Hop til indhold

DcH Lydighed 2013


Camilse
 Share

Recommended Posts

Gæst Miss_menelli
Jeg har svært ved at forestille mig klubber komme igennem med forbud af træning i højere klasser end den aktuelle.

 

Det sidste hold jeg havde i DcH var et blandet konkurrencehold med C-, B og A hundeførere. Det gav de uerfarne hundeførere utrolig meget at kunne se hvordan øvelserne i de højere klasser skulle fungere og derved kunne de også undgå visse fælder i træningen.

Det er nok det mest inspirerende hold jeg nogensinde har haft og den sjoveste træning.

 

Da jeg startede i DcH gik hundene ikke spor før de var rykket op i B klassen og dette betød at Fies første sportræning lå i januar i 20 cm sne, ikke specielt smart. Da træneren ydermere instruerede os i at lægge fulde B spor med to knæk og to genstande på, gik det naturligvis galt for de fleste. Det lærte jeg rigtig meget af.

 

Den "fandens i voldsk eftersøgning " kan være lige præcis det der kan gelejde en hund igennem et B spor, men ingen siger at man behøver træne A eftersøgning med en C hund, bare træne videre når den er parat. Det styrker den jo kun, giver selvsikkerhed og kan bruges som belønning for andre øvelser.

 

Nogle gange tænker jeg at det må være utrolig kedeligt for en hund at gå i C klassen flere år, eller endda i B klassen. Her kan nye og mere krævende øvelser give ny motivation og arbejdsglæde :-)

 

Fuldstændig enig.

Både mig og hunden har elsket træningen i skoven og nydt det - Også før vi kom på noget konkurrencehold.

Og spor går jeg med alle hundene, uanset alder og om jeg skal bruge det i konkurrencer, fordi det er skide sjovt og super god aktivering af hunden.

 

Skulle jeg kun træne C øvelserne, som de skulle se ud i konkurrenceprogrammet, så gik jeg ret hurtigt død i træningen.

Mine hunde skulle såmænd nok gide....

Men helt ærligt, så tror jeg ikke JEG gad træne programmet og KUN det :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 604
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Gæst Miss_menelli

Spekulere på... Mit kræ lavede jo lige en generalisering af de trælse.

 

Fra at man bare skal smide sig, når jeg har fat i halsbåndet når han bliver børstet, så man slipper for det (gerne skrigende som om at døden er nær :roll:), til at det samme skal ske når jeg tager linen af ham i udgangspositionen :stupid:

Bamse har jo virkelig sans for dramatik og han forstår virkelig at gøre sådan noget helt, så ingen er i tvivl om, at han absolut ikke værdsætter at jeg prøver at fjerne filterknuder.

 

Tror det giver lidt fratræk, hvis jeg sådan har en hund der skrigende smider sig på jorden når jeg prøver at tage linen af ham :engel:

 

Så har arbejdet med at det er suuuuuper dejligt at jeg bøjer mig ned over ham og piller ved ham, samt halsbåndet.

Det virkede også vældig godt....

 

Men... Pludselig synes han det var lidt for hyggeligt og begyndte at læne sig ind mod mig, så snart jeg bøjede mig ned :stupid:

Altså, det løser jo problemet med skrigeriet og det der vælten omkuld.

Samtidig fik det ham fuldstændig ned i gear og han var meget, meget mere afslappet i resten af træningen, efter jeg lige havde nusset ham lidt - OG han blev siddende uden at trippe, som han ellers har en tendens til, da tålmodighed ikke er hans stærkeste side.

 

Så jeg ved ikke helt om jeg vil pille det af igen, eller om jeg vil dyrke det lidt, nu det har en positiv effekt på ham :vedikke:

Hvad tænker i?

 

[video=youtube_share;ZfM9z3_TTlo]http://youtu.be/ZfM9z3_TTlo

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror det giver lidt fratræk, hvis jeg sådan har en hund der skrigende smider sig på jorden når jeg prøver at tage linen af ham :engel:

Hvor skægt det end kunne se ud, når man altså kender årsagen til skrigeriet og ved, at det skyldes filter-hysteri og ikke mishandling, så har du nok ret: Det vil give anledning til rynker i dommerpanderne.

 

Men... Pludselig synes han det var lidt for hyggeligt og begyndte at læne sig ind mod mig, så snart jeg bøjede mig ned :stupid:

Det gik nu bedre og bedre, efterhånden som videoen skred frem. Men hvis jeg var dig, ville jeg nok undlade at berøre hans venstre side, for det får ham nemt til at læne sig kærligt op ad dig. Jeg ville nøjes med at fumle med halsbånd og nusse hans højre side.

 

Men det var dejligt at se den kærlighed, der så tydeligt er mellem jer. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Hvor skægt det end kunne se ud, når man altså kender årsagen til skrigeriet og ved, at det skyldes filter-hysteri og ikke mishandling, så har du nok ret: Det vil give anledning til rynker i dommerpanderne.

 

Det er også det jeg tænkte :engel:

Kunne rimelig hurtigt blive stemplet og få et ret dårligt rygte, hvis min hund sådan skrigende smider sig hver gang jeg piller ved hans halsbånd :mrgreen:

Men det er altså sjovt, som de hurtigt kan tillære sig nogle ret uheldige vaner, bare fordi man ikke lige tænker sig om - For dælen, filtrene skulle jo væk :stupid:

 

Det gik nu bedre og bedre, efterhånden som videoen skred frem. Men hvis jeg var dig, ville jeg nok undlade at berøre hans venstre side, for det får ham nemt til at læne sig kærligt op ad dig. Jeg ville nøjes med at fumle med halsbånd og nusse hans højre side.

 

Men det var dejligt at se den kærlighed, der så tydeligt er mellem jer. :5up:

 

Det er også det jeg selv kan se - Han vil rigtig, rigtig gerne helt tæt på, når jeg har armen på venstre side.

Utroligt, eftersom han ikke plejer at gide nusning når vi træner og plejer at lave små reje-hop for at få mig i gang i stedet.

Men har vist fået skabt endnu en kæde, som trods alt er mere hensigtsmæssig, om end ikke helt heldig. :genert:

 

Tror også vi har nusset venstre side nok nu og holder os til den højre, hvor han bare ser lidt ynkelig ud :5up:

Men nu ved jeg i det mindste, at jeg kan lave en af de her mærkelige ting, man nu engang kan komme til i konkurrencesituationer og det værste der sker er, at han læner sig op af mig.

 

 

Og han er sgu' dejlig min gamle dreng :lun:

Selvom han har mange issues og der skal tages hensyn til mange ting endnu, så er han bare en formidabel hund og jeg får aldrig en som ham igen.

Så nyder hvert øjeblik jeg har sammen med ham :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min far og jeg har i dag været ude at træne. Begge hunde startede med at gå et godbidsspor. Hun fandt fint de 3 ud af 5 knæk, mens hun lige skulle bruge lidt tid på de to sidste. Tror det er sundt for hende at komme ud og gå spor med ti skridt mellem hver godbid af og til, for det fik hendes tempo lidt ned.

 

Bagefter tog vi Sisse(min fars 8 måneder gamle tæve) med hen og lavede rundering. Så blev det Cassis tur... Puha, et lille problembarn. Der er ingen problemet hvis man beder hende om at lave udslag. Og løbe direkte ud til en figurant kan vi også. Men at tage et tomt skjul og så ud til en figurant. Total hjernenedsmeltning. Hun løber super fint ud til det tomme skjul, har fart på tilbage til mig. Løber halvvejs ud til figuranten vender sig og står så og ser på mig. Hvis jeg tager hånden op og siger ud, så løber hun ud til figuranten. Vi har ikke lige umiddelbart noget svar hvad der lige sker for hende. Vi overvejer lidt at få fat i nogle af de dygtige hundeførere der har erfaring med eftersøgningsarbejdet og border collierne, for vores mistanke er at det er hendes enorme signalfølsomhed der driller os, og så er det jo rart at få nogle nye øjne til at se på hvad der sker og så at det er nogle der ved hvad slutmålet er.

 

Hun fik lov til at træne lidt fremadsendelse. I dagens andledning brugte vi god med tid på det, og hver gang blev hun taget væk fra fremadsendelsen og min far lagde belønning ud til hende. Hun fik 5 ture, og på den fjerde blev hun dækket af, og så fik hun en sidste gang hvor der bare skulle fart og drift på(det er der nu under alle omstændigheder, men nogle gange så siger vi lige at vi glemmer det med at sidde pænt på plads, går bare en opmarch til fremadsendelsen og sender hende ud).

 

Til sidst arbejde vi med feltsøget. Der var lagt 5 genstande ind i hvad der svarer til et lille B-felt. Det var en handske, en pung, en barnesko, et stykke haveslange og et armbåndsur. De tre første fandt hun lynene hurtigt og uden så meget som at skulle dirigeres. Jeg kunne bare stå helt stille og tage imod når hun kom strygende med tingene(man skal være hurtig og have en hånd klar, for kommer tordene forbi og hopper let op i forbifarten og ligger genstanden i hånden og fryser så, indtil hun får sin kommando til at forsætte søget, altid noget man ikke skal frygte at den ikke kan vente til at dommeren giver grønt lys til at forsætte :genert:). haveslangen slog hun bagefter meget hurtig ned på, men jeg havde godt på fornemmelsen at hun ikke var helt villig til at samle den op, så hun fik kommando til opsamling med det samme. Uret tog et stykke tid at finde, men det er af metal og har derfor ringe fært på sig. Hun fandt det dog til sidst og kom ind og afleverede det.

 

Da vi så skulle til at pakke hundene samme kom en mand med sin border. Han skulle omkring træning, for han havde på sin cykeltur mødt en der har trænet ude hos os, og hun havde sagt han skulle få fat i Camilla, jamen, det var jo meget heldigt han lige landede derude samtidigt med vi var ude med hundene :vinken: Vores træningsplads er jo placeret ude sammen med alle de støjende aktiviteter(motocross, gocart, hardball, jagtklub m.m.), så vi er liiiiidt langt væk fra alting. Så der skulle gerne dukke en ny hundefører op på mit "nye" hold når vi har træningsopstart i næste weekend. Manden kan jo kun være fornuftig når det er en Border Collie han har :blink:

 

I morgen stopper Cassi med sin tur på både gabapenting og rimadyl og må ingenting foretage sig og onsdag skal vi forbi vores dyrlæge/kiropraktor og gås igennem. Lige nu er dommen at årsagen til hendes halteri er nervetryk og det håber jeg er noget der nemt kan løses. vi skal jo bare finde ud af hvor problemet så er. Jeg er i hvert fald glad for at jeg fik nogle andre øjne til at se på hende. Nu krydser jeg fingre for at hun vil med ud af bilen på onsdag når vi når frem. Måtte bære hende ind på klinikken sidst(og hun havde altså aldrig været derinde!), fordi hun låste da hun opdagede hvad der skulle ske.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil også være med, selvom jeg er helt ny herinde :blink:

 

Jeg har en 2 årig Dobermann/Labrador som er født B-hund.

Sidste år gik vi venskabskonkurrencer, i år skal vi ud i kreds- og evt. landskonkurrencer.

 

Hun kan, som mange andre garanteret, alle øvelser i B-programmet, det kniber bare lidt med at få alt til at fungere på samme dag, og især i konkurrencesituationer, hvor der er så mange andre ting og hunde at kigge på.

 

Målet er derfor at blive meget bedre til at tage forskellige steder hen og træne, især lydighed

(er ret god til at få det gjort med de "sjove" øvelser - spor, rundering og feltsøg)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil også være med, selvom jeg er helt ny herinde :blink:

 

Jeg har en 2 årig Dobermann/Labrador som er født B-hund.

Sidste år gik vi venskabskonkurrencer, i år skal vi ud i kreds- og evt. landskonkurrencer.

 

Hun kan, som mange andre garanteret, alle øvelser i B-programmet, det kniber bare lidt med at få alt til at fungere på samme dag, og især i konkurrencesituationer, hvor der er så mange andre ting og hunde at kigge på.

 

Målet er derfor at blive meget bedre til at tage forskellige steder hen og træne, især lydighed

(er ret god til at få det gjort med de "sjove" øvelser - spor, rundering og feltsøg)

 

Velkommen til. Det bliver spændende at høre om dine konkurrencer.

 

Min egen hund Tanja, som er en grå schæfer, var også født B-hund. Hun er nu A-hund.

 

Du er heldig, du har flere arealer til spor og rundering, det kniber det med, hvor jeg boer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til. Det bliver spændende at høre om dine konkurrencer.

 

Min egen hund Tanja, som er en grå schæfer, var også født B-hund. Hun er nu A-hund.

 

Du er heldig, du har flere arealer til spor og rundering, det kniber det med, hvor jeg boer.

Tusind tak.

 

Jeg er rigtig heldig med arealer, træner sammen med nogle andre fra andre klubber der også har adgang til lidt forskelligt, så vi deler og kommer på den måde rundt mange steder, hvilket er super fint :-)

 

Min havde rigtig svært ved at gå spor andre steder end på hjemmebane, kunne hun se en bil på en vej, en fugl, en hest eller you name it, så var den sikker som amen i kirken sporet var uinteressant. Det er hun ved at komme over nu, hvilket er skønt, og nødvendigt. At hun så glemmer at genstande af læder ikke skal tages i munden (hun skal dække af ;)) skal der lige arbejdes på, underligt nok er det kun læder hun gør det ved, alt andet klapper hun i dæk på... (som regel)

Satser på det er lidt teenagekådhed, og der er alligevel kun træ i B, så der er masser af tid til at få det på plads.

 

Men det bliver spændende at komme afsted med hende, og det er jeg sikker på min arbejdsivrige hund også synes

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak.

 

Jeg er rigtig heldig med arealer, træner sammen med nogle andre fra andre klubber der også har adgang til lidt forskelligt, så vi deler og kommer på den måde rundt mange steder, hvilket er super fint :-)

 

Min havde rigtig svært ved at gå spor andre steder end på hjemmebane, kunne hun se en bil på en vej, en fugl, en hest eller you name it, så var den sikker som amen i kirken sporet var uinteressant. Det er hun ved at komme over nu, hvilket er skønt, og nødvendigt. At hun så glemmer at genstande af læder ikke skal tages i munden (hun skal dække af ;)) skal der lige arbejdes på, underligt nok er det kun læder hun gør det ved, alt andet klapper hun i dæk på... (som regel)

Satser på det er lidt teenagekådhed, og der er alligevel kun træ i B, så der er masser af tid til at få det på plads.

 

Men det bliver spændende at komme afsted med hende, og det er jeg sikker på min arbejdsivrige hund også synes

 

Gode træningskammerater og gode arealer er guld værd:-D.

 

Jeg har selv haft store problemer med sporet i B-klassen, Tanja var og er stadigvæk nem at distrahere. Og hvor jeg træner spor, er der meget vildt. Det er først nu, hun kan gå et ordentligt spor.

I går gik jeg spor i skoven, og hun gik fint. Men pludselig løftede hun hovedet og så meget målbevidst ud, og ganske rigtigt, der gik en hare op. Heldigvis fandt hun hurtigt sporet igen, og resten gik fint. Dog havde hun mistet den genstand, der lå i det område, hvor haren viste sig.

 

Hvilken afdeling træner du i? Du kan evt. skrive det i en pb.

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter lidt slukørede nyheder da vi var hos vores kiropraktor er jeg blevet mere overbevist om at skal jeg deltage i lydighedskonkurrencer, så skal jeg have den gamle i gang.

 

Jeg tænker lidt sådan her...

 

FVF kan han gå til 10(hvis man da lige får ham overbevist om at han skal være stille turen rundt *gg*)

Sit-stå-dæk-spring-apport sidder stort set i skabet

Feltsøget kan han godt, der kan dog være lidt for meget stress på når han skal finde genstand nr. 2

Fremadsendelsen kræver lidt arbejde, men han har kunne tidligere

Sporet er ikke fremragende, men hæderligt(han har da fået 9,5 engang for søget til en konkurrence hvor alle andre fejlede på deres spor med undtagelse af en hund der har efterfølgende har været til DM i spor)

Runderingen bliver nok vores akilleshæl, for han har svært 1. at løbe ud til det tomme skjul, da han godt ved der ikke er nogen og 2. blive hos figuranten.

 

Så i morgen går jeg igang med at træne ham. Bliver nødt til at lave alt træning på den idrætplads der ligger ti minutters gang herfra, da jeg godt kan forestille mig vi kommer til at larme lidt.

 

Første mål er at få ham til at blive stille under arbejdet, og derfor vil jeg være konsekvent og dække ham af hver eneste gang han går igang med at gø.

 

Og så er planen at den gamle efter godt 4 års pause fra lydighedskonkurrencerne skal ud til en lokalkonkurrence i marts måned og går det fornuftigt, dvs. kan vi nærme os en oprykning, så tager vi måske nogle kredskonkurrencer over foråret.

 

Og så skulle det gerne være på hjemmebane i august at Cassi får sin debut.

 

Ja, det lyder måske skørt, men jeg vil så gerne ud og lege lidt mere med de lydighedskonkurrencer og være sammen med alle vennerne. Og så kunne det da være lidt fedt at få en oprykning i hus med det gamle liv, når det nu ikke er lykkedes for hverken min søster eller min far...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Hej

Kan I andre logge ind på dch tilmeld? Jeg kan pludselig ikke. Eller nulstiller den alle profiler hvert år?

 

den nulstiller ihevrtfald ikke, for jeg løb dch stævne i weekenden og har også tilmeldt mig 4 andre stævner her i januar... har dog ikke lige prøvet idag

 

edit. den virker upåklageligt her. Har du betalt dit kontingent?

Link til indlæg
Del på andre sites

den nulstiller ihevrtfald ikke, for jeg løb dch stævne i weekenden og har også tilmeldt mig 4 andre stævner her i januar... har dog ikke lige prøvet idag

 

edit. den virker upåklageligt her. Har du betalt dit kontingent?

 

underligt...

Vi har endnu ikke fået tilsendt så vi kan betale kontingent. Kunne også tilmelde mig for få dage siden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Mystisk.... Det virker fint her.

 

Prøv at spørge de andre fra klubben om de kan logge ind?

Det kan jo være jeres kassere har rodet i noget med betalingsfrister.

 

____________________________________________________

 

Havde en fantastisk træning med Bamse i aftes.

Shit, han var lækker at arbejde med :lun:

 

Har fået styr på mit kropssprog i lineføringen og den spiller bare nu - Med blærerøvseffekter og det hele :klap:

 

Springet går super fint fremad.

Han har en tendens til at springe lidt mod venstre, så det vil jeg gå ind og arbejde med, så han springer mere ligeud.

Men ellers godkendt.

 

Runderingen er det eneste i programmet der volder lidt vanskeligheder.

Han har fået en dårlig vane med at løbe ind og berøre figuranten hvis han bliver usikker.

Og det gør han nemt.

Så der ligger en del arbejde forude før den er godkendt og stabil.

 

Men ellers ser det sgu' fint ud :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

CBK... Så kontakter du den klub du skal har betalt startgebyr for og forklarer hvad der er sket.

 

Jeg selv ville være rigtig ked af at skulle have nyt medlemsnummer. For det ville betyde at alle mine hundeføremærkepoint jeg har sparet sammen gennem de sidste tre år er tabt.

 

Det er jeg så godt klar over at jeg skal gøre. Men er da gal over at jeg måske skal til at have alt det besvær.

Vi har så ikke hundeførermærker i vores kreds.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jeg så godt klar over at jeg skal gøre. Men er da gal over at jeg måske skal til at have alt det besvær.

Vi har så ikke hundeførermærker i vores kreds.

 

jeg tror kun det er sjællænderne der har det :vedikke: havde aldrig hørt om det før Camilse begyndte at snakke om det - og har aldrig nogensinde hørt andre nævne det heller :vedikke: så måske er det kun hendes klub endda?

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg tror kun det er sjællænderne der har det :vedikke: havde aldrig hørt om det før Camilse begyndte at snakke om det - og har aldrig nogensinde hørt andre nævne det heller :vedikke: så måske er det kun hendes klub endda?

 

Har også kun hørt Camilse snakke om det, men er det ikke hele hendes kreds?

Det må du vide Camilse? :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...