Hop til indhold

Hjerterytme


Bailey_f1
 Share

Recommended Posts

Hvordan skal en hunds hjerterytme være ?

 

Hvis man tager et menneske med en puls på 60, vil der være et slag hvert sekund.

Atlså se nogenlunde sådan ud:

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

 

Men hvis jeg lytter til Baileys hjerterytme - f.eks. når vi skal sove - så ser den nogenlunde sådan ud:

^^^^^-^^^-^^^^^^^-^^^^^-

Det virker som om det springer slag over :confused:

Nogle gange er der 8 slag - og så som om der springes et slag over.

Andre gange 3 eller 5 slag..... ingen fast rytme.

Jeg tror ikke jeg har talt mere end 8 slag før der "mangler" et.

 

Det er ikke fordi jeg tror der er noget galt - hun trives i bedste velgående -

(Håber det er OK, jeg har lagt indlægget under sygdomme :engel:)

men troede hunde havde en jævn hjerterytme :vedikke:

(Hun har godt nok haft hjerte-/lungeorm som hvalp, hvor det var meget tæt på :hmm: )

 

Så kunne det måske være fordi jeg bare ikke kunne høre slagene, men de er meget tydelige når vi putter og hun ligger helt op ad øret :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gik nærmest i panik da jeg oplevede det ved min hund :mrgreen: men da dyrlægen kort forinden havde lyttet grundigt til ham faldt jeg til ro med det.

 

Hundens hjerte skal bare lyde underligt og springe over nogle gange tror jeg... jeg er i hvert fald ikke gået i panik, og stoler på min dyrlæge er dygtig til at lytte til hjertet :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

De har en sær ujævn hjerterytme i forhold til vores - den er ligesom ikke helt så "afslappende" at lytte til :mrgreen: eller også er det fordi vi, som mennesker, instinktivt er gearet til hvordan en hjerterytme skal lyde for at være "rigtig" - eftersom vi jo har brugt en god del måneder i livmoderen med at lytte til en "normal" rytme...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det hedder sinusarytmi.

 

Det er helt naturligt for hunde i afslappet tilstand og er fordi hjertet slår hurtigere når hunden trækker vejret ind og slår langsommere når hunden puster ud. Når hjerte og lunger bliver belastet f.eks. under motion bliver rytmen regelmæssig.

 

Det skal ikke nødvendigvis være sådan, men det er altid et godt tegn, for det er kun et velfungerende hjerte som laver sinusarytmi.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...