Hop til indhold

Alt om træning - fra probelmløsning til jubel


Riesenfan
 Share

Recommended Posts

Nå, min træner synes absolut vi skal fortsætte med begge dele, og hun mener sagtens vi kan opnå nogle titler bare ved lokale stævner. Ikke fordi titler er noget jeg går op i, men det er jo ligesom derfor hun har et konkurrencehold.

 

Jeg ved godt, hun ikke er helt objektiv, hun skal jo trods alt leve af det :mrgreen: - men så længe hun ikke forventer at vi rejser efter stævner hele tiden, så er alle tilfredse.

 

Min tæve konkurrerer i tre discipliner. Nu kommer efteråret og så får hun pause fra agilityen. Istedet begynder vi at satse noget mere på freestyle. Rally'en er også sat lidt på standby. Jeg tror dog man skal gøre op med sig selv om man vil helt til tops inden for noget, for så tror jeg godt det kan betale sig at satse mere på en hest.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 1,1k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg overvejer lidt om jeg skal droppe en disciplin. Jeg går til lydighed og agility med Leah, men jeg må nok erkende at vi aldrig kommer til at gøre os i konkurrencer i begge discipliner, udelukkende pga. geografi. Der er virkelig langt imellem konkurrencer og vi har bare ikke tid, mulighed for, eller råd til at rejse land og rige rundt i to discipliner.

 

Lydighed var min første disciplin med Sadie og vi elskede det. Leah elsker lydighed men hun ELSKER agility og jeg må indrømme at jeg også synes det er det sjoveste. Vi kan godt fortsætte til lydighedstræning, men jeg tvivler på at vi kommer til at konkurrere ret meget, hvis overhovedet. Og så er det vel egentlig ikke fair at optage en plads på et konkurrence-lydighedshold. Men jeg venter på min træners input. Hun er heldigvis vores træner i begge discipliner, så hun kan uden tvivl bestemme hvad vi skal satse på. :-D

 

Jeg konkurrerer i to discipliner, men træner kun i en :lol: jeg synes sagtens du kan gøre begge dele, omend jeg godt kan forstå du ikke orker at køre nationen tyndt for konkurrencer, det er der jo endda mange her i DK der ikke orker og her taler vi jo altså nogle helt andre rimelige afstande :mrgreen:

 

jeg tænker, at har man ambitioner om at nå helt til tops, så bør man nok satse på een ting helhjertet, men på det niveau de fleste af os træner hund på, der tror jeg sagtens man kan hygge sig med flere ting af gangen og klare sig ganske udemærket...

Det synes jeg da ihvertfald selv jeg formår. Vi er ikke landets bedste i hverken agility eller rally, men i agilitymellemklassen kan vi vel snige os ind på en top 20 og hvis jeg gad træne rally tror jeg egentlig det samme kunne gøre sig gældende der. Det er absolut kun hundeførerens skyld, for hunden havde / har potentialet til ihvertfald en top 10 og måske også højere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke ambitioner om at komme til tops med nogen af delene, så det er ikke noget problem. :mrgreen:

 

Jeg vil ikke undvære agility. Lydighed kunne jeg godt, men vi har det jo alligevel super sjovt til træning, der er virkelig en flok grinebidere på holdet, så hvis vi bare kan træne for hyggens skyld og måske tage et par lokale stævner, så er det fint med mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 11 months later...
  • 6 months later...

Kunne godt tænke mig at hive denne fremragende tråd frem igen!

 

Har den seneste tid gået meget tilbage i træningen og arbejdet med det grundlæggende.

Attitude, meget fokus på fejlfri træning og så masser og masser af stabilitet på target og bliv på target.

 

Simpelthen fordi det var gået for stærkt til at Dinglen kunne følge med rent mentalt og han forstod ikke sine opgaver 100% og så køre han enten op i stress og mister hovedet, eller pakker helt sammen.

Ingen af delene særlig smarte.

 

Men nu begynder det at ligne noget.

Har pillet et par momenter ud, der har været sindsygt svære for ham.

 

Rundt om keglen kan han sådan set, men har enten haft alt for store buer på, eller har haft en tendens til at stoppe bag keglen (det har han jo lært i rally).

Har arbejdet med at løbe hjernedødt rundt om og retur til legetøj, men det gav stadig lidt buer, uanset placeringen af legetøjet.

 

Dertil kommer, at så snart jeg satte stoppet på, så blev han usikker og begyndte at stå ved keglen igen.

Så vi pillede det helt fra hinanden og slår et par fluer med et smæk.

Han bliver belønnet for at stoppe på target efter han har rundet keglen.

 

Det betyder:

 

1. Han bliver endnu mere sikker i at runde keglen, selvom der er noget der frister (apport og spring senere).

2. Hans buer er forsvundet og han løber langt mere snævert, fordi target ligger på midterlinjen og den skal han ind til.

3. Han tænker!! Og netop med Yoda er det så tosse vigtigt han har hovedet med i alt han laver, fordi ellers bliver det simpelthen for hjernedødt og han ved ikke hvad han laver.

4. Det forbereder ham på at stoppet kommer præcis der og da der ligger så meget belønning i det, så bliver det en stærk del af kæden.

5. Han sætter farten op efter keglen, for at komme til target, i stedet for at gå i stå af sig selv i forventning om en stop kommando.

 

I videoen arbejder jeg udelukkende med, at runde kegle = target = belønning. Det er helt i opstartsfasen, så fart er ikke et issue, det er i øvrigt det mindste problem med Yoda :blink:

Afstand putter vi først på når han er 100% på opgaven tæt på.

 

 

Og så har vi arbejdet med feltet.

I feltet er der 4 kegler.... Igen... Kegler trækker og det at stå bag kegler er noget han er svært glad for.

Så det har virkelig givet grå hår, at få ham til at løbe lige og ignorere keglerne, fordi hans target simpelthen ikke var stabil nok.

Vi har også diskutteret meget hvor target skal ligge, men jeg har besluttet at han skal have det korrekte billede hele tiden, selvom jeg godt forstår ideen med at lægge det på baglinjen som mange gør.

Men Yoda er typen der skal LÆRE øvelserne, han skal ikke "snydes" til at stå før, fordi jeg knalder en stå kommando af, men han skal kende sin position i feltet og skal hjernevaskes til det.

For ellers popper usikkerheden op, når jeg pludselig gør noget andet i konkurrencer, end jeg gør til træning.

 

Men det begynder efterhånden at blive langt mere målrettet og farten er efterhånden ok.

Man kan ikke se det på videoen, men hende der filmer kaster engang imellem en bold og andre gange går jeg ud og belønner eller jeg kaster noget, for at han holder spændingen i positionen og ikke ved hvor belønningen kommer.

 

Ved at arbejde med det viiiiirkelig fra bunden og så fejlfrit som muligt, så han bliver mere og mere hjernevasket, så er der kommet mere og mere attitude og glæde i hans arbejde, fordi han selv synes han er MEGA sej hele tiden. :klap:

Det er med til at holde ham rigtig skarp.

Og til slut hans belønning for at være dygtig :lun:

 

 

[video=youtube_share;ZPiZDYVDrds]

Link til indlæg
Del på andre sites

@Miss_M, hold nu op hvor ser han ud til at have en fest, og hvor er han bare fokuseret. :5up:

 

***********************************************************

 

Jeg har haft en lille jubeloplevelse med Callemanden i dag. For et par uger siden var han med til agilitykursus hos Rikke Wriedt. Det var ikke meningen at han skulle være med, men Cassi havde ødelagt sin ulveklo ugen før. Det handlede om handling, men det var slet ikke det vi arbejdede med. Rikke var super skarp på Calle, og fik sat en hel masse ting på plads i forhold til det agility.

 

De to ting jeg holder meget fast i lige nu er at han er en hund der ikke rigtig tåler at lave fejl(så han skal sættes op til succes HVER gang) og så kan han ikke lave noget i timer, kroppen og viljen kan måske blive ved, men hans hoved kan ikke mere end max 10 minutters træning.

 

Samtidigt har vi i noget tid gået til rally hos en træner jeg altid har været glad for. Hun er efter en og siger tingene som de er. Og de fire første gange har vi brugt på at gå til træningspladsen sammen. Trækker han i snoren, så går vi tilbage ind til ham er hos mig igen. Det har resulteret i at han nu smutter ind i pladspositionen så snart han kan fornemme jeg er ved at stoppe op. For træningspladsen er et fedt sted synes han. Vi har så, når vi endelig når frem til pladsen arbejder vi primært med adfærd der er flyd på.

 

I den her uge har jeg så arbejdet meget med øvelserne fra Lea Nors Fri ved fod, og fokus har været at gå ind og indtage positionen. Han har en rigtig fin fri ved fod, når han er på, men selve øvelsen har en høj værdi hos ham og det er nemt for ham at håndtere med forstyrrelser omkring ham.

 

I dag havde jeg lagt en klar plan da vi skulle til rally. Max ti minutter skulle der arbejdes i og vi skulle prøve at komme lidt tættere på de andre, og så lave de øvelser han er sikker i. Så jeg hentede hund og i dag kunne vi gå op til træningspladsen på under fem minutter(det er ikke sket før!) og han var klar til at arbejde med det samme. Vi startede med at arbejde med at søge ind i pladspositionen. Han var så fin :hjerte: Så gik vi lidt fremad og han var med. Jeg tog så en beslutning om at bevæge mig ind mellem skiltene, for at bruge dem som forstyrrelse. Calle ville gerne lige snuse lidt til dem, men fulgte så pænt med og kunne lave øvelserne så fint. Vi fik lavet en række på seks skilte, ikke perfekt, men han var sammen med mig og det var ret tydeligt at mærke på ham at der arbejdet en del med de øvelser. Et par minutter efter kunne jeg mærke at bægeret var ved at være fyldt, og så fik han lov til at hold fri. Det passede lige med ti minutters træning.

 

Så efter mere end et år hvor jeg har knoklet og knoklet med ham, så vi kan lave noget der er bare lidt fornuftigt med andre hunde omkring os, så begynder der endelig at ske noget. Det siger også noget om hvor vigtigt det er at finde de rigtige mennesker. Nu vil vi arbejde stille og roligt videre og holde fast i det her. Hvem ved, måske kan han komme med ud til konkurrence i rally igen en dag...

Link til indlæg
Del på andre sites

@Miss_M, hold nu op hvor ser han ud til at have en fest, og hvor er han bare fokuseret. :5up:

 

 

Han ELSKER det :lun:

Har virkelig fundet vejen frem med ham og tror det bliver vildt godt, når vi får bygget mere stabilitet på.

Han er i hvertfald sindsygt fed at arbejde med.

 

Jeg har haft en lille jubeloplevelse med Callemanden i dag. For et par uger siden var han med til agilitykursus hos Rikke Wriedt. Det var ikke meningen at han skulle være med, men Cassi havde ødelagt sin ulveklo ugen før. Det handlede om handling, men det var slet ikke det vi arbejdede med. Rikke var super skarp på Calle, og fik sat en hel masse ting på plads i forhold til det agility.

 

De to ting jeg holder meget fast i lige nu er at han er en hund der ikke rigtig tåler at lave fejl(så han skal sættes op til succes HVER gang) og så kan han ikke lave noget i timer, kroppen og viljen kan måske blive ved, men hans hoved kan ikke mere end max 10 minutters træning.

 

Samtidigt har vi i noget tid gået til rally hos en træner jeg altid har været glad for. Hun er efter en og siger tingene som de er. Og de fire første gange har vi brugt på at gå til træningspladsen sammen. Trækker han i snoren, så går vi tilbage ind til ham er hos mig igen. Det har resulteret i at han nu smutter ind i pladspositionen så snart han kan fornemme jeg er ved at stoppe op. For træningspladsen er et fedt sted synes han. Vi har så, når vi endelig når frem til pladsen arbejder vi primært med adfærd der er flyd på.

 

I den her uge har jeg så arbejdet meget med øvelserne fra Lea Nors Fri ved fod, og fokus har været at gå ind og indtage positionen. Han har en rigtig fin fri ved fod, når han er på, men selve øvelsen har en høj værdi hos ham og det er nemt for ham at håndtere med forstyrrelser omkring ham.

 

I dag havde jeg lagt en klar plan da vi skulle til rally. Max ti minutter skulle der arbejdes i og vi skulle prøve at komme lidt tættere på de andre, og så lave de øvelser han er sikker i. Så jeg hentede hund og i dag kunne vi gå op til træningspladsen på under fem minutter(det er ikke sket før!) og han var klar til at arbejde med det samme. Vi startede med at arbejde med at søge ind i pladspositionen. Han var så fin :hjerte: Så gik vi lidt fremad og han var med. Jeg tog så en beslutning om at bevæge mig ind mellem skiltene, for at bruge dem som forstyrrelse. Calle ville gerne lige snuse lidt til dem, men fulgte så pænt med og kunne lave øvelserne så fint. Vi fik lavet en række på seks skilte, ikke perfekt, men han var sammen med mig og det var ret tydeligt at mærke på ham at der arbejdet en del med de øvelser. Et par minutter efter kunne jeg mærke at bægeret var ved at være fyldt, og så fik han lov til at hold fri. Det passede lige med ti minutters træning.

 

Så efter mere end et år hvor jeg har knoklet og knoklet med ham, så vi kan lave noget der er bare lidt fornuftigt med andre hunde omkring os, så begynder der endelig at ske noget. Det siger også noget om hvor vigtigt det er at finde de rigtige mennesker. Nu vil vi arbejde stille og roligt videre og holde fast i det her. Hvem ved, måske kan han komme med ud til konkurrence i rally igen en dag...

 

 

Feeeedt!! Dejligt det går fremad og du har fået nogle redskaber til at arbejde med ham :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...