Hop til indhold

En meget forlænget løbetid?

Gæst Patrick Brodersen
 Share

Recommended Posts

Gæst Patrick Brodersen

Hej alle kære mennesker!

Jeg sidder pt. og undrer mig en smule vedr. Mollys adfærd.

I midten af November indgik Molly i sin 2. løbetid. Molly er 1 år og 5 måneder i skrivende stund. Sidste gang hun blødte var d. 19/11 2012. Jeg har læst mig frem til at en løbetid gennemsnitlig varer en måned. 4-6 uger. Molly er i meget god balance, hun spiser, hun drikker, hun sover, hun er aktiv mv. Ingen ændringer i den generelle adfærd. Her den anden dag blev det for meget da 2 hanhunde og 1 tæve, som tilsyneladende kendte hinanden, uden snor kom hen og snusede og lavede lyde mv. Dette blev dog for meget for Molly som til start begyndte at vende og dreje sig, parring er ikke acceptabelt på dette tidspunkt. Dernæst begyndte nakkehårene at rejse sig, også fik de ellers det ene "vov" efter det andet. Men dette er bare en ud af flere situationer med hanhunde. Det er ikke alle der kan dufte hende, jeg har spurgt næsten alle med hanhunde i lokalområdet som vi møder, om alder, er den kastreret mv. Det er ikke alle der er lige interesseret, kastreret eller ej, 2 år eller 8 år. Så million-spørgsmålet er så: Er hun stadig i løbetid? Hvor langtid kan duften af løbetid sidde i kønsorganerne? Det virker lidt mystisk for mig. Jeg har ladet mig fortælle at nogle tæver dufter hele året, andre siger at duften kan sidde der i mange uger efter den "officielle" løbetid. En ting er sikkert: Molly dufter stadig - men kun for enkelte hanhunde. Men her den anden dag gik det for vidt, for det har stået på de sidste 4-5 ugers tid, hvor den "officielle" løbetid skulle være ovre.

Venlige hilsner

Molly og Patrick

Link til indlæg
Del på andre sites

En løbetid varer normalt 21 dage og kommer 2 gange om året. Tæven er typisk højløbsk omkring 9. dagen og et par dage frem. Ud fra din beskrivelse tror jeg bestemt ikke din tæve er i løbetid.

Nogle tæver dufter altid godt, og nogle hanhunde er bare mere tæveglade end andre.

Tæver der bliver falsk drægtige kan også begynde at dufte godt igen. Hvis hun har været i løbetid i midt november, passer det med at hun skulle have haft hvalpe nu hvis hun var blevet parret, så det kunne sagtens være en falsk drægtighed.

Uanset hvad, så skal du ikke lade hende stå alene i de her situationer. Hun bryder sig tydeligvis ikke om opmærksomheden, og det er dit ansvar at hjælpe hende. Du kan gå imellem eller fjerne hanhunden fra hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som Lykkeliv skriver, skal du gøre hvad du kan for at hjælpe Molly ud af de situationer. Bedst vil det dog være, hvis du forklarer hanhundeejerne, at de skal sørge for at deres kræ ikke overskrider Mollys grænser, alternativt må du selv pille de lystige hanhunde af inden Molly føler sig presset.

Min tæve er steriliseret og god til at sige fra overfor ivrige hanhunde. Dog sker det at hanhundene skal have det at vide mere end én gang, men Bella lader sig på ingen måde slå ud af deres tilnærmelser - hun råber NEJ, og leger så lystigt videre med dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

nogle tæver dufter også godt udenfor løbetid og nogle hanhunde er mere vilde i varmen end andre ... jeg har oplevet at min gamle tæve ( som ikke var i løbetid ) kom op at slås med en hanhund der ikke respekterede at hun sagde fra. Men jeg har flere gange oplevet at bla mine egne hanner bliver forelsket i tæver der ikke er i løbetid, så må man selvfølgelig sørge for at bremse dem.

Link til indlæg
Del på andre sites