Hop til indhold

En masse tanker + lidt I havde jo ret....


Museklik
 Share

Recommended Posts

Det er snart et år siden vi hentede Freya på Langeland. Inden havde jeg postet gul og gratisannoncen herinde + et andet hundedebatsted. Og ja, jeg blev jo advaret kraftigt. Både fordi blandingen af dansk/svensk + springer spaniel var sprængfarlig (energimæssigt), fordi hun ikke var chippet og sundhedstjekket og fordi hun var endnu en unghund, der blev kasseret, støtte usund/tilfældig avl osv. Men jeg VAR jo allerede faldet for hende... Og vi tog ned for at hente hende, med et løfte til hinanden om, at vi ikke skulle tage hende med hjem, hvis hun virkede ustabil.

 

Vi blev mødt af en fuldstændigt overgearet hund på 5 mdr. Den hoppede op, for rundt og var så glad og overstadig. Jeg kan godt huske, at jeg var en smule i tvivl. Hun var helt oppe at ringe. Men hun var jo sød og venlig og bedårende, så vi lagde de 1100 kr og kørte afsted med hende og hendes udstyr, som passede bedre til en lille hvalp end til hende....

 

Nu sidder jeg et år efter og tænker over forløbet. Hold op, hvor var hun hektisk den første tid. SÅ understimuleret og havde INTET lært. Kunne ikke engang sitte. Det var noget værre end jeg havde frygtet/regnet med.

 

Jeg er vokset op med hund - og det er min mand også (jeg med en blandingsjagthund (noget kort tysk ruhåret/kleiner münsterländer tror jeg og min mand med boxere), så vi har begge været vant til hunde.

 

Jeg har gået til træning med Freya (DCH) og jeg har været her, set videoer på youtube osv. Men hold op, hvor jeg synes hun er svær at opdrage/lære noget. Hun fanger alting hurtigt, men overfører det ikke til dagligdagen. Fx hopper hun stadig meget op, når der kommer gæster. Jeg har trænet og trænet og i træningssituationen går det fint. Men når en ny gæst kommer, der ikke lige vender ryggen til, så hopper hun op... Når jeg siger ned - går hun ned i 5-10 sekunder og hopper op igen :stupid:

 

Hendes indkald er ikke godt nok. Når hun får fært af noget spurter hun afsted og er bare væk. 2-5 minutter efter dukker hun op igen. Og min mand og jeg er SÅ uenige. Jeg mener, at det betyder, at hun ikke kan gå løs. Han mener at hendes livskvalitet er for lille uden, og at det er bedre at hun har et godt liv, om det så betyder risiko for at blive skudt/væk :cry::damn: Så det er et stort issue herhjemme (ja, I behøver ikke at komme med jeres forargelse, jeg deler den selv).

 

Og jeg kan ikke finde ud af, om det er fordi hun er blevet understimuleret og ikke lærte noget de første 5 mdr., om det er raceblandingen eller om det bare er fordi vi ikke gør det rigtigt?!

 

Altså nu lyder det hele så negativt. Og det er det slet ikke!! Hun er faldet SÅ meget til ro. Hun er sød og rar. Hun beriger vores liv og hun trives rigtig godt. Hun elsker at lege og lave fodersøg, hun er sjov og dejlig :hjerte::hjerte::hjerte:

 

Jeg går og venter på, at vi skal starte noget træning privat. Der er så mange på vores hold på DCH at jeg ikke synes vi får nok ud af det. Det nye sted er der max 8 på holdet - så jeg håber det betyder mere ro/koncentration.

 

Hun er snart 1½ år. Og tiden arbejder vel også for, at hun fortsat vil blive mere rolig. Og jeg kunne ikke drømme om at skille mig af med hende OVERHOVEDET. Alligevel tager jeg mig selv i at kigge på andre racer og drømme om at finde en hund der vil være mere samarbejdende /blive tæt på mig, som jeg kunne præge fra starten. Men vi skal IKKE have to hunde. Slet ikke. Måske når Freya er gammel og træt, men ellers ikke. Og så kan jeg godt slå mig selv oven i hovedet med, at jeg ikke lyttede til jer... Ventede fandt ud af, hvilke racer der passede til os og fandt et godt opdræt. Men omvendt må jeg erkende:

 

1. Det nytter ikke noget at ærgre sig

2. Den viden jeg nu har er jo opstået I KRAFT af, at vi fik Freya, og jeg tror ikke erkendelserne var kommet, hvis jeg bare havde surfet løs inden.

 

SÅ alt i alt må jeg nok bare fortsat blive klogere og blive ved med at arbejde med Freya. Og blive enig med manden :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg møder jo indimellem Freya og din mand ude i plantagen, og jeg kan sagtens se en lille hund, som får mere og mere selvtillid. I starten var hun noget tilbageholdende overfor mine to brushoveder, men her de sidste par gange har hun været helt med på lidt løbeleg, inden vi er gået videre.

 

Nu er vi fra samme område, er jeg da nysgerrig over, hvor I skal gå til privat træning henne?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg møder jo indimellem Freya og din mand ude i plantagen, og jeg kan sagtens se en lille hund, som får mere og mere selvtillid. I starten var hun noget tilbageholdende overfor mine to brushoveder, men her de sidste par gange har hun været helt med på lidt løbeleg, inden vi er gået videre.

 

Nu er vi fra samme område, er jeg da nysgerrig over, hvor I skal gå til privat træning henne?

 

Fedt at du kan se en udvikling :-)

 

I bramming. Jeg så et opslag ved Spar købmanden, og venter på at hun skriver en mail. Hun skulle gå i gang her i Februar. Ved desværre ikke, hvad stedet hedder. Men hun skrev, at hun brugte positive metoder. Og det er kun lidt dyrere end DCH. Ca 300 kr. hver 3. måned mod 1000/år ved DCH.

 

Manden er uden job - og går derfor mest med hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fedt at du kan se en udvikling :-)

Fortsæt med at holde af og holde ud - det skal nok bliver langt bedre med hendes indkald, hvis du er stædig. Jeg er nok personligt mest på din mands side mht at slippe hende, selvom hun er en skid til at komme ved indkald, såfremt hun da ikke umiddelbart er i fare for at blive kørt ned.

 

Nu spørger jeg nok dumtdumtdumt, men - får hun en virkelig lækker godbid i samme sekund, som du slipper hende fri og laver du indkald 2-3 gange med sådanne godbidder i samme sekund, hun er blevet sluppet? Og gemmer I jer godt, hvis hun smutter fra jer? Det er ikke sikkert, at det gør den store forskel, men godbidderne skulle gerne give hende en viden om, at du er bevæbnet med noget meget ønskværdigt. Og jeres forsvinden skulle gerne give hende følelsen af, at hun nok hellere må holde godt øje med jer og ikke forsvinde ud af syne.

 

Der er også folk herinde, som med stort held anvender en lang line ved indlæring af indkald. Måske du kunne få en fidus der?

Link til indlæg
Del på andre sites

Fedt at du kan se en udvikling :-)

 

I bramming. Jeg så et opslag ved Spar købmanden, og venter på at hun skriver en mail. Hun skulle gå i gang her i Februar. Ved desværre ikke, hvad stedet hedder. Men hun skrev, at hun brugte positive metoder. Og det er kun lidt dyrere end DCH. Ca 300 kr. hver 3. måned mod 1000/år ved DCH.

 

Manden er uden job - og går derfor mest med hende.

 

Det lyder som noget nyt. Siger mig umiddelbart ikke noget.

 

Jeg har selv trænet ved DCH Bramming, men skiftede for nogle år siden til Esbjerg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selv om i har nogle træningsproblemer med Freya, så lyder det som om det går rigtig godt. Jeg bliver så glad når folk ikke giver op med en lidt 'besværlig' hund, men istedet arbejder med den og får den til at fungere.

 

Som du selv siger, så nytter det ikke noget at ærge sig, i stedet kan man glæde sig over alle fremskridtene og det at man bliver en meget bedre træner, end hvis man havde en 'let' hund :blink:

 

Med hensyn til indkaldet, så er jeg enig med din mand (og Dina) i at hun skal have lov til at lave noget, løbe, gå spor, snuse osv. så hun bliver stimuleret og ikke 'mangler noget inden retning'.

Men nu lyder det som om hun gør det lige når hun har lyst/der er en duft. Dermed har i ikke den fjerneste mulighed for at styre det og hun lærer ikke en indkald med tiden på den måde.

 

Hun lærer at hun kan løbe når hun har lyst, ikke andet. Tænk på at den 'godbid' hun henter ved sådan en 5 minutters løbe/spor-tur måske er 100 gange bedre for hende end nogen frikadelle du kan trække op af lommen.

Tænk også over at hver gang i kalder og hun ikke kommer, bliver indkaldssignalet svagere og svagere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fortsæt med at holde af og holde ud - det skal nok bliver langt bedre med hendes indkald, hvis du er stædig. Jeg er nok personligt mest på din mands side mht at slippe hende, selvom hun er en skid til at komme ved indkald, såfremt hun da ikke umiddelbart er i fare for at blive kørt ned.

 

Nu spørger jeg nok dumtdumtdumt, men - får hun en virkelig lækker godbid i samme sekund, som du slipper hende fri og laver du indkald 2-3 gange med sådanne godbidder i samme sekund, hun er blevet sluppet? Og gemmer I jer godt, hvis hun smutter fra jer? Det er ikke sikkert, at det gør den store forskel, men godbidderne skulle gerne give hende en viden om, at du er bevæbnet med noget meget ønskværdigt. Og jeres forsvinden skulle gerne give hende følelsen af, at hun nok hellere må holde godt øje med jer og ikke forsvinde ud af syne.

 

Der er også folk herinde, som med stort held anvender en lang line ved indlæring af indkald. Måske du kunne få en fidus der?

 

Vi kunne måske godt optimere godbidden. Hun får en træningsgodbid - med det samme hun kommer.

Linen har vi prøvet - uden det store held.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selv om i har nogle træningsproblemer med Freya, så lyder det som om det går rigtig godt. Jeg bliver så glad når folk ikke giver op med en lidt 'besværlig' hund, men istedet arbejder med den og får den til at fungere.

 

Som du selv siger, så nytter det ikke noget at ærge sig, i stedet kan man glæde sig over alle fremskridtene og det at man bliver en meget bedre træner, end hvis man havde en 'let' hund :blink:

 

 

 

Med hensyn til indkaldet, så er jeg enig med din mand (og Dina) i at hun skal have lov til at lave noget, løbe, gå spor, snuse osv. så hun bliver stimuleret og ikke 'mangler noget inden retning'.

Men nu lyder det som om hun gør det lige når hun har lyst/der er en duft. Dermed har i ikke den fjerneste mulighed for at styre det og hun lærer ikke en indkald med tiden på den måde.

 

Hun lærer at hun kan løbe når hun har lyst, ikke andet. Tænk på at den 'godbid' hun henter ved sådan en 5 minutters løbe/spor-tur måske er 100 gange bedre for hende end nogen frikadelle du kan trække op af lommen.

Tænk også over at hver gang i kalder og hun ikke kommer, bliver indkaldssignalet svagere og svagere.

 

Jo, men hvordan skal jeg så træne det? Det er jo når hun stikker af, indkaldet skal virke...

Det er jo nemt nok at få¨hende til at komme når vi træner i haven. Det der er problemet er jo netop at hun går på duften og er døv...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er mine to rimelig indkaldsfaste på fløjten. Måske det kunne være en idé at træne det sammen med dem - tror du ikke at hun vil følge med hjem?

 

Hvad siger I mere erfarne træningsfolk?

 

Det kunne godt være en idé! Og måske indføre en fløjte. Det bruger jeg ikke nu. Det vil jeg rigtig gerne, hvis du gider! Vi kan jo bare mødes i Aike?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en længere historie, men for det første ville jeg sørgefor at have snor på hende hvor det kan ske. Så ville jeg starte med at træne forskellige øvelser (alle mulige øvelser, ikke kun indkald) steder hvor hun sædvanligvis ville skride. Samtidig ville jeg arbejde med impulskontrol, det vil sige at hun skal kunne arbejde i næheden af noget hun gerne vil have uden at stjæle det (fx en madskål).

 

Så ville jeg forsøge at få hunden til at se mig som den der styrer alt godt og give den en ide om at den kan få lov til alt, det skal bare gå gennem dig. Altså hvis hun fx kan sitte (eller hvilken som helst anden øvelse), får hun lov at blæse afsted efter det spor hun gerne vil (i lang line).

 

Fx sådan her:

 

[video=youtube_share;MjLKAPvIug8]

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er mine to rimelig indkaldsfaste på fløjten. Måske det kunne være en idé at træne det sammen med dem - tror du ikke at hun vil følge med hjem?

 

Hvad siger I mere erfarne træningsfolk?

 

 

Det kan helt sikkert brugestil nogen hunde, mens andre er totalt upåvirkede. Det kommer an på hvad der har højst værdi for Freya: sporet eller det at løbe med andre hunde.

 

Fløjten kan være en god ide, men husk at ingen hund er præ-programeret til fløjten. Fløjten er ikke mere værd end dit indkald, hvis ikke den er betinget (fløjte=mad) og indkaldet ikke er indlært godt nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og glemte lige noget. Samtidig med den øvrige indkaldstræning vil jeg lave masser af sjov træning, søgeøvelser, apportering eller hvad nu hund finder sjovt med hunden og jeg ville arbejde med at udvikle mine belønninger og finde alle de ting du kan belønne din hund med. Det kan være en løbetur, at snuse, at gå et spor (du har lagt), at hente en dummy, at grave et hul om meget mere. Kan anbefale bogen "when pigs fly" til gode ideer til belønninger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og glemte lige noget. Samtidig med den øvrige indkaldstræning vil jeg lave masser af sjov træning, søgeøvelser, apportering eller hvad nu hund finder sjovt med hunden og jeg ville arbejde med at udvikle mine belønninger og finde alle de ting du kan belønne din hund med. Det kan være en løbetur, at snuse, at gå et spor (du har lagt), at hente en dummy, at grave et hul om meget mere. Kan anbefale bogen "when pigs fly" til gode ideer til belønninger.

 

Helt enig.

 

En af de ting, der kan få et indkald til at lykkes er, at hunden ser en masse værdi i bare det at være sammen med dig/jer.

 

Maggie havde en periode i det tidligere efterår, hvor hun gerne valgte mig fra for at gå på eventyr. Det skete specielt til træning i retrieverklubben.

Jeg gik så i gang med at forbedre vores relation, så hun igen syntes, at jeg er sol, måne og stjerner i hendes verden og at alt sjov udgår fra mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Helle1985

Hvor er det skønt at læse :) Det er klart det har været hamrende hårdt, men fedt I bliver ved <3

 

Er Freya over lømmelalderen endnu? For ellers kan det jo sagens være det sidste af dén hun går igennem nu :) Så er det altså lidt et helvede med træning :D

Som du også selv siger, er det lidt en "giftig" blanding mht aktivitetsniveau, men det lyder da til det går :)

Jeg har lidt det samme i Sonne, der er blanding af JRT, Chihuahua og noget spidshund. Han KAN IKKE køres træt og er hele tiden "på". Selvom jeg gerne ville have nelidt mere stille og rolig hund som Ina, der er hans diamentrale modsætning, kunne jeg da ikke undvære ham :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Og glemte lige noget. Samtidig med den øvrige indkaldstræning vil jeg lave masser af sjov træning, søgeøvelser, apportering eller hvad nu hund finder sjovt med hunden og jeg ville arbejde med at udvikle mine belønninger og finde alle de ting du kan belønne din hund med. Det kan være en løbetur, at snuse, at gå et spor (du har lagt), at hente en dummy, at grave et hul om meget mere. Kan anbefale bogen "when pigs fly" til gode ideer til belønninger.

 

Forfatter?

Link til indlæg
Del på andre sites

Forfatter?

Jane Killion. Og hvis du læser om hendes før-i-tiden-uartige bull terriere, så vil du grine og føle dig meget forhåbningsfuld.

 

Kort (meget kort) sagt går hendes måde at træne hunde ud på at finde lige præcis det, der tænder den enkelte hund. Det er jo nemlig meget forskelligt.

 

Hun forklarer det lidt ved en lille historie: Hvis du siger til din kone: "Pak nogle kufferter. Vi tager af sted i morgen!", så er det de færreste koner, der glade springer op ad trapperne for at pakke. De fleste koner ville have en masse spørgsmål.

 

Hvis du i stedet siger: "Skat, jeg har vundet den helt store gevinst i lotto. Skal vi ikke tage til Langbortistan? Skynd dig at pakke nogle kufferter", så ville der nok stadig komme spørgsmål, men konen vil hurtigt juble op ad trapperne.

 

Det er en skæg og yderst brugbar bog. Lån den, køb den eller stjæl den. Den er det værd. :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...