Hop til indhold

Hvem har lov til at have hund?


Umulia
 Share

Recommended Posts

Men jeg synes bare stadig ikke det gør det okay at andre blander sig, fordi de har en anden holdning end mig. Eller jo, selvfølgelig må de gerne have en holdning og de må også gerne sige den, for det kunne jo være, at jeg kunne komme til at se tingene fra en anden vinkel. Men de skal ikke begynde at forsøge at ville bestemme over mine penge, det synes jeg ikke er i orden.

 

Desværre er der en lovgivning der gør at man ikke kan gøre hvad som helst når man er på kontanthjælp. F.eks. må du faktisk heller ikke forlade Danmark uden at gøre kommunen opmærksom på det.

 

Der er en ting, som egentlig ikke nødvendigvis burde blive blandet ind i debatten, men jeg kan ikke lade være.

 

Når man taler om kontanthjælp, så tænker folk, generelt dem som ikke har prøvet det, at kontanthjælp er en midlertidig løsning, det lyder så smukt. Man kan gå på kommunen og få penge, midlertidig, indtil de finder på noget andet og en anden ydelse, da kontanthjælp, SÆRLIGT for unge under 25 udeboende, er utrolig lille og ikke beregnet til at stable et fremtidig liv op på.

 

Så skal man selvfølgelig, i manges øjne ikke tro man er noget og bare kan købe hund og ny cykel, dyrt tøj, smøger osv, næ så skal man sidde på sin flade røv uden at brokke sig og man skal IKKE fortage sig noget der koster noget, jo mindre livskvalitet jo bedre.

 

 

Så er der bare lige det lille MEN, som virkelig mange glemmer når de udtaler sig om kontanthjælpsmodtager, fattigdom osv.

 

Der er nemlig RIGTIG RIGTIG mange der sidder på kontanthjælp i årevis. Kontanthjælp er i teorien en midlertidig løsning, men i praktsiks ofte en parkering permanent fordi man ikke ved hvad man skal stille op med de mennesker, der er ikke reccousere, der er ikke tilbud nok, det hele er sparet væk, der er enorme lange ventelister til alt og tiden går bare. Det er OFTES mennesker med psykiske lidelser eller fysiske, som ikke kan arbejde nok til et flexjob og er for " rask " en til en pension, de får lov at gå. Nu skal man tilmed være fyldt 40 år for at få pension, hvad havde man forstillet sig ?? Skal de mennesker holdes på standby indtil de fylder 40 år ??

 

Efter 5 år på kontanthjælp lige netop fordi jeg var en af dem som var for syg til det ene og for rask til det andet, det var jo næsten i forvejen umuligt at få pension når man ikke er ældre. Havde jeg ikke råbt og skreget og slået i bordet havde jeg med 99 % sikkerhed stadig siddet på kontanthjælp. Jeg nåede lige at komme på pension inden forslaget kom om de 40 år.

 

Ellers var jeg med garanti en af dem der ville være på kontanthjælp fra jeg var 18 til jeg blev 40.

 

Det er URIMELIGT og UMENNESKELIGT, men ingen gør noget ved det.

 

Den type mennesker sidder der tusindvis af, de kommer ingen vegne i livet, de kan kun overleve hver eneste måned, de forsøger at få det til at hænge sammen og for at undgå at drunke i håbløshed, forsøger de måske at gøre noget de ved gør dem glade, som feks at købe en hund. Velvidene at det er dyrt, er det måske vejen uden af ensomhed, håbløshed og depression.

 

 

I de 5 år jeg var på kontanthjælp kunne jeg ikke gøre en skid. Jeg kunne ikke flytte, jeg kunne ikke arbejde frivillig for så blev det straks modregnet og set som at jeg sikkert godt kunne arbejde 20 timer om ugen, selvom det frivillige måske var 2 timer, jeg måtte ikke vinde på et skrabelod, jeg var helt fudlkommen afhængig af kommunen. Jeg var låst fast i kontanthjælpen. Takket været Teitur overlevede jeg.

 

Siden den sindsyge regel om de 40 år kom frem, ville der i fremtiden være mange mange flere der sidder fast på kontanthjælpen i alt alt for mange år, helt uden rimelighed. INGEN burde i mine øjne være på kontanthjælp i mere end et år, der BURDE virkelig komme et værdi alternativ til de mennesker så de kan komme videre i livet, hvad enten der er arbejde, flexjob, pension eller uddannelse.

 

Og det er netop min holdning; De bør IKKE skulle bruge penge på en hund, hvis det er som en del af en "behandling", som en hund netop kan have. Den kan have en beroligende effekt (Den ved jeg fra min lillebror med autisme), samt det gør at folk føler de har noget ansvar, samt de har en hund som går hen til døren fordi den vil ud, og medmindre ejeren vil leve med lort indenfor, bliver de tvunget ud. Da jeg var syg med depression kunne jeg sagtens blive indenfor i 14 dage, uden problemer! Med en hund går den bare ikke, så skal man ud hver dag, og det i sig selv er faktisk starten på at komme ud af en depression (Alene sol lys kan jo give energi og overskud for rigtig mange, man bliver selvfølgelig ikke kureret af det).

 

Jeg mener at hvis man er fanget i systemet (Som jeg også nævnte i tidligere indlæg), så skal man kunne søge om at få en hund i forbindelse med behandling. Så skal det være sådan at kommunen f.eks. giver X antal kroner i indkøb af hund, og man kan få hjælp til eventuelle ekstra udgifter hunden skulle påføre (f.eks. en uforudset dyrlæge regning, hvis hunden kræver special foder).

 

Min eudtalelser er altså baseret på folk som er sunde og raske, og er på kontanthjælp fordi de ikke kan finde et arbejde! Jeg forstår sagtens at hvis man er syg på 4-5 år på kontanthjælp, at så virker det grotesk at man skal "vente" med at købe en hund, der kan jo gå mange år! Men hvis man er på kontanthjælp fordi man er arbejdsløs, så synes jeg faktisk ikke der er noget galt i at folk skal vente til at de finder sig et arbejde.

 

Igen er min holdning, til dels, udfra hvordan lovgivningen er, og hvordan jeg selv ville gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 130
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Der er en ting, som egentlig ikke nødvendigvis burde blive blandet ind i debatten, men jeg kan ikke lade være.

 

Når man taler om kontanthjælp, så tænker folk, generelt dem som ikke har prøvet det, at kontanthjælp er en midlertidig løsning, det lyder så smukt. Man kan gå på kommunen og få penge, midlertidig, indtil de finder på noget andet og en anden ydelse, da kontanthjælp, SÆRLIGT for unge under 25 udeboende, er utrolig lille og ikke beregnet til at stable et fremtidig liv op på.

 

Så skal man selvfølgelig, i manges øjne ikke tro man er noget og bare kan købe hund og ny cykel, dyrt tøj, smøger osv, næ så skal man sidde på sin flade røv uden at brokke sig og man skal IKKE fortage sig noget der koster noget, jo mindre livskvalitet jo bedre.

 

 

Så er der bare lige det lille MEN, som virkelig mange glemmer når de udtaler sig om kontanthjælpsmodtager, fattigdom osv.

 

Der er nemlig RIGTIG RIGTIG mange der sidder på kontanthjælp i årevis. Kontanthjælp er i teorien en midlertidig løsning, men i praktsiks ofte en parkering permanent fordi man ikke ved hvad man skal stille op med de mennesker, der er ikke reccousere, der er ikke tilbud nok, det hele er sparet væk, der er enorme lange ventelister til alt og tiden går bare. Det er OFTES mennesker med psykiske lidelser eller fysiske, som ikke kan arbejde nok til et flexjob og er for " rask " en til en pension, de får lov at gå. Nu skal man tilmed være fyldt 40 år for at få pension, hvad havde man forstillet sig ?? Skal de mennesker holdes på standby indtil de fylder 40 år ??

 

Efter 5 år på kontanthjælp lige netop fordi jeg var en af dem som var for syg til det ene og for rask til det andet, det var jo næsten i forvejen umuligt at få pension når man ikke er ældre. Havde jeg ikke råbt og skreget og slået i bordet havde jeg med 99 % sikkerhed stadig siddet på kontanthjælp. Jeg nåede lige at komme på pension inden forslaget kom om de 40 år.

 

Ellers var jeg med garanti en af dem der ville være på kontanthjælp fra jeg var 18 til jeg blev 40.

 

Det er URIMELIGT og UMENNESKELIGT, men ingen gør noget ved det.

 

Den type mennesker sidder der tusindvis af, de kommer ingen vegne i livet, de kan kun overleve hver eneste måned, de forsøger at få det til at hænge sammen og for at undgå at drunke i håbløshed, forsøger de måske at gøre noget de ved gør dem glade, som feks at købe en hund. Velvidene at det er dyrt, er det måske vejen uden af ensomhed, håbløshed og depression.

 

 

I de 5 år jeg var på kontanthjælp kunne jeg ikke gøre en skid. Jeg kunne ikke flytte, jeg kunne ikke arbejde frivillig for så blev det straks modregnet og set som at jeg sikkert godt kunne arbejde 20 timer om ugen, selvom det frivillige måske var 2 timer, jeg måtte ikke vinde på et skrabelod, jeg var helt fudlkommen afhængig af kommunen. Jeg var låst fast i kontanthjælpen. Takket været Teitur overlevede jeg.

 

Siden den sindsyge regel om de 40 år kom frem, ville der i fremtiden være mange mange flere der sidder fast på kontanthjælpen i alt alt for mange år, helt uden rimelighed. INGEN burde i mine øjne være på kontanthjælp i mere end et år, der BURDE virkelig komme et værdi alternativ til de mennesker så de kan komme videre i livet, hvad enten der er arbejde, flexjob, pension eller uddannelse.

Og det er nemlig rigtig, rigtig urimeligt at nogle mennesker skal sidde på kontanthjælp rigtig, rigtig længe. Som jeg skrev tidligere, så kan man sagtens synes, at det er helt vildt urimeligt og at det burde være anderledes, men det er det bare ikke lige nu. Og i min verden kan man ikke bare gå ud og bruge en masse penge, hvorefter man får et chok over, at man så måske ikke har penge nok til resten af måneden. Så må man prioriterer lidt anderledes.

 

Og ja, der kan være mennesker, der ikke kan styre deres økonomi ret godt, fordi de er syge, men det er ikke dem, jeg tænker på, når jeg skriver det her. For det er jo en helt anden situation og man kan ikke forvente, at de selv skal klare det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og ja, der kan være mennesker, der ikke kan styre deres økonomi ret godt, fordi de er syge, men det er ikke dem, jeg tænker på, når jeg skriver det her. For det er jo en helt anden situation og man kan ikke forvente, at de selv skal klare det.

 

Men faktisk hvis man er så syg, kan man få tildelt en på kommunen der hjælper en med ens økonomi. Jeg havde en eks-kæreste med adhd, og jeg fik gennemtrumfet at han fik en fra kommunen til at styrer hans økonomi. Den blev simpelthen låst, og han fik så "lommepenge", de sørgede for alle regningerne blev betalt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Desværre er der en lovgivning der gør at man ikke kan gøre hvad som helst når man er på kontanthjælp. F.eks. må du faktisk heller ikke forlade Danmark uden at gøre kommunen opmærksom på det.

Jeg er ikke helt med på hvad lovgivningen har med sagen at gøre? Jeg snakker jo om, at folk ikke skal blande sig i hvad jeg bruger mine penge på og det er der trods alt stadig ikke regler for :mrgreen:
Link til indlæg
Del på andre sites

Men faktisk hvis man er så syg, kan man få tildelt en på kommunen der hjælper en med ens økonomi. Jeg havde en eks-kæreste med adhd, og jeg fik gennemtrumfet at han fik en fra kommunen til at styrer hans økonomi. Den blev simpelthen låst, og han fik så "lommepenge", de sørgede for alle regningerne blev betalt.

Præcis :-D Jeg havde en veninde med ADHD engang, som også fik udbetalt et vist beløb hver uge efter alle hendes regninger var betalt. Hun kunne heller ikke styre det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg ikke så meget inde i det, men er det ikke det de har gjort med den nye pensionslov? Eller hvad det hedder.

 

Nej de har sagt det smukt, de har sagt at ingen under 40 skal have førtidspension da de skal føle de kan bruges til noget i samfundet, de skal ud at have et arbejde, ikke sidde derhjemme og føle de ikke dur til noget, de skal bruges i samfundet. En smuk tanke....:stupid: Men komplet idiotisk og urealistisk.

 

I virkligheden har de vel ment " ingen under 40 skal vartes op og nasse på kommunen, de skal ud og bidrage til samfundet og ikke sidder derhjemme og blive tykke og fede og deprimeret og koste samfundet endnu mere "

 

 

Tag et smut forbi psykiatrisk hospital en hel almindelig dag, der sidder mennesker der ikke kan lave en kop kaffe til sig selv. Hjemme i det daske land sidder der psykiske syge der ikke kan stå op før kl 12, ikke kan møde stabil, måske overhovedet ikke kan møde, der sidder mennesker med galoperende angstanfald ved tanken om at gå ud og tømme postkassen og der ligger mennesker i deres seng og ønsker at dø, der render nogen rundt og råber på gaden og ser syner. Tro mig, man behøver ikke være 40 år for at have det sådan.

 

Så er der de fysiske syge, de kan måske godt lave en kop kaffe til dem selv, de kan bare ikke løfte kanden ! De ville måske gerne ud af sengen, de kan bare ikke !

 

 

Men selvfølgelig skal de da arbejde, hvordan kan de dog tro de bare kan sidde der og hygge og mutre sig ! og alle ved jo hvor let det er at finde job i dag, det er jo også bare for sjov feks at min bror har været på kontanthjælp i 2 år, med et lang uddannelse bag sig .... nej det er fordi der ikke er en skid job at få.

 

Hvem ville chefen så vælge ? Min bror der kan arbejde 40 timer og ugen og møde stabilt hver dag og lave alt hvad han bliver bedt om og har en uddannelse ?? Eller mig der ikke har en skid uddannelse, kun halv skolegang, MÅSKE kan møde 2 gange om ugen, måske kan arbejde 1 time eller 5 timer, det er aldrig til at vide, bliver væk i flere uger hvis det er i en dårlig periode.

 

Chefen ville sku da vælge min bror. Det er da logik. Hvem fanden ansætter så alle dem som er på kontanthjælp og ikke kan få pension før de er fyldt 40 ?? Ingen.

 

 

Da jeg var på kontanthjælp var jeg i lange perioder tvunget ud i praktik, ingen gad have mig, til trods for de ikke skulle betale for at have mig. Jeg mødte og var så ustabil og kunne sidde og tude øjnene ud af hovedet, hvis jeg endelig mødte op. Hvem fanden gider have mig rendende på deres arbejdsplads ?? Ingen.

 

 

Jeg er ikke politiker men jeg kan simpelthen ikke engang med min gode vilje overhovedet se hvad den regel skal gøre godt for.

Link til indlæg
Del på andre sites

og inden jeg får blandet alt for meget sammen.

 

Jeg tænker udelukkende på dem ( psykisk / fysisk syg )som er fanget på kontanthjælpen og IKKE på den som sidder der i kortere periode fordi de ikke kan finde et job. De bør nok ikke gå ud og købe en hund. Men det gør de vel hellere ikke ?? De er vel ikke en del af den " problematik " som simon tager op ??

 

Han ævler vel netop om alle dem som har kukket lukket på kontanthjælp eller anden overførelsesindkomst i mange år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke helt med på hvad lovgivningen har med sagen at gøre? Jeg snakker jo om, at folk ikke skal blande sig i hvad jeg bruger mine penge på og det er der trods alt stadig ikke regler for :mrgreen:

 

Jamen der er jo regler. Du må ikke have en formue på over 10.000 kr. Ergo vil du aldrig kunne anskaffe dig noget der koster mere end 10.000 kr. Derfor så kan kommunen blande sig. Det være sig hvis det er en hund til 12.000 kr eller et nyt TV til 12.000 kr.

 

Derudover med hensyn til det at være syg og på kontanthjælp, så ER det jo også en gråzone, for groft sagt så er der jo kun to krav til at man kan modtage kontanthjælp, og de er:

 

1. Du skal være fyldt 18 år, og ikke kunne forsøge digselv.

 

2. Du skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet og aktivt søge jobs.

 

Det vil sige, groft sagt, hvis man er syg og ikke arbejdsdygtig er man i følge lovgivningen slet ikke berettiget til kontanthjælp. Men de må jo netop ikke bare lade folk stå på gaden og sulte, noget skal der jo gøres...

 

Så egentlig er det i mine øjne ikke et spørgsmål om kontanthjælp eller ej, men at der skal laves et alternativ der gør at syge mennesker kan få en indkomst der ikke stresser dem. Jeg tror alle der har været på kontanthjælp, og haft et psykisk problem ved hvor svært det er, og hvor meget værre man får det. Jeg husker stadig hvordan jeg blev truet med at få taget penge hvis jeg ikke mødte op osv. Det er enormt frustrende og kravene er alt for høje til psykisk syge. Desværre kender jeg personligt, rigtig mange mennesker som udnytter systemet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren

Jeg er også lidt forbløffet over hvad borgerpligt kan udvikle sig til, tag nu danmarks største virksomhed, der måtte chefen betale for de ansattes skatteundragelser, det gjorde han uden at kny, sendte et beløb på mange hundrede milioner til skat bare sådan, men ved så ikke om han fyrede alle sine kontor ansatte eller krævede at de arbejdede gratis indtil de havde betalt ham tilbage :engel: ....men der gik også rygter om at han vidste alt om hvad der rørte sig på hans kontorer og i samfundet og resten af verden, så min samfundspligt har det lige så fint som denne chefs! :-D

 

Men jeg kommer nok heller ikke til at kunne diktere hvad tid på dagen en minister skal møde op, til samtale! :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er med på det med de 40 år, men det er jo ikke sådan så de siger INGEN skal kunne komme på pension. For det er klart at svært handicappede mennesker, der ikke kan arbejde skal have et grundlag for forsørgelse.

 

Sådan som jeg har forstået det, så er de lange parkeringer på kontanthjælp eller år med udredninger erstattet af resourceforløb og div. kurser osv., for, ikke kun at booste folks selvtillid, men også for at finde ud af og vurdere hvor meget de kan.

 

Pointen, sådan som jeg har forstået det, med at ikke lige så mange under 40 år skal kunne komme på pension, er at ingen unge skal kunne parkeres på pension (det er jo nøjagtig det samme som med kontanthjælpen). Eller stresses over at deres sag skal tages op hvert 2., 3., 5. år fx.

 

Nej men i forvejen var det jo MEGA svært at få pension, nu er det jo næsten UMULIGT. selvfølgelig ville der stadig være noget under 40 der får det, men så skal de da også næsten være lamme fra halsen og ned.

 

 

Jeg kan sagtens se pointen i at man så laver kurser, men hvad skal folk leve af i mens ?? Hvor mange kurser skal de tage, skal vi væde på at de bliver sat på det ene ligegyldige kursus efter det andet, fordi der ikke er resource til at gøre noget ved det ? Jeg kan støve der første 10 op der kan fortælle at de har været i praktik, arbejdseprøvning eller kursus uden det har ført noget som helst med sig, fordi der ikke er blevet fulgt op på det, fordi man i mellemtiden har fået en anden sagsbehandler osv.

 

og nej det er overhovedet ikke det samme som kontanthjælp.

 

På pension har man langt større rådighedsbeløb, man kan leve et langt bedre liv, man har måske ligefrem råd til behandling af sine problemer, man har større frihed, man kan tage frivillig arbejde, man kan generelt skabe et liv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen der er jo regler. Du må ikke have en formue på over 10.000 kr. Ergo vil du aldrig kunne anskaffe dig noget der koster mere end 10.000 kr. Derfor så kan kommunen blande sig. Det være sig hvis det er en hund til 12.000 kr eller et nyt TV til 12.000 kr.

 

Derudover med hensyn til det at være syg og på kontanthjælp, så ER det jo også en gråzone, for groft sagt så er der jo kun to krav til at man kan modtage kontanthjælp, og de er:

 

1. Du skal være fyldt 18 år, og ikke kunne forsøge digselv.

 

2. Du skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet og aktivt søge jobs.

 

Det vil sige, groft sagt, hvis man er syg og ikke arbejdsdygtig er man i følge lovgivningen slet ikke berettiget til kontanthjælp. Men de må jo netop ikke bare lade folk stå på gaden og sulte, noget skal der jo gøres...

 

Så egentlig er det i mine øjne ikke et spørgsmål om kontanthjælp eller ej, men at der skal laves et alternativ der gør at syge mennesker kan få en indkomst der ikke stresser dem. Jeg tror alle der har været på kontanthjælp, og haft et psykisk problem ved hvor svært det er, og hvor meget værre man får det. Jeg husker stadig hvordan jeg blev truet med at få taget penge hvis jeg ikke mødte op osv. Det er enormt frustrende og kravene er alt for høje til psykisk syge. Desværre kender jeg personligt, rigtig mange mennesker som udnytter systemet...

 

Du har helt ret, det er en STOR gårzone som mange glemmer i hede debatter om folk der skal have hund eller ej på kontanthjælp.

 

Generelt er opfattelse af kontanthjælpsmotager stadig at det er små dovne folk der ikke gør en aktiv indsats for at finde et job, de er selv skyld i alt og skal ikke tro de bare kan få og få, så må de nøjes med at sidde i en bolig med en luftmadras og en sovepose og derudover så skal de være taknemlige.

 

Det er jo oftes den generelle mening og opfattelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen der er jo regler. Du må ikke have en formue på over 10.000 kr. Ergo vil du aldrig kunne anskaffe dig noget der koster mere end 10.000 kr. Derfor så kan kommunen blande sig. Det være sig hvis det er en hund til 12.000 kr eller et nyt TV til 12.000 kr.

 

Derudover med hensyn til det at være syg og på kontanthjælp, så ER det jo også en gråzone, for groft sagt så er der jo kun to krav til at man kan modtage kontanthjælp, og de er:

 

1. Du skal være fyldt 18 år, og ikke kunne forsøge digselv.

 

2. Du skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet og aktivt søge jobs.

 

Det vil sige, groft sagt, hvis man er syg og ikke arbejdsdygtig er man i følge lovgivningen slet ikke berettiget til kontanthjælp. Men de må jo netop ikke bare lade folk stå på gaden og sulte, noget skal der jo gøres...

 

Så egentlig er det i mine øjne ikke et spørgsmål om kontanthjælp eller ej, men at der skal laves et alternativ der gør at syge mennesker kan få en indkomst der ikke stresser dem. Jeg tror alle der har været på kontanthjælp, og haft et psykisk problem ved hvor svært det er, og hvor meget værre man får det. Jeg husker stadig hvordan jeg blev truet med at få taget penge hvis jeg ikke mødte op osv. Det er enormt frustrende og kravene er alt for høje til psykisk syge. Desværre kender jeg personligt, rigtig mange mennesker som udnytter systemet...

 

der er jo også dem med "problemer udover ledighed" og der er 3 matchgruppe

1 er dem der umiddelbart er arbejdsmarkedparate

2 er dem med problemer udover ledighed

3 er dem der er fjernest fra arbejdsmarkedet ( min kommune har ingen der er matchet 3 selv terminalt syge bliver matchet som 2ere)

Link til indlæg
Del på andre sites

Generelt er der jo lidt en tildens til at folk på kontanthjælp skal straffes, de skal ikke tro de bare kan modtage penge fra kommunen.

 

Mange føler de har ret til at håne og nedgøre og minde folk på kontanthjælp om at de ikke betaler skat ! feks. Den har jeg godt nok hørt tit.

Simon er så en af dem som føler sig hævet over andre mennesker, SÆRLIGT mennesker på overførelses indkomst, uden egentlig måske at tænke ret meget længere end det. Han har vel i bund og grund godt gammeldags ondt i røven. Synd for ham. Jeg kan ikke tage manden alvorligt, kun forarges. Han er ikke engang værdi til en debat. HAN burde derimod være taknemlig over at folk overhovedet gider lytte til ham og at han faktisk ikke er tvunget på kontanthjælp !

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke rigtig argumentere for eller imod den nye pensionsreform, da der er nød til at komme noget fakta og statistik på bordet, som der først kan laves noget tid efter den er trådt i kraft.

 

Men jeg synes da det er fair at man giver det en chance. Det er vel heller ikke for sjov at div. læger/professorer/og hvad de ellers er, udtaler sig positivt om reformen og folks mulghed for recovery.

 

I princippet er det vel ligegyldigt hvad man skal leve af (så længe beløbet selvfølgelig er højt nok), men det vigtigste er vel at man har fred og ro til at komme sig og ikke skal til div. møder med kommunen og sagsbehandlere.

 

At du kan finde 10 personer kan vi desværre ikke bruge til ret meget, da det formegentlig vil være nye ressourceforløb og kurser, der er altså ikke tale om arbejdsprøvninger, praktik osv.

 

Og jeg ved godt at kontanthjælp og pension ikke er det samme, men om man som syg er parkeret på det ene eller andet i årevis kommer vel ud på et. Forstået på den måde at det ikke er rimeligt og fair for nogle af parterne.

 

Jeg undre mig bare, i alle de år der går før en person overhovedet bliver indstillet til pension, HAR de jo prøvet en masse og fået mange chance om man så må sige. Der er vel intet nyt i det overhovedet ?

 

 

"Og jeg ved godt at kontanthjælp og pension ikke er det samme, men om man som syg er parkeret på det ene eller andet i årevis kommer vel ud på et. Forstået på den måde at det ikke er rimeligt og fair for nogle af parterne".

 

 

Hvem er det det ikke er rimeligt over for ? Hvorfor er det nogen har så svært ved at forstå at mange faktisk er tilfredse med at være på pension fordi de ikke KAN arbejde. Jeg går da aldrig og tænker " årh hvor er det urimeligt at jeg er på pension " jeg har ligesom indset at det ikke kan være anderledes som det er nu.

 

Hvad skal folk så parkeres på ?

 

Jeg tror at når politiker udtaler som de gør, er det fordi de glemmer alle dem som faktisk er glade for at være på pension fordi det har reddet deres liv. De må simpelthen fatte at nogen er KRONISKE syge og det bliver aldrig anderledes uanset hvor mange kurser og forløb og terapi og smertestillede de stopper i folk. Giv dog folk fred , ja ikke i den forstand, men giv dem dog fred, en ok økonomi og lad dem komme sig på deres egen måde.

 

Bliver ked af det når jeg tænker på hvor mange psykiske syge unge som er kronisk syge, som nu skal tvinges ud i alt mulig kurser og forløb og 900 nye psykolog samtaler og ny medicin igen og igen i forsøg på at få dem i arbejde, for det er jo lige præcis det som er målet. Nu kalder man det bare noget andet.

 

Samtidig er der selvfølgelig også de psykiske syge unge som har det fint i dagligdagen, som sidder på pension og keder sig og er ensomme og der er det nye reform vel et plus ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da op :shock: jeg spoler lige tilbage og melder mig ud af den her debat igen... troede tanken om at leve på nåde døde med fattiggårdene!

 

Hvis det er min kommenter du går kløjs i, så synes jeg du skal læse det du selv har markeret i mit tidligere indlæg igen.

 

 

Som jeg skrev, har hunden det godt, kan jeg ikke se at andre skal blande sig i om man har hunde eller ej.

 

Men anskaffer man en hund mens man er på kontanthjælp, og bugdettet i forvejen er stramt, gider jeg bare ikke høre på brok over at der aldrig er penge til noget som helst. Det er et aktivt valg personen har taget, og så må personen nedprioritere noget andet, for at pengene stadig rækker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu går jeg i seng, Tjaldur er gået i seng for længe siden, fornuftig hund.

 

Alle fortjener en hund hvis de kan elske den og passe på den og det er de ønsker sig, uanset om de er på kontanthjælp eller ej. Ingen skal bestemme over andres liv og penge, uanset om de kommer fra chefen eller kommunen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg slet ikke nærlæst alle indlæg (hvalp tager tid), men med udgangspunkt i trådens start, så synes jeg, den udtalelse fra hvad-hedder-han er lettere nedladende og elite-agtig.

 

En hund er en gave 365 dage om året. Og da specielt for rigtig mange mennesker der ikke har så meget andet. Tag Jeanette og Minibillen som to eksempler - hundene har da rigtigt fået dem ud af deres isolation.

 

Jeg ser det også på plejehjemmet, folk der lider af depression og holder sig for sig selv, kommer ud af deres skal og liver totalt op, når hundene kommer på besøg.

 

Kort sagt (måske for sent) mener jeg absolut at hunde bidrager mere til menneskers velvære end prisen for deres foder og pleje tager fra den. Og det er selvsagt forudsat, at hunden bliver passet ordentligt.

 

Hvad med om man begyndte at sætte pris på de daglige gaver man får fra hundene og ikke tage julegaver for givet. Jeg VED at der er adskillige personer herinde der ville bytte en eller anden julegave-elektronisk-dims for en helt normal fast lort fra hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg arbejder med rådgivning af gældsplagede mennesker, og det er chokerende hvordan nogle mennesker vælger at prioritere. Når vi modtager en ansøgning om rådgivning, har de fleste knap salt til et æg, men alligevel har de "råd" til at købe den nyeste iPhone, pels og mærkevare tøj osv.. Mit job er ikke at dømme folk, men jeg kan ikke lade være med at blive overrasket. De fleste der får hjælp hos os er enten på kontanthjælp eller på vej, men at skulle skære ned på smøger, cola osv. er ikke populært. Heller ikke for at kunne gøre det muligt for deres børn at komme til fritidsaktiviteter. Rygning koster omkring 15000 kr. om året.

 

At folk på kontanthjælp vælger at have kæledyr kan jeg ikke se er et problem, så længe der er råd til det og dyrene har det godt.

 

Jeg vil heller ikke påstå at der ikke er hold i noget af det, Ammitzbøll siger. Jeg tror mange mennesker er ret dårlige til at administrere deres penge - både dem der har meget og dem der har lidt. Det er i sagens natur bare de sidstnævnte der får de største problemer med det.

 

Jeg har selv prøvet begge dele - altså at have ret mange penge, hus, bil, motorcykel, antikvitetssamling osv. og at være på kontanthjælp. Og min teori er, at det at være fattig er noget man skal lære. Man skal lære at nedtone sine forventninger, lære at man godt kan leve uden ting, man før tog for givet, lære at man ikke nødvendigvis mangler noget, fordi man ikke har det samme som naboen.

Det kan godt tage år at lære den lektion. I starten af min karriere som fattig var jeg heller ikke god til at administrere mine penge. Jeg købte hus og gik på tvangsauktion, jeg tog lån til forbrug, selv om jeg allerede havde en kæmpe studiegæld. Det er først indenfor de seneste 5 år, jeg er begyndt at lære at "sætte tæring efter næring", eller hvad det hedder. Til næste år bliver jeg slettet fra RKI - men jeg skal ikke ud at låne igen :lol:

 

Tænk lige over hvor man egentlig lærer om privatøkonomi? Det lærer man af sine forældre. Hvis de er dårlige til det, er der en ret god chance for at man også selv bliver rådden til at styre sine penge. Ved ikke med i dag, men da jeg gik i skole lærte vi ikke noget om den slags ting. Jeg lærte af min mor at man skulle skynde sig at spurte ned i banken, og hæve penge inden de blev trukket til budgetkontoen :shock:

 

Danmark er et supermaterialistisk samfund hvor du ved første øjekast altid bliver vurderet på dit udseende, dit tøj, din bil osv. Og danskere er nådesløse overfor dem, de har dømt ude.

Folk som Simon Emil og Joachim B tror sandsynligvis at folk bliver fattige fordi de har dårlig smag, lever usundt og er grimme, i stedet for at tænke over om årsagsvirkningen evt. kunne være omvendt - at fattigdom dræner mennesket for overskud, så der ikke er energi til at pleje sit image, når alle dagens timer handler om simpel overlevelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Det er jo en helt interessant debat det her....

 

Jeg kan faktisk godt forstå pointen med at folk ikke betaler skat hvis de er på overførselsindkomst...for reelt kunne staten ligeså godt udbetale, uden at skrive skat på udbetalingsmeddelelsen...så når folk siger "jeg betaler også skat" ryger det ind af det ene øre og ud af det andet....MEN(og nu læser i lige, ellers er der lammere)...de fleste mennesker der er kommet i en uheldig situation, har jo på et eller andet tidspunkt haft et job, og bidraget ligesom alle andre....derfor skal de også tilgodeses når de ryger på røven...det samme skal de som pga. handicap, sygdom eller andet aldrig nåede længere end til folkeskolen og aldrig har haft et job...

 

Hvis vi skal fungere som velfærdsstat(og det er vi jo ret glade for at blære os med), skal vi også kunne rumme de svage, og i fællesskab sørge for at ALLE kan have et værdigt liv....

 

 

Min indre liberalist står forresten og prikker mig på skulderen nu....jeg synes ikke at pension og flexjob skal være første skridt, når folk kommer galt afsted...mange mennesker kan have glæde af at blive omskolet, og jeg tror seriøst at job og en viden om at man bidrager til festen er vigtige for ens sociale liv og velbefindende....dog er jeg heller ikke i tvivl om at det faktisk er pisse besværligt at få flexjob f.eks.....det tog min mor 4år, selvom reglerne(dengang ihvertfald) dikterede at det max måtte tage et år at lave en udredning...

 

Og nu vi er i gang, så har jeg absolut intet problem med at der er stor forskel på rig og fattig(rent økonomisk), idet det nok ikke ligefrem er en dans på roser altid, at opbygge sig en seriøs formue...det kræver ofte at man besidder en stilling og har et ansvar mange andre ikke vil tage, og det skal da belønnes...ellers kunne man ligeså godt lade være....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg er en af dem der er blevet reddet af førtidspension. Jeg var på kontanthjælp i cirka 10 år hvor jeg blev kastet fra det ene til det andet - prøvet af i hoved og røv for at sige det på godt dansk. Min fysik gør at jeg har stålprotese i den ene hofte, min ankel er syet sammen med stålwire, jeg har lettere hørenedsættesle. min ryghvivler falder sammen - ja listen er lang. De anede ikke hvor de skulle placere mig og i mens råbte jeg op om at de kunne lade mig førtidspensionere. Det er en meget lang historie og jeg var enormt lettet da min pension endelig gik igennem det er nu 17 år siden.

I denne periode var der ikke tale om at jeg kunne anskaffe dit eller dat - det var der simpel hen ikke råd til. At jeg/vi kan have hund i dag skyldes ene og alene at min mand tjener kassen og at han ved at vores hunde gør mig godt. Jeg nyder roen i dag og at jeg kan være sammen med mine hunde oven på alle de turbulente år.

 

Mine drenge har autisme - de er begge to på førtidspension i dag fordi vi bankede i bordet og sagde de ikke skulle være kastebolde - men have roen fra start til at finde deres stå steder i livet. De er begge overgået direkte på førtidspension fra de blev 18 - den ældste er nu 21 og den yngste 19. Men alligevel skal de for at kommunen kan vurdere hvilken hjælp de skal have - indkøb, være sammen med nogen i det omfang de magter det, bank, alle de praktiske ting man kommer ud for - igennem et bofællesskab som varer cirka 3 år plus/minus - før de kan sluses ud i deres egen lejlighed - stadig med hjælp på.

Min yngste søn drømmer om hund og den drøm vil jeg hjælpe ham med at kæmpe fordi jeg ved hvor godt det er for ham at have sådan et kræ hos sig - men forud for det skal pengene være der og det ved han godt.

 

Sådan ser det ud i dagens Danmark - vi er alle ramt på forskellig måde - regler mig her og der - det er alt sammen affødt af de regeringer vi har haft gennem mange år - der kommer aldrig en fornuftig løsning på noget som helst - se bare den skolereform de har flikket sammen nu - børn skal fadme ikke parkeres i skolen i 37 timer - børn skal lege, det er kun derved de kan udvikle sig - sagt af en mor der ved hvad hun taler om.

 

Glemte lige at jeg jo også for 16 år siden fik diabetes - det han siden krævet insulin og en speciel kost - så også her "nasser" jeg på samfundet

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen der er jo regler. Du må ikke have en formue på over 10.000 kr. Ergo vil du aldrig kunne anskaffe dig noget der koster mere end 10.000 kr. Derfor så kan kommunen blande sig. Det være sig hvis det er en hund til 12.000 kr eller et nyt TV til 12.000 kr.

 

Derudover med hensyn til det at være syg og på kontanthjælp, så ER det jo også en gråzone, for groft sagt så er der jo kun to krav til at man kan modtage kontanthjælp, og de er:

 

1. Du skal være fyldt 18 år, og ikke kunne forsøge digselv.

 

2. Du skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet og aktivt søge jobs.

 

Det vil sige, groft sagt, hvis man er syg og ikke arbejdsdygtig er man i følge lovgivningen slet ikke berettiget til kontanthjælp. Men de må jo netop ikke bare lade folk stå på gaden og sulte, noget skal der jo gøres...

 

Så egentlig er det i mine øjne ikke et spørgsmål om kontanthjælp eller ej, men at der skal laves et alternativ der gør at syge mennesker kan få en indkomst der ikke stresser dem. Jeg tror alle der har været på kontanthjælp, og haft et psykisk problem ved hvor svært det er, og hvor meget værre man får det. Jeg husker stadig hvordan jeg blev truet med at få taget penge hvis jeg ikke mødte op osv. Det er enormt frustrende og kravene er alt for høje til psykisk syge. Desværre kender jeg personligt, rigtig mange mennesker som udnytter systemet...

Men igen; jeg er ikke med på hvad lovgivningen har med det at gøre? Hvis jeg går ud og bruger mine penge på en hund uden at have sparet noget op og dermed prioriteret det frem for noget andet, så er det vel mit valg? Og det mener jeg ikke, at andre skal blande sig i. Det er dumt, ja. Men det er mit valg og som jeg sagde tidligere: hvis jeg vælger det og derfor er tvunget til at leve af pasta og ketchup og havregrød resten af måneden, så kan folk vel være ligeglade.

 

Det sidste er jeg enig i :-)

Redigeret af Therese
tilføjelse
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

men hvad må man så som fattig?

 

Stoppe med at ryge? :vedikke:

Ved godt det er sat på spidsen og selvfølgelig skal der være plads til en eller anden form for livskvalitet og det er forskelligt hvad folk finder værende livskvalitet.

Jeg undre mig bare over, at jeg i sin tid på kontanthjælp som ung under 25, både kunne have mad på bordet, ryge (godt nok billigste hjemmerul man kunne købe i Tyskland), sågar gå i byen engang imellem og bo ude, uden at jeg stod og manglede penge halvvejs igennem måneden.

Men det kunne jeg og det var måske fordi jeg var vant til at leve af SU at jeg ikke synes jeg manglede noget.

 

Ligesom jeg kunne leve af en SU og være udeboende uden at føle jeg manglede en hel masse.

Så jeg vil stadig vove den påstand at det handler rigtig meget om prioritering.

 

Dog skal det siges, at jeg ikke havde nået at gældsætte mig og derfor ikke havde et eller andet træls forbrugslån der skulle betales af på, da jeg røg på kontanthjælp og det gør selvfølgelig en forskel.

 

Jeg arbejder med rådgivning af gældsplagede mennesker, og det er chokerende hvordan nogle mennesker vælger at prioritere. Når vi modtager en ansøgning om rådgivning, har de fleste knap salt til et æg, men alligevel har de "råd" til at købe den nyeste iPhone, pels og mærkevare tøj osv.. Mit job er ikke at dømme folk, men jeg kan ikke lade være med at blive overrasket. De fleste der får hjælp hos os er enten på kontanthjælp eller på vej, men at skulle skære ned på smøger, cola osv. er ikke populært. Heller ikke for at kunne gøre det muligt for deres børn at komme til fritidsaktiviteter. Rygning koster omkring 15000 kr. om året.

 

At folk på kontanthjælp vælger at have kæledyr kan jeg ikke se er et problem, så længe der er råd til det og dyrene har det godt.

 

Åh, dem har jeg også set rigtig, rigtig mange af.

Det er nok det der farver mit syn, fordi man jo har mødt et bredt udsnit af DK's befolkning og derfor har indgående kendskab til hvordan økonomien fungere for en overraskende stor del.

 

Tjoe.... Men selv anskaffelsen af en billig hund er jo ikke billig.. Man skal lige smide 5-600 kr til vaccinationer, og diverse oveni, selvfølgelig kan man være heldig... Men personligt ville jeg aldrig kunne forsvarer det, netop fordi jeg gerne vil have en opsparing i tilfælde af at hunden bliver syg.

 

 

 

Jeg læser bestemt ikke nogen steder at det er andres penge de bruger, men det er trods alt en overgangs ydelse de får, der gives for at folk skal kunne overleve til de kommer i arbejde. Og der er lovgivninger der spiller en stor rolle i forhold til hvordan man f.eks. må have en opsparing.

 

I mine øjne kan det IKKE forsvares på nogen måde at bruge 5000+ på at anskaffe sig en hund når man er på kontanthjælp (Nu kender jeg kun enlig satsen, og der får man ca. 7000 når man er over 25).

 

(Og jeg synes f.eks at hvis man vil anskaffe sig en hund pga depression, hvilket jeg kender folk der har gode erfaringer med, så synes jeg faktisk det burde være sådan man kunne søge tilskud til dette, som en form for alternativ behandling, mod at man f.eks. blev tvunget at skulle gå til hundetræning, fordi den sociale del virkelig er godt for en med depression (At komme ud blandt andre, men stadig kunne fokusere på sigselv og hunden))

 

Jeg er slet, slet ikke uenig i, at hunde kan hjælpe på rigtig, rigtig mange ting.

Men hvor er hundevelfærden henne?

Tænker, at en stor dem jeg har mødt med slem depression som måske ville kunne få bevilget en hund, slet, slet ikke kan tage vare på et dyr - Heller ikke hvis de får betalt dyrlæge, foder osv.

Og dem med slemme fysiske problemer, som ikke kan stå op af sengen visse dage, som pludselig skal ud og gå tur med hunden flere gange dagligt.

Hvem skal bedømme om hunden får den fornødne pleje, de nødvendige lufteture osv.?

Og hvad hvis det viser sig, at personen ikke kan tage vare på hunden? Så er det et gigantisk smæk i ansigtet at få hunden fjernet.

 

Der tror jeg det ville være meget, meget bedre, med en slags besøgsordning, som man har på plejehjemmene, hvor folk kunne låne en hund x antal timer om ugen og på den måde komme ud og få noget indhold i hverdagene, men ikke selv skulle stå med det fulde ansvar for et andet væsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Stoppe med at ryge? :vedikke:

Ved godt det er sat på spidsen og selvfølgelig skal der være plads til en eller anden form for livskvalitet og det er forskelligt hvad folk finder værende livskvalitet.

Jeg undre mig bare over, at jeg i sin tid på kontanthjælp som ung under 25, både kunne have mad på bordet, ryge (godt nok billigste hjemmerul man kunne købe i Tyskland), sågar gå i byen engang imellem og bo ude, uden at jeg stod og manglede penge halvvejs igennem måneden.

Men det kunne jeg og det var måske fordi jeg var vant til at leve af SU at jeg ikke synes jeg manglede noget.

 

Ligesom jeg kunne leve af en SU og være udeboende uden at føle jeg manglede en hel masse.

Så jeg vil stadig vove den påstand at det handler rigtig meget om prioritering.

 

Dog skal det siges, at jeg ikke havde nået at gældsætte mig og derfor ikke havde et eller andet træls forbrugslån der skulle betales af på, da jeg røg på kontanthjælp og det gør selvfølgelig en forskel.

 

 

 

Åh, dem har jeg også set rigtig, rigtig mange af.

Det er nok det der farver mit syn, fordi man jo har mødt et bredt udsnit af DK's befolkning og derfor har indgående kendskab til hvordan økonomien fungere for en overraskende stor del.

 

 

 

Jeg er slet, slet ikke uenig i, at hunde kan hjælpe på rigtig, rigtig mange ting.

Men hvor er hundevelfærden henne?

Tænker, at en stor dem jeg har mødt med slem depression som måske ville kunne få bevilget en hund, slet, slet ikke kan tage vare på et dyr - Heller ikke hvis de får betalt dyrlæge, foder osv.

Og dem med slemme fysiske problemer, som ikke kan stå op af sengen visse dage, som pludselig skal ud og gå tur med hunden flere gange dagligt.

Hvem skal bedømme om hunden får den fornødne pleje, de nødvendige lufteture osv.?

Og hvad hvis det viser sig, at personen ikke kan tage vare på hunden? Så er det et gigantisk smæk i ansigtet at få hunden fjernet.

 

Der tror jeg det ville være meget, meget bedre, med en slags besøgsordning, som man har på plejehjemmene, hvor folk kunne låne en hund x antal timer om ugen og på den måde komme ud og få noget indhold i hverdagene, men ikke selv skulle stå med det fulde ansvar for et andet væsen.

Det synes jeg er en god ide :5up: Tror også mange hunde vil synes det er fedt at komme ud og besøge nogen og få lidt ekstra kæl og lidt flere hundekiks :-D Bobo ville i hvert fald... :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...