Hop til indhold

daglige opkastninger


Gæst Sally's mor
 Share

Recommended Posts

Gæst Sally's mor

Jeg har overtaget en berner tæve på 1½ år, for små 2 uger siden. Den har næsten daglige opkastninger og den får kun sin egen foder, ingen godbider (udover nogle tørre hvedemels-hundekiks, når vi kommer hjem fra gåture og poter er blevet tørret), ingen menneskemad eller anden guf.

Ud over opkastninger virker hun ellers som en rask og rørig hund, glad og legesyg.

Vi overvejer kraftigt at få hende til dyrlæge, da det ikke kan være normalt at en hund ikke engang kan tåle sin egen foder og mad skal den jo have for at kunne levesally.jpg. Vi ved fra de tidligere ejere at hvis man skiftede fodertype/mærke, oplevede de også opkastning, ved dog ikke om de også oplevede det dagligt. Men vi har/havde netop helgarderet og kun givet hende det foder hun har med derfra, samt fordelt hendes daglige dosis over 3 gange, for netop ikke at få overfyldt mavesækken, det bliver serveret i spec. hundeskål så hun ikke kan komme til at spise det hurtig, men det auto. tager tid, skålen står ydermere på en skammel.

Er der andre herinde som har oplevet dette fænomen fra jeres berner og er det specielt typisk for berner???

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det reel opkast af mad eller mavesyre?

Vores ene hund herhjemme kaster gult galde op hvis der går for lang tid mellem at hun har fået mad, det kan hendes mave ikke holde til. Hun skal have mad i maven hele tiden, ellers er det 100% at hun kaster op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er i hvert fald ikke normalt for bernere! Jeg ville uden tvivl søge dyrlæge snarest. Det kan ikke være sundt for hende. Hun går jo glip af visse næringsstoffer, når hun kaster maden op igen.

 

Om hun har en mave/tarm sygdom eller simpelt og enkelt ikke kan tåle visse fodermidler, er ikke til at svare på. Et foderskift til noget helt andet kan måske svare på dette. Hvis hun fx. får Pedigree eller Royal Canin, kan hun måske tåle det, der hedder WolfsBlut... De har intet til fælles.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sally's mor
Er det reel opkast af mad eller mavesyre?

Vores ene hund herhjemme kaster gult galde op hvis der går for lang tid mellem at hun har fået mad, det kan hendes mave ikke holde til. Hun skal have mad i maven hele tiden, ellers er det 100% at hun kaster op.

 

 

Det har både været indhold med mad og kun galde, hun får mad 3 gange om dagen for hun ikke skal blive overfuldt, da hun ellers har en tendens til at forsluge sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sally's mor
Hvad fodrer i med? Hvad fik hun hos tidligere ejer? Hvilke andre typer foder har hun prøvet? Virker hun meget sulten?

 

Uanset næsten hvad du svarer til alle spørgsmålene (også dem fra Sitto), ville jeg skifte mel-godbidderne ud med kogt eller tørret kød. Mel er ikke godt for særlig meget!

 

hun får pedrigee som hun har med fra de tidligere ejere. Ved ikke hvilken andre mærker de har haft prøvet tidligere, og er lige pt forhindret i at spørge da de er på ferie i Sverige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hun får Pedigree, så kan jeg i hvert fald kun anbefale et foderskift. Det er ikke just et... Kvalitetsfoder.

 

Er desværre syg, så orker ikke lige de store detaljer, men i hvert fald så kan du prøve at skifte til WolfsBlut, Orijen eller Acana. Et af de mærker uden oksekød eller kylling i - det er de kødtyper, der typisk forefindes i billigt foder. Kylling fordi det såmend er rigtig fint og billigt - okse fordi det er billigt. Desværre udvikler ret mange hunde allergi overfor netop oksekød. Min egen inklusiv.

 

WolfsBlut og Acana har begge mærker med kun kød fra fisk. WolfsBlut har desuden nogle linier med kun hest eller ged eller vildt o.lign.

 

Du kan kigge nærmere her:

 

Acana Hundefoder - Frit leveret i hele Danmark

 

Og her:

Wolfsblut hundefoder uden korn og med masser af kd

 

De har desværre begge nogle diæter med korn i også, hold dig væk fra dem også. Er der korn i foderet, så er der en god grobund for lagermider. Igen en ting som mange hunde har tendens til allergi over for og som billigt foder er proppet op med (altså, korn).

 

Har hun nogensinde haft udslæt på huden?

 

Men igen - først og fremmest ville jeg nok konsultere dyrlægen! For om foderet på nogen måde er skyld i det, er ikke til at sige. Det kan skyldes andre ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som de andre ville mit bedste råd også være et foderskift. Som minimum et der ikke har korn som førsteingrediens. Evt. et lightprudukt til sarte maver.

 

Pedigree er ikke et godt foder. Det er fuld af biprodukter (kødaffald, fjer, brusk mm), men producenten nægter at oplyse hvad der egentlig er i....?! Allerede det burde være en rød lampe ifht. produktet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg hyler med i koret om et foderskift.

Det er ikke godt når der kommer foder med op - det tyder hen i retning at det problem I oplever hurtigt kan blive værre. Jeg skal ikke gøre mig klog på hvilket foder I skal vælge - men vælg noget med mindre fyldstof/korn. Pedigree er ikke lavet til dyr - det er nærmest at sammenligne med affald.

Link til indlæg
Del på andre sites

lige nu er det vel ikke aktuelt :-) men alle vores hunde har haft disse symptomer - de spiste sne når vi var ude for at lufte.

kan det være noget så enkelt ??

 

med venlig hilsen

Legarth

 

Som jeg forstår trådstarter, så er det et problem som har været der længe, både hos TS og hos tidligere ejer? Dvs. også, når der ikke er sne.

 

Tænk, min kaster aldrig op af sne... Han kan få lidt tynd mave de første par dage, men derefter kan han spise mængdevis af sne uden problemer :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sally's mor

Tak for alle svarene. Vi kontakter dyreklinikken imorgen og så må se hvad de siger til det. Håber virkelig de har en løsning :pray: da det både er synd for hunden, og heller ikke det vi havde i tankerne da vi sagde ja. Vi har tidligere kun haft Schæfer og har der aldrig oplevet tilsvarende, uden hundene havde spist noget forkert eller ja her oplevede vi det specielt med vores sidste schæfter når hun spiste sne (læs åd sne) hvis vi ikke lige passede på.

Til @bernerazuro tak for linkende til fodre-siderne, som måske kommer ibrug alt efter hvad dyrlægen siger. :hmm:

Til @Therese det syntes vi også hun gør, og hun er en utrolig rolig, gemyttelig, nussesyg og børnevenlig hund, som ungere spec. efter kun små 2 uger er ekstrem glade for, vores 7 årige, ligger troligt i arm med hende på gulvet....ren hygge. :5up:

2012-12-16 11.32.10k.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror altså ikke at dyrlægen vil gøre meget andet end at sælge jer noget foder?! Men alt er selvfølgelig bedre end Pedigree:-)

 

Umiddelbart ville jeg nok smutte omkring "foder" emnet og snuse lidt rundt. Der er ingen tvivl om at udvalget er størst og prisen mindst på nettet. Jeg køber fx meget hos zooplus.de

 

Husk et langsomt foderskift, og vurder hundens tilstand efter nogle uger. Hvis maven går i stykker, kan i i første omgang give prokolin eller lign., og duer det stadig ikke, er det videre til et nyt foder.

 

Ren nysgerrighed - hvad fodrede i schæferne med?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sally's mor
Jeg tror altså ikke at dyrlægen vil gøre meget andet end at sælge jer noget foder?! Men alt er selvfølgelig bedre end Pedigree:-)

 

Umiddelbart ville jeg nok smutte omkring "foder" emnet og snuse lidt rundt. Der er ingen tvivl om at udvalget er størst og prisen mindst på nettet. Jeg køber fx meget hos zooplus.de

 

Husk et langsomt foderskift, og vurder hundens tilstand efter nogle uger. Hvis maven går i stykker, kan i i første omgang give prokolin eller lign., og duer det stadig ikke, er det videre til et nyt foder.

 

Ren nysgerrighed - hvad fodrede i schæferne med?

 

 

Foder fra, Bilka, Lidl og lignende og alle 3 har altid fået gode bedømmelser hos dyrlæge. været raske, rørige og fin pels.

Link til indlæg
Del på andre sites

Foder fra' date=' Bilka, Lidl og lignende og alle 3 har altid fået gode bedømmelser hos dyrlæge. været raske, rørige og fin pels.[/quote']

 

Jeg skal ikke være hende den sure, for det er jeg i virkeligheden ikke:-)

 

Men sikke noget skodfoder jeres hunde har levet af:( Der var på et tidspunkt en herinde der sammenligner det med at drikke 5 liter cola om dagen. Ja ja, nogen lever et langt og "sundt" liv på trods af deres forbrug, men alle er nok enige om at det ikke er sundt?!

 

De typer foder er fulde af protein udvundet af korn, affaldskød, fedt og tilsætningsstoffer. Sukkerindholdet er skyhøjt, og mange hunde viser nogle adfærdsmæssige reaktioner - på grund af det høje sukkerindhold.

 

Min schæfer skider 2 små pølser hver dag. De er vel ca. 2 cm tykke og 7-8 cm lange. En hund på et ikke-kvalitetsfoder skider vel i omegnen af det 5 dobbelte! Flere daglige afførringer ned store portioner hver gang.

 

Du kan sagtens få et godt foder til rimelige penge - hvis det er pengene der holder dig tilbage. Foder fra fx Olivers eller Proplan er ikke vildt dyrt, men tilgengæld 1.000 gange bedre end de mærker du nævner:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sally's mor
Jeg skal ikke være hende den sure, for det er jeg i virkeligheden ikke:-)

 

Men sikke noget skodfoder jeres hunde har levet af:( Der var på et tidspunkt en herinde der sammenligner det med at drikke 5 liter cola om dagen. Ja ja, nogen lever et langt og "sundt" liv på trods af deres forbrug, men alle er nok enige om at det ikke er sundt?!

 

De typer foder er fulde af protein udvundet af korn, affaldskød, fedt og tilsætningsstoffer. Sukkerindholdet er skyhøjt, og mange hunde viser nogle adfærdsmæssige reaktioner - på grund af det høje sukkerindhold.

 

Min schæfer skider 2 små pølser hver dag. De er vel ca. 2 cm tykke og 7-8 cm lange. En hund på et ikke-kvalitetsfoder skider vel i omegnen af det 5 dobbelte! Flere daglige afførringer ned store portioner hver gang.

 

Du kan sagtens få et godt foder til rimelige penge - hvis det er pengene der holder dig tilbage. Foder fra fx Olivers eller Proplan er ikke vildt dyrt, men tilgengæld 1.000 gange bedre end de mærker du nævner:-)

 

Jeg tager ikke dit indlæg som surt, men bare som din mening :-)

 

Nogle mennesker vælger at leve stort set økologisk, andre hovedsageligt grønt, andre efter indviklede principper, diæter, kurer ect og andre igen helt anderledes og uanset hvordan vi vælger at leve, vil der altid være nogen som er enige med ens madprincipper andre ikke.

 

Vores sidste schæfer blev en ældre dame på 11½ år, rørig til det sidste, men svækket af alderdom på andre måder og det var div. alderskavanker som gjorde at vi valgt at give hende fred. Hun fik de sidste par år af sin levetid foder fra Lidl og hun stortrives på dette, hun ændrede ikke mængde af afførring (havde under normale omstændigheder afføring 2x om dagen i normale mængder), fik mat pels eller andre genere af dette, før alderen indhentede hende og jeg tror ikke hun være blevet stort ældre eller havde levet bedre af at vi havde købt dyrt mærkefoder til hende. Da vi valgt at det var tid, valgt vi netop mens hun stadig selv kunne springe ind i bilen og stadig havde en stor del af værdighed i behold, fremfor at holde hende i live for vores skyld.

Som en gammel dame, var hun begyndt at se dårligere, hun har aldrig haft en hunds hørelse men være hørehæmmet hele sit hundeliv, nu blev hørelse endnu dårligere, hvilket tit gjorde hun blev forskrækket idet hun ikke reageret før vi var helt tæt på. Hun fik anderledes lugt som dyrlæge sagde følger med ved gamle hunde, hun virkede mere og mere utryg og var ikke den samme glade hund som tidligere, dog var hun stadig af rent loyalitet klar til leg i haven, hvis et af vores børn lagde op til dette. Vi er altid inden alderdommen indhentede hende, når vi kom til kontrol og vaccinationer blevet rost for hvilken fin stand, flot pels og alm. trivelse hun havde, og det havde vi nok ikke fået hvis hun ikke bl.a havde trives og fået det hun havde behov for via sin foder.

 

Er af den mening af en kæledyrs trivelse må være det største parameter for om den foder man giver er lødig eller ej.

 

Men men men hele mit opslag herinde handler egenligt ikke om hvad foder der er det bedste eller ej, men om at vi har fået ny hund som lider af næsten daglige opkastninger og vi har af hensyn til hunden netop ikke ændret på hendes foder men fortsat med at fodre med det samme foder som de tidligere ejere.

Men nu tager vi hende til dyreklinikken imorgen og så må vi se om der en evt. sygdom i hende eller noget helt andet.

 

Regner med at poste hvad svaret bliver. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle svarene. Vi kontakter dyreklinikken imorgen og så må se hvad de siger til det. Håber virkelig de har en løsning :pray: da det både er synd for hunden' date=' og heller ikke det vi havde i tankerne da vi sagde ja. Vi har tidligere kun haft Schæfer og har der aldrig oplevet tilsvarende, uden hundene havde spist noget forkert eller ja her oplevede vi det specielt med vores sidste schæfter når hun spiste sne (læs åd sne) hvis vi ikke lige passede på.

Til @bernerazuro [b']tak for linkende til fodre-siderne, som måske kommer ibrug alt efter hvad dyrlægen siger. [/b]:hmm:

Til @Therese det syntes vi også hun gør, og hun er en utrolig rolig, gemyttelig, nussesyg og børnevenlig hund, som ungere spec. efter kun små 2 uger er ekstrem glade for, vores 7 årige, ligger troligt i arm med hende på gulvet....ren hygge. :5up:

 

Velbekommen - og super dejligt, at I tager forbi dyrlægen! Jeg er spændt på opdatering :5up:

 

Din dyrlæge ordinerer, hvis h*n mener, at det er et foderproblem, højst sandsynligvis enten Royal Canin Hypoallergenic eller sensitive, Hill's I/D eller Z/D eller Specifics allergidiæt.

 

Min formodning er alene ud fra, at disse fodermærker er milde for maven... Men jeg ved det selvfølgelig ikke.

 

Dyrlægerne kender sjældent Orijen, Acana og WolfsBlut. De har måske hørt om det, fordi deres kunder har nævnt, at de fodrer med det, men de færreste aner noget om dem. Du kan eventuelt printe indholdsfortegnelse + næringsanalyse på dem ud. Men dyrlægen vil nok alligevel ikke anbefalde det.

 

Personligt foretrækker jeg dem dog, da de ikke i samme grad er proppet med konserveringsstoffer, der er kendt for at være skyld i både kræft og allergi (BHA, BHT og Ethoxyquin - æh, staveplade, sidstnævnte ser ikke helt rigtigt ud).

 

Af de tre mærker er Acana det billigste. Og endda lidt billigere end dyrlægens specialdiæter (Acana Pacifica 13,5kg til 560kr., RC Hypoallerginic 14kg til 690kr.). Så du kan prøve at tage bare dens indholdsfortegnelse m.m. med. Det er også et rigtig godt foder for leddene, da der er masser af glucosamin og condroitin i helt naturligt gennem det høje indhold af fisk. Det er desværre ikke at kimse ad, når man har en berner :-/

 

Her:

Acana Pacifica (KORNFRIT) (13 kg)

 

Men lyt dog frem for alt til dyrlægen, selvfølgelig :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sally's mor

Så har vi været i kontakt med dyrlægen. Her og nu vil hun ikke lave en nærmere mave/tarm undersøgelse nu, men vi skal indtil det nye år, give hende mindre portioner som er opblødet af spec. kost. Hvis det stadig ikke ændre sig, skal hun til kikkertundersøgelse i det nye år.

 

Så har jeg siddet og kigget på de forskellige foderprodukter fra Porcani....og nu bliver det rigtig morsomt (tragisk) stort set alle de kornfrie produkter indeholder kartofler som er et fødevarer vi allerede nu ved hun ikke kan tåle. Så det skal nok blive "spændende" at finde et produkt hun kan tåle. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til :-D

 

Min hanhund på 3 år har altid haft sart mave og døjede på et tidspunkt også med opkastninger næsten dagligt. Det var både galde og hans mad, som blev kastet op.

Min dyrlæge tjekkede for orm og parasitter (da det kan give dårlig mave og en slags anoreksi), og vi fik ham behandlet, da der var ormelarver og nogle parasitter.

Derudover var der ingenting at sætte en finger på. Så i gennem længere tid har vi fodret med et mildt, letfordøjeligt og allergivenligt foder. Det er ikke et decideret allergifoder, for der er proteinerne spaltede, og der er det ikke i det her. Desuden er prisen også noget lavere end et allergifoder. Foderet hedder James Wellbeloved, og det kan fås både i DK og udlandet til rimelige penge. Se fx her Forside Kings Petfood

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad for noget foder har i fået med fra dyrlægen?

 

Nogle er meget kornforskrækkede på hundenes vegne. Min egen får primært kornfrit, men får også RC jævnligt, og det er proppet med majs:-) Selv foretrækker jeg dog at fodre med noget hvor korn ikke er hovedingrediens.

 

Har du prøvet at kigge på fx Proplan? Mener at de har en lam/ris variant hvor der ikke er kartoffel i. Ellers er der noget der hedder Platinum. Der er majs i kullingevarianten, men de har også en lam/ris og en med svinekød og grøntsager.

 

Ellers kan du oprette en tråd under foder og skrive hvad du ønsker og ikke ønsker af foderet, så vil du få en masse anbefalinger og links:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har vi været i kontakt med dyrlægen. Her og nu vil hun ikke lave en nærmere mave/tarm undersøgelse nu' date=' men vi skal indtil det nye år, give hende mindre portioner som er opblødet af spec. kost. Hvis det stadig ikke ændre sig, skal hun til kikkertundersøgelse i det nye år.

 

Så har jeg siddet og kigget på de forskellige foderprodukter fra Porcani....og nu bliver det rigtig morsomt (tragisk) stort set alle de kornfrie produkter indeholder kartofler som er et fødevarer vi allerede nu ved hun ikke kan tåle. Så det skal nok blive "spændende" at finde et produkt hun kan tåle. :-D[/quote']

 

Det var sgu da surt! Altså, med kartoflerne :-) Næsten alt foder uden korn, er der kartoffel i i stedet.

 

Men så er det da godt, at det tilsyneladende ikke er allergi, der er problemet. Jeg håber, at dyrlægens kost kan gøre det for jeres dejlige tøs :5up: Så I slipper for et længerevarende behandlingsforløb.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sally's mor
Hvad for noget foder har i fået med fra dyrlægen?

 

Nogle er meget kornforskrækkede på hundenes vegne. Min egen får primært kornfrit, men får også RC jævnligt, og det er proppet med majs:-) Selv foretrækker jeg dog at fodre med noget hvor korn ikke er hovedingrediens.

 

Har du prøvet at kigge på fx Proplan? Mener at de har en lam/ris variant hvor der ikke er kartoffel i. Ellers er der noget der hedder Platinum. Der er majs i kullingevarianten, men de har også en lam/ris og en med svinekød og grøntsager.

 

Ellers kan du oprette en tråd under foder og skrive hvad du ønsker og ikke ønsker af foderet, så vil du få en masse anbefalinger og links:-)

 

Gastro Intestinal fra Royal Canin, uden korn men på majs :-) Venter lidt med at oprette ny tråd, ser lige hvordan dette arter sig, da vi ellers hvis ikke det har den ønskede effekt skal til dyrlægen igen i det nye år. Men tak for tippet. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...