Hop til indhold

Offentlige græsplæner/områder - regler?


Hoppebolden
 Share

Recommended Posts

Jamen, jeg er skam enig, og ville heller ikke lade min hund være 10 meter væk, for så er min hund ikke under kontrol. Men det KAN de være. Hensynet til andre kræver nok at man kalder hunden ind på plads, men det er så også det. Og hvis Duffy har pisket rundt og leget, men ikke er løbet hen til mennesker der ikke ønsker det, kan jeg nu ikke se problemet. Principielt skal skaden jo ske før end man kan konstatere at hunden ikke er under kontrol.

Link til indlæg
Del på andre sites

Åha Helle, jeg kan lige se det for mig og jeg kan lige genkalde mig den følelse du står med. Jeg var selv begyndt at tude helt vildt, hvis det var sket for mig. Det er SÅ ubehageligt og jeg har prøvet det så mange gange, at sure gamle mennesker har så f..... ondt i røven at man tror det er løgn. ALDRIG har jeg fået så mange skideballer af fremmed mennesker i mens jeg har været hundeejer. Hver gang man lufter sin hund uden for sin hoveddør, er man et let offer for sure gamle nisser der ikke har en skid at tage sig til.

 

Jeg har snart vænnet mig til at det er dagligdag af sure mænd siger til mig " styr din køter " få den til at holde kæft " du burde opdrage den noget hårdere " eller " styr dog dine syge møgkøter " og ja det lyder som en overdrivelse men er det bestemt ikke, det er kommentar jeg får hver eneste dag jeg går med Tjaldur og han får et flip.

 

Men Teitur som gik meget løs og da jeg boede i et kvarter med ældreboligere, i guder alle de skideballer jeg har taget i mod, en mand har slået Teitur i hovedet med sin rive, fordi han lettede ben op af hækken, en mand har forfulgt mig fordi han mente jeg ikke samlede op efter min hund, en dame har råbt og skreget fordi Teitur havde fået hendes kat og i et træ, en anden mand forbød mig at gå på græsset på legepladsen da hundetis åbenbart fik alt græsset til at gå ud. Jeg er blevet truet med en knytnæve i hovedet, fordi Tjaldur svømmede i en å med ænder, jeg er blevet råbt og skreget af, af en jæger fordi han var sur over at alle hundeejer gik på hans mark, så selvom jeg aldrig havde gået på hans mark, så skulle jeg lige have en kæmpe skideballe.

 

Går man i flexline med hunden er det også galt, man får gerne lige et par råbeord med på vejen selvom man intet har gjort.

 

 

Skal du undgå skæld ud i fremtiden så skal du lufte din hund i 1 meter line, kun på fortovet på din venstre side og have et skilt på ryggen hvor der står " jeg samler altid op efter min hund ".

 

 

Mange mennesker er helt hjernedøde hysteriske med løse hunde. Hvis jeg går nede ved åen har jeg ruter jeg ikke går, fordi der bor et ældre ægtepar som har udsyn lige ned til åen, de sidder hele tiden og holder øje og råber og skriger efter alle hundeejer der går forbi.

 

 

 

Derudover er du mere udsat fordi du er en ung kvinde. Rigtig mange mænd, særlige ældre, føler næsten det er deres pligt at skælde unge kvindelige hundeejer ud. Endnu et klassisk eksempel så jeg forleden.

 

 

Jeg gik ved åen, i flexline med Tjaldur, til stor forargelse for en sur gammel mand der mente at min hund skræmte ænderne, helt sikkert, Tjaldur var faktisk bange for dem og gik i modsatte side af hvor de lå og selv hvis han havde vist intresse, ja hvad så ? Så var ænderne trisset ud i vandet og gået op igen når hunden var forbi. Nå men manden skældte og smældte over at jeg gik med hunden i flexline. Mod os kommer en bad boy ligende fyr gående med sin store hund. Han slipper den løs og hunden farer lige ud til alle ænderne som flyver i alle retninger. Manden var ved at gå bagover af forargelser og råbte til mig " sådan noget gør man IKKE " men det var sku da ikke mig der havde gjort det. Til " the bad boy " siger han ikke et ord, men sender ham dræber blikke.

 

Tro mig havde jeg sluppet Tjaldur havde jeg fået en skideballe af anden rang af ham den gamle nisse, UDELUKKENDE fordi jeg er en ung kvinde med en mindre hund.

 

I lange perioder har jeg haft så ondt i maven af skræk for at møde nogen mænd på min gåtur at jeg kun gik om aften med Teitur. Jeg kunne helt ryste hvis jeg så en mand i mod os. Jeg havde i lange perioder så meget angst på gåturene at jeg ikke kom ret langt og jeg turde kun gå løs med ham ved stranden ( som jeg kun gjorde når det var lovligt og i øvrigt havde Teitur et stærkt indkald på stranden, han løb bare langt i forvejen, men kom altid ved fløjte, han var ligeglad med andre hunde og opsøgte ikke andre mennesker ) hvis min storebror var med, så det kunne kun lade sig gøre hvis vi besøgte ham eller han besøgte os.

 

 

 

Jeg har det stadig ikke godt med det, jeg kan stadig godt blive nervøs, jeg kan også blive vildt ked af det når jeg får latterlige kommentar af sure gamle røvhuller, hvis Tjaldur går lidt amok.

 

Jeg kan ikke finde ud af at råbe igen og selv hvis jeg gør, er jeg bange og kan mærke tårene presse sig på.

 

 

 

Jeg er måske blevet lidt mere hård med tiden, men ikke meget. Men forleden blev jeg så vred på en mand. Tjaldur rev sig løs fra selen, han fik vredet sig helt fri og stak lang pokker i vold. Jeg blev så nervøs, for han har ingen ide om trafik eller noget som helst. Han løb langt langt væk og ned i nogen kolonihaver og lige så sikkert som amen i kirken mødte jeg en sur gammel mand, som råbte " du skal fandme ikke have din hund løs, når du ikke kan styre den " jeg råbte " han er sku ikke blevet sluppet løs, han har revet sig ud fra selen " hvortil manden råber " du har ikke opdraget din hund godt nok " og lige her kortslutter det, jeg blev så vred og råbte at jeg ikke havde haft en ærlig chance og at det måske var takket været klaphatte som ham at min hund var som den var !

 

 

 

 

 

 

 

Med mit lange indlæg ville jeg egentlig bare sige at jeg føler med dig, sådan noget er bare aldrig sjovt og lige gyldig hvor man befinder sig dukker den type mennesker op over alt.

 

Mange mennesker har desværre så ondt i røven og særligt over hunde. En løs hund er næsten altid optræk til ballade, uanset hvordan man bærer sig ad, desværre.

 

 

Jeg er typen der kan smile når jeg ser glade hunde lege og det kunne da ikke rage mig mindre om det var på en offentlig græsplæne eller ej.

 

Det eneste sted jeg kan blive lidt mopset over at se folk have løse hunde er i skovene, altså ikke hundeskovene, men almindelige skove, dog ikke noget jeg gider hidse mig op over, men kan godt tænkte mit. Men alle andre steder, herregud altså.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tøzer...

 

Jeg tror sgu det er på tide I får lidt rygrad og grimt sprog..

 

Når jeg blir påtalt af en sur nisse, hvad enten de er gamle eller ej, så blir der altså lukket op for kloaken.

2 gange er jeg blevet truet med politiet, fordi min hund gik løs under kontrol. Begge gange har jeg svinet dem til og tilskyndet dem at ringe, så de kunne få en skideballe for at forstyrre politiet pga sådan noget pjat.

 

Folk tror vitterligt at kvinder bare står for skud. Sjovt nok får min kæreste aldrig påtaler, når han luftet hundene. Og han går mere uden snor, end jeg gør..

Link til indlæg
Del på andre sites

Spot on lab-lover:-)

 

Jeg ligner nok en harsk gammel kost for jeg er aldrig blevet overfuset - til gengæld undskylder jeg prompte min hunds opførsel hvis jeg ikke har styr på ham så han feks forskrækker andre ved at hoppe hen imod dem selv om han er i snor

 

Kort sagt: hvis hunden ikke er til gene for nogen og under kontrol ville jeg ikke kunne tage andres brok og klager over den seriøst

Link til indlæg
Del på andre sites

Helle: Hvis du har trænet der i to år uden problemer, vil jeg foreslå at du begynder at udøve lukkede ører overfor denne ene person der har været ude efter dig... Og så i øvrigt læse Lab-lovers udemærkede indlæg ;)

 

Politiet har forhåbentlig andet at lave end at komme rendende efter dig, fordi du træner på en græsplæne.

 

Ang. det med afstanden er den jo også svær, for uanset om hunden har været ½ eller 20 meter fra føreren uden snor, sker der her noget har hunden jo ikke været under kontrol.

Så det "værste" der kan ske er at politiet ser ens hund og vurdere den er for langt væk fra een, og ikke under kontrol, og der gives en bøde.

Alt dette gælder i min optik kun for de hundefører der virkelig har et stabilt indkald på deres hund (og ikke de paphoveder der bare lader deres hunde løbe, som der jo desværre er mange der undertiden render ind i)

Link til indlæg
Del på andre sites

Wow... Det er nogle ret vilde historier I kommer med :shock:

 

Herinde i byen har jeg én gang oplevet en uretfærdig bemærkning, men heldigvis var en anden hundeejer superhurtig til at komme med et flabet svar tilbage, som så lukkede munden på damen :lol:

 

Ellers er folk glade og smiler når man kommer med hund. Børn kan være lidt utrygge, men så er den ikke værre end at man lige trækker hunden ind til siden og får den til at gå plads.

 

Tror bare hunde er blevet en del af gadebilledet, og folk gider ikke hidse sig op over det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hihiiii, tak for de "boostende" ord. Jeg er normalt ikke typen som er bange for at sige noget tilbage. Og det var jeg heller ikke her. Det er bare lidt svært at undgå lige præcis hende her, da hun har klippet sin hæk ned til 50 cm, så jeg rent faktisk blev lidt nervøs for om hun nu kunne være typen som hopper ud af sin have for at sparke min hund eller hvad ved jeg. derudover, så er det altså temmelig generende, at hun står og filmer en lidt ala "lige op i ansigtet". Jeg synes i hvert fald ikke at det er særlig fedt, og Duffy bliver også helt forvirret af hendes råben "du er syyyyg i hovedet" -rablen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis "med ledsager og under fuld kontrol" betød at hunden skulle være tættere på end 10 meter, så havde det stået i loven. Navnligt når der sammenlignes med at det ikke er kontrol at kunne se sin hund fra en bopæl. Og det med tæt på er jo skrevet under det med liner og har derfor ikke noget at gøre med hunde der render rundt uden. Grunden til at der står at hunden ikke anses for at være i snor hvis den ikke er helt tæt på sin ejer er vel for at undgå at folk render rundt med ukontrollerede hunde i lange flexliner, sporliner osv. og samtidig kan vifte med loven i hånden og sige at de overholder den fordi hunden jo er i snor.

 

Det med at man ikke må træne på offentlige områder gælder arrangeret træning hvor en person eller forening har en indkomst ved det.

 

Generelt tolker folk alt for meget når de læser hundeloven (ofte udfra hvordan deres egen hund opfører sig overfor andre hunde), så måske ville det være en god idè at ringe til politiet og spørge hvis man er i tvivl.

Link til indlæg
Del på andre sites

A: der er jeg så ikke helt enig. Hvis hunden selv i snor skal holdes tæt på ejer, ville den mest åbenlyse fortolkning i min verden være at når hunden er løs skal den også stadig holdes tæt ved ejer.

Nu kan man jo ikke skrive alt ned i love, så ville der ikke være brug for os jurister. Personligt fortolker jeg nu altså heller ikke ud i blinde efter eget godtbefindende, men ud fra en juridisk synsvinkel.

 

Noget andet er at det er en gråzone. For om hunden har været 1 eller 10 meter væk fra ejer er jo ligegyldigt hvis der er sket noget. For så har hunden ikke været under fuld kontrol.

 

Men i om med at hunden ikke må være til gene vil jeg stadig holde på at hunden skal være tæt på føreren når løs. Render den 10 meter foran føreren, og denne ikke kalder hunden ind når man møder nogen, vil den jo være til gene hvis det er en person der er bange for hunde den passerer alene.

 

Og set i forhold til hvor lystig bl.a. Aarhus politi uddeler bøder for løse hunde pt. vil jeg regne med de tolker det i samme retning.

Link til indlæg
Del på andre sites

A: der er jeg så ikke helt enig. Hvis hunden selv i snor skal holdes tæt på ejer, ville den mest åbenlyse fortolkning i min verden være at når hunden er løs skal den også stadig holdes tæt ved ejer.

Nu kan man jo ikke skrive alt ned i love, så ville der ikke være brug for os jurister. Personligt fortolker jeg nu altså heller ikke ud i blinde efter eget godtbefindende, men ud fra en juridisk synsvinkel.

 

Noget andet er at det er en gråzone. For om hunden har været 1 eller 10 meter væk fra ejer er jo ligegyldigt hvis der er sket noget. For så har hunden ikke været under fuld kontrol.

Præcis, og derfor har afstanden til hunden ikke nogen betydning (selvfølgelig under rimelige omstændigheder, hunden skal jo kunne høre at den kaldes hjem). Desuden står der: Såfremt hunde på de nævnte steder færdes løse uden at være i følge med en person, der har fuldt herredømme over dem, lader politiet dem optage og underretter besidderen. Jamen, man optager da ikke en hund bare fordi den er 50 m fra sin ejer, vel?. Det vil vel sige at "ikke i følge med ledsager" betyder at hundens ejer ikke vil kunne have den under kontrol.

 

Men i om med at hunden ikke må være til gene vil jeg stadig holde på at hunden skal være tæt på føreren når løs. Render den 10 meter foran føreren, og denne ikke kalder hunden ind når man møder nogen, vil den jo være til gene hvis det er en person der er bange for hunde den passerer alene.

Hvor står der i hundeloven at hunden ikke må være til gene?. Jeg kan ikke finde noget om det andet end der hvor der står at de ikke må genere med vedvarende gøen.

 

Og set i forhold til hvor lystig bl.a. Aarhus politi uddeler bøder for løse hunde pt. vil jeg regne med de tolker det i samme retning.

 

Hmm, jeg kender ingen og har aldrig hørt om nogen heromking, der nogensinde har fået en bøde for at gå med løs hund. Men måske er det ikke tilladt at have løse hunde i Aarhus og at det derfor er selve det at hunden er løs og ikke afstanden, der udløser bøden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...