Hop til indhold

Rallytræningstråden 2013


Gæst Miss_menelli
 Share

Recommended Posts

Nå, vi skulle da prøve lidt kræfter med lidt flere af de øvelser fra rally-lydighed... Overvejer faktisk om hun skulle ud i DcH's klasser også(problemet er så bare at ud af de måske 8 konkurrencer der er på Sjælland i år, så er de seks oppe i pokkers nordsjælland, heraf de 5 i helsingør eller frederiksund:shock:). Måske skulle man overveje nogle på Fyn evt. sydjylland, hvis det nu er. Vi har jo familie på Fyn man kunne tage over til, hvis det er.

 

Nå, men skulle jeg afsted i DcH, så skal prinsesse da klart have de åbne med også. Hendes lydighed hos mig og glæde for at arbejde hos mig er så fin, så det handler nok mest om at jeg skal have et klart billede af hvordan øvelsen skal udføres(igen, hvor ville det være rart med videoeksempler). Der er rallytræning i min klub, men det er indendørs ind til april, og der kan ikke komme flere med.

 

En af de øvelser, hvor jeg er i tvivl om hvordan det skal se ud når det er skift foran det drejer sig om. Jeg har arbejdet 5 minutter med den øvelse. Og hun skifter egentlig fint nok, dog gør hun det at hun når hun er foran, så svinger hun ligesom bagdelen rundt. Her er lige et klip(er faktisk lidt stolt af at hun kan det på så kort tid)

https://www.facebook.com/photo.php?v=10151397901968954

 

Hvad skal jeg være opmærksom på der? Hun er så hurtig, så jeg skal ikke sætte tempoet ned, og hun gør det jo udelukkende for at kunne se på mig hele tiden :blink:

 

Lige en lille undskyldning:genert: Hun burde have sat sig når jeg siger plads, men jeg er jo også lidt en idiot når jeg stiller mig der og så er hun rigtig meget klar over hvad hun skal, og så er tålmodigheden på et lille sted...

 

Nå, ja... Og så er hun da lidt sej, når man tænker på at hun lige er hoppet med alle fire poter i sin anden løbetid:slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 509
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Nå, vi skulle da prøve lidt kræfter med lidt flere af de øvelser fra rally-lydighed... Overvejer faktisk om hun skulle ud i DcH's klasser også(problemet er så bare at ud af de måske 8 konkurrencer der er på Sjælland i år, så er de seks oppe i pokkers nordsjælland, heraf de 5 i helsingør eller frederiksund:shock:). Måske skulle man overveje nogle på Fyn evt. sydjylland, hvis det nu er. Vi har jo familie på Fyn man kunne tage over til, hvis det er.

 

Du kommer bare.

Vi har masser af prøver i kreds 4 i år

 

Skiftet ser fint ud. Det, der er vigtigst er at hun ikke får sat ind lille cirkel på, så hun kommer til at have front med dig.

I den perfekte øvelse fortsætter du med samme fart, hun sætter farten op for at komme frem og skifte og så sætter farten lidt ned (uden at det ser ud som om hun venter), så I mødes igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg vil lige i morgen prøve at gå uden for hvor der er bedre plads, så jeg kan se hvordan hun gør. Umiddelbart virker det som om at hun simpelthen retter ind efter mig når hun har skiftet side.

 

En anden ting vi har arbejdet med i dag, det er at bakke mens man går på plads... det er dælme svært :roll: Så det er sådan at hun går med, så siger jeg plads til hende og går et museskridt tilbage, følger hun med i positionen så er der ros. Gør hun det ikke, så er det bare forfra... Men det er lidt svært med den lille krudtugle. Hun kan eller alle vendinger både med og uden stop til UG. Nå, Rom blev jo ikke bygget på en dag... Og hvis det var let, så fik alle jo 100 point hver gange de var ude :blink:

 

Jeg kan godt se der er mange i kreds 4. Men igen... Broen er lidt et problem... Og jeg har allerede 3 ture over den planlagt... Men overvejer lidt at droppe den dyre tur i juli :hmm: Det allerstørste problem er jo så bare at der skal være nogle der kan køre mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi prøvede lige lidt flere gentagelser... Hihi, Cassi synes det er en skide skæg øvelse og hun kunne blive ved i timer. Lige nu står hun og glor på mig med hendes bamse i munden.

 

Jeg synes godt nok det er svært at vurdere hvad hun gør, for hun er jo opflasket med at skulle rette ind hvor jeg er(og hvor fedt der det så lige at den altid har været vant til at blive arbejdet med på begge sider fra agilityen af:lun:). Det ser ud som om fra min vinkel af, at hun lige svinger rumpen ud og så simpelthen retter ind i en højre pladsposition. Det hele går meget hurtigt. Jeg sætter ikke selv farten hverken op eller ned. Måske står hun lige stille i en tiendedel af et sekund, men det er lige i det øjeblik at rumpen bliver skubbet ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, jeg har brug for hjælp til bak væk fra fører... Vi startede med bak i plads og det kører som en drøm... Ja faktisk er hun næsten for entusiatisk :lol: men foran duer bare ikke... Jeg kan få hende ca en hundelængde baglæns og så går hun i stå...hvis jeg afventer giver hun sig til at lave andre øvelser for mig dæk / buk / løfte ben .... Hvis jeg beder hende bakke igen, springer hun fremad og bakker derefter den samme hundelængde en gang til :lol: :stupid:

 

hvordan kommer jeg videre herfra?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Ok, jeg har brug for hjælp til bak væk fra fører... Vi startede med bak i plads og det kører som en drøm... Ja faktisk er hun næsten for entusiatisk :lol: men foran duer bare ikke... Jeg kan få hende ca en hundelængde baglæns og så går hun i stå...hvis jeg afventer giver hun sig til at lave andre øvelser for mig dæk / buk / løfte ben .... Hvis jeg beder hende bakke igen, springer hun fremad og bakker derefter den samme hundelængde en gang til :lol: :stupid:

 

hvordan kommer jeg videre herfra?

 

 

Måske du er kommet til at belønne hende det samme sted for mange gange i forhold til at bakke væk fra dig? Det kunne godt lyde sådan, når hun sådan går i stå efter en hundelængde, og så begynder på noget andet når du så afventer? Bare en tanke i hvert fald.

 

Jeg ville nok prøve at belønne på forskellige tidspunkter, altså inden hun når det normale? Og så se om hun fortsætter med at bakke lige efter. Nu ved jeg ikke hvordan du belønner, om det er bag om hende?

 

Når jeg træner Bakke øvelse, så har jeg fået et godt tip at kaste belønningen hen over hovedet på Caia, og så selv rende over til hende, sådan at vi starter fra det udgangspunkt, dvs. når hun f.eks. har fået sin guf, så retter hun ind efter mig og begynder at bakke igen. Altså væk fra mig :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, jeg har brug for hjælp til bak væk fra fører... Vi startede med bak i plads og det kører som en drøm... Ja faktisk er hun næsten for entusiatisk :lol: men foran duer bare ikke... Jeg kan få hende ca en hundelængde baglæns og så går hun i stå...hvis jeg afventer giver hun sig til at lave andre øvelser for mig dæk / buk / løfte ben .... Hvis jeg beder hende bakke igen, springer hun fremad og bakker derefter den samme hundelængde en gang til :lol: :stupid:

 

hvordan kommer jeg videre herfra?

 

Vi hang også fast på for kort distance en overgang.

 

Jeg gjorde det, at belønningen var hendes bold, som blev kastet hen over hovedet på hende, som CCC også gør. I den øvelse kommer belønningen ALDRIG inde ved mig.

 

For at få hende til at bakke længere og længere, fik hun belønningen mens hun bakkede. Jeg trak den så mere og mere.

Da vi endelig fik sat nok længde på, smed jeg et stop på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror man skal overveje grundigt hvilken hund man har, inden man kaster en godbid over hovedet på hunden. Det ville være absolut no go med mine to.

 

Den ene er i forvejen alt for fokuseret på hvad jeg laver med mine arme(tror hun ville ende i totalt koma og bare stå og glo på mig), mens den gamle alt for hurtigt ville lave et mønster der hedder at han bakker lidt og så drejer sig rundt om sig selv. Nu ved jeg ikke hvilken af hundene Amocca har problemet med, men det er vist noget med at de fungerer lidt forskelligt de to...

 

Skulle jeg vælge ville jeg nok bruge fjernbelønning i stedet. Måske et target kunne bruges også:hmm: Det er lang tid siden jeg arbejdet med Cassi på den øvelse, og hun fangede hurtigt at skulle bakke mens jeg holdte hånden oppe.

 

*********************

 

Dagens øvelse for Cassi: At kunne rejse sig fra plads til stå... Ville så gerne have kommando på, men hun fatter åbenbart kun håndtegn:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger bold i den øvelse. Jeg har ikke evner til at kaste med godbidder - og hunden kan ikke gribe.

 

Hvorfor :roll: ved håndtegn?

I rally bliver du belønnet for at hjælpe og støtte din hund. Det at "bare" og smide en kommando her og der vil trække ned i helhedsindtrykket, specielt efter de nye DCH-regler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil helst undgå brugen af håndtegn, fordi hun er MEGET signalfølsom. Så i nogle tilfælde er det faktisk større hjælp for hende at jeg ikke viser hende hvad hun skal med håndtegn men hjælper med stemmen. Vi bruger skam håndtegn, men fx hvor hun skal skifte foran eller hvor hun skal dreje omkring sig selv, så sker det jeg ikke kan give tegnet tydeligt nok og så er det hun kan miste sit fokus på hvad hun skal.

Det er især hvis vi nogle gange i træk skal bruge et håndtegn at det sker. For hende har det enormt stor værdi hvad jeg gør med min stemme, og det er på den måde hun hjælpes bedst muligt...

 

Og så håber jeg da at dommerne er fornuftige nok til at se på den enkelte hund og læse hvad den har bedst glæde af. Det er jo heller ikke alle hunde der får meget støtte fordi man taler med den hele vejen rundt. For Joy ville det give enormt meget stress hvis jeg skulle kvidre til ham hele tiden. For ham hjælper og støtter man ham bedst ved ikke at have nogen umiddelbar øjenkontakt med ham...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, jeg har brug for hjælp til bak væk fra fører... Vi startede med bak i plads og det kører som en drøm... Ja faktisk er hun næsten for entusiatisk :lol: men foran duer bare ikke... Jeg kan få hende ca en hundelængde baglæns og så går hun i stå...hvis jeg afventer giver hun sig til at lave andre øvelser for mig dæk / buk / løfte ben .... Hvis jeg beder hende bakke igen, springer hun fremad og bakker derefter den samme hundelængde en gang til :lol: :stupid:

 

hvordan kommer jeg videre herfra?

 

Som de andre skriver, ville jeg også belønne bagved hende, hvis du ikke allerede gør det, altså ved at kaste belønningen. Det behøver ikke at være en bold, her fungerede det fint med godbidder (der selvfølgelig skal være store og synlige nok til, at hunden kan se dem, så den ikke går i snus). Godbidden skal imo ikke kastes, så hunden griber den, men lande bagved hunden, så den skal længere bagud for at få sin belønning. Derudover ville jeg også flytte mig til et nyt udgangspunkt hver gang, så hunden ikke skal ind til dig på samme sted igen, hvilket typisk giver en form for yo-yo effekt. Så når du har smidt belønningen, og hunden vender sig om for at tage den, løber du et andet sted hen og stiller dig, og så starter I derfra næste gang. Jeg har også gode erfaringer med at belønne uforudsigeligt, så nogle gange får hunden allerede belønningen efter et skridt eller to, andre gange skal den bakke længere - så den altså ikke hver gang skal ud på "max-længde".

 

Andre metoder:

 

Target. Du lægger et target bagved hunden, og hunden får sit klik/belønning, når den rammer target (skal være noget rimelig stort, så den er sikker på at ramme). I starten lægger du selvfølgelig target tæt nok på, til at du er sikker på, at hunden rammer det, og så kan du gradvist flytte det længere baglæns.

 

Tape. Du sætter nogle stykker tape op med kort afstand mellem hinanden på det gulv, hvor du træner bakke med hunden. Tapen skal bruges til, at du altid ved 100%, hvor langt hunden har bakket og kan sætte dine kriterier derefter. Så hvis du ved, at hun kan bakke ud til andet stykke tape, kræver du en lille smule længere, før belønningen falder - bare et enkelt skridt længere. Ret hurtigt hæver du kriterierne, så hun skal to skridt længere, så ned til tredje stykke tape osv. Fordelen er, at du kan belønne for helt små fremskridt, som kan være svære at se uden et målepunkt, og du er sikker på at hæve kriterierne og ikke sidde fast ved samme afstand. Jeg har set denne metode brugt med fantastisk effekt (hvor belønningen så var afstandsbelønning et stykke bag hunden) på en D/S gårdhund, der ellers havde fuldstændig samme mønster/adfærd, som du beskriver.

 

Hvorfor :roll: ved håndtegn?

I rally bliver du belønnet for at hjælpe og støtte din hund. Det at "bare" og smide en kommando her og der vil trække ned i helhedsindtrykket, specielt efter de nye DCH-regler.

 

Øh... kan du uddybe det? Vil man i DCH trække for, at hunden udfører en øvelse kun på verbalt signal? Det giver da ingen mening, hvis hunden kan øvelsen og ikke har brug for støtte i den, så er der da ingen grund til at lægge en masse håndtegn ind. :vedikke: Der er jo forskel på, hvor meget og hvilken form for hjælp/støtte en hund har brug for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Med de nye bedømmelsesregler i DCH har de meldt ud, at de - når der skal gives point for helhedsindtryk - går meget op i samarbejdet. Her kan en fører, som bare går rundt og bjæffer "SIT, DÆK, STÅ" ud uden nogen form for belønning få fradrag for manglende samarbejde.

 

I vejledningen står der "For at få det maksimale skal hundeføreren bevæge sig i et jævnt, raskt, men normalt, tempo med hunden under fuld kontrol og indenfor en kort afstand. Der skal være et tydeligt, afslappet og positivt samarbejde. Hunden skal tilpasse sit tempo til hundeføreren og skal selvstændigt holde fokus på denne, men må gerne roses for godt arbejde. Gennemløbet skal foregå i en glad og afslappet atmosfære."

 

Og for at komme tilbage til bakke væk fra. Hos mig kommer de aldrig ind til mig igen, men jeg kommer ud til dem. I øvelsen skal hunden jo blive derude, føreren går og "tager" hunden med videre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige lidt mere video...

 

Nu er der kommando på snurre rundt. Og vi arbejder stille og roligt frem mod at få hende til at rejse sig op fra sit...

 

SVbMGkfaCij_w

 

jeg havde hende med ude på parkeringspladsen og prøvede øvelserne af der også, og hun var rigtig fin, men meeeeget tændt...

 

Spørgsmål til snurre rundt. Cassi gør følgende, går hurtigt frem så hun kommer foran mig og drejer så rundt og er på plads igen. Må den godt det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Med de nye bedømmelsesregler i DCH har de meldt ud, at de - når der skal gives point for helhedsindtryk - går meget op i samarbejdet. Her kan en fører, som bare går rundt og bjæffer "SIT, DÆK, STÅ" ud uden nogen form for belønning få fradrag for manglende samarbejde.

 

I vejledningen står der "For at få det maksimale skal hundeføreren bevæge sig i et jævnt, raskt, men normalt, tempo med hunden under fuld kontrol og indenfor en kort afstand. Der skal være et tydeligt, afslappet og positivt samarbejde. Hunden skal tilpasse sit tempo til hundeføreren og skal selvstændigt holde fokus på denne, men må gerne roses for godt arbejde. Gennemløbet skal foregå i en glad og afslappet atmosfære."

 

Og for at komme tilbage til bakke væk fra. Hos mig kommer de aldrig ind til mig igen, men jeg kommer ud til dem. I øvelsen skal hunden jo blive derude, føreren går og "tager" hunden med videre.

 

Jamen, du får det jo til at lyde som om at man absolut skal bruge håndtegn for at hjælpe/støtte/arbejder godt med hunden? Altså i det du skrev tidligere...

Link til indlæg
Del på andre sites

Med de nye bedømmelsesregler i DCH har de meldt ud, at de - når der skal gives point for helhedsindtryk - går meget op i samarbejdet. Her kan en fører, som bare går rundt og bjæffer "SIT, DÆK, STÅ" ud uden nogen form for belønning få fradrag for manglende samarbejde.

 

I vejledningen står der "For at få det maksimale skal hundeføreren bevæge sig i et jævnt, raskt, men normalt, tempo med hunden under fuld kontrol og indenfor en kort afstand. Der skal være et tydeligt, afslappet og positivt samarbejde. Hunden skal tilpasse sit tempo til hundeføreren og skal selvstændigt holde fokus på denne, men må gerne roses for godt arbejde. Gennemløbet skal foregå i en glad og afslappet atmosfære."

 

Og for at komme tilbage til bakke væk fra. Hos mig kommer de aldrig ind til mig igen, men jeg kommer ud til dem. I øvelsen skal hunden jo blive derude, føreren går og "tager" hunden med videre.

 

Men det, du citerer fra vejledningen, giver ikke et billede i mit hoved af en hundefører, der nødvendigvis giver en masse hjælp i form af håndtegn. Et tydeligt og positivt samarbejde kan man jo sagtens have, selvom hunden arbejder kun på verbale signaler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det, du citerer fra vejledningen, giver ikke et billede i mit hoved af en hundefører, der nødvendigvis giver en masse hjælp i form af håndtegn. Et tydeligt og positivt samarbejde kan man jo sagtens have, selvom hunden arbejder kun på verbale signaler.

 

Selvfølgelig.

Jeg har bare set mange lydighedsfolk, da "lige" skal prøve rally og har meget svært ved det "tydelige positive samarbejde" - ligesom rally-folk kan have svært ved den nogen gange stive lydighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Selvfølgelig.

Jeg har bare set mange lydighedsfolk, da "lige" skal prøve rally og har meget svært ved det "tydelige positive samarbejde" - ligesom rally-folk kan have svært ved den nogen gange stive lydighed.

 

Tror egentlig ikke det er så svært.

For det gode samarbejde kan jo sagtens være godt, uden en masse fysiske signaler og uden voldsom verbal ros - Ingen kan vist være i tvivl om, at mig og Bamse holder fest på en rallybane, selvom der er meget lidt signaler og ros.

Det dur' ikke for ham, han eksplodere ligefrem i hoppe-leg, hvis jeg forvirre ham med håndtegn og en masse rose-vrøvl. :lol:

Tilgengæld er han meget på, jeg smiler og har fokus på ham, ligesom han ligner en der er ved at eksplodere af glæde. :lun:

 

Har dog erfaret efter en god snak med trænerne, at det faktisk kan være en fordel at bruge håndtegn til så meget som muligt, så man kan bruge stemmen som ros og opfordring (som dommerne kan glæde sig over, men som reelt bare er baggrundsstøj for min hund).

Så har man muligheden for at kunne gå og små vrøvle lidt hvis det er noget dommerne vægter meget.

 

Hvis jeg kun havde verbale kommandoer, så gjorde jeg det helt unødvendig svært for min hund, at skulle skelne mellem ros og kommandoer og øger dermed risikoen for at hun overhøre en kommando, fordi al den ros dommerne gerne høre reelt bare er baggrundsstøj hun sortere fra.

At bede hende sortere på den måde synes jeg ikke er fair og det øger risikoen for fejl for os.

 

Så med Kaia har vi valgt at køre en masse håndtegn og andre fysiske signaler og kun dæk er en ren verbal kommando endnu, fordi den er indlært sådan.

Hun ser også knap så "hopsa" agtig ud når hun er på banen - Sød, kær, glad og PÅ, ingen tvivl om det, men derfra og så til f.eks Bamses sindssyge tempo er der noget vej :mrgreen:

Så den verbale ros kan give os lidt ekstra på samarbejdspointene.

 

 

Var i øvrigt demo-par for de nye rally trænere i dag.

Kæft, hvor er Kaia sød :lun:

 

Var dog sammen med en corgi i en øvelse hvor vi skulle være meget tæt på hinanden (en for sjov øvelse med kegler) og den hapsede ud efter Kaia nogle gange, så fandeme om Kaia ville være i nærheden af den.

Det kan man sgu' godt forstå.

Så det satte lidt en dæmper på hende.

Tror vi skal have arbejdet lidt mere med keglerne igen, så hun ikke forventer der kommer en sur hund fra højre og hapser hende, mens hun har fokus på mig i slalom. :ae:

 

Men hun arbejdede rigtig fint på højre side af mig i dag også med stillingsskift :5up:

Og ellers var hun ikke påvirket af det og var vældig, vældig dygtig :lun:

 

Men det er altså ikke nemt at være lille hund med meget korte ben og meget lidt pels i sådan et vejr. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres råd. Jeg har variede belønninger, godbid kastet, bold kastet, godbid liggende bag hende, legtøj liggende bag hende og af til belønning inde ved mig...

 

det er Karla jeg træner bakke med. Det burde allerede have været synligt i mine ord om lidt for stor entusiasme i bakke i plads :lol: det er vist sjældent Johna viser for stor entusiasme over noget...

 

Grunden til de variende belønninger skyldes at Karla danner kæder ekstremt hurtigt... Og det er også det der er sket her på en eller anden måde... Hun har fået ind i sit hoved, at man kun kan bakke denne længde og hvis hun skal bakke mere, så skal hun starte forfra igen :roll:

 

jeg vil prøve at læse jeres indlæg igen, tænker at især sonjas råd om at flytte mig hele tiden kunne være brugbart. Så kan hun måske ikke nå, at danne kæden, når jeg bryder udgangspunktet... At vente på at hun fortsætter har jeg som sagt prøvet, her giver hun mig praktisl talt sit samlede repertoire af tricks, som ender med at hun har bevægter sig så langt fremad, at hun kan gentage bakken fra næsten samme start... Det kan jeg ikke rigitgt gennemskue om jeg skal belønne eller ej.... For er bange for, at hun tolker det som: bak, lav 8 randon øvelser og bak igen... :lol: det var fx det der skete for mig ved dæk... Jeg troede jeg klikkede hende for dæk, da det endelig kom, hun troede jeg klikkede hende for en hel række af øvelser, der kulminerede i at hun lå ned....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror faktisk at hendes gå'en et par skridt foran inden hun drejer netop skyldes indlæring ved håndtarget. jeg er bare sådan lidt i et dilemma, for hun gør det så fint med den drejen rundt.

 

Nu sad jeg så og læste lidt igennem med den dommervejledning. Og synes lidt man modsiger sig selv. Et sted står det skrevet(dog ikke vejledning, men vist nok i reglerne) at man ikke kræver en perfekt pladsposition hele vejen rundt, men tilgengæld koster det 3 point hvis hunden tripper med forbenene. Det synes jeg faktisk er meget at trække. Især hvis man har som udtalt formål med disciplinen at det er det gode og glade samarbejde der skal være i højsædet:hmm:

 

Især når jeg ved at en urolig sit-dæk-stå i lydighedsprogrammet ikke koster mere end et point(altså en urolighed svarende til trippen med forben).

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...