anne-lise hansen Skrevet December 12, 2012 Rapporter Share Skrevet December 12, 2012 (rettet) Er der nogen herinde der har nogen erfaring med gamle hunde med nedsat syn & hørelse ? Racer er jo efterhånden blevet 12 år og jeg kan se at han har grå stær - og undrer mig over hvorfor man ikke opererer dette på hunde ? når man kan gøre det ret let på mennesker må det da kunne lade sig gøre for hunde også , men jeg har aldrig hørt om en sådan operation , har I ? Noget andet er at jeg tror at hans hørelse også er ved at blive nedsat , ved I om Dr. dyr kan undersøges det ? Redigeret December 12, 2012 af anne-lise hansen stavefejl Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret December 12, 2012 Rapporter Share Besvaret December 12, 2012 Aldersbetinget grå stær, kommer jo som regel først når hunden er ret gammel. Jeg tror min gamle begyndte at få det da han var omkring 9½, og han var endnu ikke blind (heller ikke næsten) da han blev aflivet knap 11 år gammel. Så hvorfor have udsat ham for narkose og en MEGET ubehagelig operation? Nedsat hørelse kommer jo også med alderen, og dyrlægen tester det på samme måde som dig selv - ved at knipse ud for ørerne og se om hunden reagerer. Det værste ved nedsat syn og nedsat hørelse er, at hunden jo ofte bliver usikker og dermed reagerer uhensigtsmæssigt i situationer, hvor den ikke har set/hørt noget nærme sig. Og det er jo så dér at ejeren må træde ind og sikre at hunden er forberedt og aldrig får overskredet sine grænser. Jeg synes gamle hunde er det bedste i verden, på trods af deres skavanker. De kender deres mennesker og kommunikerer rigtig godt. Jeg elsker gamle hunde med personlighed:lun: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
anne-lise hansen Besvaret December 12, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 12, 2012 jeg er selv opereret for grå stær - og synes nu ikke det var så ubehageligt , men du har helt ret - gamle hunde er skønne og selvfølgelig skal man tage alle mulige hensyn til dem, og jeg håber Racer bliver hundenes Metusalem - som vist ifølge overleveringen blev 999 år - før vi skal sige farvel , den ældste hund jeg har haft blev 14 år og 2½ mdr , så der er da håb om nogle år endnu. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret December 12, 2012 Rapporter Share Besvaret December 12, 2012 Min Luna er 9½ nu og har begyndende grå stær, men ikke noget, der generer hende endnu. Vores gamle lab blev næsten 11, hun var døv og næsten blind til sidst.Vi gjorde ikke andet end, at vi ikke rykkede rundt på møblerne. Ingen medicinsk/operativ behandling. Men ja dyrlægen kan tjekke hørelsen:-D Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret December 12, 2012 Rapporter Share Besvaret December 12, 2012 Min Charlie har i flere år haft grå stær - han var vist 5 da vi blev opmærksom på det. Nu er han 8 og han trives fint. Grå stær giver flest problemer når det er mørkt (natteblindhed) Dyrlægen holder skarpt øje med Charlie og de seneste 2 år har det ikke forandret sig - Kosten spille en betydelig rolle har jeg fundet ud af - så Charlie fodres kornfrit og det har hjulpet en del på hans syn - hans øjne har fået et mere klart skær. Der kan være en sammenhæng med sukkerstoffer i foderet - det er i hvert fald det jeg har fundet ud af. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret December 12, 2012 Rapporter Share Besvaret December 12, 2012 Min Victor fik også betydelig synsnedsættelse i 10 års alderen. Jeg opdagede det, da han flere gange stødte ind i anhængertræk på biler, der stod sådan tæt på fortovet og han blev forskrækket. Så jeg måtte se for ham. Min Molly på nu 12 1/2 ser stadig udmærket,selv hendes øjne også er noget uklare nu, med dette grå stær skær . Desværre kan grå stær være medfødt og altså komme i meget tidlig alder. Mht hørelsen tror jeg alle rigtig gamle hunde har mistet en del. For nogle øjensygdomme kan opereres og jeg har da hørt om grå stær operationer på hunde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
anne-lise hansen Besvaret December 13, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 13, 2012 Racer har lært sig at gå bagved mig når vi er ude - men da jeg har både grøn og grå stær ved jeg ikke lige hvor smart det er , men det er da en god ide af ham. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts