der ville være på kontanthjælp fra jeg var 18 til jeg blev 40.

 

Det er URIMELIGT og UMENNESKELIGT, men ingen gør noget ved det.

 

Den type mennesker sidder der tusindvis af, de kommer ingen vegne i livet, de kan kun overleve hver eneste måned, de forsøger at få det til at hænge sammen og for at undgå at drunke i håbløshed, forsøger de måske at gøre noget de ved gør dem glade, som feks at købe en hund. Velvidene at det er dyrt, er det måske vejen uden af ensomhed, håbløshed og depression.

 

 

I de 5 år jeg var på kontanthjælp kunne jeg ikke gøre en skid. Jeg kunne ikke flytte, jeg kunne ikke arbejde frivillig for så blev det straks modregnet og set som at jeg sikkert godt kunne arbejde 20 timer om ugen, selvom det frivillige måske var 2 timer, jeg måtte ikke vinde på et skrabelod, jeg var helt fudlkommen afhængig af kommunen. Jeg var låst fast i kontanthjælpen. Takket været Teitur overlevede jeg.

 

Siden den sindsyge regel om de 40 år kom frem, ville der i fremtiden være mange mange flere der sidder fast på kontanthjælpen i alt alt for mange år, helt uden rimelighed. INGEN burde i mine øjne være på kontanthjælp i mere end et år, der BURDE virkelig komme et værdi alternativ til de mennesker så de kan komme videre i livet, hvad enten der er arbejde, flexjob, pension eller uddannelse.

 

jeg blev mundlam, det gjore du ikke :bighug: karma på vej :kys:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...