Hop til indhold

Seriøst....!


Stjernetosse
 Share

Recommended Posts

Det er heller ikke vandpistolen som sådan. Det er op til folk selv om de vil bruge en eller ej. Men pointen med denne er at anvende vand som straf i forbindelse med klikkertræning. Totalt misforstået, da man i klikkertræning ikke anvender straf, men istedet bare ignorerer/lader vær med at belønne når hunden ikke udfører øvelsen...

 

ja og prøv så lige at forestille dig at være hund, med det instrument foran dig:shock: Den ved jo aldrig om den bliver straffet eller ej, det må virkelig skabe en frustreret hund:shock:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Winkybly

Jeg har nu heller ikke noget mod at man sprøjter med vand på sin hund. Så længe hunde elsker det og synes det er sjovt.

 

Men at bruge vand som opdragelse, det synes jeg ikke at man gør. De må da blive bange for vand i sidste ende.

 

Men det er jo helt op til en selv og ens holdninger. Jeg dømmer skam ingen der gør det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
ja og prøv så lige at forestille dig at være hund, med det instrument foran dig:shock: Den ved jo aldrig om den bliver straffet eller ej, det må virkelig skabe en frustreret hund:shock:

 

Ja, hvis din timing er virkelig elendig. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, hvis din timing er virkelig elendig. ;-)

 

Nej, der tager du fejl!

 

En hund der straffes med vandpistol, lærer lynhurtigt vandpistolen at kende og forbinder denne med straf. Synet at vandpistolen udløser derfor gerne en undvigelsesadfærd.

Og blander vi så det med den positive forbindelse en hund BURDE få af klikker og kliklyd, så har vi en frustreret hund.

 

Dertil kommer så at det er dårlig læring at blande straf og belønning. Og det på begges bekostning;-) begge dele mister meget af sin virkning:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Nej, der tager du fejl!

 

Det VED jeg at jeg ikke gør.

 

En hund der straffes med vandpistol, lærer lynhurtigt vandpistolen at kende og forbinder denne med straf. Synet at vandpistolen udløser derfor gerne en undvigelsesadfærd.

 

Tjaa måske, hvis man vælger at holde sit våben synligt.

 

Hvis jeg rendte rundt og skød lidt på mine hunde med en vandpistol, er jeg ret sikker på at det ikke vil resultere i undvigelsesadfærd.. Nærmere en "fedt-ska-vi-lege-adfærd"

 

Og blander vi så det med den positive forbindelse en hund BURDE få af klikker og kliklyd, så har vi en frustreret hund.

 

Dertil kommer så at det er dårlig læring at blande straf og belønning. Og det på begges bekostning;-) begge dele mister meget af sin virkning:-)

 

Ikke nødvendigvis. Der er stadig en vindende faktor der hedder timing! Det kommer vel også meget an på hunden, ikke?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det VED jeg at jeg ikke gør.

Udtalelser som den kan være farlige. :blink:

Tjaa måske, hvis man vælger at holde sit våben synligt.

 

Og et ikke synligt "skydevåben" skaber utryghed/ frustration fordi hunden aldrig ved hvornår den bliver "skudt". Ubehag er altid mindst chokerende når man ved det kommer.

 

Hvis jeg rendte rundt og skød lidt på mine hunde med en vandpistol, er jeg ret sikker på at det ikke vil resultere i undvigelsesadfærd.. Nærmere en "fedt-ska-vi-lege-adfærd"

 

Men du render vel heller ikke sådan rundt, når du bruger vand som straf, gør du?. Hunde kan jo lære at underlige ting er sjove, hvis det kobles til ejeren der fjoller og giver udtryk for at det er sjovt.

 

Ikke nødvendigvis. Der er stadig en vindende faktor der hedder timing! Det kommer vel også meget an på hunden, ikke?

 

 

Nej. Klikkertræning bygges jo på hundens motivation for at tilbyde en adfærd (i forventning om at få et klik), straf (som vandsprøjt i hovedet) øger hundens motivation for at undvige kontakt og ellers forholde sig passiv. Det er da åbenlyst at de to ting er som at blande olie og vand.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke denne Klikker/vandpistol er lavet med henblik på at man skal træne med den for evigt, men den kunne bruges i en given situation hvor hundeføreren ved at hunden har brug for denne "opvågning" eller i en situation hvor hunden konsekvent tager "pis" på føreren.

 

Så er det vel fint at kunne "straffe" med en forholdsvis usyldig omgang vand og derefter rose for den ønskede adfærd med klikkeren.

 

Ja, ja sikkert et totalt ubrugeligt redskab for mange, men dette er jo en industri som meget andet og der skal hele tiden laves nye underlige ting som kan tage folkets penge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod

Udtalelser som den kan være farlige. :blink:

 

Det lærte jeg relativt hurtigt, allerede på jubii-debatten :blink:

 

Og et ikke synligt "skydevåben" skaber utryghed/ frustration fordi hunden aldrig ved hvornår den bliver "skudt". Ubehag er altid mindst chokerende når man ved det kommer.

 

...og uanset timing, mener du at sådan er det altid?

 

Men du render vel heller ikke sådan rundt, når du bruger vand som straf, gør du?. Hunde kan jo lære at underlige ting er sjove, hvis det kobles til ejeren der fjoller og giver udtryk for at det er sjovt.

 

Jeg bruger ikke vandpistol til træning :engel:

Generelt bruger jeg ikke straf, men kan bare ikke skrive under på at påvirkninger i så mild/uskyldig grad, nødvendigvis skaber frustrerede hunde.

 

Nej. Klikkertræning bygges jo på hundens motivation for at tilbyde en adfærd (i forventning om at få et klik), straf (som vandsprøjt i hovedet) øger hundens motivation for at undvige kontakt og ellers forholde sig passiv. Det er da åbenlyst at de to ting er som at blande olie og vand.

 

Der er flere måder at klikkertræne på. :-)

Jeg mener stadig at der er meget forskel på hunde. Det er jo ofte sådant ved feks. mine hunde at hvis jeg korrigerer dem, gør de en større indsats for at prøve at gøre det rigtige. Altså - hunde med stor motivation for "arbejdet" og for at tilfredsstille, kan sagtens tåle at blive korrigeret og det uden at det skaber frustrationer. :-)

 

Og det er noget jeg ved og ikke noget jeg har læst :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

...og uanset timing, mener du at sådan er det altid?

Umiddelbart ja, men det er da muligt at der er situationer hvor alternativet gør at vandsprøjtet er en bedre løsning.

 

Jeg bruger ikke vandpistol til træning :engel:

Generelt bruger jeg ikke straf, men kan bare ikke skrive under på at påvirkninger i så mild/uskyldig grad, nødvendigvis skaber frustrerede hunde.

Jeg kan da også finde på situationer hvor et vandspøjt ikke skader hunden men nu er det i forbindelse med klikkertræning vi diskuterer vand som straf, og dèr virker det bare meget malplaceret.

Der er flere måder at klikkertræne på. :-)

Jeg mener stadig at der er meget forskel på hunde. Det er jo ofte sådant ved feks. mine hunde at hvis jeg korrigerer dem, gør de en større indsats for at prøve at gøre det rigtige. Altså - hunde med stor motivation for "arbejdet" og for at tilfredsstille, kan sagtens tåle at blive korrigeret og det uden at det skaber frustrationer. :-)

Hvis en ting er indlært, så hunden ved hvad det drejer sig om, kan jeg da heller ikke se noget galt i at korrigere en adfærd. Men det var ikke det jeg troede vi diskuterede.

 

Og det er noget jeg ved og ikke noget jeg har læst :blink:

 

Og sådan er der jo forskel på folk. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Det lærte jeg relativt hurtigt, allerede på jubii-debatten :blink:

 

 

 

...og uanset timing, mener du at sådan er det altid?

 

 

 

Jeg bruger ikke vandpistol til træning :engel:

Generelt bruger jeg ikke straf, men kan bare ikke skrive under på at påvirkninger i så mild/uskyldig grad, nødvendigvis skaber frustrerede hunde.

 

 

 

Der er flere måder at klikkertræne på. :-)

Jeg mener stadig at der er meget forskel på hunde. Det er jo ofte sådant ved feks. mine hunde at hvis jeg korrigerer dem, gør de en større indsats for at prøve at gøre det rigtige. Altså - hunde med stor motivation for "arbejdet" og for at tilfredsstille, kan sagtens tåle at blive korrigeret og det uden at det skaber frustrationer. :-)

 

Og det er noget jeg ved og ikke noget jeg har læst :blink:

 

 

jeg kunne ikke være mere enig

 

men bliver en hund usikker pga små sprøjt med vand siger dens sind jo meget om hvor dårligt det er

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...